Antti Laukkanen

LQA:n nokalla

24 viestiä aiheessa

A340-huuma taisi aika nopeasti kääntyä koneen suorituskyvy(ttömyyden)n kummasteluun, kun uusia kuviakaan ei ole juuri näkynyt. Arvelin jonkun tuuppaavan jossakin välissä vähän fotoja nenäsektoriltakin, mutta kun ei ole sattunut silmään, laitan setin omiani. Käväistiin poikain kanssa Rovaniemellä 19.6. ja olihan se luvattu jumpparikeikka - tai kaksi - sitten lennettävä pois kuleksimasta. Äärimmäisen valitettavaa on, ettei käytössäni ollut pokkari ollut kanssani yhtä mieltä sen paremmin valotuksesta kuin tarkennuksesta, joten melkoisen kelvotonta huttuahan tuosta tuli. Patteritkin loppuivat menolegillä ennen laskua, mutta tässäpä nyt kuitenkin foorumineitseellisempää maaperää...

 

Parkissa ollaan. Pannuliinit eivät vielä pörise.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edelleen. Reitti on syötetty FMGS:iin ja näkyy ruudussa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kapteeni Perttu kiskoo ensimmäistä kertaa livenä A340:n taivaalle. Nätisti menee...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Katriinantiellä on hiljasenlivakkaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jee! Tää on kivaa  :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

Homma etenee, kone nousee - vaikkei tosiaankaan raketin lailla - mutta vakaasti ja varmasti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Anttosen vorri lähestyy...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja OH-paneelilla asiat ovat kondiksessa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Muutaman huonon kuvan ja patterien loppumisen jälkeen konttorimme akkunasta näytti tältä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja hups vaan. En jaksa kyllästyttää arvon katselijoita kuvilla Roviksen terminaalista tai pihan PeltiPoroista, vaan return to action  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lining up runway 21

 

[ attachment removed / expired ]

 

Roviksen kiitsa oli pomppuinen tie, siinä mopedi katolleen kääntyi

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä piilossa Someronharjukin lie, jossa intissä kärsiä häätyi  >:(

 

[ attachment removed / expired ]

 

No joo, virallinen Lordi-City alkaa levittäytyä alle

 

[ attachment removed / expired ]

 

Matkalla vinoutuu niin kone kuin horisonttikin

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Joen ylityksen jälkeen alle jää Ounasvaara, jossa niin paljon Hemohessin generoimaa hikeä on mäntyjä lannoittanut  :-[

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuommoinen kokonaisvaltaisempi ohjaamoshotti, josta jo melkein saa ihan vähän selvää

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nousussa kohti Oulua

 

[ attachment removed / expired ]

 

Peput ne on vaan mielessä, ei o hääviä  :o

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kouluttajakipparina toimi John Airbusilta. Miekkonen oli lennellyt kotimaassaa Britanniassa viimeksi charter 330:stä ja nykyään lentää tehtaan koelentäjänä kaikkia tyyppejä 318:sta 340-600:aan. 380:äkin ois kuulemma tehnyt mieli...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kyllä sillä näemmä FL400:aan pääsee ihan kätevästi

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vaan taas muutamasta huonosta kuvasta täyttyneen kortin myötä tupsahdammekin 22L:n finaaliin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lemminkäisellä on sentään kuolaajia  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisäksi muutama bonarikuva...

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hups  :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

Semmosta tällä erää.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä piilossa Someronharjukin lie, jossa intissä kärsiä häätyi  >:(

 

Todellakin piilossa, sillä se jää kuvan oikealle puolle. Been there done that. :)

 

Vaihtelua bussikuviin! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeita kuvia! Kaikki täällä moittivat aina omia kuviaan, joka välillä ärsyttää, mutta näissä oli todella hyvät ja asialliset kuvatekstit! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vaan, so far  :) Tuli AuK vietetyksi tuolla Somerolla joo. Siksi se aiheuttaa edelleen pahoinvointikohtauksia... Noh, onneksi pääsin lentokoneidentuhoamisjoukoista sittemmin ihan päinvastaisten hommien reserviläiseksi. Mitä tulee Tuomaksen kommenttiin, moitin kuvia siksi, kun ne oikeesti ovat aika bullshittiä. Laatu oli jo valmiiksi mitä oli eikä pakkaaminen ja pienentäminen sitä ainakaan lisännyt  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku varmaan osaa selittää tyhmälle tämänkin, minulla kun ei ole suihkumoottoreiden näyttöarvoista hajua:

 

Heti ensimmäisessä kuvassa, jossa "pannuliinit eivät pörise", moottorien 2, 3 ja 4 näytöt tosiaan näyttävät nollaa (tai CGT noin 20)...

 

Kuitenkin näyttäisi siltä, että pannussa 1 olisi jotain meneillään, koska vaikuttaisi, että:

 

N1-arvo on 20,2 (%?)

CGT-arvo on 433 (astetta ?)

N2-arvo on 61.2 (%?)

FF (Fuel Flow?)-arvo on 370 Kg/h.

 

Jos moottorissa ei olisi mitään meneillään, niin ei kai näytössäkään olisi muista poikkeavia arvoja?

 

Toisinsanoen, oltiinko ykkösmoottoria käynnistämässä tjsp? APU:n arvoja nuo tuskin voivat olla?

 

Selityksiä vastaanotetaan kernaasti, myös noille lyhenteille N1, CGT ja N2, joiden oletan olevan ahtimen/polttokammion/turbiinin arvoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä ollaan huumorimiehiä nyt  ;)

 

Siinä näytössä kun näkyypi myös "APU BLEED" niin luulisi, että se viides APU on silloin käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selityksiä vastaanotetaan kernaasti, myös noille lyhenteille N1, CGT ja N2, joiden oletan olevan ahtimen/polttokammion/turbiinin arvoja.

 

N1 ja N2 kuvaavat rpm:n suhdetta maksimisallittuun moottorin matala- ja korkeapaine"spooleissa".

 

CGT:n sijaan kuvassa on mielestäni EGT eli exhaust gas temperature

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä näytössä kun näkyypi myös "APU BLEED" niin luulisi, että se viides APU on silloin käytössä.

 

Tämä tarkoittaa ilmeisesti, että APUsta otetaan vuodatusilmaa, jota tarvitaan siinä mottien käynnistyksessä. Että ilmeisesti ollaan tuota ykköstä käynnistämässä juuri. Ja tosiaan, siinä on EGT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysytään nyt vielä, kun alkuun päästiin:

 

Kuvassa 2 moottorivalvontamittariruudussa lukee oranssilla jotakin.

 

AIR ENGINE 2 BLEED FAULT?

 

Joku vikailmoitus kuitenkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysytään nyt vielä, kun alkuun päästiin:

 

Kuvassa 2 moottorivalvontamittariruudussa lukee oranssilla jotakin.

 

AIR ENGINE 2 BLEED FAULT?

 

Joku vikailmoitus kuitenkin?

 

Ekana tulisi mieleen, että se "valve" (venttiili?) ei ole asetetussa asennossa ("Not in commanded position"), vaan aukeamassa/menemässä kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs nämä sitten olivat? ;D

 

Bussikuvia, jotka oli otettu hieman eri vinkkelistä. ;) Sana "normi" jäi tuolta välistä pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa 2 moottorivalvontamittariruudussa lukee oranssilla jotakin.

 

AIR ENGINE 2 BLEED FAULT?

 

Joku vikailmoitus kuitenkin?

 

Mä heittäisin, että PACK BLEED 2-kytkin on vain OFF-asennossa, mutta saattaapi heitto osua varsin kuikkaa kaaliin... Miksi, en osaa sanoa. Moottorit ovat käynnissä, joten voisi hyvinkin aiheuttaa herjan ruudulle ja varoituksen (master caution palaa glareshieldissä). Ehkä Antti tietää tai kaivaa kuvan BLEED-sivusta ;)

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

N1 ja N2 kuvaavat rpm:n suhdetta maksimisallittuun moottorin matala- ja korkeapaine"spooleissa".

-Tero-

 

täsmennystä:

nk. spooli on tarkoittaa ahdinrumpua, eli sitä minkä sisällä sijaitsee matalapaine- ja korkeapaineahdin..

 

N1 kierrosluku = matalapaineahdin ja matalapaineturbiini yhdessä, tämän pyöritysakseli kulkee N2 akselin sisäpuolella(päällekäiset akselit).

N2 kierrosluku = korkeapaineahdin ja korkeapaineturbiini yhdessä.

 

Kierrokset on aina esitetty % eikä rpm:nä

 

Toisinsanoen, oltiinko ykkösmoottoria käynnistämässä tjsp? APU:n arvoja nuo tuskin voivat olla?

 

 

Ykkönen oli juuri käynnistetty, APUlta(APU BLEED näkyy tämän takia) otetaan käynnistimelle paineilmaa, että saadaan raskas massa pyörimään moottorissa(eli roottorit), ennen kuin voi laittaa polttoainetta suuttimille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, lähtökohtaisesti ko. ECAM-varoitus kertoisi kakkosmoottorin vuodatusilmazydeemissä olevan jotakin vialla, jolloin ko. vuodatusilmaventtiili tulisi asettaa kiinni ja käyttää crossbleediä. Enpäs kuitenkaan huomannut edes koko asiaa eikä se johtanut nähdäkseni mihinkään toimenpiteisiinkään, joten oisko tuo väliaikainen herja esim. venttiilin muuttaessa suuntaansa. Jonkin ymmärryksen mukaan varoituksen ei pitäisi kuitenkaan esiintyä käynnistyksen yhteydessä. Saattoipa tuo olla holdissa viallisena, jolloin lennettiin MEL:n alla, mutta en tiedä - kunhan spekuloin. Yksi neljästä saa kuitenkin olla mainitsemillani edellytyksillä kymmenen päivää kupeena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä heittäisin, että PACK BLEED 2-kytkin on vain OFF-asennossa, mutta saattaapi heitto osua varsin kuikkaa kaaliin... Miksi, en osaa sanoa. Moottorit ovat käynnissä, joten voisi hyvinkin aiheuttaa herjan ruudulle ja varoituksen (master caution palaa glareshieldissä). Ehkä Antti tietää tai kaivaa kuvan BLEED-sivusta ;)

 

T

Juu ei. Kun kytkin on OFF-asennossa ei tule ainakaan tuota varoitusta. Kytkimessä vaan palaa OFF-valo ja bleed-sivulla näkyy bleed venttiilli kiinni asennossa.

Muistaakseni 2-moottorin bleedistä ei ole holdia. Nelosesta jossain välissä oli. En tosin pariin viikkoon ole QA:lla ollut joten tieto ei ole varma.

Ja miksi pitäisi käyttää crossbleediä? Onhan vasemmassa siivessä toinen moottori mikä vuodattaa ilmaa varsin sujuvasti?

Pikkubussissa tuo crossbleedin käyttö kyllä pitää paikkansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lukaset, Anne, huolella, kuvat otettiin ennen juhannusta, joten se HI ois mennyttä kauraa jo kuukausi sitten. Crossbleedistä kertoi muuan tekemäni manuaali, joskin tarttee varmistaa, ettei mennyt 320:n kanssa sanat sekaisin. Teron toivoma kuva on copyright by Airbus, joten tietoa siitä joutuu hakemaan muualta intternetin syövereistä.

 

http://www.meriweather.com/ kertoo esim. monenlaisia asioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lukaset, Anne, huolella, kuvat otettiin ennen juhannusta, joten se HI ois mennyttä kauraa jo kuukausi sitten.

Hups, sen siitä saa kun ei osaa lukea :-[

Mitä koneen järjestelmiin tulee niin mulla on kyllä koulutusmateriaalit niistä kun kavin just keväällä tyyppikurssin 340:een. 320:n tyyppikelpuutus onkin sitten ollut voimassa vähän pidempään ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jou, minähän en mikään järjestelmäspesialisti ole ollenkaan, joskin niistä jotain olen koulutettu ymmärtämään. Vaan tuo mainittu teos tosiaan kehottaa asettamaan ko. bleed valve switchin asentoon off ja crossfeedin asentoon on - myös 340:ssä. Tsekkasin asian juuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin mahdollsita on tuo. Lentäjien proseduureista ko. tilanteessa en tiedä. Tai yleensäkään lentäjien proseduurit ei kuulu meikäläisen erikoisalaan ;)

Järjestelmät mun taas kuuluu tuntea, ainakin perustoimnnoiltaan, yksityiskohtaisemmat tiedot kaivetaan tarvittaessa Maintenance Manualista ym. vastaavista paikoista :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla