Ilkka Mäkelä

Airbus vähentää työntekijöiden määrää, mutta missä ja paljonko? 10000 ?

13 viestiä aiheessa

Airbusin "Power8"-säästö/uudelleenjärjestelyohjelmasta piti olla tänään tiedotustilaisuus, jossa olisi kerrottu säästöohjelman yksityiskohdat.

 

Useat uutissivustot kertovat, että tilaisuutta on jouduttu lykkäämään tulevaisuuteen, etupäässä koska Saksa ja Ranska eivät ole päässeet yksimielisyyteen siitä, missä karsitaan, mitä ja kuinka paljon. Lisäksi on vielä eripuraa siitä, missä maassa tullaan (pääasiassa) tekemään A350XWB:n suunnittelu ja kokoonpano.

 

Ranskan pääministeri de Villepin on tänään radiossa puhunut 10000 työntekijän vähentämistarpeesta, mutta Saksan suostumustahan tähän ei ole saatu.

 

Kovin pitkälle näitä kipeitä päätöksiä ei kuitenkaan voida lykätä. Asiasta Taloussanomissa lyhyesti:

 

http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=160&news_id=20074494

 

BBC: http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6375517.stm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus-kriisin taustoja ruoditaan maanantain Kauppalehdessä

 

"Yrityskulttuurien erot ovat painavampia ja vaarallisempia kuin kansallisuuksien erot, selittää monikansallisen ilmailujätin Eadsin henkilöstöjohtaja Jussi Itävuori kriisiytymisen syitä."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joops, tuo saksalaisen ja ranskalaisen yrityskulttuurin ristisiitos on tiedetty haasteeksi aiemminkin EADS:lla. Ja kun siihen sitten vielä erityisesti Ranskan osalta puututaan poliittisen vallan ylimmiltä kerroksilta, niin siitä ei hyvä seuraa.

Kun siihen vielä ympätään kaksipäinen johto, niin alkavat olla nämä päätään nostavat, jos ei katastrofin, niin ainakin kriisin ainekset hyvin kasassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useissa lähteissä on nyt tarkempia tietoja EADS:n Power8-ohjelmasta:

 

A350 valmistusta tullaan keskittämään Toulouseen, A320-sarjaa Hampuriin.

 

Myös irtisanottavien määrä on hieman pienenemässä, YLE:n uutiset arvioi sen olevan 8000.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:ssä alkoi juuri asiaa koskeva tiedotustilaisuus.

 

10000 työntekijän vähennys 4 vuoden kuluessa siitä sitten tuli.

 

Galloisin mukaan Airbusin kilpailukyky on vähentynyt 20 % dollarin arvon laskemisen takia. Lisäksi Airbusilta puuttuu riskien ja kehityskustannusten jakamisen edellyttämiä vahvoja (ulkomaisia) yhteistyökumppaneita. Sen lisäksi yhtiön sisäinen rakenne on tehoton eikä ole muuttunut 10 vuoden aikana tehokkaampaan suuntaan. Ja vielä seuraava heikkous on "kansalliset eturistiriidat", joista Gallois sanoi, että onpas ollut mielenkiintoinen kokemus seurata kädenvääntöä, lähinnä siis ranskalaisten ja saksalaisten välillä.

 

Pääkonttorista Toulousessa vähennetään 1100 työntekijää. Kokonaisvähennysten jako maittain ilmenee seuraavasta:

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6402859.stm

 

Positiivisina puolina Gallois mainitsi, että Airbusilla on 2500 koneen tilauskanta toimittamatta, eli siis 5 vuoden tuotanto, ja tuotteiden laatu ja maine ovat erinomaiset. Power 8-tehostamisohjelma on kuitenkin pakollinen, jotta saadaan vapautumaan varoja uusien koneiden kehittelyyn ja toiminnan rahoitukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokonevalmistaja Airbus vähentää 10 000 työpaikkaa yhtiön uudelleenjärjestelyissä seuraavien neljän vuoden kuluessa. Airbusin emoyhtiö EADS vahvisti julkisuudessa liikkuneet tiedot keskiviikkona.

 

Airbusin toimitusjohtajan Louis Galloisin mukaan yhtiö tarvitsee muitakin kumppaneita kuin emoyhtiö EADSin. Gallois sanoi, että Airbusin omistajina olevien maiden kansalliset eturistiriidat "ovat myrkkyä yhtiölle". Airbusin suurimmaksi haasteeksi hän sanoi dollarin alhaisen kurssin.

 

Airbus tekee tervehdyttämisohjelman kuluista tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 680 miljoonan euron ylimääräisen poiston. Uudelleenjärjestely on Galloisin mukaan välttämätön taloudellisissa vaikeuksissa ja suurten lentokonehankkeiden myöhästymisen kanssa kamppailevan Airbusin talouden tervehdyttämiseksi.

 

Airbusin henkilöstövähennyksistä puolet kohdistuu yhtiön palkkalistoilla oleviin työntekijöihin ja puolet alihankkijoihin. Ranskassa vähennetään 4 300 työpaikkaa, Saksassa 3 300, Britanniassa 1 600 ja Espanjassa 400 työpaikkaa. Yhtiö harkitsee myös tuotantolaitosten uudelleenjärjestelyjä.

 

Galloisin mukaan Airbus tulee hankkimaan 50 prosenttia uuden laajarunkoisen A350-matkustajakoneen töistä alihankkijoilta aiemmin kaavaillun 25 prosentin asemesta. Tuotanto tapahtuu Toulousessa. A380-superjumbon tuotantojärjestelyjä ei muuteta. Airbus rakentaa Hampuriin kolmannen tuotantolinjan suosittua A320-mallia varten.

 

Airbus tuleen Galloisin mukaan tekemään tappiollisen liiketuloksen viime vuodelta. A380-superjumbon ja A350-laajarunkokoneen uudelleen suunnittelun lisäksi Airbusin kannattavuus on kärsinyt valuuttakurssimuutoksista, erityisesti dollarin laskusta euroa vastaan.

 

- Airbusin viime vuoden myynti ja konetoimitukset olivat erinomaisella tasolla, mutta yhtiön pitkän ajan tulevaisuus on vaakalaudalla, ellei kannattavuuden parantamiseen ryhdytä nyt, sanoi Gallois.

 

Dollarin kurssin lasku on Galloisin mukaan syönyt kuudessa vuodessa 20 prosenttia Airbusin kilpailukyvystä pääkilpailijaan verrattuna. - Emme voi jatkaa tuotantoa nykyisillä eurokustannuksilla ja kilpailla samaan aikaan Boeingin dollarihintoja vastaan, hän sanoi.

 

 

(STT–Reuters–AFP)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Dollarin kurssin lasku on Galloisin mukaan syönyt kuudessa vuodessa 20 prosenttia Airbusin kilpailukyvystä pääkilpailijaan verrattuna. - Emme voi jatkaa tuotantoa nykyisillä eurokustannuksilla ja kilpailla samaan aikaan Boeingin dollarihintoja vastaan, hän sanoi.

(STT–Reuters–AFP)

 

Aikoinaan kun euro kiinnitettiin dollariin, niin se oli muistaakseni jotain 0.86 euroa per taala. Nyt ollaan 1.3 lukemissa eikä alle yhden olla oltu aikoihin.

Mahtaa harmittaa niitä, jotka ostavat dollarilla eurotavaraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan kun euro kiinnitettiin dollariin, niin se oli muistaakseni jotain 0.86 euroa per taala.

 

Eurohan oli käytössä jo muutama vuosi ennen setelien ja kolikoiden käyttöönottoa. Tammikuussa 1999 kurssi oli n. 1,15 euroa/taala. Tammikuussa 2002 se oli tosiaan n. 0,88 eur/taala.

http://www.ecb.int/stats/exchange/eurofxref/html/eurofxref-graph-usd.en.html#firstdate

 

   Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kätevä laskea amerikoissa ostokset. Taalahinta nettona + vero tai tipit = 1 euro.

 

Niin ne valuutta-arvot muuttuvat. Muistan joskus Texasissa, että gallona bensaa maksoi 0,50 dollaria. Mutta siinäpä onkin kyse pensan hinnan noususta, vaikka kaikki maailman taloushan velloo tavallaan samassa paljussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin työntekijät lakkoon Ranskassa

 

Tuhannet Airbusin Ranskan tehtaiden työntekijät menivät tiistaina lakkoon. He protestoivat Airbusin kaavailuja 10 000 työpaikan vähennyksestä. Vähennyksistä reilut 4 000 on kohdistumassa yhtiön Ranskan-tehtaille.

 

Lentokonevalmistajan emoyhtiö EADS ilmoitti viime viikolla, että Airbusista vähenee 10 000 työpaikkaa yhtiön uudelleenjärjestelyissä seuraavien neljän vuoden kuluessa.

 

Airbusin toimitusjohtajan Louis Gallois totesi, että uudelleenjärjestely on välttämätön taloudellisissa vaikeuksissa ja suurten lentokonehankkeiden myöhästymisen kanssa kamppailevan Airbusin talouden tervehdyttämiseksi.

 

STT-Reuters

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivetaan vanha threadi ylös, kun liittyy asiaan:

 

Ranskan uusi presidentti Nicolas Sarkozy säntää tänään Toulouseen ongelmayhtiö Airbusin pääpaikkaan kuulemaan lentokonevalmistajayhtiön vaikeuksista. Eurooppalaisyhtiö on irtisanonut useita työntekijöitään ja sen lentokoneiden tuotanto-ohjelmat pyörivät jäljessä aikataulustaan.

 

kertoi Taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään