Marko Karvinen

Kuulutko kirkkoon?

880 viestiä aiheessa

Muistan aikoinaan TKK:lla yhden hyvin innostavan kenttäteorian luennoitsijan, oli muistaakseni professorismies ja varsin osaavaksi tunnustettu alallaan.

Hän myös uskoi Jumalaan, ja jollain luennolla asia tuli myös puheeksi.

Ei todellakaan minään tuputtamisena, vaan sattui vain olemaan sellainen todella upea syksyinen aamu, aurinko paistoi matalalta ja puiden ja pensaiden lehdet olivat "sen tuhannen väreissä" ja kun aikaisemmin aamulla oli vielä satanut, niin kaunista oli. Aiheeseen siis päästiin luennolla, kun luennoitsija kommentoi kaunista aamua.

Sitten hän käytti jonkun ajan kaikkien niiden näkyvien ilmiöiden selittämiseen tuntemamme tieteen avulla.

Selityksen jälkeen puhuimme sitten juurikin siitä, että selittääkö tiede sen kauniin aamun kaikkine väreineen ja tuoksuineen vaiko ei. Lopputulos oli jotain sen suuntaista, että tiede selittää ne ilmiöt, mutta se aamun kauneus oli kuitenkin jotain paljon enemmän kuin tieteellisiä ilmiöitä. Se oli todellinen taideteos.

Ja sitten mietimme, että miten sellainen kauneus tuonne luontoon syntyy.

Luennolla oli harvinaisen harras tunnelma siinä vaiheessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistan aikoinaan TKK:lla yhden hyvin innostavan kenttäteorian luennoitsijan, oli muistaakseni professorismies ja varsin osaavaksi tunnustettu alallaan.

Hän myös uskoi Jumalaan, ja jollain luennolla asia tuli myös puheeksi.

Ei todellakaan minään tuputtamisena, vaan sattui vain olemaan sellainen todella upea syksyinen aamu, aurinko paistoi matalalta ja puiden ja pensaiden lehdet olivat "sen tuhannen väreissä" ja kun aikaisemmin aamulla oli vielä satanut, niin kaunista oli. Aiheeseen siis päästiin luennolla, kun luennoitsija kommentoi kaunista aamua.

Sitten hän käytti jonkun ajan kaikkien niiden näkyvien ilmiöiden selittämiseen tuntemamme tieteen avulla.

Selityksen jälkeen puhuimme sitten juurikin siitä, että selittääkö tiede sen kauniin aamun kaikkine väreineen ja tuoksuineen vaiko ei. Lopputulos oli jotain sen suuntaista, että tiede selittää ne ilmiöt, mutta se aamun kauneus oli kuitenkin jotain paljon enemmän kuin tieteellisiä ilmiöitä. Se oli todellinen taideteos.

Ja sitten mietimme, että miten sellainen kauneus tuonne luontoon syntyy.

Luennolla oli harvinaisen harras tunnelma siinä vaiheessa.

Sinäänsä mielenkiintoista, mikä luo siis maailman kaundeuden, ja miten se perustellaan (joo, tiedän että on olemassa erilaisia mittasuhteita jne)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, minäkin olen siinä käsityksessä, että pyhyyden kokemus on pitkälti sama kuin kauneuden kokemus, jollaisen voi aiheuttaa lähinnä näkymä tai musiikki. Ja niinhän kirkotkin rakennetaan kauniiksi paikoiksi korkeine lasimaalausikkunoineen, joissa hulppeasti kaikuvat urut luovat melkoisen musiikillisen elämyksen. Kyllä minäkin vietän aika hartaita hetkiä nähdessäni auringonlaskun järvimaisemassa tai kuullessani Van Der Graaf Generatorin Plague of the lighthouse keepersin, vaikka en uskokaan jumalien olemassaoloon erillisinä olentoina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, minäkin olen siinä käsityksessä, että pyhyyden kokemus on pitkälti sama kuin kauneuden kokemus, jollaisen voi aiheuttaa lähinnä näkymä tai musiikki. Ja niinhän kirkotkin rakennetaan kauniiksi paikoiksi korkeine lasimaalausikkunoineen, joissa hulppeasti kaikuvat urut luovat melkoisen musiikillisen elämyksen. Kyllä minäkin vietän aika hartaita hetkiä nähdessäni auringonlaskun järvimaisemassa tai kuullessani Van Der Graaf Generatorin Plague of the lighthouse keepersin, vaikka en uskokaan jumalien olemassaoloon erillisinä olentoina.

Kuinka sitten on mahdollista, että monet kokevat harrasta tunnelmaa, rauhaa ja pyhyyttä paikoissa ja tilanteissa, missä ei ole audio-visuaalisesti mitään kaunista tai mitään erikoista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että aiemminkin jo vastasin, että uskon Jumalaan, mutta olen todennut sen, että en usko Raamatun "ihmetekoihin" johtuen siitä, että miksei semmosia enää tapahdu. Lopulta olen päätynyt ajattelumalliin, että Raamatun "ihmeteot" täytyy olla selitettävissä jotenkin.

Jeesukseen tätä ei voi oikein verrata, mutta uskon, että hän muutti veden viiniksi ja paransi sairaita. Mutta samalla uskon myös, että Raamatun kirjoittavat ovat "vähän" heittäneet vettä myllyyn. Ihmisiähän hekin olivat.

Laitetaan nyt viellä selvyyden takia, että uskon Taivaaseen, vaikka sitä ei voikkaan selittää :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä itse lankean ylpeänä himoihin, houkutuksiin ja maailman melskeisiin, koska pidän niistä asioista, ne tuovat minulle paljon enemmän kuin tekopyhyys, jota kokisin jos alkaisin elää elämääni jonkun toisen opetusten mukaan.

Ja näin ei käy henkilöille jotka kokevat uskovat?!? LOL! 

Onhan noita fanaatikkoja mutta ihan samaa elämää eletään kaikkien kodeissa. Ylpeydestä en tiedä, mutta ihmisiä uskovatkin on. Usko pois vaan!  ;)

Todella tuntuu, että sulla on tosiaan kovien stereotypioden täyttämä kuva aiheesta.

Ei ihme jos sana usko myös pelottaa ja ahdistaa monia, kun niihin liitetään nämä jeesustelut, tekopyhyydet, aivottomuus, jne.

Aivottomia tapauskovia ja fanaatikkoja on varmasti suhteessa toki sama määrä kuin elämään rutinoituneita ei-uskovia ihmisiä muutenkin.

Ei uskovien suurinta huvia ole käpyjen kerääminen ja raamatun luku. Mun ja varmasti monen ystäväpiirissä on sekä uskovia ja ateisteja. Eikä se arkipäivässä näy, eikä sen tarvitsekkaan. Samat murheet, kiusaukset ja nautinnot ovat kaikilla.

Tekopyhyys on juuri sitä mitä kirjoitit. Mutta miksi se liitetään vain uskoviin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja näin ei käy henkilöille jotka kokevat uskovat?!? LOL! 

Onhan noita fanaatikkoja mutta ihan samaa elämää eletään kaikkien kodeissa. Ylpeydestä en tiedä, mutta ihmisiä uskovatkin on. Usko pois vaan!  ;)

En väittänytkään etteivät uskovat niin koe. Ihmisiähän hekin ovat, ja samalla tavalla he elävät elämäänsä kuin me ei-uskovat. vastasin vaan Tuohon Samin kysymykseen että olenko heikko kun lankean himojeni armoille, enkä seuraa herran opetusta.

Todella tuntuu, että sulla on tosiaan kovien stereotypioden täyttämä kuva aiheesta.

Ei ihme jos sana usko myös pelottaa ja ahdistaa monia, kun niihin liitetään nämä jeesustelut, tekopyhyydet, aivottomuus, jne.

No itse olen kasvanut perhessä jossa äiti on seurakunnassa lastenohjaaja. Olin itse neljä vuotta isoisena rippileireillä, ja vuoden verran suntiona seurakunnassa, ollut kaksi vuotta töissä kirkosta eronneiden tukiryhmässä, ja kuunnellut niin uskovien kuin uskoon sydämistyneiden ihmisten kertomuksia, joten uskoisin tietäväni yhtä ja toista uskosta ja kirkosta.

Aivottomia tapauskovia ja fanaatikkoja on varmasti suhteessa toki sama määrä kuin elämään rutinoituneita ei-uskovia ihmisiä muutenkin. Ei uskovien suurinta huvia ole käpyjen kerääminen ja raamatun luku. Mun ja varmasti monen ystäväpiirissä on sekä uskovia ja ateisteja. Eikä se arkipäivässä näy, eikä sen tarvitsekkaan. Samat murheet, kiusaukset ja nautinnot ovat kaikilla.

Tekopyhyys on juuri sitä mitä kirjoitit. Mutta miksi se liitetään vain uskoviin?

Sanopa sinä se?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No itse olen kasvanut perhessä jossa äiti on seurakunnassa lastenohjaaja. Olin itse neljä vuotta isoisena rippileireillä, ja vuoden verran suntiona seurakunnassa, ollut kaksi vuotta töissä kirkosta eronneiden tukiryhmässä, ja kuunnellut niin uskovien kuin uskoon sydämistyneiden ihmisten kertomuksia, joten uskoisin tietäväni yhtä ja toista uskosta ja kirkosta.

Ok. Sain kyllä ensin käsityksen että et ole omannut ehkä kosketuspohjaa kuin ns. kauempaa.

Mutta edelleen erotan sen "kirkon uskon", ns. tapauskon ja henkilökohtaisen uskon.

Minäkin olen saanut seurata läheltä myös monenlaisia tähän liittyviä kohtaloja. Kuten juuri myös tuota suntiona työskentelyä.

Itse olen elänyt lapsuuden ympäristössä joka ei käynyt kirkossa, eikä virsiä veisaa, muttei myöskään ole ollut mitenkään uskontokielteistäkään. Olen saaanut olla mielestäni hyvin neutraalilla maaperällä siinä mielessä ja siitä olen kiitollinen.

Muutama ystävä on ollut ns. tosiuskovien perheestä, jossa on pidetty varmana etteivät he edes saavuta aikuisikää ennen maailmanloppua ja sen kaltainen ympäristö kasvaa on tuonut heille omat kriisinsä aikuisiällä. Heidän vanhempansa ovat mukavia ihmisiä, mutta minun mielestä mielipiteissään ja ajatusmaailmassaan aika ahtaita. Kaikki halutaan nähdä ja ymmärtää jotenkin Jumalan kautta. Sitä en voi lainkaan ymmärtää itse.

Käsitykseni on vain että usko saa heti leiman juuri näiden edellämainittujen asioiden takia ja lopulta se itse pointti katoaa, eli se ihmisen henkilökohtaiseti kokema tunne sinne ylöspäin. Se on minusta monella henkilökohtainen asia, josta ei pidetä melua, eikä se vaadi mitään "rituaaleja" ollakseen aitoa.

Kaikki tämä mikä sinulla ilmeisesti liittyy näihin negatiivisiin kokemuksiin johtunee kai(?) enemmän näistä ihmisen teoista, malleista ja asettamista paineita kuin itse siitä tunteesta, mikä mielestäni on kaiken alku ja juuri. Ei se kai itsessään ketään voi vahingoittaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinka sitten on mahdollista, että monet kokevat harrasta tunnelmaa, rauhaa ja pyhyyttä paikoissa ja tilanteissa, missä ei ole audio-visuaalisesti mitään kaunista tai mitään erikoista?

Siis tarkoitan että uskonnollinen pyhyyden kokemus on uskoakseni pitkälti sama kuin esim. maiseman tai musiikin aiheuttama kauneuden kokemus. En, että pyhyyden kokemuksenkin aiheuttaa ainoastaan musiikki tai maisema.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kirkko ja uskonto antaa varsin selkeät ja osittain mustavalkoisetkin ohjeet ja säännöt kuinka jokaisen meistä tulee elää saadaksemme sen "pelastumisen" ja sitä kautta tuomitsee "väärin" tehneen ihmisen. Eikö se ole kärjistämistä?

Eli sääntöjen pitäisi olla epäselvät jottei se olisi kärjistämistä? Täytyyhän sinun tämän maan lakejakin noudattaa. Jos rikot niitä ja jäät

kiinni, sinua rankaistaan. Mitä kärjistämistä siinä on?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä erinäisiä lomakkeita täytellessä mieleen eräs juttu. Eli mitä noihin lomakkeiden "uskonto" kohtaan tulee laittaa, kun nyt on eronnut kirkosta? Jotain tyyliin väestörekisteri, siviilirekisteri vai jotain muuta..?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli mitä noihin lomakkeiden "uskonto" kohtaan tulee laittaa, kun nyt on eronnut kirkosta?

Jos kysytään missä rekisterissä olet, niin sitten väestörekisteri. Mutta uskonto on vaan "Ei mikään" tms. Missä semmoista edes kysytään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kysytään missä rekisterissä olet, niin sitten väestörekisteri. Mutta uskonto on vaan "Ei mikään" tms. Missä semmoista edes kysytään?

Oukki, kiitos. Puolustusvoimien "Hakemus erikoisjoukkoihin" -lomakkeessa on kyseinen kohta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin joo, niitä kiinnostaa valan takia. Jos ei ole kristitty, saa halutessaan vannoa jonkun muun kuin kristittyjen jumalan nimissä. Mutta minäkin menin kyllä muiden mukana kirkkoon valalle, kun en nähnyt asiaa tärkeäksi. Kysyttiin kyllä, haluanko oman valatilaisuuden. Niin joo ja iltahartauksista saa olla pois, jos semmoisia edelleen järjestetään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

, jotkut voi ottaa tuon henkilökohtaisesti. ;)

Jep, on aika ikävää, että tämä ennen asiallinen keskustelu on kääntynyt pilkkaa kristittyjä/tyrkytä kirkosta eroa -viestittelyiksi :thmbdn: :thmbdn: :thmbdn:

Toisaalta se kyllä kuvaa hyvin tämän päivän meininkiä niin meillä Suomessa, kuin muualla maailmassakin. Tosin meille kristityille tämä asia on toiselta puolelta myös ilon aihe, koska tässä kaikessa näemme taas Raamatun ennustusten toteutuvan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, on aika ikävää, että tämä ennen asiallinen keskustelu on kääntynyt pilkkaa kristittyjä/tyrkytä kirkosta eroa -viestittelyiksi :thmbdn: :thmbdn: :thmbdn:

Toisaalta se kyllä kuvaa hyvin tämän päivän meininkiä niin meillä Suomessa, kuin muualla maailmassakin. Tosin meille kristityille tämä asia on toiselta puolelta myös ilon aihe, koska tässä kaikessa näemme taas Raamatun ennustusten toteutuvan!

Kerrotko (ilmeisesti?) raamattua paremmin tuntevana, mitä nämä ennustukset ovat? Itse kun en ole kyseisen opuksen lukemista pahemmin harrastellut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, on aika ikävää, että tämä ennen asiallinen keskustelu on kääntynyt pilkkaa kristittyjä/tyrkytä kirkosta eroa -viestittelyiksi

Vitsi on provosoiva mutta ajatuksia herättävä. Siinä ei kuitenkaan pilkata raamattua, vaan sarkasmin keinoin ruoditaan raamatun tekstien väärinkäyttöä ja toisaalta muita vastaavanlaisia varoitustekstejä.

-Onhan se ihan totta, että raamatun ottaminen kirjaimellisesti on vaarallista harhaoppia, jota valitettavasti jonkin verran esiintyy.

-Sisällön kuvaus pitää paikkansa, kyllä se noita kaikkia sisältää, ja vitsi on se, että yleensä tuollaisien asioiden kuvauksella jää sutomaattisesti sensuurin kouriin riippumatta siitä ,miten asia on esitetty. On ihan hyväksi ahdasmielisille ajatella asiaa siltä kantilta, että ehkä ei olekaan tärkeää mistä kirjoitetaan, vaan miten ja missä hengessä.

-Viimeinen osa on vain varoitus fanaattisuuden turmiollisuudesta.

Ei tuossa siis oikeastaan ole kristitynkään mitään syytä loukkaantua, kun asiaa tarkemmin ajattelee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

En vieläkään ymmärrä, miksi kirkon on yleisesti hyväksyttyä julistaa evankeliumiaa ts. yrittää käännyttää meitä pakanoita, mutta aina paheksutaan ihmisiä, jotka yrittävät vieroittaa toisia kirkon piiristä. Eikö kyse ole aivan samasta asiasta, mutta kääntäen ?

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En vieläkään ymmärrä, miksi kirkon on yleisesti hyväksyttyä julistaa evankeliumiaa ts. yrittää käännyttää meitä pakanoita, mutta aina paheksutaan ihmisiä, jotka yrittävät vieroittaa toisia kirkon piiristä. Eikö kyse ole aivan samasta asiasta, mutta kääntäen ?

Aivan samasta. Kumpikin on yhtä huono juttu. Ennenkaikkea sen takia, että sekä uskonnon tyrkyttäminen ateistille että ateismin tyrkyttäminen uskovaiselle ovat täysin tuloksetonta toimintaa, mutta herättävät paljon vihaa ja katkeruutta. Kristinuskon tyrkyttäminen "pakanalle" (joka tietääkseni tarkoittaa itse asiassa kaikkia muita kuin juutalaisia) on eri asia, koska silloin vastaanottaja on jo uskovainen, mutta uskonnon formaatti halutaan vaihtaa. Tuomittavaa alkuperäiuskulttuurien raiskaamista sekin, mutta tyrkyttäjän näkökulmasta tuloksellisempaa.

Takavuosina tapakristillysyys oli meilläkin niin musertavaa, että ei juuri kukaan edes uskaltanut sanoa olevansa ateisti, mutta onneksi tästä ollaan pääsemässä. Yhä vähemmän nuoret polvet ovat olevinaan kristittyjä vain siksi että niin "kuuluu" tehdä. Mutta kyllä vieläkin huomaa, että joidenkin on vaikea käsitellä ajatusta, että joku heidän tuntemansa ei ole kristitty. Että heidän mielestään se, että sanoo: "En ole kristitty" on jonkinlaista rienausta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerrotko (ilmeisesti?) raamattua paremmin tuntevana, mitä nämä ennustukset ovat? Itse kun en ole kyseisen opuksen lukemista pahemmin harrastellut.

Nyt ei ole Raamattua tässä, mutta kunhan pääsen Raamatun lähelle, niin voinhan taas noita tänne lainailla jos jaksan  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vitsi on provosoiva mutta ajatuksia herättävä. Siinä ei kuitenkaan pilkata raamattua, vaan sarkasmin keinoin ruoditaan raamatun tekstien väärinkäyttöä ja toisaalta muita vastaavanlaisia varoitustekstejä.

No joo, se on kyllä totta, että tekstien väärinkäyttö on vaarallista. Ikävä kyllä se on meidänkin maassamme välillä TODELLA traumatisoivaa ja aiheuttaa syviä haavoja ihmisille. Mutta se on nimenomaan Raamatun itsensä vastaista toimintaa. Ja sitä ikäväkyllä näkee tänäpäivänä aivan laidasta laitaan. Osa on sitä, mikä täytyy tapahtua, että nuo mainitsemani raamatun ennustukset kävisivät toteen ja osa taas on sellaista, mistä on täällä puhuttu aiemminkin, eli sinisilmäisiä kaiken uskovia kristittyjä sahataan linssiin ja hyväksikäytetään ankarasti.

Tällaisista "vitseistä" vaan saa sen kuvan, että nimenomaan tavallinen Raamatunmukaan kilvoitteleva krisititty laitetaan tässä sille paikalle, joka väärinkäyttää Raamattua.

-Onhan se ihan totta, että raamatun ottaminen kirjaimellisesti on vaarallista harhaoppia, jota valitettavasti jonkin verran esiintyy.

:) Ateisti, joka määrittelee mikä on Raamatun perusteella harhaoppia ja miä ei  :)

Terve

Arttu

Itseasiassa voitte olla aivan huoleti tämänkin asian suhteen. Nimittäin sekin aika vielä koittaa, kun evankeliumia ei enää julisteta, vaan kristittyjä vainotaan ja tapetaan, niinkun juutalaisia IIWW:n aikaan. Tämäkin näkemykseni perustuu siihen mitä Raamattu meille tulevista ajoista puhuu. Tosin sitä en tiedä, tapahtuuko tämä meidän elinaikanamme, mutta jotenkin tämän maailman menoa seuratessa en pitäisi sitä mitenkään mahdottomana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi ihmeessä uskovien ja ei-uskovien pitää todistaa ja taistella siitä kumpiko on oikeassa, eikös jokaisella ole oikeus uskoa mihin itse haluaa?

Itse olen tapaillut vuoden verran naista joka on syvästi uskonnollinen, ja itse en usko jumalaan tai siihen että joudun helvettiin jos en seuraa raamatun opetuksia. Kyllä me keskustellaan lähes päivittäin uskonnosta ja raamatun opetuksista, mutta kumpikin hyväksyy toisen mielipiteen, eikä se ole ongelma meille. Jokainen on oma yksilönsä, omine ajatuksineen ja arvoinensa, se pitää vaan hyväksyä 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulutko kirkkoon?

Kyl juu toistaiseksi. Mutta usko en kyllä kuin itseeni ja siihenkin vähän vaihtelevasti ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään