Mikko Maliniemi

Lepakoita tapulissa

32 viestiä aiheessa

...no jos ei muuten, niin kuvaajalla ainakin ;D

 

Arvelin koittaa onneani, ja käydä päivystämässä, josko Lepakko 2007 yölentoharjoitukseen osallistuneet koneet olisivat suinkin startanneet ennen auringonlaskua. Mutta eihän nyt niin hyvää tuuria voi olla. Koneet starttasivat n. vartti auringonlaskun jälkeen, eli pauttiarallaa viiden aikaan... Mutta kun siinä ehti siihen asti päivystää, niin piti se sitten varsin piruuttaan kameraakin käyttää pihalla. Eli pidemmittä puheitta:

 

Rissalan ilvekset lähdössä antamaan Pirkkalan Martoille selkäsaunaa...

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Kiva persnapakettu, elikkäs arsenaali...

[ attachment removed ]

 

 

Miksei tällaisia startteja tehdä koskaan päivällä?  >:(

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

 

Joo, onhan ne kohinaisia ja vaikka mitä (ISOt 800-1600 ja valotusajat 1/20s - 1/45s), mutta tietyllä tapaa ihan hauskoja. Etenkin noi osastolentovalot tulee kivasti esiin tuollaisessa hämärässä :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetääs yks lisää, en muistanu edes koko lepakko hommaa joten pääsivät yllättämään. kameran säädöt ja paikka päin peetä.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Olikos tuo lepakointiharjoitus Pirkkalan alueella ? Jouduttiin meinaan kiertämään Vaasan kautta matkalla Ouluun, mutta tullessa vissiin lepakotkin sitten nukkuivat, kun saatiin suora selvitys takaisin Helsinkiin.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o Juh...hienot nuo kaartokuvat, oishan ne päivänvalossa viä kivemmat, mutta silti  :thmbup:

 

No, pitää vaan päivystää ahkerammin ja toivoa, että osuisi päivänvalossakin kohdalle :) Mutta sinällään olen itse myös ihan tyytyväinen kuviin, ottaen huomioon olosuhteet. Noi 1/20s jne. valotusajat käsivaralta vakaajattomalla putkella vaatii jo vähän tuuriakin (ai vähän? ;D)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerkesitkö Mikko tänään?

 

En silloin iltapäivällä käynyt. Ainakin tässä meillä oli sen verran pilveä, että ei kannattanut lähteä yrittämään...

 

Mutta äsken katseltiin Teron kanssa YAKia odotellessa, kun siitä seitsemän tai kahdeksan konetta lähti ja tuli. Piti sitten pari kuvaa ihan piruillessaan räimästä, vaikka eihän niistä mitään pimeässä saa...

 

[ attachment removed ]

 

Ai niin, ja YAKki oli tietenkin kaksi tuntia myöhässä ja sitten kun se saapui, ne alkoi sitä vielä pesemään ja huoltamaan, niin siinä oli niin paljon romua edessä, että ei edes yritetty kuvata ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nuo "heijastimet" lisätty harjoitusta varten ?

 

Nuo vihreät tunnistusvalot on Horneteissa vakiona.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nuo "heijastimet" lisätty harjoitusta varten ?

 

Ei. Osastolentovalot kuuluu HN:n vakiovarusteisiin. Mutta subbaria ei saa kuin lisävarusteena...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei. Osastolentovalot kuuluu HN:n vakiovarusteisiin. Mutta subbaria ei saa kuin lisävarusteena...

 

Osastolentovalothan ne olikin eikä tunnistusvalot...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osastolentovalothan ne olikin eikä tunnistusvalot...

 

HEHE, joo. Se tunnistusvalo on siinä nokan vasemmassa kyljessä tuon osastovalon vieressä...

 

[ attachment removed ]

 

Mom, look! No hands!!  8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen ammoisista ajoista lähtien luullut, että nuo HN:n tunnusvalot liittyvät jotenkin lentotukialuksiin ;D Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole, sillä mm Eurofighteristä löytyy samanlaisia valoja ja sillä koneella ei ole tukialustoiminnan kanssa mitään tekemistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEHE, joo. Se tunnistusvalo on siinä nokan vasemmassa kyljessä tuon osastovalon vieressä...

 

Muistaakseni kanadalaisten keksimä  ???

 

Mom, look! No hands!!  8)

 

Tuollainen on kuulemma käsien lentoonlähtöasento..... tukialukselta  8) Kuka voisi vahvistaa tämän tiedon  ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kortta kekoon. Tämä pääsi yllättämään eikä kelikään suosinut harrastelijavalokuvaajaa.

[ attachment removed ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni kanadalaisten keksimä  ???

 

Tuosta en mene sanomaan mitään. Mutta suomalaisten ja kanukkien lisäksi myös sveitsiläiset käyttävät tuota omissa HN:ssään. Muita ei äkkiseltään tule mieleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä kuvia. Yllättävän vähän kuvia lepakosta. Minusta yö/pimeä lentokuvat ovat parhaita. Harmittaa kun ei päässy edes pirkkalaan katsomaan lähtöjä. Olis halunnu nähdä jp lähdön. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuollainen on kuulemma käsien lentoonlähtöasento..... tukialukselta  8) Kuka voisi vahvistaa tämän tiedon  ?

 

...no ei varmasti ole...vai oliko vitsi.....no just joo, en heti tajunnut....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o On se uskottava... Mutta onko vasen käsi silti kaasulla?

 

Luulen, että ei. Voisi kuvitella, että kaasun kiinni vetäminen startissa G-voimien vaikutuksesta olisi jopa kohtalokkaampaa, kuin se, että niiden taaksepäin painavien G-voimien takia vetäisit sauvasta liikaa. Mielestäni tehot lyödään AB:lle ja kädet otetaan irti sauvasta ja kaasusta ja odotellaan, että katapultti ampuu liikkeelle. Sitten, kun se kiihtyvyys hidastuu katapultin irrottua, otetaan ohjat käsiin...

 

EDIT: pitää nyt sanoa, että tämä tietty oli taas mitään mistään tietämättömän omaa pähkäilyä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä kuvia. Yllättävän vähän kuvia lepakosta. Minusta yö/pimeä lentokuvat ovat parhaita. Harmittaa kun ei päässy edes pirkkalaan katsomaan lähtöjä. Olis halunnu nähdä jp lähdön. :P

 

Eipä noi jälkipoltolla ainakaan Kuopiossa ole yhtään starttia vetäneet tässä harjoituksessa, mitä itse olen seurannut. IV:n harjoitusta koskevassa tiedotteessakin sanotaan, että jälkipoltolla tapahtuvia startteja pyritään välttämään melusyistä...

 

Kuvien vähyyden selittää kyllä ainakin täällä hyvin pitkälle se, että niitä nopeasti liikkuvia koneita on lähes mahdoton kuvata pimeässä. Noikin tämän threadin aloituskuvat ovat hyvin pitkälle tuurin tuotosta. Ei meinaan ole helppoa 300-400km/h ohi kiitävän HN:n kuvaaminen 1/20s valotusajalla :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla