Mauno Selin

Onko KAL902 edelleen järven pohjassa Karjalassa?

53 viestiä aiheessa

Huhtikuussa 20. päivänän iltana 1978 lähti KAL902 Boeing 707 Pariisista kohti Korean Seoulia, tarkoitus tehdä välilasku Anchoragessa. Suunnistuslaitteiden vian takia (?) reitti kaartui ennen pohjoisnavan ylitystä takaisin etelää kohden. Ylitettiin Murmanskin alueen laivastotukikohtia ym. kylmän sodan herkkiä alueita pinnalla 350. Kaksi Su-15 konetta komennettiin tunnistamaan tunkeilija jonka pääteltiin olevan USA:n radiotiedustelukone RC-135. Radioyhteyttä ei saatu, tai ei ehkä yritettykään. Kun havaittiin että kohde kadotettaisiin piakkoin Suomen puolelle päätettiin kommunikaatio toteuttaa yksipuolisesti kahdella P-60 raketilla joista toinen meni  ohi ja toinen osui vasempaan siipeen sirpaleiden puhkaistessa myös rungon, sekä tappaen kaksi matkustajaa ja haavoittaen muutamaa. Seuranneen dekompression takia kapteeni Kim Chan Kyu teki hätäpudotuksen pinnalta 350 aina 5000 jalkaan jossa mentiin pilveen ja hävittäjät kadottivat maalinsa. Pilven alla keväisen myöhäisillan pimeydessä Kyu miehistöineen etsi sopiva hätälaskupaikkaa alueen lukuisten jäätyneiden järvien joukosta. Lopulta n. klo 22:17 lasku suoritettiin onnistuneesti (!!)Kalevalan kylän Korpijärvelle n. 90 km Suomen rajasta, läheisin kaupunki on Kem. Neuvostokopterit saapuivat seuraavana aamuna paikalle pelastaen hytisevät matkustajat järven jäältä. Kapteeni ja navigaattori pidätettiin väliaikaisesti. Muutamaa päivää myöhemmin matkustajat lennätettiin PanAmin 707:lla Leningradista Helsinkiin ja edellen mutkan kautta Seouliin. Ainakinkin Rovaniemi control oli nauhoittanut KAL902 hätäviestit. Tiettävästi joku suomalainen romukauppias yritti tehdä kauppoja koneesta Neuvostohallituksen kanssa, mutta lämpenevä kevät ehti sulattaa jäät järvestä ja lähes ehjä 707 upposi järven pohjaan ennen kuin kankean byrokratian pyörät olivat käynnistyneet. Tietääkö kukaan muu lisää yksityiskohtia tästä kylmän sodan aikaisesta järkyttävästä tapauksesta? Mikä oli tarkka uppoamispaikka ja onko kone edelleen järven pohjassa ja onko yritetty nostaa? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, enpäs ollut kuullutkaan tästä ennen!  :o

 

Mutta jos tuo Korpijärvi sijaitsee 250 mailia Murmanskista etelään, niin ei kai se Karjalaa ole...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt karttoja katselin, niin Venäjän puolella Karjalan (autonomisen?) tasavallan alue ylettyy tosi pitkälle pohjoiseen, noin Rovaniemen korkeudelle asti. Joten kone on hyvinkin voinut laskeutua sikäläisen Karjalan alueelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa... Löytyipäs yksi kuva työpöydänlaatikosta (en kyllä muista mistä on peräisin, mutta varmaan jotain kouluesitelmää varten joskus jostain kopioinut tms.)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tarkennus tuohon Maunon kirjoitukseen.

Matkustajat todellakin haettiin Helsinkiin Pan Amin koneella. Kone oli kylläkin 727, ja hakupaikka oli Murmansk. Reitti kulki Murmanskista kaunispään VOR:in kautta Helsinkiin.

Jaakko Alakulpin kirjassa Lapin Ilmailuhistoria II, kerrotaan tapauksesta hyvin seikkaperäisesti.

 

Sittemmin kuulin (luotettava lähde), että joku suomalais porukka (ilmailijoita) olisi ollut kiinnostunut koneesta. Heidän tarkoituksena oli tiettävästi ostaa kone vakuutusyhtiöltä, tuoda kone suomeen, laittaa lentokuntoon ja ruveta sillä operoimaan. No kaikkihan tietävät toteutuiko hanke. Onko kukaan muu kuullut tästä hankkeesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin mielenkiintoinen juttu, enpä tuosta itsekkään aikaisemmin ole kuullut, Korealaisilla ollut hieman huono onni noiden Neuvostoliittolaisten kanssa, mikäs vuosi se olikaan kun oli tapaus KAL 007, muistaako joku?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mikäs vuosi se olikaan kun oli tapaus KAL 007, muistaako joku?

 

Esim. tuosta minun laittamasta linkistä Wikiin olisi tuo helposti löytynyt alalaidasta  ----> http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Flight_007  , eli 1983

 

Tuossa jonkunlaista listaa ammutuista matkustajakoneista (ja vähän muistakin?), vuodesta 43 alkaen näköjään. http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=SEDA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin mielenkiintoinen juttu, enpä tuosta itsekkään aikaisemmin ole kuullut, Korealaisilla ollut hieman huono onni noiden Neuvostoliittolaisten kanssa, mikäs vuosi se olikaan kun oli tapaus KAL 007, muistaako joku?

 

1983 http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19830901-0〈=en

 

Onhan se Neuvostoliitto vainaa ampunut suomalaisenkin matkustajakoneen alas, välirauhan aikana suomenlahden päällä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuossa jonkunlaista listaa ammutuista matkustajakoneista (ja vähän muistakin?), vuodesta 43 alkaen näköjään. http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=SEDA

 

Tuosta listalta näyttäisi puuttuvan tapaus, jossa Jömörikkalaiselta sotalaivalta ammuttu ohjus tuhosi jonkun Airbussin, jossain lähi-idässä. Milloin se tapahtui ?

 

Edit: Tämähän se taitaa olla http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19880703-0〈=en

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tarkennus tuohon Maunon kirjoitukseen.

Matkustajat todellakin haettiin Helsinkiin Pan Amin koneella. Kone oli kylläkin 727, ja hakupaikka oli Murmansk. Reitti kulki Murmanskista kaunispään VOR:in kautta Helsinkiin.

Jaakko Alakulpin kirjassa Lapin Ilmailuhistoria II, kerrotaan tapauksesta hyvin seikkaperäisesti.

 

Pitää paikkansa.

Itse odottelin PanAmin konetta EFHK:n kotimaan terminaalissa(silloisessa) koko yön ja aamuhämärissä odotus stten palkittiin. Täytyypä käydä kaivamassa teille kuvat sekä PanAmin 727:sta ja KAL 707:sta(kone, joka vei matkustajat lopulta Soul'iin) toiselta tietokoneelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännä systeemi tuo Google

Hakusanoilla KAL-902 se tarjoaa tällaistakin luettavaa

http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=396

----------------------

Hi bill,

I didn't know that they flew that 707 out of there. I was involved though. I flew the survivors of that event from Murmansk to Helsinki in a 727. The 707 was shot down by a Russian fighter plane, and landed on a frozen lake, gear down and no damage to the plane except a couple of bullet holes. Glad to hear you're

doing ok. frank

------------------------

Tosin tuo on toisen käden tietoa, jonka Frank on kertonut Billille ja jonka Bill on on lähettänyt nimimerkillä 18Wheeler 14. huhtikuuta 2001 PPRuNe:een eli ammattilentäjien juorupalstalle, vai miten tuo Professional Pilots' Rumour Net pitäisi kääntää.  :-[

 

Edit: Ja edellisessä repliikissä Bill näköjään sanoo, että Frank = Frank Ricchi (jos se sanoo jotakin tämän keskustelun lukijoille  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tähänastisista kuvista ja vinkeistä kaikille. Muistaako kukaan miten tarkasti laskeutumispaikka kuvataan Matin mainitsemassa lähteessä Lapin ilmailuhistoria II? Olisi mielenkiintoista selvittää mikä alueen järvistä on juuri kyseinen Korpijärvi, Google earthilla tai vastaavalla ja mihin romut lopulta päätyivät. Jokatapauksessa matkustajilla on ollut ikimuistoinen matka - eivät ole tietäneet mihin vielä joutuvat Pariisista lähtiessään ja pilotit ovat hoitaneet homman uskomattoman hienosti vaikeissa olosuhteissa, mikäli sitten kyseessä ei ollut tahallinen rajaloukkaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko Alakulpin kirjassa Lapin ilmailuhistoria II, mainitaan Louhen alue.

 

Mitä taas tulee tähän miehistön kiittelyyn, niin useammassakin tietolähteessä vuosien saatossa on kerrottu, että koko episodi sai alkunsa siitä, että miehistö NUKKUI ohjaamossa, ja autopilotilta loppui "eväät" kesken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä hiukan pidempi löpinä aiheeseen. Olen joskus tuota asiaa penkonut aiemminkin vähän huonolla menestyksellä, mutta inspiroiduin penkomaan lisää. Tiedot Korpijärven sijainnista ovat hiukkasen ristiriitaisia. Joka tapauksessa useassa dokumentissa mainitut Kalevala (entinen Uhtuan kylä) ja 20 mailia Suomen rajalta ovat nyt sitten johtaneet minut lopullisiin päätöksiin. Sinällään on mainittu lähellä (Vienan) Kemiä, 280 mailia Murmaskista etelään ja 140 kilometriä Louhesta. Oliskohan tuo paikka kuitenkin ampumapaikka tai joku muu lennon vaiheisiin liittyvä asia. Korkeuspuolella koordinaatisto täsmää, mutta itäsuunnassa oltaisiin aivan liian kaukana Suomen rajalta. Mitä tulee epäilyihin alueen kuulumisesta Karjalaan, tämä on Vienan Karjalaa, Karjalan tasavaltaa ja mitä ominta kalevalaista runomaisemaa:

 

http://www.juminkeko.fi/viena/kartta.html

 

Sitten muutamia karttakuvia paikan oivaltamiseksi...

 

Ensimmäisestä satelliittikuvasta selvinnee sangen hyvin, missä päin maailmaa seikkaillaan...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen, Jeppesenin © karttakirjan palanen sijoittaa paikat paremminkin kohdilleen. Kartasta kannattaa hahmottaa Vojnitsa ja Kalevala. Itse Korpijärvi on ympyröity ja nuolella varustettu. Hassua sinällään, että tätini miehineen toimivat opettajina Suomen puolella tuossa Juntusrannan ja Hossan välissä eli aika lähellä tapahtumapaikkaa.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä kuva lähinnä suhteuttaa paikkaa Kalevalaan, vaikka croppasinkin näemmä osan nimestä. Siinä kuvan oikeassa laidassa paikka sijaitsee...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Venäläisestä kartasta

http://mapy.mk.cvut.cz/data/Rusko-Russia/Karelia/Karelia_Atlas_200k/29.jpg

käy ilmi sekä Vojnitsa (alleviivattuna vasemmassa laidassa kuvaa) että itse järvi ympyröitynä. Järven vieressä lukee hiukan huonosti erottuen alleviivattuna оз. Корпиярви eli ozero Korpijärvi. Ozero on vennäinkielellä kutakuinkin järvi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Viimeisessä kuvassa on vielä satelliittikuva samoilta seuduilta. Järven keskipiste sijaitsee kutakuinkin osoitteessa 65˚14'26''N 30˚33'17'' E

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yksi mielenkiintoinen tarina löytyy venäjäksi osoitteessa:

 

http://nvo.ng.ru/history/2004-06-11/5_karelia.html

 

Babelfish kääntää sen jopa sangen luettavaksi englanniksi, mutten viitsi pasteta tarinaa tähän pituutensa vuoksi.

 

http://babelfish.altavista.com auttaa  ;)

 

Toivottavasti tästä on jotain riemua. Huiman mielenkiintoista sitä on ollut ainakin väkertää :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malevin koneen putoamisen lopullinen syy ei kai koskaan selvinnyt, mutta tarkoittanet Malevin lentoa 240, koneena Tu-154, putosi mereen v. 1975...

 

Asiasta esim. http://www.airliners.net/articles/read.main?id=55

 

Kyllä sitä Suomen TV:ssä näytetyssä ohjelmassa pidettiin selvänä tapauksena.

Asiaa oli setvinyt ja selvittänyt koneessa mukana olleen lentoemännän leski

Ja siinä yhteydessä tutustunut koneessa mukana olleen suomalaisen YK-upseerinkin leskeen

 

Edit Aiemmin olen kirjoittanut tuonne TV-ohjelmathreadiin

-----------------

Quote from: Ilkka Mäkelä on 08.06.06, 08:50

Raportin lopussa sanotaan onnettomuuden syystä: Undetermined.

 

TV-ohjelmaa en kylläkään katsonut, joten mitä uutta tietoa siellä mahdollisesti oli, niin sitä en tiedä.

 

Ohjelmassa tuotiin kyllä vahvasti esiin totuutena, että kone ammuttiin alas lämpöhakuisella ohjuksella juuri kun se oli suorittamassa loppulähestymistä Beirutin kentälle. Ampujaa ei kerrottu eikä arvailtu sen tarkemmin kuin joko Israel tai Libanonin sisällissodan kristitty osapuoli. Ja syynä oli se, että koneessa oletettiin olevan 60 Unkarissa koulutettua arabisotilasta islamilaiselle puolelle. Ohjelmassa esiintyi myös koneessa kuolleen lentoemännän leski, joka tiesi kertoa, että lennolta jäi pois n. 60 matkustajaa. Eli toisella puolella vakoilu pelasi paremmin kuin toisella. Mahdollisesti sotilaiden lipunvaraukset olivat pelkkää hämäystä tai sitten he saivat jostain tietää, että kone tullaan ampumaan alas?

------------------------------------

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kuten ehdin tuohon aikaisempaan viestiini tällä välillä lisätä, niin Aviation Safety Networkin sivuilla Malevin lento on edelleen statuksella "selvittämätön", joten siksi se ei ole mukana ASN:n listauksessa, jossa on ns. varmasti alasammutut lentokoneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa salapoliisityötä Antilta! Kohtuullisen hyvin tuntuisi täsmäävän myös jos katsoo Hannun linkistä kuvaa järveltä laskeutumisen jälkeen. Varjoista päätellen laskusuunta on karkeasti pohjoisesta etelään päättyen pitkänomaisen järven eteläosan rantaan (tai kapeikkoon) koska myös perän puolella näkyy metsää lähellä. Takana häämöttää korkea mäki  joita kartalta löytyy parikin vaihtoehtoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vaan meni kummastuksen puolelle. Mahtaako se neuvostoihminen tässäkin asiassa hämätä? Lueksin tuossa joitakin muita lähteitä ja niissä mainittiinkin ihan kokonaan toinen järvi eli замерзшего озера, Zamerzshego ozera lähellä Kemiä. Nyt tietty kun mittailee sillä mielellä, että on paikka, joka olisi 450 km Murmaskista etelään, siitä oli Louheen 140 km suuntaan 350 ja se olisi sen 150 kilsaa (eli toisessa kommentissa mainittu 90 mailia) Suomen rajalta, oltaisiinkin koko lailla lähellä Vienan Kemiä. Tuommoista tsamertseevoa ei vain niiltä main näytä löytyvän ainakaan ihan heittämällä. Kummastuttaapas nyt tämä ristiriitainen informaatio  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten se on vaan tätä mun venäjänkielen taitamattomuutta. Kyseessähän taitaa olla tarkemmin mietittynä jäätynyt järvi eikä järven nimi laisinkaan...

к югу от Мурманска:nkin voinee tulkita etelän suuntaan Murmaskista, eli vaikka lounaaksi  :laugh: Kertokoon joku, joka venättä osaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään