Tero Lähdesmäki

Liikunta- ym. rajoitteiset lentokoneessa

17 viestiä aiheessa

Pistäydyin tänään EFKU:lla vähän kuvailemassa kun päiväkin oli niin komea... :)

 

Kuvasaalis jäi laihaksi, mutta tuota ATR:n lähtöä odotellessa huomasin, että koneeseen virkailija talutti sokeaa matkustajaa koneeseen. Siitä tuli mieleeni, että mitenkähän lentoyhtiöt ovat miettineet esim. sokeain, kuurojen tai liikuntarajoitteisten osalta henkilökunnan toimintaa vaara-tai onnettomuustilanteissa?

 

Koneen tehdessä esimerkiksi pakkolaskun taitaa tämä asiakasryhmä olla "omillaan" ennenkuin muut pääsevät koneesta ensin ulos, vai kuinka? Vai onko koneen tällaiselle matkustajalle osoitettu ihan oma lentoemo joka huolehtii heistä/hänestä kaikissa tilanteissa?

 

Nämä on siis veikkauksia, kertokaa te totuus jotka tiedätte...

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Hyvä kysymys. Samaa tuossa juuri mietin, kun Miamista lentelin. Liikuntakyvyttöman potilaan raahaaminen ulos koneesta olisi varmaan jäänyt minun hennoille harteilleni :P Tässä kuva paari-installaatiosta MD11-koneessa.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Arttu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneessa on tietyt maksimimäärät mitä liikuntarajoitteisia tai itsematkaavia lapsia saa olla (suhteessa henkilökunnan määrään)... Ulkoa en nyt mitään lukuja kylläkään osaa heittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä ramp-henkilökunta tulee auttamaan yhdessä koneen henkilökunnan kanssa jos lennolla on kantoapua tarvitseva tai pyörätuolimatkustaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ja Scipholissa on ihan oma Medical Department, joka hoitaa nuo potilassiirrot pyörätuolilla jne.

 

Arttu

 

Yleensä ramp-henkilökunta tulee auttamaan yhdessä koneen henkilökunnan kanssa jos lennolla on kantoapua tarvitseva tai pyörätuolimatkustaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Juu, mutta ei ihan noilta riveilta, vaan vähän taaempaa. Kuljetus TODELLAKIN maksaa jonnin verran. Lentoyhtiö perii hinnan 9:ltä business-luokan paikalta (vaikka ei aina ollakaan busineksessä) + paarien kiinnitysmaksun, joka ainakin takavuosina oli Finnairilla luokkaa 20 000 mk. Eli parin kympin matkavakuutus on ihan mukava asia joskus... :P

 

Arttu

 

Onko Arttu tuossa kuvassasi riveiltä 5-6 laitettu tuoleja matalaksi?

Tuollaisella kuljetuksella saattaa olla hintaa jonninverran...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OIlisiko se siitä seuraavan välikön kohdalta turstiluokasta sitten, ainakin Bangkokin lennoilla emäntien lepopaikat on sillä kohtaa. Meinaan kun tuo ovi paistaa tuolta takaa. ;)

 

Tuolla kaverilla on ollut ainakin koneen paras matka-asento koko matkan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, suunnilleen niiltä main. Eli rivin 20 tietämillä. Eikä nuo nyt NIIN mukavat nuo paarit ole. Päin vastoin aika kovat. Lensin Floridaan päin businessluokassa. Ne penkit sai ihan makuuasentoon asti ja olivat taatusti pehmeät :P

 

Arttu

 

OIlisiko se siitä seuraavan välikön kohdalta turstiluokasta sitten, ainakin Bangkokin lennoilla emäntien lepopaikat on sillä kohtaa. Meinaan kun tuo ovi paistaa tuolta takaa. ;)

 

Tuolla kaverilla on ollut ainakin koneen paras matka-asento koko matkan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen verhoilla peitetty alue näkyi ainakin Miamin-lennoilla 20.12. ja 17.1. olevan turistiluokan ensimmäisen osan viimeisillä riveillä (noin 27-28?) oikeassa laidassa. Eli kohdassa, jossa on vain kaksi penkkiä vierekkäin.

 

Vähän sitä ihmettelin, mutten kehdannut lentoemänniltä kysyä, mikä se on... ???

 

(Tää oli muuten mun eka postaus tälle foorumille!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän ne menee suht makuuasentoon, mutta kyllä kotisänky on silti parempi :D

Ai kun aina olisi varaa matkustaa busineksessa :'(

 

Muuten: jos busineksessa edessä oleva on vetänyt penkin ihnan kenoon, niin et pääse helpolla ikkunapaikalta käytävälle tönimättä edessä istuvan tuolia ja vieruskaveria.

Vaikka luulisi, että tilaa riittää eturiveillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen verhoilla peitetty alue näkyi ainakin Miamin-lennoilla 20.12. ja 17.1. olevan turistiluokan ensimmäisen osan viimeisillä riveillä (noin 27-28?) oikeassa laidassa. Eli kohdassa, jossa on vain kaksi penkkiä vierekkäin.

 

Vähän sitä ihmettelin, mutten kehdannut lentoemänniltä kysyä, mikä se on... ???

 

(Tää oli muuten mun eka postaus tälle foorumille!)

 

Jep, sinne hiipivät emot nukkumaan kun joku tietty tuntimäärä on tehty töitä. Joskus nukkuvat busineksessakin jos siellä on tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kyllä siellä kelpaa matkustella :D :D

 

Tässä kuvassa jalkani on täysin suorana, kun istun. Ja olen 184 cm pitkä. Eli tilaa riittää, eikä takana olevan jalkahiki edes haise :P

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Ja tässä hieman yleisnäkymää. Koneena KLM:n B767

[ Attachment removed / expired ]

 

Arttu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ja Scipholissa on ihan oma Medical Department, joka hoitaa nuo potilassiirrot pyörätuolilla jne.

 

Ja meillä kotimaassa kuskataan potilas pyörätuolilla koneelle ja sitten pistetään kiipeämään portaat omin avuin ;D

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja meillä kotimaassa kuskataan potilas pyörätuolilla koneelle ja sitten pistetään kiipeämään portaat omin avuin ;D

 

 

HEHEHE...tuostahan saisi kyseenalaisen mainoskuvan Finnairille..... ;D

 

 

Tarkoituksenani oli alunperin tiedustella toimintaohjeista hätätilanteissa (eritoten henkilökunnan ohjeistuksesta), mutta hyvä näinkin että keskustellaan potilassiirroista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajalta kysytään, tarvitseeko hän kantoapua koneessa. Monta kertaa haluavat itse kävellä koneessa tai haluavat itse nousta kantotuolista pyörätuoliin. Mutta tarpeen vaatiessa kaksi nohevaa ramp-miestä kantaa matkustajan koneeseen/koneesta. Poikkeuksena EFHK:lla ulkorivit, joissa kantoa avustaa bussikuljettaja. Onhan se vähän vinhaa kyytiä istua keikkuvassa tuolissa, mutta ihan luotettavaa! ;D

 

Huima

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajat jotka tarvitsevat enemmän tai vähemmän pyörätuolia matkan aikana pyritään luokittelemaan IATA:n suositusten mukaan jo varausvaiheessa tai viimeistään lähtöselvityksessä kolmeen eri kategoriaan. Nämä huomioidaan kansainvälisillä lyhenteillä matkustajan varaustiedoissa sekä ns. PSM:essa eli Passenger Service Messagessa joka lähtee aina lähtösemalta väli- ja määräasemille. Tämä siksi että siellä tiedetään varautua avustamaan näitä matkustajia. Hoitaako tämän palvelun lentoyhtyiö vai lentoyhtiön alihankkija vaihtelee asemittain. Kyseessä on kuitenkin palvelu josta lentoyhtiöt eivät matkustajaa laskuta, vaan palvelu kuuluu lipunhintaan.

 

Tässä varauksissa ja sähkeissä käytetyt lyhenteet:

 

WCHS = matkustaja tarvitsee apua portaissa (S = steps)

WCHR = matkustaja tarvitsee apua rampilla/kävellessä (R = ramp)

WCHC = matkustaja tarvitse apua kokonaan (C = complet)

 

Esimerkki lentoyhtiöiden standardi PSM-sanomasta:

 

BRUKPXH

.HELKPAY 03031842

PSM

AY0813 BRU

- WCHC/OWN LAAKSONEN 12D

 

Näin Brysselissä Finnairin händlingagentti Aviapatrner saa tiedon siitä että lennolla AY813 on tulossa Laaksonen niminen matkustaja jolla on matkassaan oma pyörätuoli, ja että matkustaja on täysin liikuntakyvytön ja tarvitsee nosto- ja kantoapua koneesta aina seuraavaan pisteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään