Jari Toivonen

pakko vai hätä

10 viestiä aiheessa

Rippuu tilanteesta, sanoisin että jos vaikka toinen motti posahtaa twinistä niin tulee hätälasku lähimmälle kentälle, jos menee molemmat motit niin on pakkolasku kun se ei enää ilmassa pysy(ainakaan kovin pitkään).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hyvä sivu.

 

Tuosta termien sekoittamisesta tuli mieleen äskeinen etelänreissu MyTravelin 757:lla.

Menomatkalla Teneriffalle päin, kapu ilmoitti että yhdessä mittarissa on vika, mutta se ei sinänsä vaikuta lentoon, tai sen turvallisuuteen.

Poikettiin kuitenkin sitten Manchesterin kautta, vaihtamassa jokin palikka pikaisesti, koska se ei tehnyt isoa lenkkiä ja siellä oli MyTravelilla ihan ns. oma huoltokin saatavilla.

 

Siinä odotellessa, saimme luvan käyttää kännyköitä koneessa ja yksikin jannu soitteli heti tutuilleen terveisiä, että tehtiin pakkolasku Manchesteriin.

Tosin tässä tapauksessa kyse ei tuntunut olevan niinkään tietämättömyydestä ,vaan enemmänkin ns. kalamiehen jutuista ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

soitteli heti tutuilleen terveisiä, että tehtiin pakkolasku Manchesteriin.

 

Oliko edes seuraavan päivän iltapäivälehdissä kirkuvat otsikot kuinka suomenruotsalaiset toimittajat olivat lähellä kuolla..? :P

 

Mutta, tosiaan. Tuo ilmailutoimittajien sivujen teksti kertonee asian melko tyhjentävästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään Hesarissa on mielestäni taas yksi esimerkki, ettei (ilmailu) asioista aina oteta tarpeeksi selvää, ennen kuin tupataan kuvia tai juttua lehteen.

 

Lehti uutisoi Egyptiläisen Luxor Airin lentokiellosta Ranskassa:

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1076152427905

 

Itse lehdessä on kuva taas Air Luxorin koneesta (A330), joka on taas Portugalilainen lentoyhtiö ja jolla ei ole mitään tekemistä jutun kanssa.

 

Laitoin palautetta Hesariin sähköpostillakin jo, vaikkei sillä nyt sinänsä ole enään merkitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran Naaralla, joskus 1980 luvun kesällä sattui juttu. Olin lentänyt, poikkeuksellisesti, purtsikalla, joka oli sillä kertaa K-8 OH-344 jo useamman tunnin, kun tuli eteen pakkolaskutilanne.

Kyllä se on mahdollista myös purjekoneella.

Olimme saaneet koneisiin radiot (perr) ja eikös kuulunut alhaalta että se on pakko nyt laskea, vaimo vaatii kauppareissulle ja olisihan sitä toistenkin jo saatava lentää.

Pakkohan se oli laskea jo sovun säilymisen takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No toivottavasti oikaisevat sentään virheensä huomisen lehdessä.

 

Oli näköjään tänään Hesarissa oikaisu asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma tottumukseni:

 

Hätälasku: Nopea laskeutuminen lähimmälle kentälle, jolla käytettävä kone voi operoida/jolle se voi laskeutua.

Esim. Koneesta on löpö lopussa eikä se riitä perille, laskeudutaan lähimmälle kentälle joka täyttää em. vaatimukset.

 

Pakkolasku: Erittäin pikainen laskeutuminen mille tahansa jokseenkin tasaiselle maa-alueelle, joka kantaa koneen ja on tarpeeksi pitkä laskeutumiseen.

Esim. Koneesta on moottori/moottoreita tuusan nuuskana, ja laskeudutaan ei-niin-pehmeästi pinnalle joka täyttää em. vaatimukset.

 

Ja näistä saa sitten jauhaa paskaa mielin määrin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään