Ilkka Toivanen

Lentoasema 5:n historiakuvia, sarja I

15 viestiä aiheessa

Sain hienon mahdollisuuden lainata työkollegani keräilykansiota ja postata pari kuvaa menneiltä ajoilta.

 

Kirjallisuudessa on mainittu saksalaisten 1930-luvun alussa Suomeen tehdystä liitokonekiertueesta, mutta kuviin en ole pahemmin Suomen Kuvalehden pikku-uutista lukuunottamatta törmännyt. Nyt kuviakin löytyy. Kuvien yläreunassa on vielä mukavasti tietoja: Kuvatunniste?, LA5 = Lentoasema 5, Suur-Merijoki, Kuvateksti, päivämäärä, kellonaika, jokin numerointi ja kuvaajan nimi.

 

Kuvat via J Nykänen. Kiitos.

 

1.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Laskussa

[ attachment removed / expired ]

 

3. Neljän koneen rivi -- taimmainen kone voisi olla Klemm-25? Kaksi viimeistä numeroa rungossa näyttäisi olevan 43.

[ attachment removed / expired ]

 

4. "Darmstadt" ja "77". Pyrstössä lukee suurennetusta kuvasta katsottuna "Akaflieg Darmstadt, Tel 354"

[ attachment removed / expired ]

 

5. "D-Klettermaxe" ja "17"

[ attachment removed / expired ]

 

6. "D-Cumulonimbus"? ja "19"

[ attachment removed / expired ]

 

7. Yleiskuvaa "Saks. liit. lent."

[ attachment removed / expired ]

 

Kaikenlainen lisäinfo olisi tarpeen:

- liitokoneiden merkit ja mallit,

- henkilöiden nimet, jos tunnistettavissa,

- kirjallisuuslähteitä joissa asioista on mainintoja.

 

Ja mikäli raatia kiinnostaa lisäsarjat, olisi tarjolla mm. lentonäytös Suur-Merijoelta 3.8.1935, ilmavoimien konerivistöjä, ilmavoimien lentomuodostelmia ja muuta sekalaista (1930-luvun puolivälin paikkeilta).

 

Edit: Tekstejä zoomikuvista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nättiä  :o Vielä kysytkin että kiinnostaako lisäsetti ;D Hakaristitkin peräsimissä luovat kyllä tunnelmaa. Valitettavasti kysymyksiisi en osaa vastata, mutta joku muu voipi nuo tyypit hyvin tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan vielä detskuja noista kuvista.

 

WerkNr 281? Kuka suomalainen kapteeni vai peräti eversti kuvassa?

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

"DEV Landesgruppe VI"?

[ attachment removed / expired ]

 

"Landesgruppe XIV"?

[ attachment removed / expired ]

 

"K???flugfaug???"?

[ attachment removed / expired ]

 

"15 Rhö???? 1934"?

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

1.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Grunau 9

 

 

3. Neljän koneen rivi -- taimmainen kone voisi olla Klemm-25? Kaksi viimeistä numeroa rungossa näyttäisi olevan 43.

[ attachment removed / expired ]

 

 

77 / Darmstadt, tyyppiä D 28 b Windspiel, suunnitellut Akaflieg Darmstadt

 

D-Cumulonimbus, tyyppiä Grunau Baby II. Tunnus viittaa Die Hannan lentoon ukkospilvessä 1933, josta tuli silloinen lentoajan maailmanennätys

 

17/ D-Klettermaxe, tyyppiä Rhönadler

 

Klemm Kl.25 D-2943

 

Värejä kuviin: Saksalaisesten koneiden kansallisuustunnuksena oli vuoden 1934 loppuun asti musta-valko-punainen raidoitus oikealla puolella, vasemmalla puolella valtiolippu, punaisella pohjalla valkea ympärä, jossa musta hakaristi kärjellään.

 

"15 Rhö???? 1934"?

[ attachment removed / expired ]

 

 

15. Rhönsegelflugzeugwettbewerb 1934

Wasserkuppe - Unterpörlitz 73 km Höhe üN 1810m

Wasserkuppe - Padach 62 km Höhe üN 1380m

Wasserkuppe - Northeim 135 km Höhe üN 2070m

 

Kyse oli siis järjestetyksessä 15. purjelentokilpailusta.

Höhe üN tarkoittaa suurinta korkeutta (über N....?)

 

Tiedot kirjasta Hanna Reitsch Lentäminen - elämäni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia olet löytänyt, Ilkka! :) Tässä kuvassa veikkaan tuon käkkäräpään, joka kurkkii ohjaamoon olevan itse "Die Hannan" eli Hanna Reitschin. Samantapaisia kuvia Suur-Merijoelta tuolta saksalaisten kiertueelta syyskuussa 1934 löytyy tuosta Jouninkin mainitsemasta kirjasta.

 

Jukka

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kommenttia:

Babyn takarungossa näyttäisi lukevan "Kunstflugtauglich" = taitolentokelpoinen. Liekö mainosteksti vaiko merkki koneyksilön rakenteellisesta/varustuksellisesta kelpoisuudesta taitolentoon?

Olisikohan "Höhe üN" oikeasti "Höhe üM" =korkeus merenpinnasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mikäli raatia kiinnostaa lisäsarjat, olisi tarjolla mm. lentonäytös Suur-Merijoelta 3.8.1935, ilmavoimien konerivistöjä, ilmavoimien lentomuodostelmia ja muuta sekalaista (1930-luvun puolivälin paikkeilta).

Älä kysy minultakaan, että kiinnostaako...

hienoa kun noissa on päivämäärät ja kaikki. jäljestä päätellen otettu lasinegalle ?

Markku

Ainakin "SUOMEN ILMAILULIITTO 75 VUOTTA 1919-1994"  kertoo saksalaisten lentonäytöksistä jotka pitivät Helsingin Tuomarinkylässä, Viipurissa ja Tampereella.

Nämä kuvat ovat Suur-Merijoelta ja tuossa SIL:n historiikissä on kolme kuvaa Tuomarinkylän näytöksestä.

sama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä kysy minultakaan, että kiinnostaako...

hienoa kun noissa on päivämäärät ja kaikki. jäljestä päätellen otettu lasinegalle ?

Markku

Ainakin "SUOMEN ILMAILULIITTO 75 VUOTTA 1919-1994"  kertoo saksalaisten lentonäytöksistä jotka pitivät Helsingin Tuomarinkylässä, Viipurissa ja Tampereella.

Nämä kuvat ovat Suur-Merijoelta ja tuossa SIL:n historiikissä on kolme kuvaa Tuomarinkylän näytöksestä.

sama.

 

Lisää yksityiskohtaisempaa tietoa ja valokuvia Suomen kiertueelta löytyy tosiaan myös Hanna Reitschin "Lentäminen-elämäni"-kirjasta. Tässä Tampereen Ilmailuyhdistyksen nettisivuilta lainaamani ote, joka on myös tuosta kirjasta. Kirjoittanut Osmo Toiviainen:

 

1930-luku ja sota-aika   

 

"Varsinaisen sysäyksen purjelennon tuloon Suomeen

antoi syyskuussa 1934 maahamme vierailulle tullut Deutscher Luftsportvereinin retkikunta mukanaan

maailmankuulu neiti Hanna Reitsch, "Die Hanna" (sittemmin mm. Me 163 -rakettihävittäjän koelentäjä), ja joukko lennonopettajia hinaus-,

liito- ja purjekoneineen sekä vinttureineen.

Koneiden tyypit ja rekisteritunnukset menivät aikalaiskirjoituksissa sekaisin ja virheet ovat siirtyneet aina viime päivien historiikkeihin. Tässä korjaukset ja tarkennukset: hinauskoneena oli Klemm Kl. 25 (80 hv:n moottori, rek. tunnus D-2943), vintturiautona Buick, liitokoneena Grunau 9 ja purjekoneina Grunau Baby II (rek.tunnus D-Cumulo-Nimbus), D 28 b Windspiel (rek.tunnus vain D ja nokkaan maalattu yksilönimi "Darmstadt") sekä Rhönadler (rek.tunnus D-Klettermaxe) / Hanna Reitsch: Lentäminen-elämäni."

 

Löytyy linkistä: http://tiy.fi/fi/content/view/21/50/

 

Jukka

 

EDIT: Lisää kuvia vaan näytille, Ilkka. Se lentonäytös kiinnostaa! ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höhe üN tarkoittaa suurinta korkeutta (über N....?)

 

 

... vai olisiko Höhe über NN (Normalnull) joka oli 2002 saakka saksalaisten tapa määritellä nollakorkeus. Alla olevista linkeistä ilmenee että se perustuu ns. Amsterdamin 1879 merenpinnantasoon, joka on 1912 korvattu Berliinin Tiergartenissa olevilla korkeusmittapisteillä  8)

 

http://de.wikipedia.org/wiki/Meereshöhe

http://de.wikipedia.org/wiki/Normalnull

 

 

 

Hienoja kuvia muuten, ja hyviä kommentteja harvinaisesta aiheesta  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen olen sitä mieltä, että Babyn nokassa on merkintä "Höhe üM". Nokka näkyy varsin hyvin Reitschin Lentäminen-elämäni -kirjan kuvassa. Ainakaan siinä ei ole kahta isoa kirjainta ja Wikipedian mukaan Normalnull lyhennetään kahdella N:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aluksi tulkitsin, että kirjaimet olisivat üN, mutta uudelleenkatsottuna se voisi olla myös üM. Mene ja tiedä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

15. Rhönsegelflugzeugwettbewerb 1934

 

Kyse oli siis järjestetyksessä 15. purjelentokilpailusta.

 

 

Kuvan perusteella ja nettisurffailun perusteella luulisin, että tuon "zeug" voinee ottaa välistä pois. Nimittäin sehän ei edes mahdu tuohon tekstin väliin, mikä kuvassa on.

 

Siis Rhönsegelflugwettbewerb eli nimenomaan purjelentokilpailu, eikä purjelentokonekilpailu.

 

Tähän viittaisi myös seuraava nettisivu ko. kilpailujen isähahmosta, Oskar "Rhönvater" Ursinuksesta joka kuoli jo v. 1952:

 

http://www.ouv.de/seiten/verein_oskar.htm

 

EDIT: Yksi saksalainen ilmaisu taitaa olla vielä mainitsematta, eli Meeresspiegel, joka on nimenomaan merenpinta eli ~MSL eli mean sea level.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla