Guest EFHK-FREAK

Kameran ostaminen netistä, pari kysymystä tullista, takuuasioista ja veroista...

6 viestiä aiheessa

Eli olen ajatellut ostaa Canonin EOS 30D kameran, ja löysin sen Verkkokauppa.comista 1035.90€ hinnalla (vaan runko, ja sen jälkeen kun 150€ Canonin "Cash-in rebate" on laskettu mukaan...)

Ja sitten katselin B&H Photon nettisivuilta, ja sieltä sen saisi 860€ hinnalla (sama body-only, ja postimaksut mukaanlukien).

En ole itse ennen nettikaupasta Suomen ulkopuolelta ostellut, niin siksi pari kysymystä jos joku teistä on:

-Takuu, pitääkö se kamera lähettää takaisin jenkkeihin jos se hajoaa, vai voiko sen viedä Canonin huoltoon täälläpäin?

-Tuleeko tulli perimään jotain veroja sun muuta, ja jos niin, minkä verran?

-Ostaisitko itse kameran netistä vai kaupasta Suomesta?

Kiitos!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-Tuleeko tulli perimään jotain veroja sun muuta, ja jos niin, minkä verran?

Alv 22%. Pari vuotta takaperin tilasin itse 9 DVD:tä, joita ei silloin ainakaan myyty muualla kuin Kennedy Space Centerissä joko paikan päältä noudettuna tai netistä Spacecraftfilmsin myymänä. Tulli tottakai halusi omansa pois. Ihmettelin silloin tullivirkailijalta, että millä perkeleen perusteella suomen valtio haluaa 22% tuotteesta, jota ei edes koko mantereella myydä. Mun mielestä asia on ainakin puhdasta varastamista kansalaiselta. Virkailija kommentoi vaan, että tilaa EU:n alueelta. Ilmeisesti EU:n sisäisistä tavaroista ei sitten makseta alv?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti EU:n sisäisistä tavaroista ei sitten makseta alv?

Kyllä se periaatteessa ainakin maksetaan, joko tavaran lähtömaahan tai sitten saapuessa Suomeen täkäläisen ALV:n mukaan. Tuon takiahan näitä nettimyyntifirmoja löytyy mm. Jerseyn saarilta, jotka ovat EU:n veroalueen ulkopuolella. Taka-ajatuksena tuossa lienee se, että ulkomaiset firmat eivät saa kilpailuetua kotimaisiin nähden verottoman myynnin kautta.

-Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tullin nettisivuilla on tähän vastauksena esite: http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_Asiakastiedotteet/019_2006.pdf. Sen mukaan Suomessa laskuun lisätään tulli ja alv, jotka joutuu maksamaan jos summa ylittää 10€. Eri asia on, mistä kameran "maahantuontiveron" löytää. Minä suosittelen tilaamaan vain EU:n alueelta, pääsee paljon helpommalla.

-Takuu, pitääkö se kamera lähettää takaisin jenkkeihin jos se hajoaa, vai voiko sen viedä Canonin huoltoon täälläpäin?

Sisko osti aikoinaan Amerikasta MP3-soittimen tuliaiseksi itselleen. Kun se sitten Suomessa hajosi korjaus onnistui Suomen Creativen kautta, koska takuu oli "globaali" tai jotain...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse tilasin 400D:n Topfotosta Saksasta ja takuu toimii sillä lailla, että ensimmäisen vuoden aikana, kun poksahtaa, niin kamera huolletaan Suomessa, (Canonilla  vuoden kansainvälinen takuu vehkeissään) mutta jos posahtaa vuoden jälkeen, niin ei mitään hätää vieläkään, koska Topfoto antaa vielä Canonin oman takuun päälle vuoden takuun, mutta silloin kameran vain joutuu lähettämään Saksaan korjattavaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen ostaa poksautin ihan Suomesta, Fotoyhdestä, Canon EOS-400D:n. Mukana oli pystykahva ja jokin halpiskakkula (18-55mm). Karvan yli 750 euroa jäi hinnaksi.

Malttamaton kun luonteeltani olen, en viitsinyt alkaa tilailemaan muutamaa euroa halvemmalla ulkomailta. Joissakin nettikaupoissa esimerkiksi Saksassa kyseinen paketti oli jopa 300 euroa kalliimpi kuin Fotoyhdessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään