Mikko Holck

VMC minimit kysymys

90 viestiä aiheessa

Tälläinen hypoteettinen tilanne, pilvet ovat esim. Oulussa SCT 300 ft ja OVC on 2200 ft. Voinko suorittaa kyseisen lennon, olettaen että tiimaa olisi yli 100 h, NF kelppari taskussa a) päivällä b) yöllä ? Niin ja edelleen olettaen, että pystyn säilyttämään minimietäisyydet alempaan SCT pilvisyyteen. Olkoon sitten lentokorkeuksena vaikka 1500 ft.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen tarkennuksia kaivataan:

 

suoritatko lentosi teoriassa EFOU lähialueella vai sen ulkopuolella?

 

Hmm. Vaikkapa paikallislentona, näkyvyys olisi yli 10 kilsaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyt:

a)päivällä

b)yöllä

 

Et tosin pysty säilyttämään vertikaalietäisyyttä alimpaa SCT-pilveen ilman SVFR-selvitystä. Näkyvyys riittää pelkkään VFR selvitykseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeastaan vastasit itse kysymykseesi kertoessasi, että pystyt säilyttämään "minimietäisyydet pilviin" ja mainitsit vielä näkyvyydestä, että sekin täyttää eri ilmatilaluokille annetut lentonäkyvyysvaatimukset.

 

//Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti nyt törmätään termiin ns. merkitsevä pilvisyys. Löytyykö jostain määritelmä tälle termille? Pilvisyys on ilmeisesti silloin merkitsevä kun taivaasta on yli puolet peitossa..Mutta kun ei tahdo löytyä mistään "luotettavasta" lähteestä termiä merkitsevä pilvisyys..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeastaan vastasit itse kysymykseesi kertoessasi, että pystyt säilyttämään "minimietäisyydet pilviin" ja mainitsit vielä näkyvyydestä, että sekin täyttää eri ilmatilaluokille annetut lentonäkyvyysvaatimukset.

 

//Harri

 

Niin, entäpä jos pilvisyys olisikin BKN..Pelin henki ilmeisesti muuttuu radikaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olkoon vaikka BKN, ei merkitystä edelleen kyse on siitä pystytkö säilyttämään vertikaalietäisyyden pilveen. Jos BKN003 niin vaikeutuuhan se VFR-lentäminen, sitä varten tarvit tarvitset selvityksen SVFR helpottaaksesi hommaa. Ja EFOU aukioloaikojen ulkopuolella sekä TMA alapuolella SEP riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olkoon vaikka BKN, ei merkitystä edelleen kyse on siitä pystytkö säilyttämään vertikaalietäisyyden pilveen. Jos BKN003 niin vaikeutuuhan se VFR-lentäminen, sitä varten tarvit tarvitset selvityksen SVFR helpottaaksesi hommaa. Ja EFOU aukioloaikojen ulkopuolella sekä TMA alapuolella SEP riittää.

 

Eli siis vaikka pilvet olisi BKN 7/8, 300 jalkaa, voin pyytää tornilta erityis-vfr selvityksen ja lähteä lentään? Siis, korostan edelleen, periaatteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt ei ole vastaus Mikon kysymykseen mutta kuitenkin.... Usein kuulee sellaista "nyrkkisääntöä" viljeltävän, että FEW ja SCT -kerrokset pystyy läpäisemään VFR:ssä ja että BKN ja OVC -kerroksia ei.

 

Tosiasiassahan tilanne ei ole aivan noin yksinkertainen. Yleensä kun puhutaan näistä FEW, SCT, BKN ja OVC -pilvisyyksiin niin viitataan METAR- ja ATIS-tietoihin. Kuitenkin tuo tieto on käytännössä aina vain "sinnepäin". Minun kokemusteni mukaan ei ole lainkaan selvää, että pystyt läpäisemään SCT-kerroksen VFR:ssä. Toisaalta vaikka METAR kertoisi jonkin pilvikerroksen peittävyyden olevan BKN siitä voi VFR:ssä päästä mukavasti läpi minimejä rikkomatta.

 

Olennaistahan on, että pystyt säilyttämään lentokoneella VFR:ää lentäessäsi kaikissa tilanteissa OPS M1-1 ja OPS M1-16 -määräysten asettamat vaatimukset. Ei se mitä METARissa sanotaan. Toki todistustaakka taitaa jäädä kiistatapauksissa pilotin harteille mutta toisaalta lentäjä on usein ainoa tilannetta omin silmin "paikanpäällä" arvioiva taho.

 

//Harri

 

PS. Ja ei sitä SVFR-selvitystä kyllä aivan BKN003 keliin saa ainakaan lentokoneella. Lukaiskaapas nyt nuo em. määräykset ennen enempää höpöttelyä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olkoon vaikka BKN, ei merkitystä edelleen kyse on siitä pystytkö säilyttämään vertikaalietäisyyden pilveen. Jos BKN003 niin vaikeutuuhan se VFR-lentäminen, sitä varten tarvit tarvitset selvityksen SVFR helpottaaksesi hommaa. Ja EFOU aukioloaikojen ulkopuolella sekä TMA alapuolella SEP riittää.

Jos keli on BKN003 ei vallitse VMC. Se on jo IMC keli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, oikeassa olet. Innostuin liikaa, sormet kävivät mieltä nopeammin.

 

Jep ja periaatteessa kyllä: pilvet 7/8 300ft niin voi täysin olla mahdollista lähteä, varsinki Oulun tapauksessa jolloin mereltä pukkaa kuraa ja mantereella vielä parempi keli. Tuo metar tietohan ei kerro missä ne pilvet ovat. Kuten aiemmin kirjoitettiin niin pilotti on paras havannoija, ILMASSA. Toki voi tulla keskustelun paikka lennonjohdon kanssa jos yrität sievistellä keliä, silloinhan rikot määräyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan kuten Harri kertoi, SCT on alle puoli taivasta peittävä pilvikerros ja sinne sekaan voi mennä päivällä. Sillä rajoituksella, että  etäisyys pilviin tulee olla vähintään lentosääntöjen kohdan 4.2 mukainen

 

Yöllä homma mutkistuu. Vaikka lähialueella pitäisi olla näkyvyyttä 3 km, pitäisi lento pystyä silti lentämään siten, että minimilentokorkeuksia noudattaen pysytään selvästi erossa pilvistä. Homman tekee hankalaksi se, että pilvien merkintä on yöolosuhteissa erittäin puutteellinen. Eräissä VFR-kartoissa on ollut merkittynä VFR-reitin korkeus lähialueelta, jota voidaan noudattaa yöolosuhteissa yleisen 1000 ft:n minimilentokorkeuden sijasta. Sekään ei ikävä kyllä oikein pelasta tilannetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep ja periaatteessa kyllä: pilvet 7/8 300ft niin voi täysin olla mahdollista lähteä, varsinki Oulun tapauksessa jolloin mereltä pukkaa kuraa ja mantereella vielä parempi keli. Tuo metar tietohan ei kerro missä ne pilvet ovat. Kuten aiemmin kirjoitettiin niin pilotti on paras havannoija, ILMASSA. Toki voi tulla keskustelun paikka lennonjohdon kanssa jos yrität sievistellä keliä, silloinhan rikot määräyksiä.

 

Olen nimenomaan kuullut, että Oulussa tulee usein tällainen tilanne vastaan, että lapun mukaan keli on BKN, mutta lento voidaan silti suorittaa VMC-minimien mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta onko muille tullut tälläistä termiä vastaan kuin merkitsevä pilvisyys, joka siis olisi silloin kun taivaankannesta yli puolet on pilven peitossa. Esim. VFR topissa kun pörryttää, voisin pyrkiä esim. BKN 7/8 tilanteessa pilvikaton alle (edelleen olettaen että pystyn säilyttämään mininmietäisyyden pilviin)? Ei kuitenkaan ilmeisesti näin, vaan pitää olla varma, että pääsen määränpäässäni takaisin topin alle, eli siis SCT pilvet..Pientä lentäjäpoikaa jaksaa hämmästyttää kummastuttaa..

 

Edittiä. Jouni tuossa olikin jo vastannut, mutta mistä löytyy tämä termi merkitsevä pilvisyys..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nimenomaan kuullut, että Oulussa tulee usein tällainen tilanne vastaan, että lapun mukaan keli on BKN, mutta lento voidaan silti suorittaa VMC-minimien mukaan.

 

Asiaa hieman eteenpäin; eräällä etelä-pohjalaisella lentoasemalla taannoin...

 

Erään ruotsalaisen lentoyhtiön joka lentää vieläkin Suomessa kotimaan lentoja ei onnistunut sitten millään tekemään ILS-lähestymistä kiitotielle 32, kun vasta-aurinkoon ajetussa lähestymisessä ei sitten millään näe mitään, mutta visuaali-lähestyminen kiitotielle 14 ei ollut mikään ongelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edittiä. Jouni tuossa olikin jo vastannut, mutta mistä löytyy tämä termi merkitsevä pilvisyys..

 

Mulla olis ehdotus: Lentosäännöistä lainattu:

 

Pilvikorkeus (Ceiling) 6000 metrin (20 000 jalan) korkeuden alapuolella olevan alimman, enemmän kuin puoli taivasta peittävän pilvikerroksen alarajan pystysuora etäisyys maasta tai vedestä.

 

Tosin tämän kanssa pitäisi vielä lukea 3.10 VMC-minimit taulukkoa, niin saadaan "merkitsevät pilvet".

 

Ja vielä:

 

4.2 VFR-lennot lähialueella ja lähiliikennevyöhykkeellä

VFR-lentoja ei saa suorittaa lähialueella tai lähiliikennevyöhykkeellä

päivällä:

a) kun pilvikorkeus on vähemmän kuin 450 m

(1500 jalkaa); tai

b) kun näkyvyys maassa on vähemmän kuin 5 km,

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Olli, tuossahan se lähes selkokielellä. Eli siis FEW, SCT pilvisyys ei haittaa, jos ne on alle 1500 jalkaa ja pystyn kuitenkin säilyttämään lentosääntöjen määräämän eron ao.pilviin. Mutta jos tilanne on todella se, että BKN pilvet ovat alle 1500 jalkaa, ei VFR lentoa voi suorittaa pl. erityis vfr-selvitys..Ilmeisesti vaikka pystyisin omien sanojeni mukaan säilyttämään minimit 5/8 pilveen, en voisi periaatteessa saada tavallista VFR-selvitystä? Edelleen pl. erityisvfr.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos tilanne on todella se, että BKN pilvet ovat alle 1500 jalkaa, ei VFR lentoa voi suorittaa pl. erityis vfr-selvitys..Ilmeisesti vaikka pystyisin omien sanojeni mukaan säilyttämään minimit 5/8 pilveen, en voisi periaatteessa saada tavallista VFR-selvitystä? Edelleen pl. erityisvfr.

 

Näin mä olen ymmärtänyt, että pitäis olla SVFR selvitys. VMC säilyy 1000ft vertikaalietäisyydellä pilveen + 500 (minilentokorkeus) = 1500ft. Jos olis vertikaalietäisyys pilveen vain 900, niin silloin oltais IMC:ssä. Periaatteessa, jos lennolla tulee 5000 ft:ssa yksi FEW pilvenhattara vastaan ja siitä lentää 500ft etäisyydellä, niin olisi silloin myös IMC:ssä, koska VMC minimietäisyydet pilveen ei täyty....

 

Mutta jos pystyt, niin kuin sanoit, säilyttämään minimit pilveen, niin silloinhan VMC minimit täytyy....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... tuntuupa oudolta, ettei merkitsevän pilvisyyden sisältö ollut tuttu. Tiedän kyllä, että nimenomaan nämä VMC-minimimit ja ohjaajakohtaiset VFR-minimit ovat hieman hankalat ja se juuri on kohta johon ilmailumääräysten kokeissa helpoiten kompastutaan, omien kokemusteni mukaan. Ja aivan kuten Olli sanoi, se löytyy lentosääntöjen Määritelmiä- osasta.

 

Tuon S-VFR-selvityksen saamisesta: katsoisin hieman tilannetta. Jo edellä yritin vihjaista, että 5/8 voi olla sellainen pilvisyys, että pilvet on ripoteltu pitkin taivaankantta. Tai sitten se voi olla sellainen pilvisyys, että se peittää leikatun piirakan tavoin toisen puolen ja hieman yli taivaasta, mutta yhteen suuntaan voi olla täysin kirkasta. Voi olla, että sellaiseen suuntaan ei edes tarvitse S-VFR-selvitystä. Siis vähän riippuu, miten pilvet roikkuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mites sitten yölennoilla? Saako olla esim. reitillä EFRO-EFKE pilviä (FEW,SCT) alle 2000 jalkaa?

 

No ei. Lentosääntöjen kohta 4.3 b) estää sen. Pilven alaraja on yksittäisen pilven pystysuora korkeus maan tai veden pinnasta ja siis yksikin pilvenriekale pystyy estämään lentämisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei. Lentosääntöjen kohta 4.3 b) estää sen.

 

Ootas, siinä puhutaan pilven alarajan korkeudesta, joka on siis ihan "selkeästi" eri asia kuin pilvikorkeus. Kapulakieltä sanon minä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään