Jan-Erik Andelin

Ilmailulaitos hallinto-oikeuteen Flying Finnistä

8 viestiä aiheessa

Flying Finnin koneiden omistaja Cayman-saarilla pyytää Helsingin hallinto-oikeutta päästämään OH-LMR ja -LMS lähtemään maasta. Samoin omistaja syyttää Suomen Ilmailulaitosta siitä että se on

 

törkeästi ylittänyt toimivaltansa ja rikkonut hallintolain vaatimuksia sekä keskeisiä hallinto-oikeudellisia oikeusperiaatteita

 

Muutoksenhakukirjelmä MD-80 International Forum-saitiltani.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneet olivat taas ainakin tänään kadonneet seiskahallin reunalta... Missähän luuraavat tälläkertaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauanpa se kestikin. Olisin odottanut heidän reagoivan voimakkaammin jo aiemmin. Tulonmenetykset kun ovat ihan huomattavia...Tosin heidän laskelmansa tuntuvat hieman yläkanttiin vedetyiltä mutta niinhän se näissä asioissa tuppaa aina olemaan.

 

Kuinkahan hyvin olisivat saanet leasing tuottoja tänä aikana noista koneista. Kasikymppisiä kun tuntuu markkinoilla olevan yllin kyllin. Heille saattaisi olla jopa edullisin vaihtoehto se, että koneet olisivat pitkään ilmailulaitoksen takavarikossa ja oikeus päättäisi, että siitä pitää maksaa korvauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneet eivät ole kadonneet ne ovat Leko-7:ssa ylläpito huolto-ohjelmaan kuuluvassa huollossa "kuivumassa/tuulettumassa"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauanpa se kestikin. Olisin odottanut heidän reagoivan voimakkaammin jo aiemmin. Tulonmenetykset kun ovat ihan huomattavia...Tosin heidän laskelmansa tuntuvat hieman yläkanttiin vedetyiltä mutta niinhän se näissä asioissa tuppaa aina olemaan.

 

Vaaditaan yleensä "ylikorvauksia" varmuuden vuoksi. Oikeus saa hoitaa hinnan laskemista jos siihen on sitten tarpeen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori vanhan topicin nostaminen...

 

Mutta nyt sekä LMR että LMS ovat parkissa tuossa MUTE:n edessä Liberten kympin (GPVC?) vieressä, eli siinä missä kaksi muutakin kymppiä oli.

 

Ja arvatkaas kenen kamera on lainassa. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käydessäni ensimmäisiä kertoja EETN:ssä tulin lueskelleeksi virolaisia säädöksiä. Oli aika rankkaa tekstiä. Väitti, että sikäläisillä viranomaisilla oli oikeus estää lähtö, pysäyttää kone, pidättää, takavarikoida ja jopa tuhota kone, jos kenttämaksut jätetään maksamatta.Mutta palataan Suomeen.

 

Ilmailulaitoksen päätöksistä valittamisen pitää lain mukaan tapahtua suoraan KHO:hon eli Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joten laitoksen Flying Finnin asiassa antamaan päätökseen oli annettu väärä valitusosoite, kuten omistajien asianajajakin heti alussa toteaa.Viivytystaktiikkaako? Väärä foorumi, kuten lakimieskielessä sanotaan.

 

Sitäpaitsi laitos teki omistamiensa tytäryhtiöiden kautta bisnestä Flying Finnin kanssa tarkoituksena tienata fyrkkaa. Vähän haiskahtaa.

 

Nythän on niin, että jos käytät jotain konetta rikoksen tekovälineenä, esim jos tuot huumeita maahan, ja omistat koneen, se tuomitaan valtiolle menetetyksi. Ihan selvä. Josset kuitenkaan omista konetta vaan se on jonkun toisen, vain koneen arvo tuomitaan valtiolle menetetyksi ja omistaja saa pitää koneensa. Reilumpi peli ja selkeämmät säännöt.

 

Itse kirjoitin erään ystävän puolesta lupakirja-asiassa tehdystä laitoksen päätöksestä valituskirjelmän KHO:hon 90-luvulla. Koska KHO ei tiedä ilmailuasioista juuri mitään, se pyysi asiantuntijalta lausunnon. Siis mistä? No Ilmailulaitoksesta tietysti. Lausunnon antoivat samat ukot jotka olivat päätöksen tehneet. Itsestään selvää on, että KHO:n päätös oli laitokselle myönteinen.

 

Laitos toimii lainsäätäjän asemassa laatiessaan ilmailumääräyksiä, poliisin asemassa tehdessään tarkastuksia ja takavarikoita, tuomarin asemassa esim. peruuttaessaan lupakirjan ja vielä valitustuomion asiantuntijan asemassa käytännössä valitustuomioistuimena, jonka päätöksestä ei sitten enää voi valittaa mihinkään.

 

Sivistysvaltiossa lainsäädäntövalta, toimeenpanovalta, valvontavalta ja tuomiovalta pitäis kaikki olla erillisiä toisistaan riippumattomia. Ilmailulaitos on kaikkia näitä yhdessä ja tekee lisäksi bisnestä.

 

Tämähän on vanhaa tuttua tekstiä, mutta ihmettelen sitä että vuodet vierivät mutta mikään ei näytä muuttuvan ainakaan

parempaan suuntaan.

 

Veikkaan, että omistajat saavat koneensa takaisin vaikka voi vähän kestää. Korvauksia ansioiden menetyksistä ole suomalaisissa oikeussaleissa paljon tippunut. Jää nähtäväksi tuleeko mitään. Mutta Flying Finn Oy:n velkojat, myös laitos, jäävät nuolemaan näppejään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun laitoksella on ollut niin kova into luoda lentoliikenteeseen kilpailua, niin kirves osuu nyt omaan nilkkaan. Leasingfirmat katsovat vastedes tarkaan minkälaiseen takavarikkobyrokratiaan heidän koneensa voi joutua Suomessa ennen kuin seuraavan kerran liisaavat rautaa tänne.

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään