Jukka Nisula

Vaasaan uusi lentologistiikka-alue ja rahtiterminaali 2008

12 viestiä aiheessa

LENTOLOGISTIIKKA-ALUE JA RAHTITERMINAALI VAASAAN 2008

 

Sanomalehti Pohjalainen kirjoittaa lauantain lehdessä tästä merkittävästä hankkeesta. Vaasan kaupunki ja Finavia aikovat aloittaa uuden lentologistiikka-alueen ja rahtiterminaalin rakennustyöt Vaasan lentoasemalla ensi vuonna. Alue tulee Vaasa Airport Parkin ja nykyisen kiitotie 16:n pään väliselle alueelle kiitoradan länsipuolelle. Ensi vaiheessa, jos työt pääsevät alkamaan jo kesällä 2008, rakennetaan asemataso eli lentokoneiden lastausalue ja lyhyt rullaustie kiitotie 16:n päästä alueelle, joka tulee aivan lähelle kiitorataa ja sen päätä. Tämän vaiheen kustannukset ovat n. 2,75 milj. jonka jakavat Vaasan kaupunki ja Finavia. TE-keskukselta odotetaan myös apua rahoitukseen. Kaava-alueella on yksi maatila, jonka maanviljelijäperhe on tehnyt valituksen. Jos valitus hylätään hallinto-oikeudessa, niin työt voidaan aloittaa loppukesällä. Toinen vaihe käsittää varsinaisen 4000 neliön suuruisen rahtiterminaalin rakentamisen. Sen rahoitus on vielä auki, kustannukset ovat luokkaa 3-4 miljoonaa. Sen rakentaminen aloitettaisiin elo-syyskuussa 2008. Alueella on tarkoitus aloittaa pohjatutkimukset ym. jo talvella.

 

DHL:n mukaan rahtiterminaalin ja logistiikka-alueen rakentaminen tulee huomattavasti helpottamaan ja nopeuttamaan toimintaa, josta voidaan jättää pois monta välivaihetta jatkossa. Nykyään DHL:n terminaali sijaitsee Runsorissa muutaman kilometrin päässä kentästä. Alueesta piirrettyyn karttaan on myös merkitty pitkä rullaustie nykyiseltä lentoasematasolta kiitotie 16:n päähän asti. Rullaustie kulkisi kentän länsipuolella. Se saattaa olla ajankohtainen myöhemmässä vaiheessa, koska ainakaan tässä Pohjalaisen jutussa siitä ei mainita.

 

Vaasan lentoasema on Suomen neljänneksi vilkkain rahtikenttä Helsinki-Vantaan, Oulun ja Turun jälkeen. Vaasan apulaiskaupunginjohtaja Heikki Longan mukaan ”tämä on vahva panostus Vaasan lentoaseman toimintaan.”

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Vaasan kaupungin ja Finavian yhteinen hanke on edistynyt. Kaupunginhallitus on maanantaina 11.6.07 hyväksynyt jatkosuunnitelmat, joiden mukaan uusi perustettava kiinteistöyhtiö "Lentorahtiasemataso Vaasa" rakentaa rahtiliikennettä varten lentoasematason ja rullaustien nykyisen kiitotie 16:n päähän. Kustannusarvio on 2,75 milj. euroa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Vaasan kaupungin ja Finavian yhteinen hanke on edistynyt. Kaupunginhallitus on maanantaina 11.6.07 hyväksynyt jatkosuunnitelmat, joiden mukaan uusi perustettava kiinteistöyhtiö "Lentorahtiasemataso Vaasa" rakentaa rahtiliikennettä varten lentoasematason ja rullaustien nykyisen kiitotie 16:n päähän. Kustannusarvio on 2,75 milj. euroa.

 

Jukka

 

Onko ollut puhetta suljetun ristikkäiskiitotien uudelleen avaamisesta?

 

Petri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ollut puhetta suljetun ristikkäiskiitotien uudelleen avaamisesta?

 

Petri

 

Ei sitä taideta avata enää koskaan, sinne rakennetaan ilmeisesti jotain halleja. Näin olen kuullu jostain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä taideta avata enää koskaan, sinne rakennetaan ilmeisesti jotain halleja. Näin olen kuullu jostain.

 

Enpä ole halleista kuullut, mutta parkkipaikan laajennus on juuri käynnissä ja se tulee hyvin lähelle vanhaa kiitotietä. Ei sitä avaamassa enää olla, vielä kun lentoaseman aitakin vedettiin viime vuonna sen poikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ole halleista kuullut, mutta parkkipaikan laajennus on juuri käynnissä ja se tulee hyvin lähelle vanhaa kiitotietä. Ei sitä avaamassa enää olla, vielä kun lentoaseman aitakin vedettiin viime vuonna sen poikki.

 

Näin on, kyllä vanha sivukiitotie on jo menetetty vuonna 1998, jolloin se poistettiin käytöstä. Kiihdytysautokisoja siellä on pidetty sen jälkeen viime vuosiin asti, mutta tuskin enää, kun tuo uusi aita tuli katkaisemaan radan. Lennokkeja pääsee lennättämään 11:n kynnykselle kyllä edelleen, ja se on hyvä asia. Kyllä tuo rata 11-29 oli silloin jo -90-luvun lopulla tosi kuoppainen ja olisi vaatinut perusparannuksen, mutta pääkiitotien pidennys vei kuulemma rahat. Tuota poikkirataa käyttivät ennen paljon pienkoneet, ja me ilmailijat vastustimme sen kiinni laittamista. Vaasan tuulet kun usein ovat poikittain päärataan nähden. Tuo rata 11-29 päällystettiin muuten ensimmäisenä Vaasan radoista -50-luvun lopulla.

 

Tässä pari kuvaa tältä keväältä parkkipaikan rakennustöistä. Radan katkaiseva aitakin näkyy kuvissa.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaasa moninkertaistaa lentorahtikuljetukset

 

Tämän aamun Pohjalainen kertoo, että uudelle rahtiasematasolle tulee paikka kahdelle rahtikoneelle. Ne voivat olla siinä samanaikaisesti. Tämä voi moninkertaistaa Vaasasta lähtevän rahdin määrän. Uusi rahtiasemataso on merkittävä asia, sillä vain Helsinki-Vantaalla ja Turussa on sellaiset ennestään.

 

Tällä hetkellä Vaasasta liiikennöi vain yksi rahtikone päivittäin Tukholmaan, mutta sen kapasiteetti on liian pieni. Uuden asematason rakentaa Cargo ABRAN Vaasa-niminen yritys. Se on Finavian ja Vaasan kaupungin yhteisesti perustama ja omistama yhtiö. Se rekisteröidään virallisesti ennen vuoden vaihdetta.

 

Uusi rahtiasemataso palvelee jatkossa myös muuta seutua kuin Pohjanmaata. Tarkoitus on imuroida kuljetuksia Vaasan kautta sekä Keski- että Pohjois-Suomesta Finavia Oy:n lentoasemaliiketoiminnan johtaja Reijo Tasasen mukaan. Hän on vaikuttunut Vaasan lentoliikenteen ripeästä kasvusta ja kehityksestä. -Lentoliikenne on täällä kasvanut tämän vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana 8,2 prosenttia. Muualla maassa se on laskenut runsaat kaksi prosenttia. Toisin sanoen Vaasan lentoliikenteen kaula muuhun maahan on kymmenen prosenttia. Tasanen uskoo, että kehitys jatkuu Vaasassa samansuuntaisesti sekä matkustaja- että rahtipuolella.

 

Tasanen antaa kiitosta Vaasan kaupungille, joka on huomioinut kaavoituksessa ja rakentamisessa tarvittavat lentokentän tulevat tarpeet. Vaasan kaupungilla on myös suunnitelmissa varata tontti hotellia varten lentokentän tuntumaan.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä viikolla pohjallises ollu pariin otteeseen juttua tästä. Lehden mukaan maanrakennustyöt alkavat vielä tämän vuoden puolella ja valmista pitäisi olla 2013.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi rahtiasemataso on merkittävä asia, sillä vain Helsinki-Vantaalla ja Turussa on sellaiset ennestään.

 

Lappeenrannan kentälläkin on iso rahtiasemataso. Tosin eipä ole muutamaan vuoteen pahemmin tarvittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaasan lentologistiikka-alueen rakentaminen kiitoradan takaosaan voi alkaa jo ensi keväänä. Kysymysmerkkinä on kuitenkin vielä lentokoneille tarkoitetun purku- ja lastaustason rahoitus. Lisäksi ensimmäisen terminaalin tiloista pitää saada täyteen kuusikymmentä prosenttia ennen kuin kaupungin lainatakaus varmistuu.

 

Vaasan ongelmana on lähes olematon lentorahtiliikenne. Alueen yrityksillä olisi tarvetta lentorahdille, mutta riittäviä tiloja ei ole ollut.

 

YLE Pohjanmaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään