Ilkka Mäkelä

15 v SAS:n Gottröran onnettomuudesta - avustanutta kipparia harmittaa

8 viestiä aiheessa

Expressenissä on tänään entisen SAS:n kipparin haastattelu, syystä, että Gottröran MD-81-onnettomuudesta (jossa kukaan ei kuollut) on tänään kulunut tasan 15 vuotta.

 

Kippari on melkoisen synkkänä sen takia, että hän ilmeisesti loukkaantui avustaessaan koneen varsinaista miehistöä pakkolaskun tekemisessä, minkä takia hän joutui lopettamaan lentämisen parin vuoden päästä, ja sekä omien möhläysten että eri vakuutusyhtiöiden sotkujen takia jäi ilman kunnollista korvausta.

 

No, kuninkaalta tuli mitali ja lopulta SAS maksoi korvausta, mutta siitäkin valtio vei yli puolet, mistä mies vielä riitelee oikeudessa, kuten jonkin vakuutusmeklarifirmankin kanssa. Nyt mies on sitä mieltä, että ehkä olisi olut parempi, jos hän ei olisi mennyt ohjaamoon laisinkaan....

 

Toisaalta, silloin olisi voinut käydä paljon pahemminkin. Kun lukee Aviation Safety Networkin cockpit voice recorder-tallenteen, käy selvästi ilmi, että ko. avustanut kippari auttoi laippojen ulosotossa, kehoitti keskittymään olennaiseen eli katsomaan eteenpäin ja lentämään konetta ja kehoitti myös ottamaan telineet ulos, ja kaikki päättyi melko onnellisesti - paitsi, että kone meni kolmeen osaan.

 

Ehkä Expressen on hieman värittänyt haastattelua, mutta tässä kuitenkin linkki (jossa myös pikku lisälinkki tapahtumien kulkuun):

 

http://www.expressen.se/index.jsp?d=10&a=807404

 

Onnettomuudesta, sisältää lisälinkin CVR-tallenteeseen:

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19911227-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Herra Per Holmberg on työkaverini isä ja vähän samanlaista viestiä olen aistinut juteltuani työkaverini kanssa tästä onnettomuudesta...Harmittavaista, että homma meni näin ja hän joutui lopettamaan lentämisen kokonaan. Ilmeisesti psykologinen juttu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tämän tapauksen ohjaamonauhurin tekstiä on lukenut, niin tulee helposti mielikiva että tämä kapteeni jumpperilla, jopa häiritsisi miehistön työskentelyä, hokemalla "titta rakt fram", vähän väliä. Mutta teksti luettuna ei tietysti anna kokonaiskuvaa tapahtumista.

 

Itseäni on kiinnostanut juuri tuo että mikä oli tilanne ohjaamossa? Menikö joku lukkoon, oliko tämä matkustava lentäjä ratkaisevaksi avuksi, vai koettiinko hänen läsnäolo ja neuvot häiritseviksi, jne? Onko tästä ollut julkisuudessa mitään onnettomuuden jälkeen?

 

Pakkolaskuhan oli aivan erinomainen suoritus miehistöltä.

 

Tästä tapauksesta muistuu mieleen myös keskustelut jäänpoistosta ja itse ns. huomaamattoman jään muodostumisesta siipiin. Käsittääkseni aikanaan oli puhetta että Finskiä pidettiin jopa aikamoisena asianntuntijana DC-9/MD-80 sarjan operoimisessa huonoissa talviolosuhteissa ja Finski olisi jopa konsultoinut tuota naapurimme lentöyhtiötä näistä jäänmuodostumisista siivissä. Siis jo ennen tuota onnettomuutta.

 

Tarkkaa tuntuu olevan tuon jään kanssa: http://www.airliners.net/open.file/0490003/L/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka!

 

Tulee mieleeni se UA:n(muistaakseni) onnettomuus,josta tuli vähän aikaa sitten televisiosta juttua..Se oli DC-10 juttu..

 

Siinä matkustajana ollut kouluttajakippari oli suurena apuna ohjaamossa,kun sääteli kaasuvivuilla koneen vertikaalista vakautta....Koneen hydrauliikka oli mennyt 2-motin rikottua erinäisiä putkia ja johtoja koneen rungosta,hajotessaan!

 

Tuo Amerikkalaislentäjä varmaan sai ansionsa mukaan...

 

Mitähän Suomessa tapahtuisi tuollasiessa tilanteessa? Paskamainen juttu!

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleeni se AA:n(muistaakseni)

 

United Airlines oli kyseessä tässä Sioux Cityn turmassa. ;)

 

Eikös Finnairinkin DC9 joskus keskeyttänyt lentoonlähdön, kun yön yli kylmennyt kerosiini aiheutti jotain outoutta? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä asiasta (tästäkään :laugh:) tarkemmin, mutta minulle tuli sellainen mielikuva, että kipparina toimineen pää pyöri, kuin pöllöllä, mutta jumpperilla istunut kehoitti keskittymään olennaiseen, eli koneen ohjaamiseen, ja hän perämiehen kanssa hoiteli muun ohjaamotyöskentelyn. Tiiä häntä...

 

Arttu

 

Kun tämän tapauksen ohjaamonauhurin tekstiä on lukenut, niin tulee helposti mielikiva että tämä kapteeni jumpperilla, jopa häiritsisi miehistön työskentelyä, hokemalla "titta rakt fram", vähän väliä. Mutta teksti luettuna ei tietysti anna kokonaiskuvaa tapahtumista.

 

Itseäni on kiinnostanut juuri tuo että mikä oli tilanne ohjaamossa? Menikö joku lukkoon, oliko tämä matkustava lentäjä ratkaisevaksi avuksi, vai koettiinko hänen läsnäolo ja neuvot häiritseviksi, jne? Onko tästä ollut julkisuudessa mitään onnettomuuden jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä kuin Arttu - konehan oli pilvessä ja kokeneella kipparillakin oli varmaan kädet täynnä työtä. Pilvessähän asentotaju katoaa erittäin helposti eli katse on pidettävä tiukasti mittareissa ja painetilanteessa on vähän muutakin tekemistä kuin katsoa niitä mittareita. Matkustan viikon päästä tuon kollegani kanssa Kaliforniaan eli siinäpä on aikaa rupatella tapahtuneesta ja kuulla erittäin subjektiivisia mielipiteitä asiasta...

 

Hyvää uutta vuotta kaikille,

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finnairinkin DC9 joskus keskeyttänyt lentoonlähdön, kun yön yli kylmennyt kerosiini aiheutti jotain outoutta? ???

 

Seuraava perustuu muistikuviini Suomen liikennelentäjäliiton 50-vuotisjulkaisussa¹ olleeseesta ko. lennon kipparin kirjoittamasta jutusta muistaakseni otsikolla

"Tarina siitä, kuinka Jenkki-Oskarista meinasi tulla purjekone" sekä tällä foorumilla aiemmin käytyyn keskusteluun². Minulla ei ole nyt kirjaa käsillä, joten yksityiskohdat voivat olla väärin.

 

Olettaen, että puhumme samasta tapauksesta, niin se sattui 1980-luvun alussa muistaakseni Zürichissä OH-LYO:lle. Siipien pinnasta lentoonlähdössä/välittömästi sen jälkeen irronnut jää vaurioitti molempia moottoreita, joista toinen sammui. Vaurioistaan huolimatta toinen moottori pysyi kuitenkin käynnissä, ja kone pystyi sen avulla palaamaan kentälle. Tapaus oli ilmeisesti aiheuttanut suurta huolta Finnairissa, koska aluksi kenelläkään ei oikein ollut käsitystä, mistä vaaratilanne oli johtunut. Vasta kyseisellä lennolla siiven takana ikkunapaikalla istuneen matkustajan jonkin aikaa tapauksen jälkeen Finnairille lähettämä kirje, jossa hän seikkaperäisesti oli kertonut moottoreihin lentäneestä jäästä, oli johtanut tutkijat oikeille jäljille.

 

Kyseessä lienee siis ollut hyvin samanlainen tapaus kuin SAS:n onnettomuus kymmenisen vuotta myöhemmin sillä erotuksella, että SAS:lla sammuivat molemmat moottorit. Se on ainakin minulle jäänyt vähän epäselväksi, mikseivät Finnairin tapauksen opetukset pystyneet estämään SAS:n onnettomuutta. Käsittääkseni Finnair oli kuitenkin 1980-luvun loppuun mennessä jo hyvin perillä ongelman luonteesta ja oli siitä muitakin yhtiöitä informoinut. Ja sikäli kun olen oikein ymmärtänyt, ei lentoyhtiöiden välinen kilpailu estä yhteistyötä turvallisuusasioissa.

 

Alla vielä viittaukset lähteisiin:

 

  • ¹ Uola, Mikko. "Ylitse maan ja veen" 1924—1999: Suomen liikennelentäjäliitto ry:n 50-vuotisjuhlajulkaisu. [Helsinki]: Suomen liikennelentäjäliitto, 1999. ISBN 952-91-1371-4.
  • ² Finnair huolehtii koneistaan.. Keskuselu FSnordic.net-sivustolla. 2004-01-20. [Viitattu 2006-12-31.] http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,19447.0.html.

 

Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään