Pentti Hyvärinen

Onko joku DC kylvänyt irtopeltiä Malmilla?

15 viestiä aiheessa

Hylkyretkueemme jäsen löysi takavuosina Malmin kentän laidalta peltiosan, jota olemme yrittäneet sovittaa johonkin koneeseen sopivaksi:

 

[ attachment removed ]

 

Nyttemmin sattui erään Bostonin putoamispaikalta, aivan toisaalta Suomesta, käsiin pelti seuraavan näkösin leimoin varustettuna:

 

[ attachment removed ]

 

Leimoista päätellen Malmiltakin löytynyt pelti on Douglasin koneesta.  Nyt kysymys kuuluukin: Onko Malmilla sattunut sellaista Douglas-törmäystä, jossa peltiä on irtoillut siten, että sitä olisi lentänyt kentän reunametsikköön asti?

Voisiko joku vanhoista Malmilaisista kertoa asiaa valaisevaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiä muisteltuna mieleen tulee ainakin Ilmavoimien DC-2 "Pikku Lassin" kaputti lentoonlähdössä Malmilla vuonna 1951. Tiedä sitten onko ko. tapauksessa peltejä lennellyt tai mihin tämä epäonnistunut lentoonlähtö on päättynyt. Koneen runko on ainakin säilynyt melko hyvässä kunnossa, niin kuin asian voi käydä Suomen Ilmailumuseossa toteamassa.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juhalle ja pitää tuotakin pähkäillä.

OH-LCK on kärsinyt oheisen, Suomen Siivet lehden kertoman mukaan melkoiset vauriot, mutta taitaa paikka olla silloinen Seutula, vai kuinka lienee?

Konehan levisi viimeisellä lennollaan Juurusveteen ja kantoi silloin tunnusta DO-10.

 

[ attachment removed ]

 

Muistuuko vaikkapa Kuusiston Jaakon mieleen mitään sopivaa tapausta. Jos jotakin juolahtaa, voitaisi katsoa, miten pellinpalan löytöpaikka sopii tapahtuneeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LCK on kärsinyt oheisen, Suomen Siivet lehden kertoman mukaan melkoiset vauriot, mutta taitaa paikka olla silloinen Seutula, vai kuinka lienee?

Helsinki-Vantaallahan tuo tapahtui, ainakin mikäli on uskomista Ilmailu-lehteä. Tuosta oli kerrottu artikkelissa, jossa kerrottiin kaikista 15:sta Suomessa olleesta Dakotasta. Täytyypä kaivaa ko. numero esiin arkistosta ja tarkistaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaiskos tosta käikäleestä olla kuvaa, jossa se näkyy kokonaan? Mieluummin pintapuoli ylöspäin. Saattaisi helpottaa tunnistamista jonnii verran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

lainaus>Muistuuko vaikkapa Kuusiston Jaakon mieleen mitään sopivaa tapausta. Jos jotakin juolahtaa, voitaisi katsoa, miten pellinpalan löytöpaikka sopii tapahtuneeseen.<

 

Kyllä tuolla Malmin kentällä on rutattu, vuosien saatossa, alumiinia  kilokaupalla.

Tuon kappaleen löytöpaikka auttaisi paljon asian selvittelyssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilta löytynyt pelti on toiselta puolelta seuraavan näköinen:

 

 

Ah, kyseessä ei ollukaan pintapelti, vaan lähinnä tuommoinen siipikaaren pätkän näköinen rämmäle. Nyt vaan Dakotan IPC:tä kaivamaan, tai Kakkosen sitten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah, kyseessä ei ollukaan pintapelti, vaan lähinnä tuommoinen siipikaaren pätkän näköinen rämmäle. Nyt vaan Dakotan IPC:tä kaivamaan, tai Kakkosen sitten...

 

..tai Sakemannien sotakoneiden siipikaaria vertailemaan. Tuonne kiitoradan oikealle puolelle on livennyt toinenkin häätäjä ja pommari, laskussa ja startissa.

Tuo paikka on sellainen, että sieltä voi vieläkin löytyä ihan mitä vain.

Eppäilen, ettei ole kolmosesta.

 

Jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidatpa olla aivan oikeassa kartan suhteen, Esa. Koetetaanpa sitten näyttöä seuraavasti.

Pelti oli osapuilleen punaisen täpin osoittamalla paikalla.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen pari asiaa. Neuvostoliiton valvontakomission puuhat ja mahdolliset kaputit Malmilla sodan jälkeen. Niistä ei varmaan ole paljon tietoa tihkunut. Länsikoneita oli tietenkin NL:lla käytössä. NL poltti myös ainakin FW-58 Weihen Malmilla -44, mutta sehän oli saksalainen kone, eikä tod.näk. sovi kuvioon.

 

Toinen asia on Malmille varastoitu varaosa-C-47A-80 DL sarjanumeroltaan 19506 vuonna 1947, USAF:n tunnus 43-15040. Se tuli muiden seitsemän muun kolmosen joukossa Suomeen, muttei sitä rekisteröity koskaan. Siitä otettiin osia muihin kolmosiin, mm. OH-LCC:hen esim. käytettiin 43-15040:n runko tulipalon jälkeen 1957. Voisiko tuo osa ollut "kulkeutunut" siitä koneesta tuonne kentän reunalle, who knows...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se koneen osa Malmilla voi olla Douglas A-26:sta, ainakin tämän lähteen perusteella, jossa näkyy tuo sama AN-leima:

 

A-26 Govt. customer inspection QA stamp

 

http://www.aviationarchaeology.com/src/astamps.htm

 

Siinä on tuo AN-leima siis. Numerosarja on eri kylläkin, samoin pieni kirjain. Voihan se toki olla Douglas A-20 Bostonistakin, kun siinäkin palasessa kerran on sama AN. Boston tuntuisi luontevammalta vaihtoehdolta kuin Invader.

 

EDIT. Kun scrollaa alas sivua, sieltä löytyy sama leima Government QA (Customer Inspection), joka ilmeisesti on ollut muissakin amerikkalaisissa konetyypeissä? Eli hallituksen tai ilmailuviranomaisen hyväksymisleima koneen osassa? Eli ei se niin selvä tapaus ollutkaan...saattaa sittenkin olla siis joku muu tyyppi kuin Douglas?

 

No joka tapauksessa tuon leiman ja assembly-tekstin mukaan kyseessä täytyy olla amerikkalainen kone. Eli palataan alkuun... ::)

 

Mietinpä vain, että kun tuossa Bostonin palassa on AN P 20 ja Boston on tyyppiä A-20, voiko sillä leimalla olla yhteys konetyyppiin? Ja Malmin palassa on AN K 219... ??? Vai onko tuolla numerosarjalla ja kirjaimella joku muu tarkoitus, esim. osanumero. Ken kertoo tämän...

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet tehnyt hatunnoston arvoisen löydön Jukka. Kiitos siitä. :thmbup:

 

Joudumme pähkäilemään asiaa taas uudeltakin kantilta, mutta mikäs sen mukavampaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet tehnyt hatunnoston arvoisen löydön Jukka. Kiitos siitä. :thmbup:

 

Joudumme pähkäilemään asiaa taas uudeltakin kantilta, mutta mikäs sen mukavampaa.

 

Kiitos, löysin lisää infoa osien valmistusnumeroista samalta saitilta. :thmbup:

 

http://www.aviationarchaeology.com/src/partmanu.htm

 

http://www.aviationarchaeology.com/src/research.htm

 

http://www.aviationarchaeology.com/src/research.htm#4

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään