Guest dumdidum

Uutta uraa pohtimassa

46 viestiä aiheessa

Alkaa nämä koodiorjan hommat kyllästyttämään, joten jos opiskelisi uuden ammatin. Lentsikoista olen aina digannut, joten eimuutaku kurssille(aloitan PPL:n helmikuussa).

 

Hirmuisia summia tuo kouluttautuminen liikennelentäjäksi maksaa. Laskeskelin, että tulee hieman edullisemmaksi käydä Porissa 10ke:n koulutus(jos sinne edes pääsisi), mutta koska siinä tapaukssa vaimo jäisi tänne, jäi ainoaksi vaihtoehdoksi BF-lennon 53ke(+ se norjan reissu) kurssi pk-seudulla. Tulee vain hieman kalliimmaksi, koska voi olla töissä samaan aikaan ja liksasta jää jo nyt aika mukavasti käteen. Ei kuitenkaan aivan 26.5ke vuodessa, joten ensin joutuisi säästämään n. 1-1½v ja sitten vasta ryhtyä koulutukseen...

 

Pohdinkin tässä, että voiko liikennelentäjäkoulutuksen suorittaa vaikkapa 3-4 vuoden aikana modulaarisena? Entä CPL:n? Tuleeko modulaarinen kurssitus paljonkin kalliimmaksi?

 

Mites, onko 27v liian vanha aloittamaan tuommoisen rääkin? Esitän lisää kysymyksiä sitä mukaa kuin niitä tulee mieleen =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Modulaarisesti tulee pääsääntöisesti selvästi halvemmaksi kuin integroidusti kouluttautuminen. Integroidut kurssit alkavat Suomessa pyöriä siinä 90 000 euron kieppeillä.

Modulaarisesti saa varmasti hyvän siivun lohkaistua pois, erityisesti jos vaikkapa lentää sen PPL:n kerhossa ja tarvittavat päällikkölennot mahdollisimman edullisella kerhokalustolla.

Kaikki loput teoriat (CPL+IR+ATPL) olisi ollut vielä hiljattain mahdollista käydä Patrian etäkurssina (brittikoulun kanssa yhteistyössä toteutettu, mutta saa suomalaiset paperit taskuun kuitenkin [millä voi olla merkitystä joidenkin lentoyhtiöiden kanssa]). Harmi vain, Patria ainakin toistaiseksi lopetti tuon etäpaketin myynnin. Jos resurssisi olisivat riittäneet pikku hiljaa työn rinnalla lukemaan tuota teoriaa, niin töistä poissaolo olisi voinut jäädä melko pieneksi. Luokkamuotoisesti CPL ja IR teoriat vienee molemmat vähintään parisen kuukautta ja ATPL-teoriat nelisen kuukautta? Lento-osuudet ottavat oman aikansa, mutta tehokasta peliaikaa niihin toki kulunee vähemmän kuin teoriaopiskeluun luokassa. Mittarikelppariin 50-55 tuntia lentämistä, CPL-lentoihin 18-30 tuntia ja monimoottoriluokkaan muutama tunti. Lisäksi MCC-koulutuksessa parisenkymmentä simutuntia. Sää vaikuttaa siihen selvästi, miten pitkäksi lento-osuudet venähtävät.

 

Moduulikouluttautumisen pitkittämisellä ei liene mitään ehdottomia esteitä? Kustannuksia tulee enemmän siinä mielessä, että esim. mittarilentokelpuutuksen voimassaoloa joutuisi vuosittain jatkamaan ja siitä nyt tietysti vähäsen tulee kustannuksia. Yhtälailla monimoottoriluokkaa tulisi pitää yllä jne. Teorioiden suhteen taisi olla jokin takaraja, että lento-osuus pitää tietyn ajan kuluessa suorittaa teorioiden jälkeen.

 

Jos ja kun hinta hirvittää, niin voit myös yrittää pitää mielessä muun Euroopan. Asioiden helpottamiseksi CPL kaiketi olisi suositeltavaa lentää Suomessa (muttei välttämättömän välttämätöntä), mutta kelpuutusten osalta tilanne voi olla eri. Toki Ilmailuhallinnolta tulee selvittää asiat perin pohjin ennen kuin mitään konkreettista alkaa tekemään. Esim. mittarikoululentojen lentämisen periaatteessa voisi pystyä yhdistämään vaimon kanssa lomailuun: aurinkorannalle 3 viikoksi (ideaalitilanteessa) asumaan. Tällöin toki teoriat pitäisi olla jo pohjalla jotenkin käytynä.

 

Salpauslento kouluttaa täällä kotimaassa modulaarisesti, vilkaise toki heidänkin tarjontaa. http://www.salpauslento.fi/

 

Pieni laina pienellä korolla ei tapa, kannattaa myös se pitää mielessä. Jos lainasumma on sitä luokkaa, että jo korkojen maksaminen voi teettää ongelmia, voi olla paikallaan pistää jääpussi päähän. Jos summa pysyy pienenä, voi sen nähdä järkevänä perusteltuna sijoituksena tulevaisuuteen: pääset aiemmin hakemaan lentoyhtiöihin töihin kuin keräämällä pikku hiljaa vuosien saatossa valuuttaa. Kunhan korkojen osuus pysyy mahdollisimman pienenä, sen kyllä aikanaan maksaa pikku hiljaa takaisin.

 

27 vuotta ei liene vielä liian vanha, muttei kannattane myöskään kovin paljoa pitemmälle lykätä.

 

En vastaa mahdollisista raaoista asiavirheistä; omaa mututuntumaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noni, siinähän oli mukavasti asiaa! Kiitos siitä. Tästä sit eteenpäin... Pitänee mennä tutkituttamaan eka itsensä, että riittääkö näkö. Periaatteessa rillit löytyy, mutta eipä niitä tule koskaan käytettyä, koulussa aikoinaan ei nähnyt luokan perältä ilman niitä. Mistään muusta se ei terveyden puolesta olekaan kiinni. Kannattaako heti hommata se medikaali ykkönen vai kakkonen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestäni suoraan 1. luokan medikaalia hakemaan. 2. luokkaisen näkövaatimukset taitavat olla alhaisemmat, eli se asia ei ainakaan sieltä selviä.

 

1. luokkaisen ensitarkastus tietysti maksaa kohtalaisen kiitettävästi (Ilmailulääketieteen keskus suorittaa, kustantaa vähän vajaa 520 euroa ja lisäksi Ilmailuhallinto perii 50-60 euroa itse medikaalilappusesta ja allekirjoituksesta), mutta on sitten ainakin täysi varmuus siitä lääketieteellisestä kelpoisuudesta. Kelpoisuuden jatkamiseksi 1. luokkaisena sinun iässäsi tulee käydä kerran vuodessa rutiinitarkastus (selvästi halvempi kuin ensitarkastus, mutten tarkkaa hintaa tiedä) ja muistaakseni 5 vuoden välein tarkempi syyni. Pakkohan sitä paperia ei kuitenkaan ole pitää ykkösluokkaisena, vaan se on voimassa myös 2. luokan paperina 5 vuotta tarkastuspäivästä laskien. Tällöin kuitenkin pystyt yksityislentäjänä lentämään ja tarvitset 1. luokkaisen voimaan vasta aikanaan pidemmälle jatkaessa. Ensitarkastukseen ei joudu toista kertaa ellei papru ole sitten ollut vanhana useampaa vuotta (olisiko ollut se 5 vuotta raja, en muista?), vaikkakin niitä laajempia tutkimuksia tietysti tulee määräajoin (silmälääkäriä, korva- ym. onteloiden syynäystä, keuhkojen ihmettelyä, EKG:ta)

 

Noiden uusintatarkastuksien väliajat muuttuvat iän karttuessa. Jossakin vaiheessa 2. lk medikaali on voimassa enää 2 vuotta kerrallaan (vielä myöhemmin vain vuoden), olisikohan ollut 30 ikävuodesta eteen päin. Perussyyni 1. luokan voimassaolon jatkamiseksi tapahtuu puolivuosittain muistaakseni 40. ikävuoden saavuttamisen jälkeen. Myös tarkempien osatutkimusten väliajat lyhenevät samaan tapaan.

 

Lääketieteellisiä vaatimuksia voit katsella tuolta (vaikkakin olet ehkä sen jo tehnytkin):

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/jar/m/jarfcl3.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kannattaa Olli hankkia samantien 1. medikaali vaikka se hieman kustantaakin. Poistat sillä tarkastuksella sen tosiasian ettei ole mitään terveydellistä estettä homman aloittamiselle. Ei mene sitten haaveet murskaksi ja ehkä rahaakin hukkaan kun ei olekkaan medikaalin kunnossa.

Kannattaa käydä se hakemassa, ja varmistamassa asia. Saat samalla selkeän kuvan omasta terveydestä.  :thmbup:

 

Sitten rahoituksen selvittäminen. Juttelet pankin ja muitten luotottajien kanssa (porukat ;)) homman selväksi ja varaudut laskelmissa ja laina-jutuissa 70 000 - 85 000 euron pottiin, ja yritä hankkia lainalupaus mahdollisimman suurelle summalle.

Sekin on vasta lainalupaus, eikä kaikkea tarvitse nostaa eikä käyttää, mutta itse olen kompastunut juuri tähän kohtaan liian monta kertaa.

 

Sitten alkaa olemaan terveys varmistettuna ja rahoitus kunnossa, joten ei muuta kuin tarkastelemaan eri koulujen tarjontaa suhteutettuna omaan elämäntilanteeseen. Jos haluat pysyä Suomessa perheen vuoksi niin hyvä niin. Malmilta löytyy hyvää koulutarjontaa ja ainakin haastavat olosuhteet. Jos taas perhetilanne antaa mahdollisuuden lähteä jonnekkin ulkomaille esimerkiksi vuodeksi tai kahdeksi, niinkuin itselläni on onneksi tilanne, niin suosittelen katsomaan rohkeasti esimerkiksi Etelä-Eurooppaan.

Internet on siitä loistava väline että voit hakea tietoa mistä tahansa koulusta milloin tahansa ja keskustella jutuista muiden ihmisten kanssa.

 

Foorumeihin ei kannata luottaa mutta www.pprune.org antaa kaikessa sekavuudessaan ihan mukavia vinkkejä eri kouluista ja vaihtoehdoista. Itse olen ainakin löytänyt siltä muutamia hyviä vinkkejä.

 

Toivottavasti pääset näillä eväillä eteenpäin.

 

-tuomo

 

PS. Ei 27 liian vanha ole. Tai ainakin haluan uskotella niin ollessani itse tällä hetkellä 26v. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjooh, taidanpa varata tammikuussa medikaali ykköseen tarkastuksen. Varuiksi päivitän vielä linssit nykyisiin rilleihini jos ne jostain löydän.

 

Raha ei onneksi ole ongelma niin kauan kuin nämä kurssit voi suorittaa vähintään kolmen vuoden aikana töiden ohella(lainaa ei tartte, mutta saan asuntolainasta lyhennyksettömiä vuosia, jne.). 65ke saa luvan olla max.. Jos menee yli ja näyttää siltä, että hommasta on oikeasti tulossa uusi ammatti niin sitten hieman lainaa, muuten ei. Toi BF-lennon 54ke(+norjan reissu) integroitu vaikutti varsin realistiselta vaihtoehdolta, jossa ei tarvitsisi ottaa juuri ollenkaan palkatontakaan duunista. Kuitenkin ajattelin suorittaa näitä kursseja modulaarisena asappina omaan tahtiin. Kyllä näistä kaikista vaihtoehdoista saa räätälöityä itselleni sopivan vaihtoehdon. Esim. PPL teoria jossain, lennot muualla. Sitten mittarit ja yölennot sun muut jonka jälkeen vaikkapa CPL jossain jne. Luulisi, että noita CPL+IR+ATPL teorioita saa edelleen suorittaa etänä... ei vaan saa suomipapruja ehkä, mutta eipä tuo minua haittaa.

 

Tämänhetkinen unelma on lennättää (parin kaverin kanssa yhteisen)  firman kaksimoottorisella jengiä kanjonoimaan etelä-Ranskaan kesällä ja laskettelemaan lappiin talvella. Hehe!

 

Yritän kuitenkin pitää jäitä hatussa ja edetä askel kerrallaan. Ja jokaisen etapin jälkeen tarkastella tilannetta eri näkökulmista. Eli vieläkö kiinnostaa jatkaa eteenpäin vai mikä on fiilis.

 

edit: Hemmetin hyvää juttua tuolla pprunessa!! Ja enhän minä ole edes vanha aloittamaan näköjään ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Ja hyvää Joulua :santa:

 

Itse suoritin ensin medical2 ja sitten vasta medical1. Minulla on myös silmälasit ja kylläpä sai koko ajan jännittää meneekö medical1 aikanaan läpi...Mutta sillä se sitten ratkesi kun varasi ajan ja kävi tarkastuksessa. Ja läpihän se meni :) Jos siis suortittaa PPL:n esim. kerhossa(niin kuin minä) silmällä pitäen tulevaa lentäjän ammattia, kannattaa käydä suoraan medical1. Kannattaa varautua, että jonot ovat melkein 1kk sinne AMC:hen.

 

Ja käy katsomassa www.bristol.gs . Tuo firma myy vain ja ainoastaan distance learning ATPL- teorioita. Ground schoolit ja kokeet käydään tekemässä Cheddarissa(NAM!) Englannissa. Ja CPL-lennot täytyy sitten lentää Englannissa(tai jossain muussa maassa jolla on "yhteistyösopimus" Englannin kanssa. Tämä johtuu siitä, että CPL-lennot täytyy lentää siinä maassa missä on suoritttanut CPL/ATPL teoriat.

 

Lycka till och god Jul!

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja muistappa, että medikaali on myös käännettävä englantilaiseksi, jos meinaa CPL:n englannissa lentää...

 

Niin, tuo unohtui hötäkässä sanoa :-[

Kiitos Kimmo :)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, olen tässä lueskellut eri foorumeita ja hieman vaikuttaisi siltä, että suoritan nämä kurssit mieluiten suomessa. Saapahan suomipaprut sitten.

 

On alkanut kiinnostamaan myös tuo Finncommin koulutus(vaikka pirun tyyris onkin). Kuitenkin salpauslennolla voisi suorittaa myös modulaarisesti näitä. Yritä näistä nyt sitten päättää... =)

 

Onneksi on jo ammatti jossa viihdyn kuitenkin ihan ok. Hirvittäisi kyllä todella paljon lähteä ilman suojaverkkoa tai jonkinlaista plan B:tä näin kalliiseen koulutukseen. Respektit niille rohkeille jotka ovat lähteneet tälle linjalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo pällikkölennot... Olenko käsittänyt oikein, että matkustajia saa olla mukana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo pällikkölennot... Olenko käsittänyt oikein, että matkustajia saa olla mukana?

 

Saa olla matkustajia PIC-lennoilla mukana tietyin ehdoin. Silloin kun lennät PIC-lentoja lento-oppilaana,matkustajina saa olla toisia lento-oppilaita, ja käsittääkseni vain matkalennoilla.

 

Mutta jos sinulla on PPL, ja lentelet PIC-tunteja, niin silloin saa olla kuka tahansa kyydissä!

 

Ville :thmbup:

Edit:Muutettu selvempään muotoon :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja CPL-lennot täytyy sitten lentää Englannissa(tai jossain muussa maassa jolla on "yhteistyösopimus" Englannin kanssa. Tämä johtuu siitä, että CPL-lennot täytyy lentää siinä maassa missä on suoritttanut CPL/ATPL teoriat.

 

Korjataanpa Villeä sen verran että tämä osa ei pidä paikkansa. ATPL-teoriat eivät ole sidoksissa CPL-lentoihin joten CPL-lupakirjan voit lentää missä tahansa JAA-valtiossa, myös Suomessa. Medikaalin tulee olla kuitenkin CPL-lupakirjan myöntäjävaltiossa suoritettu. Kelpparit voi myös lentää erikseen muissa JAA-valtioissa.

 

(kannattaisikohan tästä aiheesta tehdä joku FAQ kun tuntuu pomppaavan esiin aika ajoin?)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjataanpa Villeä sen verran että tämä osa ei pidä paikkansa. ATPL-teoriat eivät ole sidoksissa CPL-lentoihin joten CPL-lupakirjan voit lentää missä tahansa JAA-valtiossa, myös Suomessa. Medikaalin tulee olla kuitenkin CPL-lupakirjan myöntäjävaltiossa suoritettu. Kelpparit voi myös lentää erikseen muissa JAA-valtioissa.

 

(kannattaisikohan tästä aiheesta tehdä joku FAQ kun tuntuu pomppaavan esiin aika ajoin?)

 

 

Ja jotta ei menisi liian selväksi asiat, niin huomatkaa, että lennot on suoritettava siinä koulutusorganisaatiossa, missä teoriat suoritetaan, jos kyseinen organisaatio tarjoaa teorioiden lisäksi myös lentokoulutusta. Eli sen takia Bristolin teorioiden jälkeen lennot voi suorittaa missä tahansa organisaatiossa, koska Bristol ei tarjoa lentokoulutusta. Mutta esim. Oxford tarjoaa ja näin ollen lennot olisi suoritettava myös Oxfordin koulussa.

Onneksi näitä pykäliä ei ole tehty liian selkeiksi... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jotta ei menisi liian selväksi asiat, niin huomatkaa, että lennot on suoritettava siinä koulutusorganisaatiossa, missä teoriat suoritetaan, jos kyseinen organisaatio tarjoaa teorioiden lisäksi myös lentokoulutusta. Eli sen takia Bristolin teorioiden jälkeen lennot voi suorittaa missä tahansa organisaatiossa, koska Bristol ei tarjoa lentokoulutusta. Mutta esim. Oxford tarjoaa ja näin ollen lennot olisi suoritettava myös Oxfordin koulussa.

Onneksi näitä pykäliä ei ole tehty liian selkeiksi... ;)

 

Muistatko JAR-FCL:n kohtaa jossa tuollainen "kouluttajan mahdollisuus tarjota lentokoulutus" -sääntö mainitaan? Asia tuli meinaan tarkastettua laitokselta kirjallisena ja ko. vastineessa ei mainittu mitään moisesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kummallekin Kimmolle selvennyksestä. Eipä noita pykäliä ole liian helpoksi tehty :P

 

Eli siis jos otan teoriat Bristolista, saan lentää CPL:n missä tahansa JAA maassa, koska Bristol ei tarjoa lentokoulutusta?!

 

Häpi nyy jier! :laugh:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ottaa Bristolin yhteistyöteoriat Patrialta (toki ei tällä hetkellä mahdollista), niin tarkoittaako se myös sitä, että lennot tulee lentää Patrialla vai kelpaako ympäri maailman, kun se kuitenkin on pitkälti sen Bristolin tuottama palvelu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistatko JAR-FCL:n kohtaa jossa tuollainen "kouluttajan mahdollisuus tarjota lentokoulutus" -sääntö mainitaan? Asia tuli meinaan tarkastettua laitokselta kirjallisena ja ko. vastineessa ei mainittu mitään moisesta.

 

 

Oli se jossai siel. Just tos pari kuukautta sit ite kartottelin noit eri mahkui, ni toi tuli vastaan. Tsekkaappas se englantilainen versio JAR-FCL:stä. Ellei sit o muuttunu, ku se oli kuiteki syksyllä ku kattelin viimeks noit pykäliä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ottaa Bristolin yhteistyöteoriat Patrialta (toki ei tällä hetkellä mahdollista), niin tarkoittaako se myös sitä, että lennot tulee lentää Patrialla vai kelpaako ympäri maailman, kun se kuitenkin on pitkälti sen Bristolin tuottama palvelu?

 

Patria ei tarjoa modulaarista lentokoulutusta enää tämän vuoden puolella (muuten kuin viime vuoden puolella sopimus lentokoulutuksesta tehtynä) eikä ATPL D/L:ääkään, mutta kyllä lennot voi koulun mukaan suorittaa missä vain, joka tietysti nykymuodossa onkin aikas järkeenkäypää :P.

eli kelvannee JAA maissa.

 

t.Kimmo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sen verran vaan että laskiessa hyötyä ATP D/L teorioissa verrattuna ATP-kurssiin, tuli meikäläisen tilanteessa tulokseksi nolla. Ei ollut vakituista työtä, joten oli parempi siirtyä varsinaiselle kurssille. D/L - paketti oli jotai 4650e ja siitä materiaalista hyvitys ihan ok, ja vielä kun saa 20kk asua opiskelijakämpässä ja nauttia opintotukea, on etu itse asiassa kurssin suuntaan... jos siis ei PPL:ää lue hyvitykseksi.

 

 

Oma mielipiteeni on se, että ilman muuta Distance Learning -kurssi. Ainakin jos vähääkään omaa itsekuria käydä koulutuspakettia omalla ajalla läpi, ja vieläpä jos on joku leipätyö, jota voi kurssin ohessa tehdä. Olet todennäköisesti suorittanut teoriat nopeammin ja saanut vielä sen ajalta palkkaa...

 

Omalla kohdalla 450 tuntia (eli 5-6kk) koulun penkillä tuntui aika puuduttavalta verrattuna omaan tahtiin tehtävään Distance Learningiin. D/L-kursseissakin on omat luokkajaksonsa, jolloin opelta saa kyllä riittämiin selvennyksiä ja vastauksia kysymyksiin. Samalla kuulee myös hyviä ilmailuhuhuja ja viranomaiskoevinkkejä. Itselläni homma kuului tosin SIO:n kokonaisedulliseen pakettiin, joten aitoa valintatilannetta ei edes päässyt syntymään.

 

Petri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo medical1 onkin jo hankalampi hommeli..Sen tietää parhaiten kun siellä käy. Tarkastuksessa tutkitaan silmät(erittäin tarkasti), korvat, nenä, suu/nielu, sydän, verenpaine, veriarvot ja muutenkin kropan yleiskunto. Ensimmäisellä kerralla tutkimukset ovat erittäin tarkat, ja läpäisyrajat normaalia laajaa tarkastusta tiukemmat.

 

Jos olet esim. aikeissa tulevaisuudessa suorittaa ensin PPL:n vaikkapa kerhossa ja tähtäät ammattilentäjän uraan, suosittelen että käyt heti medical1 niin saat tiedon oletko kykenevä vai et.

 

Ja tuohon kieliasiaan senverran, että ei ne lisäkielet varmasti haitaksi ole! :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestäni suoraan 1. luokan medikaalia hakemaan. 2. luokkaisen näkövaatimukset taitavat olla alhaisemmat, eli se asia ei ainakaan sieltä selviä.

Jepulis, aika varattu tarkastukseen. Juurikin 1. luokan medikaaliin. Lisäksi tarkastutin näön ja päivitin linssit. Homma siltäkin osin kunnossa. Pikkuhiljaa eteenpäin =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ykkösluokan medikaalin ensitarkastukselle lähin paikka on Helsinki ja ilmailulääketieteenkeskus Meilahdessa osoitteessa Tukholmankatu 8A. Se on siis ainoa paikka. Perusjatkotarkastuksia pystynee tekemään lähempänäkin Kainuuta.

 

Aika mahdoton on sanoa, että pärjääkö sillä "normaalinäöllä". Jos tarkoitat, että näöntarkkuus on normaali, niin sen puoleen luulisi riittävän, mutta ei siinä kaikki. Esimerkiksi ilmikarsastuksia katsotaan ilmeisesti pahalla, piilokarsastusta saa olla tiettyihin rajoihin asti, silmänpaine pitää olla normaali, verkkokalvojen muodon tulee olla normaali, näkökentän pitää olla riittävä, eikä mitään vaikuttavia silmäsairauksia saa olla.

Lähde toki kuitenkin siitä liikkeelle, että näkösi riittää. Normaaliterveyden omaavan pitäisi läpäistä testit ongelmitta.

Täysi-ikäisenä voit sitten käydä heti sen tarkastuksen jos se tuntuu hyvältä ratkaisulta (en tiiä voiko nuorempanakin käydä, mutta ei ehkä ole hirmu mielekästä)

 

Ei vastata jatkossa ellet kirjoita ihmisiksi. Kyllä täällä "kuulee huutamattakin"  :thmbup:

 

 

Edit:

Tietysti jatkon kannalta merkittävää voi olla se, että lentoyhtiöillä voi olla omia tiukempia terveysvaatimuksia. Esim. Suomen ilmailuopistoon kaivataan vähäsen mimimivaatimuksia parempia arvoja kaikilta näön osa-alueilta (siis vähemmän taittovirhettä, karsastuksia sun muuta). Jos joku asia on rajamailla, se voi sulkea esim. juuri SIO:n pois, mutta muita reittejä pitkin voi yhä olla saumaa perämiehen paikalle.

Ilmavoimilla mennään sitten vielä hieman tiukemmaksi esim. juuri näön osalta, eli mahdollisesti oikeassa olivat liäkärit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opiskelin Bristolin materiaalista n.70%

Mielenkiinnosta, miksi vain 70%?

 

edit: Tjaah, tulihan se tavallaan selväksi jo aiemmin =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, ensimmäinen este saatu ylitettyä onnistuneesti. Eli terveystutkimukset meni läpi moitteetta ja medikaali ykkönen tullee postissa jossain välissä. =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään