Guest B777

Alkaen 1 064 450e.

64 viestiä aiheessa

Tälläiselle autofriikille kuin mulle, tämä päivä oli ehkä ikimuistoisin päivä elämäni aikana tähän mennessä. :thmbup:

 

Noin kuukausi sitten saapui kirjekuori postissa jossa luki Rolls Royce ja kirjeen luettua saimme huomata saaneen kutsun 22. elokuuta Porvoon Haikonkartanoon tutustumaan upouuteen Rolls Royce Phantomiin livenä. Suomessa kyseisiä autoja ei ole yhtään kappaletta myytynä, nyt tämä auto teki ensidebyyttinsä suomen maalla ja tien päällä. Viimeksi suomeen on myyty Rollssi vuonna 88. Tohtori Klaus Mehrlich (Rollsin euroopan markkinointijohtaja) oli saapunut suomeen esittelemään kyseistä autoa muutamille valituille Suomessa.

 

Maustetaan stooria kuvilla (kuvat eivät paljoa kiinnostaneet siinä vaiheessa, joten 6v vanha pokkari taskussa mentiin joten kuvat on mitä on)..

 

Homman idea selviää ehkä heti avauskuvasta:

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rolls Royce Motor Cars toivottaa sinut tervetulleeksi..

 

Kun small talkit ja shamppanjat olivat tulleet nautituiksi siirryimme Haikonkartanoon sisälle jossa BMW:n suomen toimitusjohtaja Jyrki Kupila piti tervetuliaspuheen ja toivotti hauskaa päivää, siirryimme alkupaloihin josta seurasi pääruoka ja jälkiruoka (yllättäen ::))

 

Kun turhat muodollisuudet oli saatu tehtyä, nautimme kupit kahvia ja rupesimme kuuntelemaan Tohtori Klaus Mehrlichin puhetta Rollssin historiasta.

 

Kuvassa oikealla Jyrki ja vasemmalla Klaus.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Klaus kertoi Rollsin periaatteen, kankaalla lukee näin "Strive for perfection in everything you do. Take the best that exists and make it better. When it does not exist, design it" Voikohan totakaan filosofiaa enää hienommin sanoa :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Klaus kertoi nopeasti asiakkaan mahdollisuuksistaan muokata millainen auto ikinä mieleen tulee. Eräs asiakas oli kuulemma ihastunut oman takapihansa tammeen ja halusi siitä autonsa puupaneelit, näinpä Rolssin väki tuli ja kaatoi puun ja vei mennessään Englantiin, kuivatti puuta kaksi vuotta, hioi siitä paneelit autoon ja toimitti auton. Näin ollen kaverilla oli sitten takapihan tammi omassa autossaan ;D Mikäli olet tuleva Rolssin asiakas, pääset halutessasi tutustumaan heidän päätehtaaseen Englantiin, ensin sinut noudetaan kotoa lentokentälle jossa sinulle on varattu heidän oma jettinsä, sillä tehtaan lähellä sijaitsevalle lentokentälle, sieltä Helikopterilla tehtaan katolle ja sieltä sitten kiertämään paikkoja ja valitsemaan itse mm. sisustuksen väri ja layout ja muut paneelit jos ei kuvat ja esitteet miellyttäneet. Lysti toki ilmaista.

 

Klaus kertoi ystävällisesti, että jokaisella on mahdollisuus henkilökohtaseen koeajoon ja esittelyyn mikäli näin haluaa, ja eihän sitä kahta kertaa tarvinnut ainakaan minulta kysyä ;D

 

Koska paikalla oli kuitenkin reilu kymmenen ihmistä, olisi odottaminen tullut tylsäksi joten Bmw oli järjestänyt paikalle muita kärryjä koeajettaviksi, ne olivat M5, 650, Z4, Mini Cooper S sekä 730d.

 

Itse olen aina halunnut päästä ajamaan tuota uutta M5:sta joten nappasin sen sitten ekana alle, mikäli jollekulle jäi epäselväksi mistä härvelistä kyse niin pari kuvaa havainnollistamaan :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ehkä noi putket kertoo Samillekin että nyt ollaan ajamassa AUTOA ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ainutlaatuisen 7-portaisen sekventiaatiolootan vaihdekeppi. Alhaalla oleva nappula säätää vaihtojen nopeutta..

 

[ attachment removed / expired ]

 

Auto oli varustettuna ~kaikilla lisävarusteilla johon kuului lentokoneistakin tuttu HUDi joka toimikin todella loistavasti. Pokkarilla oli kiva havainnollistaa asiaa mutta kai se tosta jotenkin näkyy :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kun M5 oli poljettu läpi vaihdoin Luxus coupeeseen, eli 650:een.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Keskityin lähinnä ajamiseen joten kuvia paljoa jaksanut ottaa. Auto oli kyllä todella mukava ajettava, 5L V8:sta lähtee tarpeeksi potkua ja normaali automaattiloota hoitaa tehtävänsä nätisti ja ryhdikkäästi, no complains.

 

No mutta, johan tässä tuli tarpeeksi pelleiltyä, eiköhän mennä asiaan, Phantom alle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Autolla suomessa hintaa kevyen reilut 600 000e. Auto oli selvästi matkustajalle suunnattu, takana molemmilla matkustajilla omat näytöt, pöydät, jääkaapit, sivuverhot ja muuta perushärpäkettä.

 

Moottorina toimii BMW:n 6.75 litranen V12. Autossa ei ole kierroslukumittaria, pelkkä "Power reserve" mittari joka näyttää kuinka paljon auton tehovaroista kuljettaja käyttää, prosentteina tietenkin :D

 

Sitten kuvia..

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Minä kiitän, autoa voi kuvata yhdellä sanalla ja se on laiva. Sisälle ei oikeasti kuulunut täyskiihdytyksessä moottorin ääntä, rengasmelu oli suhinaa ja auto suorastaan kellui, aika järisyttävä kokemus, ei voi verrata kyllä mihinkään muuhun edustusautoon.

 

Pehmoilun jälkeen oli vielä pakko ottaa itselle Z4 alle ja lähteä kokeilemaan parit kurvit, auto osottautuikin ehdottomaksi lemppariksi kaikista ajetuista autoista, jos pitäis joku itselle hankkia niin Z4 ois oma valinta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä tällänen pikastoori ehkä vähän harvinaisimmista autoista, mikäli jotain kiinnostaa :)

 

Tulipa piruttain laskettua, autojen alkaen-hinnat netistä ja tuli näemmä tollasella rahamäärällä ajettua autoja parin tunnin aikana, oli kyllä koko rahan arvosta ;D

 

Lahjaksi tuli shamppanjaa ja Rolssin esitteitä ja lämmintä kättä  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai etta bemarit on sitten namuja 8) Rollssi on kyl todella ruma minunkin mielestäni, mutta kyllähän sellaisenkin kyytiin mielellään menisi ;)

Kiitos tästä kuvakertomuksesta, tälläisiä jaksaa aina lukea/katsoa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä näin tuollaisen Rollsin tässä kesällä kun olin keikalla yhdessä paikassa. Tosin se näytti hiukan isommalta, en vain nyt muista mikä se malli on, mutta justiin kaikki tuollaiset hienoudet, takaovessa on jopa sateenvarjo siellä sisällä jonka saa siitä sitten tarvittaessa. Mutta pointti oli se että se on ruma kuin _________ .  :P

 

EDIT

 

Ei vaan kyllä se taisi justiin tuo sama malli olla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
takaovessa on jopa sateenvarjo siellä sisällä jonka saa siitä sitten tarvittaessa.

 

Jep näin on, se jopa kuivaantuu siellä kun sen sinne laittaa kun se on tuuletettu lämmin tila :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten uskalsit koeajaa tuommoisia?!!! eikös oo hirveät omavastuus ja maksut jos vähänkään naarmuttaa pintaa tai jotain?????

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten uskalsit koeajaa tuommoisia?!!! eikös oo hirveät omavastuus ja maksut jos vähänkään naarmuttaa pintaa tai jotain?????

 

Uskalsinkin ajaa ihan sen takii ja pelkästää sen takii ku en oo mitenkään autosta vastuussa, muuten eihän nyt hullukaan noin rumaa autoa ajais isoilla riskeillä. Ts. ei ollut omavastuuta ja ajokorttiakaan ei pahemmin kyselty. Ei kuulu oikeen tuon luonteen tapahtumaan kertoa vakuutus tms, asioista ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, olen kateudesta vihreänä. Mikko otti lippiksen päähän, karvanopat peiliin, wunderbaumia kehiin ja hopsan vaan M5:n kyytiin!  ;D Nooh, valmistaahan se Fiiattikin Ferrareita... ;) Voi voi, minkä suojiin on Rolls-Royce ja Mini joutunut. Toivottavasti nautit "koko rahan edestä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, olen kateudesta vihreänä. Mikko otti lippiksen päähän, karvanopat peiliin, wunderbaumia kehiin ja hopsan vaan M5:n kyytiin!  ;D Nooh, valmistaahan se Fiiattikin Ferrareita... ;) Voi voi, minkä suojiin on Rolls-Royce ja Mini joutunut. Toivottavasti nautit "koko rahan edestä".

 

HEHE ;D

 

Eikä Fiat kyllä valmista Ferrareita, omistaa sen vaan, eikä sitäkään tee kauaa :) Ja tuli nautittua kyllä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä noi putket kertoo Samillekin että nyt ollaan ajamassa AUTOA ;)

 

[foto]

 

Tuollaiset pakoputkenpääthän saa jokainen amis ostettua Escorttiinsa lähimmästä osaset- liikkeestä. ;D

 

Hieno kuvasetti autoista joihin minulla ei tule koskaan olemaan varaa. :laugh:

 

Mikäs siinä kun olisit pölhäissyt koko auton :laugh:

:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep jep.  :) Jotenkin vaan niin surrealistinen toi //M-logo, kun kerrankin näkee sen ihan aidossa paikassa.

 

Jos minulla olisi M5, tai jokin muu yhtä hieno auto, se saisi välittömästi seuraavanlaisen käsittelyn. Haineväantenni (eikö ne idiootit vieläkään tiedä mikä on takaikkunaan integroitu antenni), M5-logo ja amispakoputket pois. Sallinet minun käyttää kuvaasi?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eikä tartte viisastella kloonausjäljistä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo lainaa pois.

 

Itse kyllä antaisin putket olla, sopii ihan ok henkeen, mutta tosiaan turhat logot pois jne, siitä samaa mieltä. Ja ei tuo evä katolla itseä ainakaan ole häirinnyt :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monessa dieselmallissa pakoputket ovat tyylikkäästi vain aavistuksen verran näkyvillä. Jotain sellaista ratkaisua hakisin ite noihin törröttäviin putkiin.

 

Logoista vielä... Mun mielestä se on "hyvä tapa" kalliimmissa autoissa, ettei sellaisia ole. Kyse ei ole mistään suomalaisesta vaatimattomasta mentaliteetista tai siitä että "Ehhehe, jos siinä ei ole logoja, se on karvalakkimalli!!" vaan ihan siitä, että noin se on tyylikästä. Todella monesta Audista ja Mersustakin ne on poistettu, taitaa ihan autokaupoissa olla optionakin se niiden poistopalvelu? Kyllä sitä show-offia tuollaisella autolla saa muustakin kuin jostain logosta. 8)

 

EDIT: Olen jo pitkään miettinyt, että onko takaparkkitutkan tunnistimien kätkemiseen mitään konstia. Tuossa ne ei näyttäis olevan ainakaan räikeästi esillä...? Parhaimmillaan ne on mustassa helmassa matalalla, sinne ne piiloutuu hyvin. Joissain Citroëneissa ne pistää silmään tosi pahasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha, vai tollasia autoja Haikossa. No joo kaipa nuo autoja sitten oli... Rolssi erottuu kyllä massasta varsin railakkaasti. *Mutinaa*. ;) 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(eikö ne idiootit vieläkään tiedä mikä on takaikkunaan integroitu antenni)

Integroitu antenni on radiota varten...

 

Ja ainiin Mikko, komeat autot olet päässyt koeajamaan. Joko teit kaupat  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä vielläkään ymmärrä, että miten nuo ovat amispakoputket.  :P Ja miten voi pakoputket häiritä Oskari sua noin paljon, että olisit ne heti poistamassa näkyvistä...toisaalta en kyllä usko alkuunkaan, että jos saisit tuollaisen auton, niin se auto kokisi tuollaista käsittelyä tuon perän osalta, kun tuossa kuvassasi.

Muuten hienot kuvat ja mukava nähdä kuvia tuosta Phantomistakin...tuli tuollainen Monacossa nähtyäkkin. Mutta joo, kyllä tuo Z4 on noista nätein...mukavan näköinen pikku sportti!  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No todettakoon, että oma mielipiteeni noihin putkiin on se, että Bemarin tunnusmerkki ollu jo monet vuodet M-sarjoissa tuo 4 putkea hanurissa. Mun mielestä sopii aiheeseen, edellinen V8 M5 oli mun mielestä erinomasen näkönen, pienistä yksityiskohdista näki, että sisällä on ehtaata Vinkkeli tekniikaa, ja vielä oli manuaali askillakin.

Ferrareilla sama juttu, ainahan niillä on putkistot hanurissa ollu esillä ja Lambolla sama juttu. Nykyään on muodissa toi putki/kulma systeemi, kukin tavallaan. Tietenkin kun kaikki putket ja merkit kätkee, niin saa piilotettua vielä enemmän sitä sleeper henkeä, mutta M sarjan laitteissa pitäisi sitten tuo etulokasuojakin ommella umpeen, ettei siitä erota mallimerkintää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä vielläkään ymmärrä, että miten nuo ovat amispakoputket.  :P Ja miten voi pakoputket häiritä Oskari sua noin paljon, että olisit ne heti poistamassa näkyvistä...

 

Vähän itsekkin alkaa ihmetyttämään että missä kulkee amiksen ja ei-amiksen raja jos tehdaspakoputketkin ovat "amis"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntemukseni M5:n ulkonäkö koskien voisin kiteyttää yksinkertaisesti: kaunista

 

Kiitokset Mikolle mielenkiintoisesta threadista. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahans, meilläpäin taitaa olla postin jakelussa jotain häikkää, kun ei kutsu kerennyt ajoissa perille.

Pitää laittaa Postille palautetta...

 

:)

 

Hienot kuvat, mutta niin oli autotkin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä vielläkään ymmärrä, että miten nuo ovat amispakoputket. 

 

Vähän itsekkin alkaa ihmetyttämään että missä kulkee amiksen ja ei-amiksen raja jos tehdaspakoputketkin ovat "amis"?

En puhunut mistään pakoputkista, vaan pakoputkenpäistä. Ja tässä on noita amispäitä: http://workspace3.smilehouse.com/workspace.client_completos/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=2246&OpenGroups=2246 ;);D

 

Taas alkoi kauhea ininä pienestä läpänheitosta. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En puhunut mistään pakoputkista, vaan pakoputkenpäistä. Ja tässä on noita amispäitä: http://workspace3.smilehouse.com/workspace.client_completos/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=2246&OpenGroups=2246 ;);D

 

Kyllä kai kaikki nyt tajusi, että tässä puhuttiin pakoputkenpäistä.

Entäs, eikös ne sun moposi kaikki sälät, joista laitoit tänne kerran kuvia, niin eikös ne sitten ole mielestäsi amis-sälää. Samalla tavalla ne ovat ulkonäön viilamista, kuin nuo pakoputkenpäät:P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se päivä, jolloin minun nimissäni on BMW, lehmät lentävät ja Suomi on voittanut viidettä kertaa putkeen jalkapallon MM-kisat.

 

Lähinnä noi tommoset pakoputket häiritsee "paljon melua tyhjästä" -mielikuvan takia... Eli siis useimmiten tommoset viritykset on autoissa, joissa on näköä muttei sitä puhtia. Ja sitä melua sitten riittääkin. Melun täytyy tulla konehuoneesta, eikä putkista. Olkoonkin, että noi on tehdaspakoputket. Amis-termi nyt on liioittelua, mutta kuvaa hyvin asiaa. Nää on makuasioita... Tarkistakaa nenänne ylimääräisten palkokasvien osien varalta. :P

 

Kukaan sulle ollut BMW:tä myymässäkään, ei hätää ;) Niin, ja tosta V10:stä kyllä riittää ihan ääntä moottorista eikä sen pakoputkiston takia, usko pois ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Integroitu antenni on radiota varten...

 

Ja ainiin Mikko, komeat autot olet päässyt koeajamaan. Joko teit kaupat  ;)

 

Hehe, ei kyllä ainakaan Rollssista kauppoja syntynyt ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehe, ei kyllä ainakaan Rollssista kauppoja syntynyt ;)

 

Entäs se Znelonen? Just sopiva nuoren miehen auto ja kameralaukkukin mahtuu varmaan takaboxiin... Ja ne seiskassa olevat Classicit sopis paremmin tohon neloseen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään