Juha Klemettinen

"The Vulcan"

21 viestiä aiheessa

Aloitetaan kahden päivän Englannin matkan purkaminen matkan ehdottomasta kohokohdasta...

 

1. Vaatimattoman näköinen lentokonehalli Bruntingthorpen lentokentällä...

[ attachment removed ]

 

2. Mutta sisältä paljastuu uskomaton näky  :o

[ attachment removed ]

 

3. Viimeinen lentänyt Avro Vulcan V-pommittaja, XH558 on palaamassa vuosia kestäneen kunnostuksen ja huollon jälkeen lentokuntoon.

[ attachment removed ]

 

4. Vielä on töitä tehtävänä. Koneen on tarkoitus lentää huhti-toukokuussa, ja osallistua Falklandin kahinan vuosipäivän juhlallisuuksiin kesäkuussa.

[ attachment removed ]

 

5. Nokka odottaa vielä radomia.

[ attachment removed ]

 

6. Halliin on hankittu Vulcanin nokka esittely- ja harjoituskäyttöön, astukaa sisään!

[ attachment removed ]

 

7. Hävittäjätyyppinen sauva ja neljä kaasuvipua, joilla komennetaan neljää Olympus moottia.

[ attachment removed ]

 

8.  ::)

[ attachment removed ]

 

Lisätietoja tästä uskomattomasta projektista voi etsiä esim. täältä: http://www.tvoc.co.uk/

 

Tässä näin aluksi, lisää historiallistaperuskauraa Englannista on tarjolla, jos joku jaksaa katsoa?!

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, RIAT 2007:n lisäksi heidän on tarkoitus lentää Waddington International Air Showssa. Vielä "vaatii pientä laittoa"... Heillä on 8 0-tuntista Olympus 202 käytettävissään, joilla toivovat pystyvänsä lentämään n. 10 vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava kuulla, että Vulcan on piakkoin taas lentokunnossa. Ja kiitokset hyvistä kuvista. Ihan pakko laittaa tähän jatkoksi muutama West Mallingissa elokuussa 1987 otettu kuva samasta koneesta. (Jesus, siitä on jo kohta 20 vuotta :o). Dioista skannattuja, mutta toivottavasti kelpaa.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kone! Mistähän Bondin tekijät olivat saaneet koneen käyttöönsä sitä yhtä Leffaa varten?

 

Tuossahan se Bondissa käytetty pienoismalli majailee XH558 vasemman siiven suojissa. Pahoittelen kuvan laatua, otettu kiireessä viime syksynä. Eilen en huomannut ottaa parempaa kuvaa uudestaan...

 

Niin, ja tuo vieressä oleva puumalli on aito Vulcanin tuulitunnelimalli.

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopis kyllä toivoa että on tuolla RIATissa kun ekaa kertaa itsekkin vaivautuu ulkomaille lentonäytökseen. ;D Ja onhan se noin muutenkin erittäin hieno asia jos ne nyt saa tuon homman toimimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt offtopikkia, eikös tuo konetyyppi ollut tossa yhessä James Bondissa - Pallosalamassa mukana?!

Kohtaus, jossa kone kaapattiin ja se laskeutui sitten veteen.... ehjänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt offtopikkia, eikös tuo konetyyppi ollut tossa yhessä James Bondissa - Pallosalamassa mukana?!

Kohtaus, jossa kone kaapattiin ja se laskeutui sitten veteen.... ehjänä.

 

Katsoppas pari viestiä ylöspäin... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsoppas pari viestiä ylöspäin... ;)

 

Ai saatt.... joo muistin mie oikein sitten. :)

 

Eli ilmeisesti siinä leffassa takeoffissa näytettiin oikeast Vulkaanit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon vulcanin edellisestä kunnostuksesta on olemassa hyvä kuvakirja, nimeä en muista. Oli silloinkin melkoinen urakka, tuon ajan vehkeet ei ole mitään halpoja pitää kunnossa ja lentää, palaa hirvittävästi työtunteja ja varsinkin puntia. Sen jälkeen on ymmärtääkseni useamman kerran yritetty kerätä rahaa uuteet kunnostukseen ja hieno homma, jos nyt asiat alkaa olla sillä mallilla, että päästään taas ilmaan. Upea kone :thmbup:

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia ja uskomattoman hieno kone! Jos tuota haluaa tukea, kannattaa ostaa

 

http://www.phoenix-simulation.co.uk/default.asp?pss=browseproducts&images=checked&catid=194&nm=Avro+Vulcan+B2

 

"You may not like "military stuff" .. Or "british stuff" but this is one hell of an aircraft and FIFTY PERCENT of all PSS INCOME from this product will go directly to the VULCAN TO THE SKY Company towards the up keep of this fantastic aircraft and her eventual return to flight !"

 

Itselläni tuo on ollut alusta lähtien ja on hieno lentää!

 

Muistaako joku mikä erikoinen piirre noihin Olympuksiin liittyi?  ::)

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Muistaako joku mikä erikoinen piirre noihin Olympuksiin liittyi?  ::)

 

-Kähmy

 

Ainakin moottoria käytettiin meriversiona sotalaivoissa  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa  ;D No joo, ajoin sitä takaa, että lienee ainoita koneita, joissa kaikki 4 mosaa saa käyntiin yhtä aikaa... ::)

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa  ;D No joo, ajoin sitä takaa, että lienee ainoita koneita, joissa kaikki 4 mosaa saa käyntiin yhtä aikaa... ::)

 

-Kähmy

 

 

Juu, ja me Juhan kanssa tiedetään, missä se käynnistysnappi on  ;D:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa  ;D No joo, ajoin sitä takaa, että lienee ainoita koneita, joissa kaikki 4 mosaa saa käyntiin yhtä aikaa... ::)

 

-Kähmy

Mahtaa olla aikamoinen meteli  :thmbup: , korjaan sulosointu  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ja me Juhan kanssa tiedetään, missä se käynnistysnappi on  ;D:thmbup:

 

Juu, unissa sitä tulee paineltua harvase yö  ;D

 

Se oli muuten aivan käsittämätön aika mitä tähän neljän moottorin "rapid starttiin" meni. Pitäisi tarkastaa lähteistä (eli tuosta kirjakasasta pöydän kulmalta), mutta muistelisin ajan olleen 20sek/kaikki moottorit käynnissä. Startterin toiminta ei ihan auennut minulle, vaikka se esiteltiinkin asiantuntijan toimesta.

Ja pitäähän moottoreiden käynnistyä nopeasti, päivystyslähdössä koneet oli ilmassa neljässä minuutissa, ilman, että miehistö oli ohjaamopäivystyksessä...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla