Mikko Sokero

Suomen suurin yleisilmailun GPS-hankinta

18 viestiä aiheessa

Lentopelastusseura teki Suomen

yleisilmailun suurimman GPS-laitehankinnan

 

Suomen Lentopelastusseura SLPS ry on hankkinut 40 Garmin 296 GPS-satelliittinavigointilaitetta jäsenyhdistyksiensä käyttöön. Lisäksi käyttöön tulee laaja maastokarttatietokanta. Suomen suurimman siviili-ilmailun GPS-hankintaerän hinta on 137 000 euroa.

Suomen Lentopelastusseura on pelastus- ja palolentoyhdistysten katto-organisaatio. Sen päätarkoitus on vapaaehtoisen pelastus- ja palolentotoiminnan edelleen kehittäminen ja sidosryhmäyhteistyön vahvistaminen. Tarkoituksena on turvata entistä ammattitaitoisempi lentohenkilöstö ja sen käytettävyys operatiivisissa pelastus- ja palolentotehtävissä.

Vapaaehtoinen pelastus- ja palolentotoiminta on kiinteä osa valtakunnallista lentopelastusjärjestelmää, jonka tärkein tavoite on kadonneiden etsintä ja ihmishenkien pelastaminen. SLPS kuuluu Suomen Punaisen Ristin koordinoimaan valtakunnalliseen Vapaaehtoiseen pelastuspalveluun Vapepaan.

Viime vuonna vapaaehtoiset lensivät 25 prosenttia poliisien tarvitsemista etsintälennoista ja metsäpalovalvontaa lennettiin melkein 5 000 lentotuntia.

Yhteistyökumppaneina GPS-kaupan toteutuksessa ovat Nordea Rahoitus Suomi Oy, Uudenmaan Data-Keskus Oy, Konekorhonen Oy ja Navcor Oy.

GPS-hankinta on yksi monista lentoturvallisuuspainotteisista toimenpiteistä, jotka Lentopelastusseuran hallitus on linjannut.

–Garminiin tehdään koulutusmateriaali, joka toteutetaan verkko-opetuspohjaisena, jolloin miehistöt voivat opiskella laitteen käytön perusteet omaan tahtiin. Lisäksi kursseilla harjoitellaan laitteen käyttöä rastikoulutuksena, Lentopelastusseuran toiminnanjohtaja Tero Asikainen kertoo.

 

www.lentopelastus.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyykös tuossa ko. laitteessa käyttämään useita erilaisia karttoja, eli siis jos muistiin mahtuu niin onko mahdollista valita käyttöön esim. ANC 1:500 000 tai vaikkapa tuo GT-kartta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyykös tuossa ko. laitteessa käyttämään useita erilaisia karttoja, eli siis jos muistiin mahtuu niin onko mahdollista valita käyttöön esim. ANC 1:500 000 tai vaikkapa tuo GT-kartta?

 

Ilmeisesti topograafinen kartta tulee pohjalle, laitehan on sellainen, että siihen saa vaihdettavia muistipalikoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten hemmetissä Garmin 296 voi maksaa 3400 euroa? Tuon gepsin päivän hinta lienee tonnin, ja esim. Suomen topografinen karttapohja siihen maksaa 99 euroa per "pala" - kaksi palaa kattaa koko etelärannikon..? Toki SAR-touhuissa lienee GT-kartta käytössä, mutta epäilen että se nyt maksaa kovin paljon enempää kuin vieläkin tarkempi suunnistuskartta..

 

Nimim. ihmetyttää..? Voiko joku kertoa mikä tuossa selittää noin 80 tonnin eron?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä dataa hieman lisää. Diiliin kuului 26 vanhan laitteistokokonaisuuden lunastaminen. Eli niiden arvo näkyy hankintahinnassa.

 

---

 

Suomen Lentopelastusseura SLPS ry on hankkinut 40 Garmin 296 GPS-satelliittinavigointilaitetta jäsenyhdistyksiensä käyttöön. Lisäksi käyttöön tulee laaja maastokarttatietokanta. Hankinnan kustannusvaikutus on noin 137 000 €, johon sisältyy myös 26 vanhaa suunnistuslaitetta.

 

Suomen Lentopelastusseura on pelastus- ja palolentoyhdistysten katto-organisaatio. Sen päätarkoitus on vapaaehtoisen pelastus- ja palolentotoiminnan edelleen kehittäminen ja sidosryhmäyhteistyön vahvistaminen. Tarkoituksena on turvata entistä ammattitaitoisempi lentohenkilöstö ja sen käytettävyys operatiivisissa pelastus- ja palolentotehtävissä.

Vapaaehtoinen pelastus- ja palolentotoiminta on kiinteä osa valtakunnallista lentopelastusjärjestelmää, jonka tärkein tavoite on kadonneiden etsintä ja ihmishenkien pelastaminen. SLPS kuuluu Suomen Punaisen Ristin koordinoimaan valtakunnalliseen Vapaaehtoiseen pelastuspalveluun Vapepaan.

Viime vuonna vapaaehtoiset lensivät 25 % poliisien tarvitsemista etsintälennoista ja metsäpalovalvontaa lennettiin melkein 5.000 lentotuntia.

 

Yhteistyökumppaneina toteutuksessa ovat Nordea Rahoitus Suomi Oy, Uudenmaan Data-Keskus Oy, Konekorhonen Oy ja Navcor Oy.

 

GPS-hankinta on yksi monista lentoturvallisuuspainotteisista toimenpiteistä, jotka Lentopelastusseuran hallitus on linjannut. Tämän hankintapäätöksen lisäksi on esimerkiksi räätälöity sääpalvelusopimus SAR-toiminnalle (allekirjoitettiin Ilmatieteenlaitoksen kanssa 14.12.06).

 

Toiminnan laadun varmistus, lentoturvallisuus, yhdenmukainen koulutus, ohjaamoyhteistyö ja ohjaamojen samanlaisuus koko vapaaehtoisessa pelastus- ja palolentotoiminnassa Suomessa ovat keskeisiä tekijöitä.

 

Miksi juuri Garmin 296

- suunniteltu erityisesti ilmailukäyttöön; hyvä värinäyttö

- samat käyttöperiaatteet kuin vanhemmissa Garmineissa, joten monelle laite on tuttu

- maasto- ja merikartat käytettävissä (maastokartoista näkee maaston korkeudenkin)

- ilmailutiedot näkyvät aina päällimmäisenä

- maastovaroitusjärjestelmä, joka aktivoituu näytölle selkeänä, jos ohjaaja on alittamassa määrättyä minimilentokorkeutta

- mastotietokanta (yli 90 m) mukana

- suomenkielinen

- laite on pitkä askel turvallisempaan ja tehokkaampaan SAR- ja palolentotoimintaan.

 

Kohdennettu koulutus

- Miehistöyhteistyökoulutuksella varmistetaan lennoille selkeä työnjako: ohjaaja keskittyy koneen turvalliseen lentämiseen ja tehtävänjohtaja/suunnistaja hoitaa Garminin, Virven jne. käytön. Tämän vuoden koulutuksen painopiste onkin laitteiden turvallinen käyttö lennoilla.

- Garminiin tehdään koulutusmateriaali, joka toteutetaan verkko-opetuspohjaisena, jolloin miehistöt voivat opiskella laitteen käytön perusteet omaan tahtiin. Lisäksi kursseilla harjoitellaan laitteen käyttöä rastikoulutuksena.

 

Tunnuslukuina kuvattuna seuraa ilmentävät:

38 jäsenyhdistystä

26 metsäpalovalvontareittiä

69 lentokonetta

1227 vapaaehtoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten hemmetissä Garmin 296 voi maksaa 3400 euroa? Tuon gepsin päivän hinta lienee tonnin, ja esim. suomen topografinen karttapohja siihen maksaa 99 euroa per "pala" - kaksi palaa kattaa koko etelärannikon..?

 

Nimim. ihmetyttää..?

 

//Tuomas

 

 

Tuossa summassa on mukana nuo  vanhatkin laitteet (navipaqit). Tässä sivustolta otettu suora lainaus, mitä ei tuossa kaiman ensimmäisessä viestissä ole; "Suomen Lentopelastusseura SLPS ry on hankkinut 40 Garmin 296 GPS-satelliittinavigointilaitetta jäsenyhdistyksiensä käyttöön. Lisäksi käyttöön tulee laaja maastokarttatietokanta. Hankinnan kustannusvaikutus on noin 137 000 €, johon sisältyy myös 26 vanhaa suunnistuslaitetta."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa summassa on mukana nuo  vanhatkin laitteet (navipaqit). Tässä sivustolta otettu suora lainaus, mitä ei tuossa kaiman ensimmäisessä viestissä ole; "Suomen Lentopelastusseura SLPS ry on hankkinut 40 Garmin 296 GPS-satelliittinavigointilaitetta jäsenyhdistyksiensä käyttöön. Lisäksi käyttöön tulee laaja maastokarttatietokanta. Hankinnan kustannusvaikutus on noin 137 000 €, johon sisältyy myös 26 vanhaa suunnistuslaitetta."

 

 

Tarkoittaako tää sitten että ne Navipaqit maksaa reilut 3300 euroa kipaleelta käytettynä? Ne härvelit on kyllä ihan sikahintaisia, se on tiedetty jo ennenkin, mutta... Se on kuiteski wanha iPaq ja PCMCIA GPS-mokkula - ihan massatuotettua hyllykamaa kaikki rauta ja karttasofta siihen päälle...

 

Sinänsä tuo 296 on varmasti ihan mainio valinta tuohon käyttöön, se on ihan toimiva peli. Me muuten pultataan moinen kiinni viikon päästä lauantaina MIK:in simuun harjoitusmielessä ja MIKin SAR-pilotit tutustuvat vehkeen käyttöön ja lentävät kuvioita simulla. Hyvä tapa opetella maan pinnalla ihan oikeissa tilanteissa.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen matikka (tiedot Lentopelastusseuralta):

 

-Garmin 296 ovh. 1500 euroa + rahti

 

-muistikortti 512 kb n. 200 euroa / laite

 

-maastokartat: 150 euroa / kartta, joita on 6 kpl / laite = 900 euroa

 

Tekee yhteensä 2600 euroa laitetta kohden + rahti.

 

Garminit 5 vuoden leasingillä, johon sisältyy nyt myös ne NaviPaqit 26 kappaletta, jotka katkaistiin ja lunastettiin vaiheessa: 5 vuoden leasingistä oli jäljellä 3,5 vuotta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen matikka (tiedot Lentopelastusseuralta):

 

....

 

-muistikortti 512 kb n. 200 euroa / laite

....

 

 

Mitähän platinakortteja nuo mahtaa olla :o

 

[edit] Asiaa tutkittuani, nuo on jotain garmin-speciaaleja, eli ei mitään bulkkikamaa. Jenkeissä hinta 190$, eli ihan oikeassa luokassa ollaan. Hävyttömän hintasia!

http://shop.garmin.com/accessory.jsp?sku=010%2D10226%2D21

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, Garminin omat kortit maksaa hunajaa, eikä masiinaan muut taida käydäkään.

 

Olisi tosin luullut että ostettaessa noin monta laitetta kerralla olisi saanut hinnassa hiukan tingattuakin, kun noita tuntuu tuohon tonnin pintaan irtoavan euroopasta monesta paikkaa. Kolmasosa kuitenkin ekstraa tuossa.

 

No joo, jälkiviisasteluhan se aina sitä parasta on...  ;D Aina tuo Garmin sen navipaqin voittaa kuitenkin käytettävyydessään.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs jos oltaisiin vaan iloisia että kerhoilla on nyt viimosen päälle vehkeet koneissa helpottamassa tehtävää. Ei sillä hinnalla ole väliä siinä vaiheessa kun ensimmäiset ihmiset pelastetaan/löydetään tai saadaan metsäpalo estettyä. Näissä ilmailuun liittyvissä asioissa tahtoo sitä rahaa palaa (ainakin itsellä  ;D ), mutta onhan tässä kyse myös lentäjien turvallisuudesta ja työmukavuudesta. Miten sen hinnan määrittelee...

 

J (Asbestilakana päälle... )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopelastusseura teki Suomen

yleisilmailun suurimman GPS-laitehankinnan

 

Suomen Lentopelastusseura SLPS ry on hankkinut 40 Garmin 296 GPS-satelliittinavigointilaitetta jäsenyhdistyksiensä käyttöön. ...

 

www.lentopelastus.fi

 

 

Hienoa  :thmbup:

 

Tosiaan voittaa Navipaqit lentokonekäytössä ja voi operoida pattereillakin hieman pidempään tarvittaessa.

 

//Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs jos oltaisiin vaan iloisia että kerhoilla on nyt viimosen päälle vehkeet koneissa helpottamassa tehtävää. Ei sillä hinnalla ole väliä siinä vaiheessa kun ensimmäiset ihmiset pelastetaan/löydetään tai saadaan metsäpalo estettyä. Näissä ilmailuun liittyvissä asioissa tahtoo sitä rahaa palaa (ainakin itsellä  ;D ), mutta onhan tässä kyse myös lentäjien turvallisuudesta ja työmukavuudesta. Miten sen hinnan määrittelee...

 

Juu toki, hyvä setti välineitä tuo on. Heräsi vain matikkapää hiukan ihmettelemään kun kehuttiin että oikein noin iso summa saatiin rahaa kulumaan ;)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu toki, hyvä setti välineitä tuo on. Heräsi vain matikkapää hiukan ihmettelemään kun kehuttiin että oikein noin iso summa saatiin rahaa kulumaan ;)

 

//T

 

 

Onhan tuo aika hurja summa rahaa kertaostoksena, mutta eikös ole hienoa että Suomessa panostetaan ilmailuun ja turvallisuuteen ?  ;D

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska toimin osa-aikaisena koulutuspäällikkönä Suomen Lentopelastusseurassa pari asiaa haluan kommentoida:

- hinta laitteen ja topokarttojen osalta oli kilpailukykyinen. Itse asiassa Euroopan nettikaupoissa ne olivat arvokkaampia... Mapsource-karttojen ovh on 149€ kpl ja laitteisiin niitä hankittiin 6kpl/laite (koko Suomi)... suurhankinnassa hinta on toinen.

- itse pidän kaikn puolin Garmin 296:n ominaisuuksia ylivertaisina mhinkään muuhun GPS-laitteeseen verrattuna; viime syksyn aikana olen lentänyt yli 10h laitetta testaten. Se palvelee metsäpalo- ja SAR-lentotoimintaa uskomattoman hyvin. Maastovaroitujärjestelmä ja topografikartat yhdessä ilmailutetojen kanssa on iso askel lentoturvallisuuden ja tehokkuuden kannalta.

 

Minä ostaisin heti ko.laitteen, jos omistaisin ko.koneen...   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska toimin osa-aikaisena koulutuspäällikkönä Suomen Lentopelastusseurassa pari asiaa haluan kommentoida:

- hinta laitteen ja topokarttojen osalta oli kilpailukykyinen. Itse asiassa Euroopan nettikaupoissa ne olivat arvokkaampia... Mapsource-karttojen ovh on 149€ kpl ja laitteisiin niitä hankittiin 6kpl/laite (koko Suomi)... suurhankinnassa hinta on toinen.

- itse pidän kaikn puolin Garmin 296:n ominaisuuksia ylivertaisina mhinkään muuhun GPS-laitteeseen verrattuna; viime syksyn aikana olen lentänyt yli 10h laitetta testaten. Se palvelee metsäpalo- ja SAR-lentotoimintaa uskomattoman hyvin. Maastovaroitujärjestelmä ja topografikartat yhdessä ilmailutetojen kanssa on iso askel lentoturvallisuuden ja tehokkuuden kannalta.

 

Jep. Hyvä tietää - tuo "könttäsumma" toki kehotti heti suorittamaan jakolaskua ja miettimään mitä se laite itsessään maksaa :)

 

Olen samaa mieltä että tuo GPSMap 296 on mainio peli. Itselläni on 196 mikä on edellinen malli, mustavalkonäytöllä ja ilman maastotietokantaa, mutta erinomaisen mukava peli silti.

 

Muuten, MIKissä on SAR-lentäjien kuvionlentotreenausta simun avulla ensi lauantaina 3. helmikuuta, saatiin tänään toimimaan tuo mun GPSMap 196 simun kanssa yhteen, eli se näyttää simulaattorin lentämää reittiä. Täten se SAR-GPSMap296 pitäisi olla käytännön lentotehtävissä kokeiltavissa, tukevasti maan kamaralla harjoitellen. Tulkaa tutustumaan Malmin Ilmailukerhon toimintaan samalla, joskus puolilta päivin muistaakseni aloittelevat treeniä. Kahvia on tarjolla kuten aina.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olen samaa mieltä että tuo GPSMap 296 on mainio peli. Itselläni on 196 mikä on edellinen malli, mustavalkonäytöllä ja ilman maastotietokantaa, mutta erinomaisen mukava peli silti.

 

Muuten, MIKissä on SAR-lentäjien kuvionlentotreenausta simun avulla ensi lauantaina 3. helmikuuta, saatiin tänään toimimaan tuo mun GPSMap 196 simun kanssa yhteen, eli se näyttää simulaattorin lentämää reittiä. Täten se SAR-GPSMap296 pitäisi olla käytännön lentotehtävissä kokeiltavissa, tukevasti maan kamaralla harjoitellen. Tulkaa tutustumaan Malmin Ilmailukerhon toimintaan samalla, joskus puolilta päivin muistaakseni aloittelevat treeniä. Kahvia on tarjolla kuten aina.

 

Joo, poikkesin tänään puolivahingossa MIK:n simulaattorihuonessa ja heti kaapattiin mukaan OH-SIM lennolle yllämainitun SAR-tehtävän "beta-test" lennolle. Itse GPS jäi osaltani vähemmälle kun piti opetella tämän, minulle uuden spesiaali-cessna-muunnoksen tyypeille sananmukaisesti "lennosta". Mutta tehtävä oli mielenkiintoinen ja voitti kyllä tavallisen kotona tapahtuvan simu-lentämisen. Eipä voi kuin kehua tuota MIK:n simulaattoria ja sen taustalla olevan porukan panostusta. Lentotunnelma oli ajoittain erittäinkin realistista, ja lopussa pääsin jopa todentamaan cessnan laskutelineen legendaarista kestävyyttä simulaattorissakin  ;) Kiitokset porukalle, tää on hienoa talvi-ilmailuharrastusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten, MIKissä on SAR-lentäjien kuvionlentotreenausta simun avulla ensi lauantaina 3. helmikuuta, saatiin tänään toimimaan tuo mun GPSMap 196 simun kanssa yhteen, eli se näyttää simulaattorin lentämää reittiä. Täten se SAR-GPSMap296 pitäisi olla käytännön lentotehtävissä kokeiltavissa, tukevasti maan kamaralla harjoitellen. Tulkaa tutustumaan Malmin Ilmailukerhon toimintaan samalla, joskus puolilta päivin muistaakseni aloittelevat treeniä. Kahvia on tarjolla kuten aina.

 

//Tuomas

MIK:n simun käyttö on todellakin hienoa talviharrastusta. Pitää tulla tutustumaan jonain päivänä. Kaamospäivät Oulussa 2.-4.2. vievät tuon viikonlopun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään