Guest Hokla

Palkat ?

40 viestiä aiheessa

Kuinka paljon tienaa suurinpiirtein lentäjä ja tai lentokapteeni ?

 

 

Tuomas Sorsa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On joskus vähän arka asia, mutta yksi tapa saada asia selville, on selvittää jonkun lentäjän nimi ja asuinkunta ja tsekata verotiedoista. Ne ovat julkisia myös lentäjien kohdalla :o

Aika helposti saat sellaisia kavereita selville ihan vaikka tältä palstalta.

 

Mutta ehkäpä joku kertoo ihan suoraankin. Toivottavasti mainitsee sitten myös yhtiön ja kelpoisuutensa :o :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuoreimman Suomen Kuvalehden mukaan FC:llä aloittavan perämiehen peruspalkka on 800e, josta lisineen muodostuu noin 2000e kuukausiansio. Finnair ja Air Finland maksavat saman aviisin mukaan noin 3 000 euron alkupalkkoja.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arka aihe varmaankin, no töissä huhuna kuultua että esim. Finncoomm:in nuoret perämihet saavat bruttona n. 1200 e/kk, ja Finskin MD-11 kipparit 11000 e / kk, mutta nämä vain huhuja, sillä välillä varmaan pyöritään...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kaikkien palkkatiedot ovat kuitenkin julkista tavaraa, jos haluaa mennä verotoimistoon penkomaan...

 

Mutta asiaan, voit katsoa tuolta osviittaa eri yhtiöiden palkkausmalleista: http://www.pilotjobsnetwork.com/

 

Täytyy kuitenkin muistaa, että peruspalkan (oli se kuinka paljon hyvänsä) lisäksi palkkaan lasketaan erilaisia lisiä, jotka vaihtelevat yhtiöittäin ja joiden määrä myös vaihtelee. Näitä lisiä voivat olla ns. sector-lisät, päivärahat ja niin edelleen. Liikennelentäjä voi myös oman toimensa ohella olla esimerkiksi lennonopettajana lentokoulussa, toimia omassa yhtiössään jossain muussa toimessa (esimerkiksi simulaattorikouluttaja), joista luonnollisesti maksetaan lisäkorvausta.

 

Puhtaasti rahan takia kuitenkaan ei varmasti monikaan lennä työkseen  ;)

 

/mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Puhtaasti rahan takia kuitenkaan ei varmasti monikaan lennä työkseen  ;)

 

/mikko

 

Tänään juuri juttelin kollegani kanssa, joka opiskelee liikennelentämisen teorioita, sain vain käsityksen asiasta, että he jotka tuota pelkän rahan takia tekevät ovat harvassa, mikäs sen parempaa, kuin yhdistää intohimo, harrastus ja työ yhteen...?, itsellä ei mahdollisuuksia enää.... >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mikäs sen parempaa, kuin yhdistää intohimo, harrastus ja työ yhteen...?

 

= pilata hyvä harrastus -> Joutuu etsimään jonkun muun harrastuksen ;)

 

Edit:

 

Tuoreimman Suomen Kuvalehden mukaan FC:llä aloittavan perämiehen peruspalkka on 800e, josta lisineen muodostuu noin 2000e kuukausiansio.

 

Tuosta kun vähennät 85 keuron koulutuksen ja kämpän lyhennykset niin ei siitä paljoa jääkään käteen.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuosta kun vähennät 85 keuron koulutuksen ja kämpän lyhennykset niin ei siitä paljoa jääkään käteen.  :-\

 

Niinhän se on, joutunee kaupassa miettimään mitä sitä leivän päälle ostaisi...?, että siinä kai sitä niistäkin palkoista, mutta tosiaan ei kai tuota pelkän rahan takia ainoastaan tehdä...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon tienaa suurinpiirtein lentäjä ja tai lentokapteeni ?

 

 

Tuomas Sorsa

 

Lentokapteeni ei ole ammatti vaan Presidentin myöntämä arvonimi ilmailun parissa erityisen ansioituneelle henkilölle. Tietääkö joku kokeneemmista ilmailuihmisistä palstalla, montako tuon arvonimen saanutta Suomessa on ja ovatko kaikki heistä itse myös lentäneet ilma-aluksella? Onko myös niin, että "lentokapteeni"-arvonimeä hakee jokin yhteisö vai voiko sitä ehdottaa toiselle myös yksi henkilö ja mitä vaaditaan perusteiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kaikkihan tiedämme FC:n peruspalkan olevan 800 euroa. Siihen päivärahat päälle, tulee 1500 - 2000+ eur, riippuen vähän lentomääristä. Mutta hyvä vertailukohta, ehkä snadisti vanha tyyliin vuodelta 2004-2005:

 

http://www.futureairlinepilot.com/salaries.html

 

Listattuna 29 enemmän tai vähemmän tunnetun lentoyhtiön tiedetty palkkataso sekä perämiehen että kapteenin osalta. Näyttää siltä että palkat lähtevät KLM:n 30.000euron vuosipalkasta yli 40.000 punnan eli noin 60.000euron vuosipalkkaan. Tämä tarkoittaa siis tutummin 2500 eurosta - 5000 euroon. Tämä siis lähtötaso.

Perämiesten topit liikkuvat kokoluokassa 60.000 eurosta jopa 120.000 euroon joka tarkoittaa siis 10.000euroa kuukaudessa. Varmaankin aika harvinainen tapaus perämiehelle päästä yli kympin kuukausiansioon, tai jos pääsee niin saa varmaan istua 4/5-osaa elämästään toimistossa koneen nokalla :P Toisaalta mikäs sen mukavampaa ;D

 

Lisäksi lähes jokaisessa yhtiössä tulee lisää palkkaa jokaisesta lennetystä tunnista, eli niinsanottu sector-pay.

 

Kapteeneiden palkkojen lähtötaso näyttää olevan 80-90.000 euroa vuodessa eli 7500 kuussa. Kapteeniksi on realistista päästä 7-10 vuoden työkokemuksen jälkeen, miksei nopeamminkin jos kaikki menee hyvin. Kapteenien topit liikkuvatkin sitten ihan eri svääreissä. 135.000 jopa yli 200.000 vuosiansioon, eli hieman yli 10.000 lähes 17.0000euroon kuussa. Riippuu todella paljon konetyypistä ja reittityypistä jota lentää. Medium-haul 737 kapteenin palkka liikkuneen jossakin 100.000 euron molemmin puolin kun taas 747 long-haul kapteeni liikkuu lähempänä 200.000 euron rajaa. Kaikki riippu kaikesta.

 

http://www.futureairlinepilot.com/salaries.html

 

Ed. teksti muuten sitten kirjoitettu nojaten löyhjästi linkin takaa löytyviin tietoihin. Lisäksi asioista joskus enemmän selvää ottaneena en usko olevani kaukana todellisuudesta.

 

Lisää yhtiökohtaisia palkkoja löytyy myös:

 

http://www.easyjet.co.uk/EN/Jobs/Pilot/pilotrecruitment_oursalariesandbenefits.html

http://www.ryanair.com/site/EN/about.php?sec=careers&ref=10002

 

Vain muutamia esimerkkejä.

 

Olen saanut paljon sellaista tietoa että low-cost yhtiöillä on kovempi palkkataso lentäjille kuin "tavallisissa" yhtiöissä. Toisaalta käsissäni ei ole näyttöä onko näin, mutta näkisin palkkatason olevan suurinpiirtein samassa linjassa LCC ja RCC yhtiöiden kesken.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... Erään tuntemani Finskin kipparin kuukausiansiot ovat lisineen n. 12 000 e luokkaa + autoetu. Ja tuo ei ole huhu tai arvaus, vaan tieto. Kyse ei ole edes kovin vanhasta kipparista.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt täytyy muistuttaa noista low-cost lentoyhtiöistä sen verran, että jos niihin hakee suoraan lentokoulusta valmistuttuaan ja pääsee sisään, joutuu maksamaan itse tyyppikoulutuksen (esim. http://www.cae.com/aviationtraining/RyanairSelfSponsored-Intro.shtml) joka maksaa 23 500€ ilman veroja. Typpikoulutuksen ja base checkin suoritettuasi saat 750£ /kk palkkaa, kunnes olet suorittanut line-checkin, etkä saa sector-lisää. Line-checkin jälkeen saat 750£ + half sector pay eli vieläkään ei pääse oikein ansioille. 6kk Base checkin jälkeen saat 1050£ + half sector pay. Ja niin edelleen. Moni on kirjoittanut, että ensimmäiset pari vuotta on todellista kituuttamista, mutta sitten alkaa helpottaa. Lisää tietoa löytyy www.pprune.org (suhtaudu toki kriittisesti äläkä ota kiveen kirjoitettuna kaikkea) ja edellämainitusta www.pilotjobsnetwork.com sivustolta.

 

Käytännössä ajat erittäin pienellä palkalla ensimmäiset 9kk, jonka jälkeen ansiotaso nousee hieman, progressiivisesti kuitenkin vuosittain. Toisaalta etuna on se, että suihkari-tiimaa eli tunteja tulee paljon ja eteneminen yhtiössä on kohtuullisen nopeaa, oikealta penkiltä vasemmalle. Se, onko tämä hyvä asia, jätän muiden harkittavaksi. Käsittääkseni monille low-cost yhtiöt ovat ponnahduslauta suurempiin yhtiöihin, hakeminen helpottuu hieman, kun on esimerkiksi B737-tyyppikoulutus ja yli 1500h konetyypillä plakkarissa.

 

Jos lentokoulusta on 90 000€ lainaa ja siihen päälle yli 20 000€ tyyppikoulutus ja muut kulut (asuminen ulkomailla, eläminen ulkomailla) niin tiukkaa tekee. Lisäksi nämä low-costit tahtovat maksattaa kaiken työntekijöillään univormuista ja ID-korteista lähtien, joten muuttuvia lisäkustannuksia tulee aivan varmasti vielä matkan varrella.

 

Tämä oli minun nöyrä katsaukseni asiaan.

 

/mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve vielä

 

Kannattaa muuten muistaa palkkoja vertailtaessa lentäjien kohtuulliset työajat maksettuun palkkaan verrattuna. Itse kyllä pääsen noihin summiin, mutta se vaatii moninkertaisen määrän tunteja ja yövalvomista kuukaudessa. Eikä vähäisin etu ole myöskään lentäjän lyhyt koulutus vs. oma 12 vuotta kestänyt.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko myös niin, että "lentokapteeni"-arvonimeä hakee jokin yhteisö vai voiko sitä ehdottaa toiselle myös yksi henkilö ja mitä vaaditaan perusteiksi?

 

Joko tai taikka molemmat yhdessä.

valtioneuvosto.

 

"Arvonimi voidaan antaa ansioituneelle henkilölle, joka on kunnostautunut hallitsijan palveluksessa tai muuten teoillaan tai sanoillaan edistänyt yhteistä hyvää."

 

Lentokapteeni on tasavallan presidentin myöntämä arvonimi ansioituneelle lentäjälle. Koneen päällikköä voi kutsua kapteeniksi, mutta ei lentokapteeniksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mjuu. Tuli tuossa kysyttyä syksyllä Quatron ja pikkubussin kapulta palkkausta. Ihan selvää vastausta en saanut, mutta sen sain selville että yli 10k tulee kuussa. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SO voi monesti olla ns. relief pilot esim. pitkillä lennoilla. Puhut radiot, monitoroit mittareita ja teet merkinnät ja pidät toiselle lentäjälle seuraa, kun toinen nukkuu tai muuten vain huilaa. Käsittääkseni laskuja / nousuja et saa tehdä. Esim. KLM:n Flight Academystä valmistuvat kaverit menevät laajarunkokoneisiin (B747, B777, MD-11) Second Officereiksi.

 

[edit] Tuosta voit lukea erään S/O:n työstä (http://www.pilotcareercentre.com/APilotsLifeDetail.asp?APLID=42)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maaliskuun 07 Airways lehdessä oli juttua Kiinan lentäjäpulasta ja kuinka sinne värvätään lentäjiä länsimaista.

 

Jutussa oli myös mainittu palkkatietoja:

In general salaries for foreign pilots in China are about in par with the US industry, and - best of all - are tax-exempt. Ms Jane Zhou (spokesperson for Sichuan Airlines (3U/CSC) explains, "One benefit for expat pilots is that the cost of living here (Sichuan) is far cheaper than in Shanghai and Beijing, and certainly less than Hong Kong". She quotes pilot salaries of $8000 to 9000 per month. Of course, the cost of living in China is far less than in western countries.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalla puhutte että lentämisessä ei ole palkalla mitään merkitystä mutta silti höpötätte palkasta  :laugh:

 

just joo, ei palkalla ole merkitystä, kunhan siinä saa riittävästi Ecuja käteen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko tai taikka molemmat yhdessä.

valtioneuvosto.

 

"Arvonimi voidaan antaa ansioituneelle henkilölle, joka on kunnostautunut hallitsijan palveluksessa tai muuten teoillaan tai sanoillaan edistänyt yhteistä hyvää."

 

Lentokapteeni on tasavallan presidentin myöntämä arvonimi ansioituneelle lentäjälle. Koneen päällikköä voi kutsua kapteeniksi, mutta ei lentokapteeniksi

 

Tähän aiheeseen palataan aina tasaisin väliajoin...

Lentokapteenia käytetään eri yhteyksissä myös ammattinimikkeenä. Vielä ei liene kukaan saanut esille vain sitä yhtä totuutta.

Lisää aiheesta mm: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,36650.0.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palkkakeskusteluja seuratessa tulee joskus sellainen fiilis, että ikäänkuin tuo ~€10 000/kk ansio olisi tulossa jotenkin pikapottina muutaman vuoden kokemuksen jälkeen. Luultavasti tämän eteen tarvitsee myös tehdä jotain (varsinaisen ammattiin valmistavan koulutuksen jälkeenkin).

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palkkakeskusteluja seuratessa tulee joskus sellainen fiilis, että ikäänkuin tuo ~€10 000/kk ansio olisi tulossa jotenkin pikapottina muutaman vuoden kokemuksen jälkeen. Luultavasti tämän eteen tarvitsee myös tehdä jotain (varsinaisen ammattiin valmistavan koulutuksen jälkeenkin).

 

Fiilis ja fiilis. Ei se nyt ihan pikapottina tule, jos sitä joutuu tekemään määrätietoista ja nousujohteista uraa 5-7 vuoden ajan. Saattaa mennä kymmenenkin vuotta, mutta jos vaikka itseäni ajattelen niin olen kokoluokkaa alle nelikymppinen, kymmenen vuoden päästä. Jos ja toivottavasti kun saan lentää hyvissä yhtiöissä paljon ja urakehitys menee eteenpäin ovat 10.000 euron kuukausiansiot ihan totisinta totta. Täytyy muistaa ettei se pikapottina todella tulekkaan vaan duunia pitää tehdä ja paljon.

 

Mitä tulee aikaisemmin esitettyyn Ryanairin palkkaukseen ja muihinkin LCC palkkamalleihin niin olen itse elänyt enemmän tai vähemmän faktisessa käsityksessä siitä että Ryanairilla uutena pilottina hommaat itsellesi tyypit, 20.000 - 25.000 euroa, jonka jälkeen olet 6kk line-trainingissa palkatta. Tämän jälkeen on mahdollisuus saada työtä yhtiöstä normaalilla perämiehen palkalla, joka on kokoluokkaa 30.000 puntaa (46.500€) vuodessa + sektorit.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, kannattaa muistaa, että suurin osa suomalaisista ei milloinkaan tule ansaitsemaan noin paljoa, joten kelpaa sitä kyllä odotellakin muutaman vuoden... ::)

 

Arttu

 

Edit// Lisätään vielä: Ja noin vähäisillä työtuntimäärillä.

 

Palkkakeskusteluja seuratessa tulee joskus sellainen fiilis, että ikäänkuin tuo ~€10 000/kk ansio olisi tulossa jotenkin pikapottina muutaman vuoden kokemuksen jälkeen. Luultavasti tämän eteen tarvitsee myös tehdä jotain (varsinaisen ammattiin valmistavan koulutuksen jälkeenkin).

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi Jumpra Huiti

Moo'n aina luulu, ko pääsee töiren puolesta ilimailehan, siitä joutuu maksaahan. Ettäkö siitä sais oikhen palakkaa, toivothasti ei tuu vaimhon korhvin :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään