Ilkka Mäkelä

Piper, Eclipse, Diamond ja Stratos tuovat markkinoille 1-moottorisen bisnesjetin

44 viestiä aiheessa

Äskettäin (16. - 19. 10.) pidetyssä NBAA-bisneslentotapahtumassa tähän saakka pelkkiä potkurikoneita valmistanut Piper on näköjään esitellyt uuden Piper bisnesjetin, jota ollaan ilmeisesti tuomassa markkinoille joskus v. 2010 kieppeillä.

 

Mistään isokokoisesta koneesta ei ole kysymys, koska täysillä tankeilla hyötykuorma on vain 800 naulaa eli alle 400 Kg. Ja hintaa on yli 2 miljoonaa dollaria, eikä range riitä USA:n rannikolta toiselle ilman välitankkausta....

 

Mielenkiintoinen konsepti kuitenkin sikäli, että konetyypissä on vain 1 suihkumoottori  :o

 

Mitenkähän esim. Suomen viranomainen suhtautuisi tällaisella operointiin kaupallisessa mielessä? Täällä kuitenkin lisätietoa:

 

http://www.prnewswire.com/mnr/carlisle/25816/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä järkeä liattaa vaan yksi moottori? Sehän lentää paljon hitaampaa kun kahdella, ja lähtökiihdytys ja reverssi jarrutus menevät pitemmäksi kuin kahdella. No hyviin puoliin kuuluu varmaankin se, ettei se kuluta niin paljoa  :P Jep, jep.

Ehkä se jarrutus/kiihdytysmatka riippuu hyvin pitkälti koneen painosta. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä järkeä liattaa vaan yksi moottori? Sehän lentää paljon hitaampaa kun kahdella, ja lähtökiihdytys ja reverssi jarrutus menevät pitemmäksi kuin kahdella. No hyviin puoliin kuuluu varmaankin se, ettei se kuluta niin paljoa  :P Jep, jep.

 

EDIT_ Ja tuskin ne Ilmailuviranomaiset tästä ainakaan riemusta pomppivat. Pysyisivät vaan Piperiläiset niissä potkureissa.

 

Eiköhän Piperilla tiedetä, että mitä ollaan tekemässä.  ;)

 

Mielestäni vaan mukava ja mielenkiintoinen uutinen.

Hieman kalliimpi tuosta näyttää ennakkoon tulevan, kuin esim. Eclipse 500:sta, jonka hinnan pitäisi olla 1,5 miljoonaa dollaria.

Minkäs hintainen HondaJetistä muuten pitäisikään tulla...siinä vasta upea kone.  8)

 

EDIT: Eikä tuo paljoa hitaampaa tulisi lentämään, kuin esim. tuo Eclipse. Eclipselle on ilmoitettu huiput 370 solmua ja tuolle Piperille 360 solmua.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän Piperilla tiedetä, että mitä ollaan tekemässä.  ;)

 

Mielestäni vaan mukava ja mielenkiintoinen uutinen.

Hieman kalliimpi tuosta näyttää ennakkoon tulevan, kuin esim. Eclipse 500:sta, jonka hinnan pitäisi olla 1,5 miljoonaa dollaria.

Minkäs hintainen HondaJetistä muuten pitäisikään tulla...siinä vasta upea kone.  8)

 

EDIT: Eikä tuo paljoa hitaampaa tulisi lentämään, kuin esim. tuo Eclipse. Eclipselle on ilmoitettu huiput 370 solmua ja tuolle Piperille 360 solmua.  ;)

 

Yksi moottori lienee hinnan ja kayttokustannusten vuoksi mielenkiintoinen monille tuleville VLJ [?] operaattoreille. Moottori[t] lienevat niita kalleimpia komponentteja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkomuodoissa kyllä selkeää Piper-lookkia, mutta ohjaamo on kyl varsinainen kauheus, toihan on automaattivaihteinen auto. Ei oikein kyllä meikäläisen konservatiivista silmää hivele alkuunkaan :)

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, selkeästi Piper Jet on suunniteltu eri kohderyhmälle kuin vanhan kilpailijan Cessnan bisnesjetit.

 

Cessnalla ei mene sillä rintamalla mitenkään huonosti. NBAA:ssa tuli 150 tilausta lisää ja toimittamattomien tilausten yhteisarvo on tällä hetkellä 6,8 miljardia dollaria. Vuonna 2006 Cessna toimittaa n. 300 Citation-bisnesjettiperheen konetta ja ensi vuonna tuotantoa pyritään nostamaan 370 toimitettuun koneeseen. Vuoden 2007 toimitukset ovat jo "loppuunmyyty".

 

NBAA:ssa Cessna esitteli kolme uutta Citation-mallia, jotka kaikki ovat 4-5 kertaa kalliimpia kuin Piper Jet. Esimerkiksi Citation Encore + maksaa hieman päälle 8 miljoonaa dollaria.

 

Citation-konesarjan Skandinavian myyntiedustaja, islantilainen Icecraft Ltd, on viimeisen vuoden kuluessa myynyt Skandinaviaan 10 Citationia yhteishintaan 110 miljoonaa dollaria. Siis yksi myyty Citation on maksanut yli 10 miljoonaa.

 

Icecraft Ltd:llä ei muuten näytä olevan edes kotisivuja. Sähköpostiosoite johtajalle on @icecraft.is, mutta www.icecraft.is sanoo, että sivuille ei ole pääsyä  :-\ Siis ilmeisesti tuon tason konekaupat tehdään puhelimitse, sähköpostilla ja henkilökohtaisilla neuvotteluilla? No, Icecraft Ltd:llä on myös joku myyntikonttorin tapainen Kööpenhaminassa.

 

Siis, jos pikkupotkurikoneissa Piper ja Cessna ovat lähes samoilla markkinoilla, niin bisnesjettien suhteen Piper ei ole lähdössä haastamaan Cessnaa tällä uutuudellaan. Paha olisikin haastaa, koska Cessnan bisnesjettejä on myyty jo yhteensä n. 4500 kappaletta.

 

(Cessna.com)

 

EDIT: Itsekin katselin tuota Piper Jetin ohjaamokuvaa. Ehkä se on vielä "taiteilijan näkemys", mutta jos tuo nyt yhtään pitää paikkansa, niin ohjaimet ovat sidestick-tikkuja, yksi monikäyttönappi keskellä ja tosiaan automaattilaatikon tikku josta saa lisää tehoa tai sitten ei  ;) ja joku FADEC hoitaa lähes kaiken muun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

""with an option for either a seventh seat or enclosable lavatory""

 

Siinä sitä on tilaajalla pähkimistä. Ottaako paskahuussin vai seitsemännen jakkaran ja harjoittaa sulkijalihastaan/ opettelee pidättelemään matkoillaan :laugh: paska homma jos rupeaa alkumatkasta kusettamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

""with an option for either a seventh seat or enclosable lavatory""

 

Siinä sitä on tilaajalla pähkimistä. Ottaako paskahuussin vai seitsemännen jakkaran ja harjoittaa sulkijalihastaan/ opettelee pidättelemään matkoillaan :laugh: paska homma jos rupeaa alkumatkasta kusettamaan.

Sitten vain raottamaan ovea ;D(jos sitä nyt auki saisi) ja sitten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuohon vehkeeseen laittaa 7 penkkiä ja tankkaa piripintaan, max 800 lbs hyötykuormaa on suomeksi 362 Kg, joten niiden 7 matkustajan pitäisi painaa keskimäärin vain n. 51 Kg kukin. Siis 7 kääpiölle sopiva laite, ilman Lumikkia.

 

Veikkaan, että mieluummin vaikka asennetaan toiletti ja kyytiin otetaan vain yht. 4 henkilöä @ 80 Kg, jolloin mahtuu mukaan ehkä vielä vähän matkatavaraakin.

 

Siis ei tuosta taida saada 7 hengen konetta millään, paitsi jos varaudutaan tekemään tankkausvälilaskuja tunnin välein...

 

Kuinkahan monessa kopterissa maailmassa muuten on toiletti? Yrjö Puskan Marine Onessa?

 

Laitoin googlehauksi "helicopter toilet" eikä ainakaan heti löytynyt mitään muuta tietoa kuin että Paris Hiltonilla tuli Euroopassa tarve päästä pissimään kesken hekolennon, hekopilotti laskeutui jonkin maatalon pihalle ja ko. maajussi on myynyt vessanistuintaan huutokaupalla "istuimena, jolla Paris Hilton on pissinyt". Juttu ei kerro, menikö istuin kaupaksi.

 

Toisaalta, myös "sorsat" ja "potta" on keksitty...Vaikkeivät kaikille hienohelmoille kelpaisikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuinkahan monessa kopterissa maailmassa muuten on toiletti? Yrjö Puskan Marine Onessa?

 

 

Ainakin Aeroflotin Mi-8:ssa ns. "junan vessa"- tyyppinen. Lähteenä kaverini joka aikoinaan työnsä vuoksi lensi semmoisten kyydissä pitkin Siperian kaasukenttiä. Intimiteettisuojakin oli vähäinen, eli ei mitään huonetta, vain luukku lattiassa koneen takaosassa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Aeroflotin Mi-8:ssa ns. "junan vessa"- tyyppinen. Lähteenä kaverini joka aikoinaan työnsä vuoksi lensi semmoisten kyydissä pitkin Siperian kaasukenttiä. Intimiteettisuojakin oli vähäinen, eli ei mitään huonetta, vain luukku lattiassa koneen takaosassa!

Juu, tällaisesta järjestelystä olen itsekin kuullut juttua. Yksinkertaista ja kätevää!

 

Muutenhan edes tuollaista pikkujettiä ja isompaakaan hekoa on aika turhaa verrata tuollaisissa "varustelu"asioissa keskenään. Ensinnäkin helikopterioperoinnissa harvoin lennetään tuntitolkulla käymättä välillä laskussa (poislukien off-shore hommat, tosin sielläkään on harvemmin mitään parin tunnin legejä), toisekseen harvoinpa niillä lennetään sellaisissa korkeuksissa, että vyöt voi irroittaa ja nousta omalta paikaltaan.

 

Eli melkolailla turha kapistus toiletti helikopterissa olisi. Sen sijaan tuolla piiperöllä pinnalla 360 kun alkaa Pariisia pissittämään niin sieltäpä ei sukelletakkaan paikallisen farmarin pihalle ihan niin helposti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuohon vehkeeseen laittaa 7 penkkiä ja tankkaa piripintaan, max 800 lbs hyötykuormaa on suomeksi 362 Kg, joten niiden 7 matkustajan pitäisi painaa keskimäärin vain n. 51 Kg kukin. Siis 7 kääpiölle sopiva laite, ilman Lumikkia.

 

Veikkaan, että mieluummin vaikka asennetaan toiletti ja kyytiin otetaan vain yht. 4 henkilöä @ 80 Kg, jolloin mahtuu mukaan ehkä vielä vähän matkatavaraakin.

 

> clip <

 

Toisaalta, myös "sorsat" ja "potta" on keksitty...Vaikkeivät kaikille hienohelmoille kelpaisikaan.

 

 

Eräs Malmilla toimiva taksilentäjä otti Jäykkäkoipeen ( OH-BNB ) mukaan kaksi vanhaa KLM:n kenttäpakkia.

Toiseen kahvia ja toisen Wessaksi.

Eräs asiakas kysyi matkan loppuosalla, kummasta me oikein juotiin sitä kahvia. ;)

 

Huopakynällä sekin selvisi. Paluumatkalla oli astia jossa luki isolla tekstillä WC ja

toisessa luki Kahvia.

Olivat ulkonäöltään identtiset.

 

jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän sais ko. koneesta pikkasen tarkempaa tietoa - mittoja jne. On nimittäin kone jo tekeillä X-Planelle (allekirjoittanut tehnee virtual cockpitin). Kuvien perusteella ihan oikean näköinen kone on jo syntynyt, mutta aika paljon on tehty arvailujen varassa :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida tarkkoja mittoja löytyä vielä netistä. Ehkä sitten, kun bisneslentolehtien marraskuun numerot ilmestyvät?

 

Ainahan voi koettaa lähettää sähköpostia osoitteella m.miller(at)newpiper.com ?

 

A.netin keskustelupalstalla vastauksessa 30 joku sanoo ilmeisesti lukeneensa Piperin esitteestä pituudeksi 33 jalkaa 9 tuumaa, korkeudeksi 16 jalkaa 6 tuumaa ja kärkiväliksi 44 jalkaa 7 tuumaa, mutta lukuihin täytynee suhtautua tietyllä varovaisuudella...

 

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3048456/

 

Ja kabiinin tilavuudeksi mainitaan parissa paikassa 293 kuutiojalkaa, mutta eipä siitäkään taida olla paljonkaan iloa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hieman kalliimpi tuosta näyttää ennakkoon tulevan, kuin esim. Eclipse 500:sta, jonka hinnan pitäisi olla 1,5 miljoonaa dollaria.

Minkäs hintainen HondaJetistä muuten pitäisikään tulla...siinä vasta upea kone.

 

Honda Jetin hinnaksi kerrotaan 3,65 miljoonaa dollaria, eli samalla hinnalla saisi kaksi Eclipseä. Mutta kai Honda tietää, mitä tekee.

 

Professional Pilot-lehti on tehnyt vertailun 7:stä PiperJetin kanssa kilpailevasta VeryLightJetistä, ja lisääkin kilpailevia konetyyppejä on vähintäänkin suunnitteluasteella.

 

Täytynee muuten todeta, että PiperJetin hyötykuorma täysillä tankeilla, 800 lbs eli 362 Kg, on näköjään itse asiassa parempi tai yhtä hyvä kuin kilpailijoilla. Cessnan Mustangiinkaan ei mahdu edes 800 "lipsiä" täysillä tankeilla.

 

4 henkeä @ 80 Kg, mukaanlukien pilotti, enintään 1000 NM pituisen matkan päähän ilman välilaskua. Siinä lienee VeryLightJetin toimenkuva, oli valmistaja mikä firma tahansa.

 

Vertailua täällä:

 

http://www.propilotmag.com/November/article4_nov.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Eclipsen 1-moottorinen bisnesjetti, Eclipse 400, on tulossa markkinoille (v. 2011 tai 2012) ja tilauksia otetaan vastaan 1,35 miljoonan taalan hintaan. Eclipse 500:n hinta taasen on noussut yli 2 miljoonan ja on nyt 2,15 miljoonaa dollaria, joten hinta on kohonnut yli kaksinkertaiseksi siitä, mikä se oli alunperin.

 

Aviation Week

 

http://www.eclipseaviation.com/index.php?option=com_newsroom&task=viewpr&id=1378&Itemid=52

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa vähän keskeneräisen näköisenä  ::)...no rullaileepa kuitenkin :thmbup:. Nokan muotoilu tuo vahvasti mieleen satanelivitosen Empun.

 

Muttamutta, mitenkäs tuollaisen singe-jet tyyppisen koneen pilotin kelpuutukset. Tuli mieleen että periaatteessahan tuohon ei tarvitse monimoottorikelpparia vai miten on? Toisaalta SEP-kelpparikaan ei passaa kun kyseessä on jettimoottori.

 

Onkohan ilmailulainsäädäntö vielä ehtinyt reagoimaan säädöksillään näihin uudentyyppisiin koneisiin? Tuleeko kohta mahdolliseksi suorittaa myös SEJ-kelppari, eli Single Engine Jet?

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Muttamutta, mitenkäs tuollaisen singe-jet tyyppisen koneen pilotin kelpuutukset. Tuli mieleen että periaatteessahan tuohon ei tarvitse monimoottorikelpparia vai miten on? Toisaalta SEP-kelpparikaan ei passaa kun kyseessä on jettimoottori.

 

Onkohan ilmailulainsäädäntö vielä ehtinyt reagoimaan säädöksillään näihin uudentyyppisiin koneisiin? Tuleeko kohta mahdolliseksi suorittaa myös SEJ-kelppari, eli Single Engine Jet?

 

-tuomo

 

Tokkopa pyörää tarvitsee uudelleen keksiä.  Osaatko etsiä ilmailumääräyksistä sen jossa puhutaan TYYPPIkelpuutuksista?  Tässähän on kyseessä suihkumoottorikäyttöinen ilma-alus.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten toi rungosta irtoava jää...voisko aiheuttaa vaaratilanteen Suomen talvessa noilla konetyypeillä ?

 

Varmasti voi aiheuttaa, mutta sitä varten on keksitty jäänpoistokäsittelyt.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti voi aiheuttaa, mutta sitä varten on keksitty jäänpoistokäsittelyt.

Juha

 

Kauanko se tehoaa jäätävässä kelissä ( nousu ja lasku ) ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään