Aki Salmela

Oikeita lennonjohtojen taajuuksia

40 viestiä aiheessa

Tulikin tässä mieleen Helsingin hiljaista lennonjohtoa kuunnellessa, että mistä saisi taajuudet korkealla (high altitude airways)kulkevien koneiden kuulemiseksi?? Vai keskuteleeko ne edes lennonjohdon kanssa  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelelevat varmastikin aluelennonjohon kanssa EFES ACC:n kanssa tuossa vaiheessa. Eli yli FL 95 Helsingin yllä jaksolla 132,675MHz.

 

Tai sitten esim Tutkan kanssa; 119,1MHz riippuu tilanteesta onko tulossa vai menossa Helsingistä päin.

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asun EFHK:n läheisyydessä, APP jne. EFHK:n taajuudet kuuluu hyvin. Mutta mites Tampereen aluelennonjohto? Skannerina toimii AR-108 vakioantennilla ja siis EFES:in taajuus taisi olla 132.675 mhz. onko tuokin jo ihan päin mäntyä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mites Tampereen aluelennonjohto? Skannerina toimii AR-108 vakioantennilla ja siis EFES:in taajuus taisi olla 132.675 mhz.

 

Jos oletetaan, että EFES on Tampereella ja välimatkaa EFHK:lle tulee n. 140 km, niin teoreettisen kuuluvuuden saavuttaisit vasta noustuasi n. 500m korkeudelle. Maapallo kun on pyöreä ja VHF -aallot kulkevat suoraan.Täällä voit laskeskella kuluvuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oletetaan, että EFES on Tampereella ja välimatkaa EFHK:lle tulee n. 140 km, niin teoreettisen kuuluvuuden saavuttaisit vasta noustuasi n. 500m korkeudelle. Maapallo kun on pyöreä ja VHF -aallot kulkevat suoraan.Täällä voit laskeskella kuluvuuksia.

 

Tämä pätee vain jos haluat kuunnella Tampereella sijaitsevaa lähetintä (=releasemaa). Aluelennonjohdon sektorit (5 kpl+ 3 feeder-yksikköä) ovat niin laajat Suomessa, että tarvitaan kutakin sektoria kohden useampi lähetin ripoteltuna maantieteellisesti pitkin sektoria. Esimerkiksi taajuuden 132.675 lähettimet ovat Tampereella, Hangossa ja Maarianhaminassa. Koneiden vastaukset kuuluvat luonnollisesti paremmin.

Jaksot ovat siis:

* Sektori 1 132.675

- Maarianhamina

- Hanko

* Sektori 2 121.3

- Maarianhamina

- Turku

* Sektori 3 127.1

- Pori

- Vaasa

- Tampere

- Ylivieska

* Sektori 4 132.325

- Asikkala

- Jyväskylä

* Sektori 5 135.525

- Lappeenranta

- Savonlinna

- Kuopio

* Lakut feeder 124.075

* Orima feeder 123.775

- Kenon feeder

En ulkoa muista viimeistä kun sitä käytetään niin harvoin. Tarkistan vielä nuo releasemien paikat reilun tunnin kuluttua kun joudun lähtemään duuniin muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelelevat varmastikin aluelennonjohon kanssa EFES ACC:n kanssa tuossa vaiheessa. Eli yli FL 95 Helsingin yllä jaksolla 132,675MHz.

Nykyään taitaa olla Helsingin tutkan yläraja FL245..? En kyllä ihan satavarma ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään taitaa olla Helsingin tutkan yläraja FL245..? En kyllä ihan satavarma ole.

Helsingin lähestymisalueen (TMA) yläraja on FL245.

Lennonjohtoyksikkkö voi varata valvottua ilmatilaa toiselta yksiköltä.

Esim. jos Helsingin tutka varaa jotakin tarkoitusta varten ACC:lta TMA:n yläpuolisen ilmatilan vaikkapa lentopinnalle 370, niin sillon tässä varauksessa lentävät koneet ovat Helsingin tutkan vastuulla ja siten ylilentävät <FL370 siirretään Helsingin taajuudelle. Näin siis perusperiaate varauksien suhteen.

Lennonjohdot sitten voivat eri menetelmillä koordinoita keskenään esim. yksittäisiä lentoja.

Mutta tosiaan ilmatilan "perustilassa" tuo EFHK:n TMA:n yläraja on se FL245.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko nuo Tampereen tietyt lähettimet olla vain silloin tällöin päällä, nimittäin täällä Kuopiossa skannerillani kuuluu joko täydellisesti tai sitten ei ollenkaan tuo alueen sektori 5?

 

-Anssi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi releasemien olevan koko ajan päällä pl. huollot. Et vain kuule lähetystä jos ko. releen kautta ei lähetetä yhtään mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutu tietona väittäisin että releasemien lähetintä ei käytetä joka kerta kun lennonjohtaja ko jaksolla lähettää, vaan kun kone on releaseman suunnalla valitsee automatiikka tai lennonjohtaja käytettävän lähettimen... kuuntelu tietysti on kokoajan päällä... tästä johtuu että välillä alue kuuluu ns mittari tapissa ja välillä ei ollenkaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Jounille "releasemien" paikkakunnista. Joitain vuosia sitten kyselin samaa asiaa Ilmailulaitoksen edustajalta ja vastauksesta päätellen paikkakunnat olivat vielä tuolloin kutakuinkin valtiosalaisuuksia :o

No, toisaalta kyseisessäkin lafkassa saattaa vielä tänäänkin olla sitä aiempina vuosikymmeninä syntynyttä breshneviläisyyttä, joka kuolee hitaasti :'(

 

Kenon-reittipistettä ei liene enää edes olemassa ?

 

Kysymyksiä:

Joskus iltasella tuntuisi olevan sellainen konfoguraatio aluelennonjohdolla, että kaikkien sektorien liikenne on "kytketty välijohdolla yhteen" ja siten kaikilla jaksoilla kuuluu sama liikenne. Esim. Turun saaristossa tulee sektorin 5 maa-asema 59-raportilla, so. loud and clear. Liittyykö tämä aluelennonjohdon miehitykseen (hiljainen aika) vai onko kyse jostain poikkeuksellisemmasta?

 

Ovatko nuo feeder-jaksot jotain busy hour-järjestelyjä, vai mikä logiikka niiden käytön takana on?

 

Olisiko kenelläkään lähettää (tai julkaista täällä :o :o :o ) ilmavoimien releasemien sijainteja, esim. koordinaatteina ( :o :o :o ) ? Eli niitä "tele/kaukokallejutskoja", joiden kautta hävittäjätorjuntaa ohjataan taistelunjohdosta. Baarissa Kauhavalla kuulin jo 15 vuotta sitten niiden olemassaolosta.

 

Olisiko jossain saatavilla statistiikkaa Suomen ylilennoista/-maksuista, kuinka ne ovat kehittyneet tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Onko Baltian maiden infran parantuminen vienyt lentoja kuinka paljon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko nuo feeder-jaksot jotain busy hour-järjestelyjä, vai mikä logiikka niiden käytön takana on?

 

Joo, kun koneita laitetaan useampi kappale holdiin niin feeder tulee kehiin. LAKUT feeder tuntuu olevan auki arkipäivisin noin klo 14-16.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko jossain saatavilla statistiikkaa Suomen ylilennoista/-maksuista, kuinka ne ovat kehittyneet tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Onko Baltian maiden infran parantuminen vienyt lentoja kuinka paljon?

 

Finavian vuosikertomuksesta vuodelta 2005 löytyy tietoa, esimerkiksi:

 

Ylilentojen määrä on lisääntynyt koko 2000-luvun, ja kasvua oli kuluneenakin vuonna 5 prosenttia. Ylilennetyt kilometrit kasvoivat 6 prosentilla. Transpolarreitillä, jota käytetään Länsi-Euroopan ja Aasian välisillä ylilennoilla, kasvua oli hieman yli 9 prosenttia. Merkittävimmät yhtiöt tällä Euroopan ja Kaukoidän yhdistävällä reitillä olivat Lufthansa, Japan Airlines ja All Nippon Airways.

 

Kaikista ylilennoista eniten lentoja oli SAS:lla, Lufthansalla ja Japan Airlinesilla. SAS:n markkinaosuus oli ylivoimaisesti suurin (22 %) kaikista ylilennoista. Eroa seuraavaan on huomattavasti, kun toisena olevan Lufthansan osuus ylilennoista oli 5 prosenttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymyksiä:

Joskus iltasella tuntuisi olevan sellainen konfoguraatio aluelennonjohdolla, että kaikkien sektorien liikenne on "kytketty välijohdolla yhteen" ja siten kaikilla jaksoilla kuuluu sama liikenne. Esim. Turun saaristossa tulee sektorin 5 maa-asema 59-raportilla, so. loud and clear. Liittyykö tämä aluelennonjohdon miehitykseen (hiljainen aika) vai onko kyse jostain poikkeuksellisemmasta?

 

Tässä jotain tuohon: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,28781.msg281379.html#msg281379

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olisiko jossain saatavilla statistiikkaa Suomen ylilennoista/-maksuista, kuinka ne ovat kehittyneet tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Onko Baltian maiden infran parantuminen vienyt lentoja kuinka paljon?

 

Virtasen Matin linkistä, Finavian toimintakertomuksesta, selviää mm että eurooppalaisessa kilpailussa Helsingin liikennöintimaksut ovat suorastaan halpoja, mm Tallinnassa on kalliimpaa. Puhumattakaan isoista Keski-Euroopan kentistä ja muista Pohjoismaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistin nyt lopulta tsekata releasemien paikat:

 

132.675: Hanko, Turku ja Maarianhamina

121.300: Turku, Maarianhamina ja Pori

127.100: Tampere, Pori, Vaasa, Viitasaari ja Kruunupyy

132.325: Asikkala, Tampere, Pyhäsalmi, Jyväskylä ja Viitasaari

135.525: Mikkeli, Kuopio, Lappeenranta, Savonlinna ja Lieksa

 

Näistä paikoista kuuluu siis lähetys maasta käsin ao. jaksolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hitto! miksei helsingissä kuulu  >:(

 

Kyllä Hangon lähetin kuuluu 132.675:llä, jos on vähän parempaa keliä VHF:llä.

Toki riippuu paljon myös antennista ja sen sijainnista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistin nyt lopulta tsekata releasemien paikat:

 

132.675: Hanko, Turku ja Maarianhamina

121.300: Turku, Maarianhamina ja Pori

127.100: Tampere, Pori, Vaasa, Viitasaari ja Kruunupyy

132.325: Asikkala, Tampere, Pyhäsalmi, Jyväskylä ja Viitasaari

135.525: Mikkeli, Kuopio, Lappeenranta, Savonlinna ja Lieksa

 

Näistä paikoista kuuluu siis lähetys maasta käsin ao. jaksolla.

 

Tuo oli mielenkiintoista tietoa. Mulla on myös AR-108 ja siihen pieni noin metrin mittainen lisäantenni pitkän johdon päässä ja sillä kuuluu tampereen laidalla (noin 20 km) kentältä hyvin torni 118.7 ja tutka 126.2 sekä tutkamies/nainen ja yleensä myös lentokone (myös maassa). Alueen taajuuksista kuuluu hyvin 127.1 molempiin suuntii eli ite tutkaukkeli ja koneet. Mutta 121.3 kuuluu myös yleensä molempiin suuntiin vaikka lähin asema on siis porissa. Usein se selittyy tietenkin sillä, että useampi sektori on linkitetty yhteen samalle ukkelille, jolloin kaikki em. sektorit kuuluu hyvin taajuudella 127.1. Mutta minusta 121.3 kyllä kuuluu silloinkin, kun sillä sektorilla on oma tutkamies/nainen. Koneet kuuluu alueen taajuuksilla todella hyvin hyvinkin kaukaa jo silloin, kun ne ovat tulossa venäjän puolelta suomen taajuuksille AGAMOn luona ja samaten niiden ilmoittautuessa MARIEn luona ruotsin suunnasta tai niiden tullessa rovaniemen taajuudelta tampereen taajuuksille. Joskus olen sopivalla ilmalla saanut myös helsingin tutkan 119.1 kuulumaan. Senhän ei periaatteessa pitäisi kuulua, mutta eikös tässäkin tapauksessa ole mahdollista sopivissa olosuhteissa näiden lähetysten jotenkin heijastuvan ylemmistä ilmakehän kerroksista tai jotain sellaista, en ole asiantuntija.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

400km on hyvä peukalosääntö matkalentokorkeudessa (FL300+) lentävän koneen kuulumiselle.

Eikä kelitkään vaikuta hirveästi näihin lentokoneiden kuulumisiin, kiitos sen, että ne lentävät usein liian ylhäällä kelin kannalta. Hyvällä kelillä, esim. kunnon tropossa / kanavoitumisilmiön ollessa päällä, saattaa maa-asemia kuulua vaikka kuinka kaukaa, esim. Vaasan kenttä kuuluu stadissa, tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään