Johannes Pietilä

Näkökykysi?

29 viestiä aiheessa

Okei ainakin meidän koulussa oli tänään terveystarkastus jossa mitattiin näkökyky. oma näkö oli muistaakseni 1,25 tai 1,75. (onneksi ei ollut muistitestiä)

Jos ei muista tai ei tiedä niin, tuolla on --> http://www.ake.fi/nakotesti/Page10172/Lataa_testi/lataa_testi.html. tossa testissä näin viimeisenkin merkin.  :thmbup:

Kumpi silmä on huonompi? Itsellä on molemmat silmät yhtä hyviä, oli vaikea erottaa viimeisen rivin vasenmalla olevaa viimeistä E että onko ylöspäin tai oikealle. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku optikonliike Malmilla, ilmailulääkäriä varten. (nyt on tosin oikeasta silmästä vähän heikentynyt näkö.. muttei kerrota sitä ilmailuviranomaisille.. ;))

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2.0 ja 1.75 muistaakseni viime kerrallla jossakin tarkastuksessa (ei muista kummin päin).

Eikö tuo ole vähän suurpiirteinen systeemi? "Joo meeppä johonkin tohon seisomaan" kerrotaan aina ja se etäisyys kyllä ei ihan vakio tunnu olevan. Ei kyllä mitään hajua ole mitä nuo luvut tarkottaakaan, muuta kuin, että ei nyt ihan täysin mätä näkö pitäisi olla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se tarkoittaa normaalia kaukonäköä, mutta ei loistavaa. Sama mulla, en mä kahta alimmaista riviä näe. Tai toiseksi alimmasta voi ehkä joitain merkkejä päätellä sen perusteella mikä reuna on vaaleamman harmaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok :) Miten muuten näkö testataan tarkasti? Joskus muistaakseni olin testattavana joskus 8 v. vanhana. Silloin tiputettiin silmiin jotain ainetta ja rupesi sumenemaan...

Silmätautien poliklinikoilla tuijotetaan ainakin ihan samoja tauluja kuin muualla. Yleinsä ne kuvat tulee projektorista joka heijastaa ne vakioetäisyydellä taululle. Ympäristön valaistus on yleinsä kontrolloitavissa, joten optimi olosuhteet saadaan aikaiseksi. Ei siinä sen mystisempää ole.

J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo AKE:n testi on todella herkkä valolle. Tein tuon noin vuosi sitten katsastusasemalla ja eikä ottanut tiukkaakaan nähdä alinta riviä, mutta nyt kotona heikossa valossa en nähnyt millään sitä alinta riviä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näkökyky ylipäätään on herkkä valolle (no duh) ja iän myötä tapahtuva näön heikkeneminen on paljolti juuri valon tarpeen lisääntymistä. Valo ei tietenkään paikkaa taittovirhettä, sumu on sumua vaikka kuinka valaisee, mutta kun tarvitsee tarkkaan nähdä niin kirkas valo tekee ihmeitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa - mie luulin, että 0,3 on paras ja äänestin sitä. Jos tuo 2 on paras niin mulla on se 2.  :P  :(  :thmbup:

LND

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vasta testattiin kesällä työnanatajan toimesta (pakollinen näkö- ja kuulotarkastus joka toinen vuosi). Muistaakseni 1,25 silmälaseilla, ilman laseja ei kannata edes testata koska olen puolisokea ilman niitä.

Ja linssien vahvuus on -5,5 kummassakin. Toi 1,25 tossa ylhäällä on se näkötarkkuus jonka esim. tuo AKE:n testi antaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lasit löytyy, mutta en ole kuunaan ymmärtänyt näitä lukuja. Joku arvo minulla on -1,25...

/Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään