Guest Jufernaut

"Moottorivika keskeytti Finnairin lennon Goalle" Oli: Lentoyhtiöuutisia...

92 viestiä aiheessa

Moottorivika keskeytti Finnairin lennon Goalle ainakin puoleksitoista vuorokaudeksi

 

 

 

Kiinnitti huomiota seuraava :

"Mekaanikko pääsee lähtemään korjaamaan moottorin hydraulipumppuvikaa Suomesta vasta tänä iltana."

Onko tälläinen yleistä, siis että yhtiöt lennättävät omat mekaanikot korjaamaan konetta? Luulisi nyt lähempääkin löytyvän pätevän mekaanikon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aijaa...Kone kuitenkin jäi Sharjahiin...!

 

-Jukka ???

 

Olihan tuolla Goankin päässä kiitotieremppaa näköjään,joten viivettä olisi joka tapauksessa tullut...MUUUTTA.Ei tietenkään noin paljon!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki on laskennallista: voi olla, että oman mekatsun lähettäminen ja koneen myöhästyttäminen on halvempaa, kuin lähettää vaikkapa Singapore Airlinesilla, puhumattakaan yksityiskoneesta, mekaanikko ykkösluokassa Bangkokista tuonne paikalle. Jos vain on mahdollista, oma mekaanikko on aina halvin. Kyllä ne pojat osaavat laskea, mikä on edullisin ja järkevin vaihtoehto lentoyhtiölle. Do not worry...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja puhumattakaan siitä,että omat miehet tuntee aina sen koneen ja heihin voi luottaa 110% varmasti...

 

Ja onhan se parasta suosia Suomalaista...

 

No joo.Tottakai hinta ratkaisee,mutta myös kokonaisuus!

 

-Jukka ;)

 

Ja taas tuli niiin sinivalkoista tekstiä!Mutta niin kuuluukin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen taas kai "häirikkö" tosi ilmailijoiden mielestä, mutta hämmästyttää, että ketään ei kiinnosta niiden 200+ matkustajan mukavuus ja hyvinvointi jotka tiedotusvälineiden mukaan viettävät yönsä Sharjahin terminaalin lattialla.

Kyllä taas pyyhitään pöytää(lattiaa) "passenger rights" säännöillä. Kun viikonloppuisin on vapaana A32X koneita, niin eikö olisi "humaania" hakea ne piruparat pois sieltä Sharjahista nukkumasta kivilattialta. Tähänasti tiedossa oleva toimintamalli vaikuttaa FR-yhtiöltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesari kirjoittaa näin:

 

Dubain seudun hotellihuoneissa on uudenvuodenpyhien takia hyvin täyttä, mutta ainakin lapsiperheille ja vanhemmille matkustajille yritettiin hankkia hotellihuoneita odotusajaksi, Finnairilta kerrottiin. Ramadanin päättymisjuhlien takia seudulta ei pystytty vuokraamaan korvaavaa lentokonetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauankohan 757-kierrossa menee kun tuo yhden koneen laukeaminen alkaa näkymään myöhästymisenä muilla reiteillä?

 

Vastaan itse itselleni:

Koneet loppuu viimeistään huomenna klo 11:10 lähtevän Las Palmasin kohdalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä taas pyyhitään pöytää(lattiaa) "passenger rights" säännöillä. Kun viikonloppuisin on vapaana A32X koneita, niin eikö olisi "humaania" hakea ne piruparat pois sieltä Sharjahista nukkumasta kivilattialta. Tähänasti tiedossa oleva toimintamalli vaikuttaa FR-yhtiöltä.

 

 

Taitaa Finnair vedota siihen paljon puhuttuun force majeureen. Eri asia sitten on miten matkatoimistot hyvittävät matkustajiaan. Tulee vissiin Finnairille halvemmaksi lähettää korjaaja kuin korvaava kone. Saattaa olla niinkin, että Airbusseja tarvitaan paikkamaan kierrosta puuttuva B757....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt mennään ihan realistiselle tasolle niin mikä Finnairin käytettävissä oleva (muu kuin 752) kone lentää noin 4600 km 226 matkustajaa päällä ja mistä saadaan sadaan vaihtomiehistö paikalle koska yksi sivu on kuitenkin 6h.

 

En muista yhtään tapausta lähihistoriasta, että ihan erikseen korvaava kone olisi lähetetty noutamaan kaukolomalaisia kohteesta tai edes reittilennolla kaukomailta teknikaalin vuoksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne keikat yleensä katsotaan tapauskohtaisesti. Joskus matkustetaan omalla koneella niinkuin tässä tapauksessa. Joskus mennään normaaleilla reittilennoilla kohteeseen ja parhaimpana vaihtoehtona on laittaa korjaajat ja kamat pikkujetillä matkaan.

 

nyt porukka lähti oman koneen kyydissä kun kerran matkan varrelle sattuivat.

 

Edit: Ja on sitä kotimaassa menty autollakin korjaamaan konetta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen taas kai "häirikkö" tosi ilmailijoiden mielestä, mutta hämmästyttää, että ketään ei kiinnosta niiden 200+ matkustajan mukavuus ja hyvinvointi jotka tiedotusvälineiden mukaan viettävät yönsä Sharjahin terminaalin lattialla.

Kyllä taas pyyhitään pöytää(lattiaa) "passenger rights" säännöillä. Kun viikonloppuisin on vapaana A32X koneita, niin eikö olisi "humaania" hakea ne piruparat pois sieltä Sharjahista nukkumasta kivilattialta. Tähänasti tiedossa oleva toimintamalli vaikuttaa FR-yhtiöltä.

 

Ehkä olisi ensin hieman kannattanut tarkistaa faktoja. Kysehän ei ollut turistien hakemisesta pois Sharjahista vaan viemisestä eteenpäin perille Goaan ja siellä hotellissa odottavien turistien tuomisesta takaisin Suomeen. Ei tuollaista keikkaa millään vapaina olevilla A32X-koneilla hoideta Helsingistä yksinomaan jo sen vuoksi, että koneet tarvitsisivat vaihtomiehistöt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kellään tietoa miten ongelma koneiden suhteen on ratkaistu? Kuitenkin 757 lähtöjä oli tänään aamupäivällä 6 ja yksi kone on lähtenyt eilen illalla Pattayalle ja yksi on Sharjah/Goa -akselilla joten on pitänyt keksiä varakone jollekin reitille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi muuten parasta ratkaista tuo ongelma aika pikaisesti. Viikon kuluttua pitäisi lentää Phuketiin Finnairin B757:lla... :P

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairin koneen matka Goalle kesti kaksi vuorokautta

Julkaistu: 14:31

 

Anna Karismo

 

helsingin sanomat

 

 

 

Finnairin lento AY1941 pääsi vihdoin lähtemään Dubaista kohti Goaa lauantaina klo 13.10 paikallista aikaa. Koneen 227 matkustajaa taittoivat näin matkaa Helsingistä Goaan yhteensä kaksi vuorokautta. Lento starttasi Helsingistä torstaina klo 16.40.

 

Ensimmäisen yönsä matkustajat viettivät Dubain lähettyvillä Sharjahin lentokentän lattialla, kun koneessa todettiin moottorivika ennen välilaskua.

 

Mekaanikko pääsi korjaamaan hydraulipumppuvikaa vasta perjantai-iltana. Hän joutui kuitenkin tullaamaan varaosan, ja tulli olikin kiinni lauantaiaamuun asti.

 

Myös koneen akut tyhjenivät kahden vuorokauden seisonnan aikana, ja ne jouduttiin lataamaan uudelleen.

 

 

Toiseksi yöksi matkustajille saatiin ensin sata hotellihuonetta. Huoneisiin majoittuivat lapsiperheet, vanhukset ja muut erityisesti levon tarpeessa olleet.

 

Vasta illalliselle loputkin matkustajat saivat viestin, että heille oli järjestynyt huone. Osa matkustajista vietti yön omilla teillään.

 

Lento oli epäonninen myös siksi, että lähes kaikki Dubain hotellit ovat täynnä lomakauden vuoksi. Perjantai oli sapattipäivä.

 

 

Goan kenttäkin oli kiinni perjantain, mutta se aukaistiin lauantaiksi.

 

Finnairin mukaan lomalennoille tulee vain noin kerran viidessä vuodessa näin pitkiä viivästyksiä. AY1941 on Tjäreborg-matkatoimiston lomalento.

 

www.hs.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin lentomatkustaja minua ihmetyttää matkalaisten huono palvelu.  :thmbdn:

 

Ei pitäsi olla mikään euroopan ihme vuokrata kone +250 hengelle. Viedä samalla korjaaja ja varaosa paikalle ja jatkaa lomalaisten kanssa eteenpäin, sekä tuoda Goa;lla olevat paluulennolla Suomeen. Tietysti tämä maksaa, mutta riskit kuuluvat bisnekseen ja ne on vain hoidettava.

 

Toinen mikä aina ihmetyttää on Finnairin lentohenkilöstön vapaa-ajat. Olin kuun alussa Air Finlandilla Madeiralla. Sama miehistö lensi reitin edestakaisin. Siis meidät vienyt väki lähti uusien matkustajien kanssa välttömästi takaisin Suomeen  Tarkistin asian vielä paluulennolla myös he olivat tehneet samoin.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pitäsi olla mikään euroopan ihme vuokrata kone +250 hengelle. Viedä samalla korjaaja ja varaosa paikalle ja jatkaa lomalaisten kanssa eteenpäin, sekä tuoda Goa;lla olevat paluulennolla Suomeen. Tietysti tämä maksaa, mutta riskit kuuluvat bisnekseen ja ne on vain hoidettava.

 

Mistäs taikoisit sitten vaihtomiehistön sinne matkan varrelle?  :o Jos kone lähtee Euroopasta (faktahan oli, että Ramadanin päättyminen oli vienyt kaiken paikallisen konekapasiteetin), niin viimeistään Goalla pitäisi vaihtaa miehistöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varamiehistö voisi olla menomatkalla turisteina mukana. Olen useaan kertaan nähnyt varamiehistön nukkuvan koneessa verhojen takana.

 

Voihan myös olla jos koneessa ei olisi Finnarin logoa niin sama miehistö heittäis koko keikan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se helppo täällä huudella, että miksei hommata hotellihuoneita ja koneita.

 

Jos hotellihuoneet on loppu niin ne on loppu, minkäs sille voi. Ei niitä aleta tyhjentämään konerikkoisen lentoyhtiön asiakkaiden vuoksi.

 

Joku jolla on ihan oikeaa tietoa niin voisi kertoa kuinka kauan kestäisi hankkia vaikkapa Euroopasta hankitulle varakoneelle ylilentoluvat kaikkiin maihin joita matkalla on sekä mahdollisesti vielä Intiaan joka lukemani perusteella on tosi byrokraattinen paikka lentolupien suhteen.

 

Naurattaa nämä kommentit, että mitään ei tehdä asiakkaiden hyväksi. Helppohan se on katsomosta valmentaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varamiehistö voisi olla menomatkalla turisteina mukana. Olen useaan kertaan nähnyt varamiehistön nukkuvan koneessa verhojen takana.

 

Voihan myös olla jos koneessa ei olisi Finnarin logoa niin sama miehistö heittäis koko keikan.

 

Kun tuollaisia käsityksiä esität, niin et ole varmaan koskaan kuullutkaan, että ilmailuviranomaisillakin on sanansa sanottavana lentohenkilökunnan työajoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen yhä sitä mieltä että sitä tärkeintä eli maksavaa lentomatkustaa on tässä tapauksessa hoidettu huonosti.

 

Jos Finnairilla on noin huonot vara järjestelyt näinkin tekniikka riipuvalla alalla niin kissa kyllä pitää nostaa täälläkin pöydälle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen yhä sitä mieltä että sitä tärkeintä eli maksavaa lentomatkustaa on tässä tapauksessa hoidettu huonosti.

 

Olit ilmeisesti paikalla Sharjahissa kun asiasta tiedät näin paljon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olit ilmeisesti paikalla Sharjahissa kun asiasta tiedät näin paljon?

 

En ollut mutta osaan lukea sekä Hesarin sivun että lainaamasi tekstin. Miten on sinun laita?

 

Jos olet todella sitä mieltä että tämä on ollut rentouttava loma reissu matkustajille, niin Finnair on varmasti ylpeä Sinusta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään