Kalle Keihänen

Moottoriäänet nousun jälkeen ja ennen laskua?

57 viestiä aiheessa

Heips.

 

Kouluttakaas nyt pientä tyhmää, kun en itse keksi mistä ilmiö johtuu:

 

Hyvin monessa suihkukoneessa olen huomannut että noin 5-10 minuuttia nousun jälkeen kabiiniin sisälle ainakin kuulostaa siltä, kuin suihkumoottreihin lisättäisiin jotenkin lisää potkua, ts. kierrosluku selvästi kasvaa. Ilmiötä kestää n. 10-15 sek, ja kiihtyy yhä korkeammaksi ulinaksi, kunnes hiipuu taustalle, sa samalla ääni normalisoituu. Samalla yleensä koneen nousukulma oikenee enemmän vaakalennon suuntaan, ja matkustamossa tuntuu kuin pudottaisiin hetkellisesti pieneen ilmakuoppaan.

 

Sitten n. 15 minuuttia ennen laskua sama toistuu, mutta ääneltään käänteisessä järjestyksessä.  Silloin tuntuu siltä kuin reversit heitettäisiin hetkellisesti päälle. Tämän laskuvaiheen huomaa jopa maasta käsin - äänettömästi yli lentävä kone ärjäisee kumman kuuluvasti usein Helsingin yllä, jolloin käännän katseeni taivaalle ja kone on jo melkein ohittanut itseni.

 

Mistä tämä "turboruuvin viritysääni" johtuu, ja tekeekö kapteeni jotain sen aikaansaamiseksi?

 

Kyydissä ollessa sen huomaa erityisen selvästi Blue1:n Avrojen kyydissä, mutta taivaalle kurkkiessa pätee melkein mihin hyvänsä konetyyppiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

noin 5-10 minuuttia nousun jälkeen kabiiniin sisälle ainakin kuulostaa siltä, kuin suihkumoottreihin lisättäisiin jotenkin lisää potkua

Kone saavuttaa lentopinnan FL100 ja alkaa kiihdyttää yli 250 solmun nopeuteen?

 

Sitten n. 15 minuuttia ennen laskua sama toistuu, mutta ääneltään käänteisessä järjestyksessä. 

Kone lähestyy lentopintaa FL100 ja hidastaa alle 250 solmun nopeuteen?

 

Silloin tuntuu siltä kuin reversit heitettäisiin hetkellisesti päälle.

Reverssit yläilmoissa? DC-8! :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ehkäpä tuolla lentopinnan saavuttamisella (molempiin suuntiin) on tuossa joku funktio, mutta mikä selittäisi silloin että nousussa kiihtyvä ulina loppuu, vaikkei kapteeni varmastikaan hidasta takaisin alle 250 solmun?  Ja laskussa (tiedän, ei niitä reversejä kai ilmassa käytetä), kuitenkin moottorit ärjäisevät kuuluvasti samalla lailla?  Ei kai sitä hidastustakaan tehdä kierroksia nostamalla?

 

Sitä paitsi mielestäni tuo ilmiö on joka kerran aivan liian samankuuloinen ja kestoltaan samanpituinen, että tuntuu enemmänkin siltä että joku nappi käännetään asennosta A asentoon B ennemmin kuin käsin kaasukahvoja hissaamalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai sitä hidastustakaan tehdä kierroksia nostamalla?

 

;D ;D Moottorijarrutus auton tyyliin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...vaikkei kapteeni...

 

//offtopic//

 

Miksi ihmeessä aina puhutaan että lentokoneen ohjaamossa nimenomaan kapteeni tekee jotain? Lehdessäkin usein lukee, että kapteeni sitä ja kapteeni tätä. Jos kyse olisi jostain pakkolaskutilanteesta, niin ymmärtäisin sen, että lehdet kirjoittaisivat ( ja ihmiset puhuisivat) kapteenin tuoneen koneen laskuun kokeneempana pilottina. Mutta sitten usein kun puhutaan normaalitilanteista, niin viitataan kapteeni- sanalla koko ohjaamohenkilökuntaan, aivan kuin ohjaamossa ei olisi ketään muita. Siis ikään kuin koneen perämies ei muka esim. pystyisi lisäämään tehoja moottoreihin kun FL100 on ylitetty. Mistä siis johtuu tämä harhakäsitys, että kapteeni tekee (mukamas) ohjaamossa aina kaiken?

 

//offtopic//

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[offtopic]

 

Vastauksena tietty sen takia että mummot luulee että perämies on tietysti koneen perässä hoitamassa peräsintä  ;D

 

Meinasin laittaa alunperin että lentäjä, joka tietysti olisi ollut oikea ilmaisu sikäli, että tällöin ei tehtäisi eroa kipparin ja firstin lentämisten suhteen, mutta kun...

Koneessa voi olla monta lentäjää, mutta vain yksi kapteeni ja yksi perämies (kerrallaan).

 

 

[/offtopic]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Villi veikkaus, esim. Lentoasun muuttaminen, eli laipat ylös jotka ulisee ja kone "tippuu" hieman. Entäs telineet? Kaikkihan nuo pitää ääntä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ehkäpä tuolla lentopinnan saavuttamisella (molempiin suuntiin) on tuossa joku funktio, mutta mikä selittäisi silloin että nousussa kiihtyvä ulina loppuu, vaikkei kapteeni varmastikaan hidasta takaisin alle 250 solmun?  Ja laskussa (tiedän, ei niitä reversejä kai ilmassa käytetä), kuitenkin moottorit ärjäisevät kuuluvasti samalla lailla?  Ei kai sitä hidastustakaan tehdä kierroksia nostamalla?

 

Sitä paitsi mielestäni tuo ilmiö on joka kerran aivan liian samankuuloinen ja kestoltaan samanpituinen, että tuntuu enemmänkin siltä että joku nappi käännetään asennosta A asentoon B ennemmin kuin käsin kaasukahvoja hissaamalla?

 

 

Seuraa mutuietoa: joko pyörimisnopeus kohoaa niin suureksi, että äänen taajuus nousee ihmisen kuuloalueen ulkopuolelle (joka lentokoneiden suhteellisen hitaasti pyörivissä moottoreissa tuskin on mahdollista) tai sitten pyörimisnopeuden kasvattamiseen liittyy joku ääntä aiheuttava ilmiö. Vaikka niin, että lisääntyvä polttoaineensuihkutus (eli vääränlainen seos) häiritsee kiihdytyksen ajan polttokammioiden virtauksia jolloin palokaasujen ja turbiinin kohtauskulma muuttuu ja syntyvät virtausäänet kuulostavat vinkunalta.  Sitten tulee vielä yksi vaihtoehto mieleen: Avron myllyt eivät kiihdy synkronisesti, jolloin niiden välinen resonointi kuulostaa vinkunalta. Tai sitten ääni tulee jostain kompressorista tms.

 

Tulipa vähän utopiaa. :thmbup:  No, faktaa odotellessa...

 

 

Niin muuten, kyllähän reverssejä käytettäessä moottoreita täytyy kiihdyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla ei harmainta aavistusta näistä asioista, mutta tässä lisää teorioita: :laugh:

Autothrottle laitetaan päälle ja se tekee äkkinäisen korjauksen?

Suihkuturbiinin siipien kierrosluvun (ulinan korkeuden) muuttuessa nopeasti siipien kohtauskulma kasvaa hetkellisesti ja voimistaa ääntä?

Moottorien aiheuttama värähtely on pyritty minimoimaan matkalentotehoilla ja -nopeuksilla (moottorit voivat tuottaa enemmän tärinää ja melua alhaisemmilla tehoilla)?

Taajuus kasvaa yli ihmisen kuuloalueen?

Maasta kuulosteltuna moottorien äänen voimakkuus vaihtelee nopeasti, koska taivaan halki liikkuvan moottorin ääni säteilee eri suuntiin eri voimakkuuksilla (esim. suoraan taakse voimakkaammin kuin suoraan alas)?

 

huomaa jopa maasta käsin - äänettömästi yli lentävä kone ärjäisee kumman kuuluvasti

Minäkin olen joskus kiinnittänyt tuohon huomiota ja ihmetellyt.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tämän laskuvaiheen huomaa jopa maasta käsin - äänettömästi yli lentävä kone ärjäisee kumman kuuluvasti usein Helsingin yllä, jolloin käännän katseeni taivaalle ja kone on jo melkein ohittanut itseni.

 

Tässä on ainakin selvästi kysymys äänivallista. Matkanopeudella lentävä matkustajakonehan lähentelee sitä yhtä machia, joten kone on jo tosiaan aika kaukana ennen kuin ensimmäiset pihinät kuuluvat. Äänivalli on kaikkein pakkautunein ensimmäisten äänien kohdalla, joten ääni muuttuu pian niiden jälkeen tavalliseksi kohinaksi. Asia on helpoin ymmärtää parin kuvan avulla, joita löytää esim. täältä: http://science.howstuffworks.com/question73.htm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jopas on taas päivän MUTU-tieto kerääntynyt yhteen ketjuun ;D

 

Hyvin monessa suihkukoneessa olen huomannut että noin 5-10 minuuttia nousun jälkeen kabiiniin sisälle ainakin kuulostaa siltä, kuin suihkumoottreihin lisättäisiin jotenkin lisää potkua, ts. kierrosluku selvästi kasvaa. Ilmiötä kestää n. 10-15 sek, ja kiihtyy yhä korkeammaksi ulinaksi, kunnes hiipuu taustalle, sa samalla ääni normalisoituu. Samalla yleensä koneen nousukulma oikenee enemmän vaakalennon suuntaan, ja matkustamossa tuntuu kuin pudottaisiin hetkellisesti pieneen ilmakuoppaan.

 

Tämä johtuu siitä että koneen laskusiivekkeet eli laipat otetaan sisään. Laipoista tulee monissa konetyypeissä aika erikoinen ääni kun ne ovat ilmavirrassa ja liikkuvat, esim. Avroissa melkoinen ulina, samoin airbussien laippojen ääni kuuluu maahan asti jos on koneen alla maassa kun se lähestymisen aikana lentää yli ja ottaa laippoja ulos. Sama toki tapahtuu käänteisenä kun laippoja otetaan ulos: ilmanvastus kasvaa joten tuntuu kuin pilotti painaisi jarrua.

 

Tuo nousukulman oikeneminen ja "putoamisen" tunne nousun aikana johtuu siitä että laippojen tullessa sisään siiven profiilin kaarevuus vähenee ja sen tuottama nostovoima pienenee. Siksi nousukulma loivenee hetkellisesti kunnes ilmanopeus kiihtyy.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on ainakin selvästi kysymys äänivallista. Matkanopeudella lentävä matkustajakonehan lähentelee sitä yhtä machia, joten kone on jo tosiaan aika kaukana ennen kuin ensimmäiset pihinät kuuluvat. Äänivalli on kaikkein pakkautunein ensimmäisten äänien kohdalla, joten ääni muuttuu pian niiden jälkeen tavalliseksi kohinaksi. Asia on helpoin ymmärtää parin kuvan avulla, joita löytää esim. täältä: http://science.howstuffworks.com/question73.htm.

 

Joo mutta lentokoneet lentää alle Mach 1. Eli ei kannata tuota linkkiä katsella kun siinä puhutaan nyt soonisilla nopeuksilla lentämisestä. Ihan vaan ettei kukaan ymmärrä asioita väärin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avroissa melkoinen ulina, samoin airbussien laippojen ääni kuuluu maahan asti jos on koneen alla maassa kun se lähestymisen aikana lentää yli ja ottaa laippoja ulos. .

 

Liittyykö tämä siihen ilmiöön minkä huomaa usein täällä pääkaupunkiseudulla, kun usein ensimmäinen havainto laskeutumassa olevaan koneeseen on eräänlainen "ulvaisu", jonka jälkeen alkaa nomaali lentomelu? 

En ole kiinnittänyt huomiota konetyyppiin, mutta mielestäni tätä ilmiötä ei ole tullut vastaan ennen

"bussien" aikakautta.

Itse olen pähkäillyt, että se liittyisi enemmän moottorityyppiin ja että tietystä kulmasta lähestyttäessa kuulijaa se aiheuttaisi moisen äänen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan tuo laipoistakin johtua, jos ne todella pitävät suihkumoottorin äänen selkeästi ylittävää ääntä (nimenomaan noissa Avroissa). Vai resonoiko siipi jotenkin moottorien ääntä laippojen sisään- ja ulosvetovaiheessa?

 

Joskus näkee ja kuulee saapuvan koneen, ja sellaista normaalia pientä sihinää kuuluu. Sitten tosiaan sihinään verrattuna n. 10x äänellä ulvaisu, ja moottoriäänet todella kuuluvana sen jälkeen. Jotenkin olen aina yhdistänyt tuon laskeutuvaan koneeseen.  Vaikea kuvailla ilman ääninäytettä, muuta sellainen hassu "RUUUU-HAAAAAAAAA" -ulvaisu kuuluu koneesta...

 

Selkeimmin huomasin tuon Espanjassa, kun Malagaan laskeutuvat koneet ylittivät Benalmadenan ennen Marokon laskukieppiään, ja melko säännöllisesti juuri majapaikkamme kohdalla ulvaisivat nuo pannut huutamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan tuo laipoistakin johtua, jos ne todella pitävät suihkumoottorin äänen selkeästi ylittävää ääntä (nimenomaan noissa Avroissa). Vai resonoiko siipi jotenkin moottorien ääntä laippojen sisään- ja ulosvetovaiheessa?

 

Joskus näkee ja kuulee saapuvan koneen, ja sellaista normaalia pientä sihinää kuuluu. Sitten tosiaan sihinään verrattuna n. 10x äänellä ulvaisu, ja moottoriäänet todella kuuluvana sen jälkeen. Jotenkin olen aina yhdistänyt tuon laskeutuvaan koneeseen.  Vaikea kuvailla ilman ääninäytettä, muuta sellainen hassu "RUUUU-HAAAAAAAAA" -ulvaisu kuuluu koneesta...

 

Selkeimmin huomasin tuon Espanjassa, kun Malagaan laskeutuvat koneet ylittivät Benalmadenan ennen Marokon laskukieppiään, ja melko säännöllisesti juuri majapaikkamme kohdalla ulvaisivat nuo pannut huutamaan...

Itse asustelen tässä oulun eteläpuolella siihä kohtaa, missä etelästä tulevat koneet alkavat pikkuhiljaa kaartamaan finaaliin kiitotielle 30. Erityisesti Avroissa kuuluu juuri tuo mainitsemasi ääni siinä vaiheessa, kun ottavat laippoja/telineitä ulos. Enemmän mun mielestä juuri laipoista.

Samalla tavalla nousussa kuulee, tosin toisin päin. Ääni on silloin nouseva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo alussa kuvattu ääni tulee melko varmasti laskusiivekkeistä niiden sisään- ja ulosottovaiheen aikana. Koneen sisällä ääni on erityisen voimakas juuri Avrossa, kuten kirjoittaja toteaakin. Tämä johtuu mahdollisesti siitä että Avrossa on ylätasosiipi. Laskusiivekkeiden aiheuttama turbulenttisuus ilmavirtauksessa on suurimmillaan niiden takana ja alapuolella, jolloin turbulenssi osuu takarunkoon ja ikkunoihin, josta se kuuluu äänenä koneen sisälle. Alatasokoneissa sitävastoin turbulenssi jää koneen alle.

 

Tuo toinen ääni-ilmiö eli erityisesti Airbusseista kuuluva "ulvahdus" saattaa johtua toisestakin syystä nimittäin moottorien ohivirtauspuhaltimesta. Olen joskus laskenut, että tietystä katselukulmasta katsottuna (etuviistosta) osa puhallinsiivistä liikkuvat todellisuudessa katselijasta (kuuntelijasta) poispäin, vaikka koko kone lähestyykin. Tämä vain lyhyen hetken kestävä tilanne voi aiheuttaa kaikenlaisia ääni-ilmiöitä, varsinkin jos osa puhallinsiivistä samalla jää moottorin suojakuoren katveeseen. Tuossa "ulvahduksessa" nimittäin kuuluu selvä nopea doppler-efekti (eli ääni nousee tai laskee), ja aina kun sen kuulee kone lähestyy liki samalla "lähestymiskulmalla".

 

Kommentteja ja vastaväitteitä please  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoitan Nilsin kommentit. Itsekin olen pistänyt merkille Avron ulinan laippoja sisäänvedettäessä nousun jälkeen (ja ennen laskua taas ulostyönnettäessä).

 

Pikkubusseissa taas kuuluu selvä prrrrrrrrrrrrrrrt ääni, huomattavasti kovempi kun avrossa. Jos istut siiven kohdalla niin tuntuu kuin tuolisi alta olisi joku toinen moottori käynnistymässä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo mutta lentokoneet lentää alle Mach 1. Eli ei kannata tuota linkkiä katsella kun siinä puhutaan nyt soonisilla nopeuksilla lentämisestä. Ihan vaan ettei kukaan ymmärrä asioita väärin

 

Olisikos tästä linkistä sitten enemmän apua http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/sndwave.html?

Kyllähän ääni tulee hieman jäljessä vaikka mennäänkin alle yhden machin.

 

Edit: jäljessä on ehkä hieman väärä sana, mutta pointti lienee selvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D ;D ;D

Täähän on oikea kaikkien "joka-kodin-fyysikkojen" ketju! Hyviä teorioita paljon!

 

Äänestä; eikös se kulje n 340 m/s --> 1km = 3s --> 10km = 30s, eli sen verran jäljessä ääni tulee kuulijalle ylilentävästä koneesta (FL330+) (suuruusluokka oikea, ei tarkkaaa... ;) ). Mutta niin kuin joku jo totesi, jos kone kulkee Mach0.86, on se vielä jotain ihan muuta kuin Mach1.0. Eli äänivallin rikkoutumiseen liittyviä fysikaalisia teorioita ei tarvinne pähkäillä...

 

Kun vastus kasvaa --> lisää tehoa kiitos! Ja laipat ja tellingit kasvattavat vastusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äänen nopeus on lämpötilan funktio. 10 km:n korkeudessa (~FL330) äänen nopeus on 299 m/s, mikäli lämpötila on standardi-ilmakehän mukainen eli -50 C. Laskekaapas siitä se aika lineaarisesti interpoloimalla.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äänestä; eikös se kulje n 340 m/s --> 1km = 3s --> 10km = 30s, eli sen verran jäljessä ääni tulee kuulijalle ylilentävästä koneesta (FL330+) (suuruusluokka oikea, ei tarkkaaa... ;) )

 

Tämähän pitäis siirtää tuonne vitsi osastolle, sen verran hupaisaa luettavaa.  ;D

 

Mulla ei ainakaan ole niin tarkka kuulo että kuulisin koneen joka oli yli FL300  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän pitäis siirtää tuonne vitsi osastolle, sen verran hupaisaa luettavaa.  ;D

 

Mulla ei ainakaan ole niin tarkka kuulo että kuulisin koneen joka oli yli FL300  :P

Kyllähän sen nyt kuulee. Vieläpä ihan hyvin:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: jäljessä on ehkä hieman väärä sana, mutta pointti lienee selvä.

 

Joo... tosin edellä voisi olla aika paljon parempi sana, jos mennään jonkun edessä...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D ;D ;D

Täähän on oikea kaikkien "joka-kodin-fyysikkojen" ketju! Hyviä teorioita paljon!

 

Äänestä; eikös se kulje n 340 m/s --> 1km = 3s --> 10km = 30s, eli sen verran jäljessä ääni tulee kuulijalle ylilentävästä koneesta (FL330+) (suuruusluokka oikea, ei tarkkaaa... ;) ). Mutta niin kuin joku jo totesi, jos kone kulkee Mach0.86, on se vielä jotain ihan muuta kuin Mach1.0. Eli äänivallin rikkoutumiseen liittyviä fysikaalisia teorioita ei tarvinne pähkäillä...

 

Ja siinä yksi lisää :) Siis se äänihän ei siis kuulu koneen etusektoriin vai? ja sen takia ääni kuullaan vain koneen mentyä ohi?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään