Raine Haikarainen

Kuvakyssäri

20 viestiä aiheessa

Voisiko se olla sama kuin noissa alla olevissa kuvissa?

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

En nyt vaan millään muista mikä se kenttä oli... ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhalla taitaa vastaus olla ihan kielen päällä..

 

Mitä, miten niin ei muka ole Kärsämäki?

 

No pakko se on sitten sanoa, että pitäkää louhintamateriaalinne... >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkokyssäri: Milloin ja miksi?

 

Kumpi, Rainen kuva, vai Juhan kuvat?

 

Juhan kuvassa voisi olla se syynä se joku lakko 80-luvun puolivälissä, kun Finnairin kotimaan liikenne hoidettiin Malmilta käsin. Mutta siihen ei ihan toi Rainen kuva passaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpi, Rainen kuva, vai Juhan kuvat?

 

Juhan kuvassa voisi olla se syynä se joku lakko 80-luvun puolivälissä, kun Finnairin kotimaan liikenne hoidettiin Malmilta käsin. Mutta siihen ei ihan toi Rainen kuva passaa :)

 

Rainen, sen kun pystyn sattuneesta syystä tarkistamaan ihan minuutilleen ;) Juhan kuvien suhteen lienet aivan oikeassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitä aamuja kun ATR:iä laitettiin Malmille Helsinki-Vantaan sumun vuoksi tai sitten ilmailupäivä 2003 Malmilla kun oli ATR näytillä?

 

Jälkimmäinen oikein :thmbup: eli 18.5.2003 klo 06.15 UTC, oli muuten elämäni lyhin IFR-lento, nousu EFHK 15:ltä 500ft:stä näkölähestyminen EFHF 18:lle, ilma-aika 2min! Santtu luki check-listoja pikavauhtia.

 

PS. tietääkseni ATR ei koskaan mennyt Malmille noina aamuina, pelkästään Goldenin Saabit, joilla ei ole CAT II-kelpoisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljastetaan salaisuudet.

 

Kuten rivien välistä saattoi aavistaa, kyseessä on siis Helsinki-Malmi. ATR:n vierailu liittyy Malmin Avointen ovien päivään 2003.

 

Vanhana SEP-miehenä kippari on tottunut käyttämään  kiitotien täysimittaisesti hyväkseen. Niinpä rullauksen ja koneen käännön jälkeen nähtiin melko harvinainen näky eli peruuttava lentokone. ATR pakitti aivan 18:n päättyyn.

 

Juhan ATR-kuva liittynee vuoden 1986 virkamieslakkoon, jolloin Helsinki-Vantaan kotimaan liikenne ohjattiin Malmille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkimmäinen oikein :thmbup: eli 18.5.2003 klo 06.15 UTC, oli muuten elämäni lyhin IFR-lento, nousu EFHK 15:ltä 500ft:stä näkölähestyminen EFHF 18:lle, ilma-aika 2min! Santtu luki check-listoja pikavauhtia.

 

PS. tietääkseni ATR ei koskaan mennyt Malmille noina aamuina, pelkästään Goldenin Saabit, joilla ei ole CAT II-kelpoisuutta.

 

Niin olikin juu, Saabit meni sumussa Malmille ei ATR:t.

 

Olin paikalla Malmilla ko. päivänä kun etelästä lomalaiset heittänyt ja tyhjänä palannut AY:n MD-80 jyrisytti Malmia matalalennollaan. Ja joku ambulanssi-businessjetti, joka oli niin ikään näytillä Malmilla, joutui lähtemään Helsinki-Vantaalle kesken tapahtuman. Ei ollut pitkä lentoaika silläkään.

 

Kiva olisi nähdä tuosta Mädärin matalasta lennosta myöskin kuvia. ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhan ATR-kuva liittynee vuoden 1986 virkamieslakkoon, jolloin Helsinki-Vantaan kotimaan liikenne ohjattiin Malmille.

 

Näin on, silloin taisi Finnairilla olla vain tuo yksi ATR, jonka lisäksi myös Fokker 27:t toimivat Malmilta. Otin niistäkin kuvia, mutta toiselle diarullalle, jonka joko kehittäjä taikka posti hukkasi, joten se niistä kuvista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on muuten tuossa Juhan kiitotiekuvassa tuo Aerobatin tunnus? Osuuko CDA?

 

Mielestäni värit eivät täsmää....

 

CDA:n siivet olivat muistaakseni kokovalkoiset ilman mustia raitoja, eikä oranssista väristä ollut tietoakaan, ja spinnerikin taisi olla valkoinen. Valkoisen lisäksi oli laivastonsinistä konepellin päällä ja sivuraidoissa.

 

Jukolan Pilottien CBZ on noissa musta-oranssi-maalauksissa, mutta senkin spinneri taitaa olla musta/valkearuutuinen, kun tuon spinnerin väri näyttää joltain ihan muulta...

 

Enpäs osaa enempää sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni värit eivät täsmää....

 

CDA:n siivet olivat muistaakseni kokovalkoiset ilman mustia raitoja, eikä oranssista väristä ollut tietoakaan, ja spinnerikin taisi olla valkoinen. Valkoisen lisäksi oli laivastonsinistä konepellin päällä ja sivuraidoissa.

 

Jukolan Pilottien CBZ on noissa musta-oranssi-maalauksissa, mutta senkin spinneri taitaa olla musta/valkearuutuinen, kun tuon spinnerin väri näyttää joltain ihan muulta...

 

Kyllä se CDA:kin on ollut alunperin siinä originaalissa Aerobatin värityksessä, siipiraitoineen kaikkineen, ihan kuten CBZ:ssakin on. Eiköhän ne lie tulleet nuo vanhan Aerobatti-150:t siinä samassa värityksessä kaikki.

 

Mutta sillä vaan arvelin, että kun se CDA taisi kuitenkin olla Malmin vakiasukas ja ainoa vastaan tullut kuva (siis kuva, jossa näkyy myös spinneri) Aerobateista muulla kuin ruudullisella spinnerillä, oli CDA:n kuva Ritaranta-Mäkinen eepoksessa. Mutta olihan siellä tietty paljon sellaisia kuvia takaviistosta, missä ei spinneriä näkynyt. Ja tuokin CDA:n kuva on mustavalkoinen, joten ei siitä voi sitä spinnerin väriä varmuudella kertoa, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että enemmän se kyllä kokovalkoiselta näyttää, kuin kultaiselta...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, en huomannut, että kuva oli vuodelta 1986. Joka tapauksessa viimeistään v. 1991 CDA oli sitten syystä tai toisesta maalattu uudelleen valkoiseksi/siniseksi, kuten A.netin yhdessä ainoassa kuvassa näkyy... vaikka siivet puuttuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten tietoa siitä, koska v. 1976 RV-Aviationilla ollut ja sittemmin PIK:in ostama OH-CBV maalattiin oranssi-mustasta tummansiniseksi? Siinä myös yksi Malmin vakioasukas, kunnes PIK myi sen Ranskaan...

 

(sekä ensimmäinen Aerobat, jolla väänsin silmukkaa itse  ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CDA tosiaan maalattiin uudempien aeropaattien väreihin joskus silloin 80-luvun lopulla, nimim. henk koht tuskassa maalia poistanut ko.vehkeestä.

 

Ajankohta oli silloin kun Malmin iso halli oli remontissa, mm lämmityskoneet tulivat uudet, mikähän vuosi se oli. Kone oli hyvä maalata kun halli oli tyhjä, ja kenttämestari antoi luvan maalata sisällä kun remonttireiskat lopettelivat työpäiväänsä.

 

Projekti oli jostain syystä kestoltaan aika pitkä, tais olla niin että maalinpoistoa tehtiin aina silloin kun muuta puuhaa ei ollut. Jossain vaiheessa se raijattiin hallin taakse, siihen "takakämpän" nurkalle. Siihen laskuvarjokerhon nurkille. Portti Kanasen kopin päädyssä oli ahdas, mutta kyllä se siitä soviteltiin...  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla