Ilkka Mäkelä

Kaulassa pidettävä ilmanpuhdistin aiheutti tulipalon matkustamossa

16 viestiä aiheessa

Hieman omituisempi juttu:

 

Viime perjantaina Continental-yhtiön 737:ssä, joka oli matkalla Houstonista Portlandiin, matkustajan kaulassa ollut "henkilökohtainen ilmanpuhdistin", tuote nimeltä Fresh Air Buddy, syttyi tuleen ja aiheutti vammoja seitsemälle matkustajalle.

 

Kone joutui diverttaamaan Colorado Springsiin. Useita istuintyynyjä syttyi tuleen, jonka lentoemännät sammuttivat. Matkustajat lennettiin lopulta perille toisella koneella useiden tuntien viivästyksen jälkeen.

 

Tuotteen sivuilla sanotaan, että paristokäyttöinen Buddy ionisoi ilmaa ja karkoittaa mm. allergiaa aiheuittavat pikkupartikkelit...

 

http://uk.ecoquest.com/uk_dealerproducts/freshair_buddy.asp

 

Onkohan tällaisella laitteella todellista vaikutusta? Ja onko tällaisia nähnyt kukaan käytössä? Jos tulipalo on mahdollinen, niin ei kuullosta kovin hyvältä....

 

Aero-news networkin uutinen:

 

http://www.aero-news.net/index.cfm?ContentBlockID=0804aee9-3af6-401b-9081-938d564e8c7f&

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole nähnnyt enkä aiemmin kuullut,teki kuitenkin syvän vaikutuksen minuun,en koskaan osta.

Ameeriiikassa saattaa olla hyvä tuote,äkkiä ajatellen ilman alan koulutusta vaikuttaa yhtä vaikuttavalta kun autojen aikoinaan hittituote,musta maadoitushäntä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus 70-luvulla jotkut postilokerofirmat markkinoivat Suomessa asuntoihin tarkoitettuja ionisaattoreita, olivat muistaakseni silkkaa humpuukia.

 

Uutinen herättää kysymyksen, millaiset tulenkestovaatimukset istuinmateriaaleilla on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutinen herättää kysymyksen, millaiset tulenkestovaatimukset istuinmateriaaleilla on?

 

Penkit varmasti kestivät mutta kuten uutinen sanoi että tyynyt ei kestänyt. Tarviiko niiden kestää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitteen esittelysivuilla ei puhuta oikeastaan mitään siitä, millä menetelmällä ionisointi tapahtuu, mutta olen joskus lukemastani kuvitellut, että ionisointiin tarvittaisiin melkoinen volttimäärä. Esim. salamaniskun yhteydessä sitä kaiketi tapahtuu.

 

Lieneekö laitteen sisällä siis muuntaja, joka nostaa paristojen/akkujen jännitteen? Ei luulisi, että jollain pienellä jännitteellä saisi mitään aikaiseksi...

 

Ja kun laite kärähti, niin sitä ei varmaankaan saanut ihan heti lopettamaan, jos kysymys oli korkean jännitteen aikaansaamasta tulipalosta?

 

Sinänsähän tuota periaatetta kyllä käytetään teollisessa ilmanpuhdistamisessa, jos olen oikein ymmärtänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin matkustamokorjausta opiskelevana voin sanoa, että ainaskin euroopassa on olemassa aika tiukkoja säännöksiä koskien materiaalien paloturvallisuutta(ja on myöskin jenkeissä) Jokainen pehmo(siis malli) joutuu käymään palotestin yhdessä sen kankaan(päällisen) kanssa joka siihen päälle isketään. Jos kangastyyppi(päällinen) muuttuu pitää myös testi uusia.(sama juttu myös jos se pehmotyyppi menee uusiksi niin pehmo+päällinen testiin)

 

Testeissä saa istuinpäällisestä+pehmosta kadota 10% painosta maksimissaan tai tulee hylky. Mielenkiinnolla odottelen FAA:n raporttia siitä, että onko koneessa ollut myös paloturvatonta materiaalia?

 

En nyt muista tarkkaa aikaa, mutta kohtisuoraa liekkiä pitäisi tollainen päällinen+pehmo kestää, mutta useita sekuntteja se on.  Ja se liekki ei ole mikään pieni. Jos joku muistaa kouluissa oleva labraliekit jotka on kaasusäiliöissä suoraan kiinni niin samanlaisella suuttimella ne sen testaa.

 

Niin ja liekin pitäisi sammua itsekseen ja se saisi kyteä vain joitakin sekuntteja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en kyllä mene sellaisen yhtiön koneeseen, joka ei hyväksy kaulassani olevaa ilmanpuhdistinta.  :laugh: Voi ristus mitä laitteita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvaukseni on, että laite on mennyt totaaliseen oikosulkuun, ja kun laitteen paristona on 3V/1300 mAh CR123 litiumparisto, siitä riittää energiaa sulattaa muovikuori ainakin paikoittain. Sulanut muovi olisi sitten yleisessä hälinässä roiskunut sinne tänne, myös ihmisten päälle, joten itse istuinten palosuojalla ei ole ollut suoraa merkitystä.  Epäilen, että suoranaista paloa ei ole ollut, koska savusta ei ole varsinaisesti raportoitu, ja savuahan palavasta muovista kyllä lähtisi alkuvaiheessakin aika lailla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen, että suoranaista paloa ei ole ollut, koska savusta ei ole varsinaisesti raportoitu, ja savuahan palavasta muovista kyllä lähtisi alkuvaiheessakin aika lailla.

 

En sitten tiedä, miten tämä pitäisi tulkita:

 

Useita istuintyynyjä syttyi tuleen, jonka lentoemännät sammuttivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita penkin pehmojahan on kahta mallia. Toinen on ihan jotain superlonin tapaista ainetta joka on kyllästetty palonkestävällä aineella. Ainakin aikanaan niistä tarkistettiin ikä ja vaihdettiin jos pehmo oli yli 6 vuotta vanha. Toinen malli on sitten semmoinen että siihen pehmusteen päälle on vaan vedetty semmoinen palonkestävä suojapussi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se periaatteessa niin mene, että onnettomuustapahtumapaikan valtio on päävastuussa tutkinnoista, mutta NTSB osallistuu (ainakin pyydettäessä) tutkintaan, jos kyseessä on USA:han rekisteröity tai USA:ssa valmistettu kone?

 

NTSB:n listoilta löytyy maininta useimmista tällaisista tapauksista ja lopputoteamus siitä, minkä valtion viranomaiset julkaisevat onnettomuusraportin.

 

Täältä voi vilkuilla:

 

http://www.ntsb.gov/ntsb/Month.asp

 

Esim. marraskuun listassa on tapauksia, jotka ovat sattuneet Ranskassa, Englannissa, Saksassa, Kolumbiassa jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vimpain oli siis alkanut savuta (koto litiumpatterinsa voimalla, laittakaa kokeeksi muuten sellainen oikosulkuun joskus), sitten vimpain tohinassa katosi istuimen väliin, avuliaat kanssamatkustajat olivat kaataneet ensin päälle vettä (tsot tsot, sähköpaloihin ei laiteta koskaan vettä ja palava muovi ei sillä hevin sammu) ja lopuksi emoilta löytyi halonikaasua pullosta, joka luultavasti tepsi. Huomionarvoista lie, että istuinten itsensä ei nähty palaneen (kuten epäilinkin) eikä NTSB lie uskaltanut vielä katsoa penkkien väliin sillä silmällä koska ei asiasta mitään kirjoita. Luonnollisesti kaikki asiaan vähänkin liittyvät käyvät tarkistuttamassa vammansa, Amerikan tuotevastuuhan on tunnetusti kattava.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

halonikaasua

 

Halonia?! :o

 

Minun tietojen mukaan tuo syrjäyttää hapen, eli jos on huoneessa (joku astetta isompi sähkökeskus esim.), jossa pamahtaa halonisammuttimet, niin sinne voi jopa kuolla tukehtumalla...? Ja jos lentokoneissa kierrätetään samaa ilmaa, niin tuntuu jotenkin hasardilta, että lentokoneessä käytettäisiin halonia.

 

Valaiskaa tietämätöntä. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään