Toni Osola

Milloin on liian myöhäistä ryhtyä (liikenne)lentäjäksi?

29 viestiä aiheessa

Terve,

 

mietin tässä että minkä ikäisenä ihmiset yleensä aloittavat lentokoulutuksensa? Milloin on liian myöhäistä?

 

Entäpä sitten kun puhutaan liikennelentäjistä? Kuinka vanhana vielä voi aloittaa koulutuksen ja realistisesti odottaa pääsevänsä töihin vaikkapa Finnairille? Onko lentoyhtiöillä ikärajoja?

 

Toni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaan asiaan liittyen, kuinka hidas on Finnairin uraputki jostain "entry level"-koneen perämiehen pallilta laajarunkokoneen kapteeniksi?

Entä onko Finnairin kohdalla koskaan tapahtunut sellaista, että laajarunkokoneen kapteeniksi oltaisiin tultu suoraan jostain muusta lentoyhtiöstä?

 

Esim. USA:ssa on jo ties kuinka kauan keskusteltu siitä uraputken hitaudesta, kun virkaikä kuitenkin painaa vaa'assa. Eli valittavat asianosaiset sitä, että putki on ikäänkuin tukossa niillä junioremmeilla piloteilla. Voisi kuvitella tuon olevan "yleismaailmallinen" ilmiö. Onko Suomessa ja Finnairilla ollut tällaista keskustelua ja/tai ongelmaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

mietin tässä että minkä ikäisenä ihmiset yleensä aloittavat lentokoulutuksensa? Milloin on liian myöhäistä?

 

Entäpä sitten kun puhutaan liikennelentäjistä? Kuinka vanhana vielä voi aloittaa koulutuksen ja realistisesti odottaa pääsevänsä töihin vaikkapa Finnairille? Onko lentoyhtiöillä ikärajoja?

 

Toni

 

 

Myöhäistä tuntuu olevan 30.senä?!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Myöhäistä tuntuu olevan 30.senä?!

 

 

 

 

Ammattilentäjän koulutuksen aloittamiselle ei sinänsä ole yläikärajaa, mutta jos aloittaa koulutuksen kolmekymppisenä, työnsaantimahdollisuudet ovat yleensä heikommat kuin nuoremmilla kavereilla. Puhutaan ns. ikä-kokemus-suhteesta eli lentokokemuksen karttumisen pitää tietyssä suhteessa seurata ikävuosien karttumista. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö vanhemmalla iällä lentohommat aloittaneet pääsisi koskaan töihin, ei missään nimessä. Hankalampaa se tietenkin on, jos vieressä on 10 vuotta nuorempi hakija suurinpiirtein samalla lentokokemuksella. Mutta mutta, loppujen lopuksihan se riippuu hakijasta, saako töitä vai ei.

 

Tämän sekavammin en osaa vastata.  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mietin tässä että minkä ikäisenä ihmiset yleensä aloittavat lentokoulutuksensa? Milloin on liian myöhäistä?

 

Ilmailuharrastuksessa ei ole yläikärajaa, kunhan medikaali eli lääketieteellinen kelpoisuus irtoaa ilmailuhallinnosta. Toki vanha sananlasku pätee, eli vanhempana oppiminen on hitaampaa ja siten siihen kannattaa varata enemmän aikaa. Mutta ei se mitään mahdotonta ole varttuneemmallakaan iällä.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammattilentäjän koulutuksen aloittamiselle ei sinänsä ole yläikärajaa, mutta jos aloittaa koulutuksen kolmekymppisenä, työnsaantimahdollisuudet ovat yleensä heikommat kuin nuoremmilla kavereilla. Puhutaan ns. ikä-kokemus-suhteesta eli lentokokemuksen karttumisen pitää tietyssä suhteessa seurata ikävuosien karttumista. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö vanhemmalla iällä lentohommat aloittaneet pääsisi koskaan töihin, ei missään nimessä. Hankalampaa se tietenkin on, jos vieressä on 10 vuotta nuorempi hakija suurinpiirtein samalla lentokokemuksella. Mutta mutta, loppujen lopuksihan se riippuu hakijasta, saako töitä vai ei.

 

Asia jäi sen verran vaivaamaan, että kysyin sitä suoraan myös Finnairin rekrytoinnista ja josta myös ystävällisesti vastattiin jopa palkkatietojen kera (!):

 

Kysymys: Minkälainen yläikäraja käytännössä on uudelle, vastavalmistuneelle lentäjälle?

 

Vastaus: Ei ole yläikärajaa. Finnair ei tosin anna enää uutta tyyppikoulutusta, kun lentäjä on täyttänyt 55 vuotta.

 

Toisaalta taas Salpauslento kertoo kotisivuillaan seuraavaa: "Varsinaista yläikarajaa ei ole, mutta uuden yli 35-vuotiaan liikennelentäjän työllistyminen alalla ei ole helppoa."

 

Ja Patria "Liikennelentäjän opintolinjalle ei ole varsinaista yläikärajaa, mutta yli 35-vuotiaalla lentoyhtiöt toivovat olevan enemmän lentokokemusta."

 

Selasin myös jonkun verran näitä foorumin viestejä ja jossakin viestissä mainittiin, että Ilmailuopistoon olisi valittu (viime kurssille?) myös joitakin yli 30v kavereita.

 

Mitä tässä nyt sitten pitäisi uskoa?  ??? Otanko riskin ja lähden vielä 33v:nä toteuttamaan unelmaani?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helppoa: Perustat hevibändin, tulet rokkilegendaksi. Studiotauoilla koulutat itsesi ATPL-pilotiksi ja ilmoittaudut työnhakijaksi. Eipä taida siinä tapauksessa olla iällä väliä  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OTA "RISKI"! :thmbup:

 

Ville :)

 

Ehdottomasti kannattaa ottaa riski. Unelmat on tehty toteutettaviksi, ei unelmoitaviksi ja kyllä ne varmaan ottaa mieluummin sellaisen joka on todellakin kiinnostunutkin ilmailusta, eikä vain etsi työtä.  :thmbup: Tosin jälkimmäisiä on varmaan melko vähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samasta aiheesta on useita 50-sivuisia topiikkeja alan muilla foorumeilla. Kaikki ne voi tiivistää yhteen lauseeseen: Koskaan et tule tietämään jos et yritä.

 

Ammattiin oppii varmasti jos on taipumuksia ja motivaatiota siihen suuntaan. Työnsaantiin vaikuttaa aika lailla samat asiat niin nuorilla kuin vanhoillakin vastavalmistuneilla, mm. se motivaatio, ahkeruus, asenne ja todennäköisesti suurimpana tekijänä onni.

 

Itse olen kohta 31-vuotias ja ammattilentäjän lupakirjaan tähtäävät opinnot ovat vauhdissa. Koskaan ei voi tietää kuinka käy, mutta vaikka jokin menisikin pieleen, ainakin tiedän että olen yrittänyt kaikkeni ja voin elää itseni kanssa loppuelämäni asiaa murehtimatta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia jäi sen verran vaivaamaan, että kysyin sitä suoraan myös Finnairin rekrytoinnista ja josta myös ystävällisesti vastattiin jopa palkkatietojen kera (!)

 

Et tahtois paljastaa meille muille niitä palkkatietoja?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tässä nyt sitten pitäisi uskoa?   ??? Otanko riskin ja lähden vielä 33v:nä toteuttamaan unelmaani?   :-\

 

Tällä hetkellä lentoalalle tarvitaan uusia pilotteja ja samanlainen suuntaus jatkuu muutaman seuraavan vuoden ajan, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Esimerkkinä voisi sanoa niinkin kaukaisen maan kuin Kiinan; maa pystyy tällä hetkellä kouluttamaan omin avuin noin 30% yli 1000 pilotin vuosittaisesta tarpeestaan. (tämä henk.koht kuultuna eräältä suuren kiinalaisen lentoyhtiön lennonopettajalta pari kuukautta sitten eräällä pienellä kiinalaisella lentoasemalla). Jonnin verran siis tarvinnevat ulkomaalaista vetoapua sielläkin päin mualimaa. Oikeastaan osaa muuta neuvoa ei pysty antamaan kuin että jos et lähde leikkiin mukaan, silloin ei tarvitse lentääkään   ;D .

 

Taitaa olla siis entistä mäkisankaria lainaten ns. "up yours" -tilanne. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otanko riskin ja lähden vielä 33v:nä toteuttamaan unelmaani?  :-\

 

En ole nyt koko topiccia lukenut mutta naamasi näyttää koko lopppuelämäsi tuollaiselta jos et lähde toteuttamaan unelmaasi ;).

 

Itse olen 26 vuotias, ja aloittelemassa opintoja. Pyrin saamaan homman päätökseen alle kolmekymppisenä ja kiirehdin hitaasti. En ole myöskään jäämässä Suomeen vaan aion suunnistaa lämpimämpään ilmastoon, edullisempien hintojen äärelle Välimeren seudulle. 3 vuotta olen vääntänyt hommaa kasaan ja vasta nyt alkaa olemaan paketti kunnossa ja tiedän missä haluan koulutuksen hoitaa ja mitä haluan siitä maksaa.

 

Mutta - senverran tässä sanon että nyt kun FC hakee taas ab-initioon niin suosittelisinpa osallistumaan hakuun. Ei ehkä siinä mielessä että pistää 90 - 100 tonnia likoon, vaan laittaa vajaan tonnin kiinni, ja käy ne testit läpi. Jos tulee kutsu kurssille, niin silloin tiedät olevasi pätevä, ja voit sitten joko osallistua FC ohjelmaan, tai katsella muita kouluvaihtoehtoja tietäen että olet tehtävään pätevä!

 

-tuomo

 

PS. Jos pääset FC:n haussa medikaaliin asti, mutta et halua lähteä mukaan kurssille, suosittelen että ilmoitat asian tässä vaiheessa ja menet hakemaan medikaalin omaan piikiin. Ensimmäinen 1-medicaali maksaa 520eur, kun FC ottaa "psykofysiologisista testeistään" (medikaalista) 700-800 eur. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et tahtois paljastaa meille muille niitä palkkatietoja?  ::)

 

Heh!

 

Finskin rekrystä kerrottiin vain alkupalkka. Suora lainaus viestistä alla:

 

"Aloituspalkka on noin 3000euroa +/-."  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihdoin alaa kohtuullisen monta vuotta nähneenä, eli valmistuin Pilot Factorystä vuonna 2000, jolloin mittarissa oli 37 vuotta. Pääsin ruotsalaisyhtiöön vuonna 2002 eli 39 v. ja MD80:ä aloin lentämään viime kesäkuun 30. jolloin olin 43 vuotias, joten en näkisi suuria ongelmia alalle pääsemisessä vanhempanakin, mutta Suomessa se ei onnistu tällä iällä. Olen erinomaisen tyytyväinen alan vaihtoon, sillä olen varmasti siinä työssä, missä parhaiten viihdyn ja siksi toivon, että kaikki te jotka haaveilette lentämisestä työnä, tekisitte päätöksen heti opiskelujen aloittamisesta.

Opiskelu on tietenkin kallista. Minulta on kulunut 120 000 euroa peruskoulutukseen, kahteen tyyppikoulutukseen (C208 ja MD80, J31/32 kurssin maksoi työnantaja) ja lennonopettaja- ja mittarilennonopettajakoulutukseen.

Olen siis lentänyt vuodesta 2002 pääosin ulkomailla: Ruotsissa, Englannissa ja nyt Itävallassa ja ikävänä puolena työssä on ollut koti-ikävä, yksinäisyys ja matka-laukkuelämä. Vaikka vapaa-aikaa on ollut, sen hyödyntäminen ei ole samanlaista kuin kotimaassa, jossa sosiaalinen verkosto on olemassa, voi toimia lennonopettajana ja harrastaa omia tuttuja harrastuksiaan.

Alan huono palkkaus on myös ongelma sekä palkansaannin epävarmuus, kuten esim. European jätti maksamatta kolmen viimeisen kuukauden huikean 1650 euron bruttokuukausipalkan, jota edes palkkaturva ei maksanut, koska työnantaja kiersi veroja maksamalla palkat "banaanivaltioiden" kautta. Eli mennessäsi töihin ulkomaiseen yhtiöön saat todennäköisesti sopimuksen henkilövuokrausyhtiön kautta, jolloin sinun pitää itse huolehtia veroista ja eläkkeistä. Näitä ongelmia ei Suomalaisella työnantajalla ole.

Mutta lentäminen on kuitenkin se, miksi ainakin minä jaksan! Eikä sillä juuri ole väliä, mihin lennät, missä on "base" ja kuka istuu naapurijakkaralla. Yllättävän raskaaksi käy joskus se ettei voi keskustella suomen kielellä niitä muitakaan kuin lentämiseen liittyviä asioita.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyrkin urakehitystä PPL-kurssista saakka jollain tapaa seuranneena, voi vain todeta lujan tahdon vievän vaikka läpi sen kuulun harmaan kiven. Homma ei varmaan ole mennyt aivan vettä valaen ja uhraukset ovat ollet suuria, mutta mies toimii oivana esimerkkinä siitä, ettei kannata lannistua, vaikkei se ura aina etenisikään ihan suunnitellun kaltaisesti. Siinä meillä on mallia pitkäjänteisyydestä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Antti noista sanoista!

 

Kyllä tämä välillä on tuntunut aivan järjettömältä touhulta ja monesti on miettinyt, että onko tässä mitään järkeä! Hyvä esimerkki oli se, kun Europeanilla perustaja-omistaja-kipparin äkillisen kuoleman jälkeen yhtiön johtoon nousi 27 vuotias ylimielinen ruotsalaispoika, joka ei ymmärtänyt johtamisesta tai lentämisestä yhtään mitään. No seurauksena oli kuukauden johtamisjakson jälkeen konkurssi ja 40 ihmisen työttymyys pienillä paikkakunnilla Ruotsissa. Ja kuten mainitsinkin jo aiemmin, emme saaneet palkkaturvasta rahaa, koska palkat kyseinen johtaja maksoi meille toisen firman kautta.

 

Siinä vaiheessa, kun kyseinen herra vastasi Suomen ja Ruotsin palkkaturvan kyselyyn, että ei edes tunne meitä tai ettemme koskaan ole olleet missään tekemisissä European Executive Expressin kanssa, ei tiennyt itkeäkö vai nauraa!

 

Näitä esimerkkejä aivan järjettömästä toiminnasta on lisääkin, mutta jätetään väliin ja todetaan vain, että tällä alalla kaikki on mahdollista. Erinomaisen hieno asia on se, että vetäessä tuota lähes 73 tonnin pulkkaa taivaalle hymy on aika leveä ja siinä unohtuu moni ikävä asia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä kestä kiitellä :) Se nyt on vaan hienoa, että pääsit sinne, mistä haaveilit ja näytit meille muille, ettei se matka sinne välttämättä kulje perinteisiä polkuja pitkin tai ole niin iästäkään kiinni. Kyllä tuolla panostuksella olet voittosi ansainnut  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdystä Jyrki. Mielenkiintoiset kommentit alasta ja voisinpa sanoa että yksi parhaita viestejä foorumilla.

 

Kuten yllä mainitsin olen itse aloittamassa koulutusta ja tottakai tuleva ammatti siintää silmissä selkeänä. Jos kaikki menee hyvin olisin 10 vuotta sinua nuorempi kun pääsisin työmarkkinoille, joten tilanne on ehkä hieman erilainen.

 

Enemmän jäin miettimään noita ikäviä asioita joita olet joutunut kokemaan. Lueskelin eilen kotona ääneen ihan liekeissä "kertomuksiasi" rakkaalle puolisolleni ja siitähän seurasi korkeamman tason perheriita ;D Ei mitään vakavaa, mutta jäimme keskustelemaan alan epävarmuudesta ja väittämistäsi huonoista palkoista.

 

On toki selvää että että peruspalkka on aina aika pieni. FC:llä se on 800 euroa, joten Europeanin 1650 on peräti tuplasti parempi. Kuitenkin sektori"bonukset" ovat kuitenkin suurin palkan tekijä alalla?

On ihan luonnollista että jokaisessa busineksessa on silmäänpissaamis-firmoja. Olen itsekkin ollut yhdessä sellaisessa töissä. Onko tilanne ilmailu bisneksessä pahempi? En tiedä onko sinulla vertailukohtaa mutta ihan mutulla vaan ;).

 

Nousee vesi kielelle ja hymynkare naamalle esimerkiksi tästä:

Näitä esimerkkejä aivan järjettömästä toiminnasta on lisääkin, mutta jätetään väliin ja todetaan vain, että tällä alalla kaikki on mahdollista. Erinomaisen hieno asia on se, että vetäessä tuota lähes 73 tonnin pulkkaa taivaalle hymy on aika leveä ja siinä unohtuu moni ikävä asia!

:P

 

En epäile ollenkaan etteikö tuo tunne olisi sen rahallisen panostuksen ja henkisen uhrauksen arvoista. Itsekkin suosittelen kaikille urasta haaveileville ottamaan vakavasti homma haltuun ja vaihtavan alaa. Jos ei muuta niin ainakin muuttuvat näykmät toimiston ikkunasta.

 

-tuomo

 

PS. Niin Jyrki, senverran vielä kun kerrot uhrauksista ja tahdosta. Oliko sinulla millainen tilanne kun aloitit koulutuksen ja millainen tilanne nyt perheen ja muiden sitoumusten suhteen? Asuuko perheesi suomessa vai ovatko he reissanneet mukanasi työn perässä?

Entä mistä kipinä aloittaa 35v. opinnot ja ottaa merkittävä taloudellinen riski? Napsahtiko 7-oikein vai tuliko veronpalautuksessa pilkkuvirhe oikean suuntaan ;D?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On toki selvää että että peruspalkka on aina aika pieni. FC:llä se on 800 euroa, joten Europeanin 1650 on peräti tuplasti parempi. Kuitenkin sektori"bonukset" ovat kuitenkin suurin palkan tekijä alalla?

 

Täytyy takertua siihen että FC:n pilotit eivät heitä kovin kauas keikkaa (paitsi ERJ pilotit) ja kun mainostavat että lentäjä pääsee työvuoron päätteeksi kotiin niin taitaa ainakin joitakin lisiä jäädä saamatta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Kuitenkin sektori"bonukset" ovat kuitenkin suurin palkan tekijä alalla?

 

Nämä mainitsemasi "sektoribonukset" eli mahdolliset lento- ja vuorolisät (mitä ne semmoset on ?), hälykorvaukset jne. on yleensä noin 20-40% kuukausipalkan päälle, joten nimensä mukaisesti peruspalkka on se palkan kulmakivi ja suurin osa josta jotakin käteen jää. Päiväraha EI OLE palkkaa eikä sitä siksi kuulu laskeakaan, vaan se on kulukorvausta ja sen vuoksi se maksetaan puhtaana käteen. Ja ulkomailla kun oleilee, tuppaa yleensä jäämään päivärahoissa tappiolle, jos kiertää pitkiä turneita kerrallaan. Paitsi ehkä Venäjällä. Paitsi varmasti Moskovassa.  :P

 

Ja loppukevennyksenä; ei kuulu hyviin ilmailutapoihin kantaa päivärahoja takaisin koto-Suomeen!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kopioin tämän viestisi Tuomo tähän ja vastailen tekstisi väliin:

 

 

Tervehdystä Jyrki. Mielenkiintoiset kommentit alasta ja voisinpa sanoa että yksi parhaita viestejä foorumilla.

 

J: Kiitos vaan! Kerron vain suoraan ja rehellisesti sen, mitä olen kokenut.

 

 

 

Kuten yllä mainitsin olen itse aloittamassa koulutusta ja tottakai tuleva ammatti siintää silmissä selkeänä. Jos kaikki menee hyvin olisin 10 vuotta sinua nuorempi kun pääsisin työmarkkinoille, joten tilanne on ehkä hieman erilainen.

 

J: Minusta sinun kannattaa aloittaa koulutus heti, kunhan olet selvittänyt vaihtoehdot! Osan niistä varmasti jo tiedätkin. Missä sitten kouluttaudutkin, opiskelu on intensiivistä lyhyestä ajasta johtuen! Ainakin minulle opiskelu oli erittäin työlästä ja erittäin vaikeaa. Yliopistossa istuin 6 vuotta ja 4 päivää ja se oli aivan lastenleikkiä lentäjäopintoihin verrattuna. Jos ja kun lähdet opiskelemaan, tee se niin hyvin kuin mahdollista ja hyödynnä kaikki mahdollinen koulutus, opettajien kokemus ja koulutusajan oma opiskelu. 

 

 

 

Enemmän jäin miettimään noita ikäviä asioita joita olet joutunut kokemaan. Lueskelin eilen kotona ääneen ihan liekeissä "kertomuksiasi" rakkaalle puolisolleni ja siitähän seurasi korkeamman tason perheriita  Ei mitään vakavaa, mutta jäimme keskustelemaan alan epävarmuudesta ja väittämistäsi huonoista palkoista.

 

 

J: Minun lentoemäntä ex-vaimoni ilmotti ennen koulutustani, että jos lähdet kouluun, hän ottaa eron, koska ei halua lentäjämiestä! No, hän piti lupauksensa ja lähti Airbus-kapteenin matkaan! En usko, että kovin montaa avioeroa otetaan sen vuoksi, että toinen menee kouluun ja kehittää itseään, mutta näinkin tapahtui.

 

 

On toki selvää että että peruspalkka on aina aika pieni. FC:llä se on 800 euroa, joten Europeanin 1650 on peräti tuplasti parempi. Kuitenkin sektori"bonukset" ovat kuitenkin suurin palkan tekijä alalla?

On ihan luonnollista että jokaisessa busineksessa on silmäänpissaamis-firmoja. Olen itsekkin ollut yhdessä sellaisessa töissä. Onko tilanne ilmailu bisneksessä pahempi? En tiedä onko sinulla vertailukohtaa mutta ihan mutulla vaan .

 

J: European on siis jo hävinnyt lentokartalta joulukuussa 2005. Tuo 1650 euron bruttopalkka oli myös koko palkka, eli siihen päälle tulivat vain päivärahat. Ei mitään lisiä. Ikävää oli se, ettei ikinä tiennyt, tuleeko palkka ja aina se tuli myöhässä. Mitään palkkatodistusta tms paperia ei koskaan tullut ja kuten jo kerroinkin, lopulta työnantaja väitti, ettemme koskaan olleet edes töissä. No, onneksi lentopäiväkirja sentään kertoo todellisuuden.

 

Varsinainen työnantajani on Ruotsalainen Nordic Airways, joka on pitänyt kaikki lupauksensa ja maksanut palkan ajallaan, kuten myös päivärahat. Kaiken kaikkiaan erinomainen työnantaja, joka välittää ja huolehtii työntekijöistään! Lentotoiminnanjohtaja Torstein Faaberg on loistava "työnjohtaja", joka tukee työtovereitaan ja saa kaikki puhaltamaan yhteen hiileen.

 

Tällä hetkellä lennän (helmikuun loppuun) Itävaltalaisessa MAP-yhtiössä, jossa työntekijä tekee sopimuksen henkilövuokrausfirman kautta. Tämä henkilövuokrausfirma maksaa könttäsumman, josta itse pitää maksaa verot ja eläkkeet. Ymmärrettävä käytäntö, koska näiden firmojen palveluksessa on kymmenien eri maiden kansalaisia ja mikään yritys ei kykene tuntemaan kaikkien noiden maiden verolakeja. "Könttäsummapalkan päälle" tulee tässä yhtiössä päivärahat vain lentopäiviltä. Hotellikulut maksaa lentoyhtiö.

 

 

En epäile ollenkaan etteikö tuo tunne olisi sen rahallisen panostuksen ja henkisen uhrauksen arvoista. Itsekkin suosittelen kaikille urasta haaveileville ottamaan vakavasti homma haltuun ja vaihtavan alaa. Jos ei muuta niin ainakin muuttuvat näykmät toimiston ikkunasta.

 

J: Olin 12 vuotta liikunnanopettajana ja 8 vuotta Suomen Jääkiekkoliiton palveluksessa ja sain sielläkin tehdä juuri sitä mitä halusin, mutta työpäivät olivat yli 12 tuntisia ja 7 päivää viikossa. Aina oli työ mielessä ja jotain kesken. Vaikka lentäminen on tuonut ongelmia tullessaan, toivon sydämestäni, että terveys kestää lentää 65 vuoteen asti, sillä en vaihtaisi takaisin "maan päälle" vaikka saisin kuinka paljon palkkaa ja muita etuja. Ja ainakin tähän astinen kokemukseni päätoimisesta lentotyöstä on sellainen, että ehdit myös tehdä toista työtä halutessasi.

 

 

PS. Niin Jyrki, senverran vielä kun kerrot uhrauksista ja tahdosta. Oliko sinulla millainen tilanne kun aloitit koulutuksen ja millainen tilanne nyt perheen ja muiden sitoumusten suhteen? Asuuko perheesi suomessa vai ovatko he reissanneet mukanasi työn perässä?

 

J: Olin kaikkina vuosina pyrkinyt ammattilentäjäksi, vaikka opiskelin ja tein muita töitä. Pilot Factoryn aloittaessa keväällä 99, tein vain päätöksen yhtenä helmikuisena lauantaiaamuna. Olin jo harrastanut lentämistä siihen mennessä. Kerroinkin jo, että vaimo otti eron minusta vuosi valmistumisen jälkeen ja sitten olikin helppoa reissata, kun ei ollut puolisoa tai lapsia.

 

 

 

Entä mistä kipinä aloittaa 35v. opinnot ja ottaa merkittävä taloudellinen riski? Napsahtiko 7-oikein vai tuliko veronpalautuksessa pilkkuvirhe oikean suuntaan ?

 

J: Eräänä aamuna, taisi olla helmikuun 11. vuonna 1999, kysyin itseltäni 3 kysymystä: 1) Mitä minä haluan? Mitä minä voisin sille tehdä? ja 3) Mikä estää?

 

Olin jo nähnyt kaiken tarvittavan liikunnasta ja toiminut riittävän kauan jääkiekon ammattilaisena ja ollut mukana kansainvälisessä toiminnassa, joten vastasin itselleni, että: 1) Haluan lentää, 2) Voisin mennä lentokouluun ja 3) Eipä minua mikään estä. Joten siitä sitten pyrin jä pääsin Pilot Factoryyn ja aloitin 2.kurssilla 1.6.99.

 

Peruskoulutus maksoi silloin 385 000 mk, josta sain 15 000 pois PPL:n vuoksi ja sen summan otin lainaa pankista vanhempien takaamana. Niitä ja myöhempiä (tyyppikoulutuslainoja) makselen pois edelleen. En omista asuntoa, vain 11 vuotta vanhan auton. Joten käytännössä olen tyhjätasku, mutta uskon saavani vielä joskus ihan oman kodin, kunhan muutama vuosi kuluu ja saa terveenä tehdä töitä.

 

Mutta olen onnellinen siitä, että saan tehdä mielestäni maailman kolmanneksi hienointa työtä!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään