Sami Launonen

Honda jetti

22 viestiä aiheessa

Hei

 

En pikaisella hakemisella huomannut että tätä olisi täällä jo uutisoitu.

 

Honda on nyt sitten ilmoittanut alkavansa myydä pikkujettiä. Hintaa vaivaiset hiukka alle 4 Milj $. Alle neljällä miljoonalla taalalla saa sitten " "all glass" cockpit, has a maximum speed of 420 knots, a range of 1,100 nautical miles, an operational ceiling of 41,000 feet".

 

Honda arvelee myyvänsä koneita noin 200 kpl vuodessa.

 

Tilauksia voi ruveta jättämään lokakuussa  8)

 

BBC

DailyTech

Hondan oma tiedote (honda.com)

HondaJetin www-sivut

 

Sami

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo ihan OK peli, mutta 4-5 vuotta kilpailevista tuotteista myöhässä ja hieman kalliskin.

 

Esim. Eclipse 500 on jo saanut FAA:n alustavan tyyppihyväksynnän ja lopullista tyyppihyväksyntää odotetaan elokuun lopussa.

 

6 istuinpaikkaa, max cruise 370 KTS, range 1125 NM eli sama kuin Hondalla, FL 410 eli sama kuin Hondalla, mutta myyntihinta vain 1,3 miljoonaa dollaria verrattuna Hondan hieman alle 4 miljoonaan dollariin.

 

Eclipse odottaa myyvänsä jo tänä vuonna 50 kpl Eclipse 500-konetta asiakkaille.

 

http://www.eclipseaviation.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Honda Jet myöhästyy suunnitellusta aikataulusta ainakin vuoden päivät. Koneen ensilento on nyt suunniteltu tammikulle 2010 ja ensimäiset toimitukset olisivat loppuvuodesta 2011. Syyksi mainitaan alihankkijoiden toimitusvaikeudet. Koneen hinnaksi mainitaan nyt 3,9 miljoonaa USD

 

aviation week

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HondaJetin proton ensilennosta on kulunut (pari päivää sitten) jo 10 vuotta. Tyyppisertifikaatti olisi, ehkä, odotettavissa ensi vuonna.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/ainalerts/2013-12-05/honda-marks-10th-anniversary-hondajet-first-flight

 

Honda Aircraft celebrated the 10-year anniversary of the HondaJet prototype’s first flight on Tuesday. “The proof-of-concept HondaJet first flight was a pinnacle moment,” Honda Aircraft president and CEO Michimasa Fujino told AIN. “Our team had spent years researching and testing the advanced theories and concepts incorporated into the aircraft’s innovative design,” which includes its over-the-wing engine mounting.

 

The Dec. 3, 2003 maiden flight, and the flight-tests that followed, proved the HondaJet design met performance goals, he said. “Armed with this technical proof, we made a strong case for Honda ultimately to decide to commercialize the HondaJet in 2006. Since then, we have been working hard not only to develop the HondaJet but also to build the company to manufacture the aircraft and support HondaJet customers.”

 

The HondaJet prototype was retired earlier this year, “after successfully completing ground and flight tests to validate the jet’s advanced design concepts,” and is now on display at the delivery center at Honda Aircraft’s world headquarters in Greensboro, N.C.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[off-topic]

Yllättävän lyhyet toimintasäteet tuollaisillä härpäkkeillä; vaikea siinä on globaalia bisnestä tehdä, jos jo 1000 NM:n jälkeen pitää taas käydä tankilla ;D. Mites tuollaisen saa edes Atlantin yli? ???

[/off-topic]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atlantti ei ole temppu eikä mikään, kun pomppaa Pohjois-Kanadan, Grönlannin ja Islannin kautta ;)

Ei ni, vietiinhän sinne Finskin Convairitkin 80-luvulla. Aika homma muuten, ei autopilottia....

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[off-topic]

Yllättävän lyhyet toimintasäteet tuollaisillä härpäkkeillä; vaikea siinä on globaalia bisnestä tehdä, jos jo 1000 NM:n jälkeen pitää taas käydä tankilla ;D. Mites tuollaisen saa edes Atlantin yli? ???

[/off-topic]

 

Ja todelliseen globaaliin bisneksentekoonhan löytyy tallista esim. 3-reikäinen Falcon 7X, jonka 6000nm:n range riittää vaikka Kalifornian keikkaan. Tuollaaset pikkujetit sopii hyvin Euroopan reissuille. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän asian sivusta, mutta oli kunnia seurata tämän Hondan Jetin koelentoja ja jutella koneesta paikallisten kanssa. Vajaa pari vuotta sitten hain yhden B767-lentokoneen C-huollosta ja koelensin sen Pohjois Carolinassa Greensboron kaupungissa. Hondan tehdashalli oli siinä lähellä, muutaman sadan metrin päässä. Sain käsityksen, että Honda oli saanut jotain "kehitysaluetukia" perustaessaan tehtaansa Pohjois Carolinaan. Jo silloin hanke oli jäänyt aikataulusta.

 

Seppo     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HondaJet on saanut FAA:lta alustavan tyyppikelpuutuksen ja 4 koelentoyksilöä on lentänyt yhteensä yli 2500 tuntia koelento-ohjelmaa. Lopullinen tyyppikelpuutus saataneen muutaman kuukauden sisään. Tusina jettiä on nyt loppukokoonpanolinjalla ja asiakastoimituksien alkaminen odottaa.

 

The HondaJet has received provisional type certification from the FAA, Honda Aircraft announced Friday. Honda has four HA-420 jets in its test fleet with more than 2500 hours to date and is planning for final type certification in the next few months. The twin-engine business jet, the company’s first commercial aircraft design, is being manufactured at Honda Aircraft’s headquarters in Greensboro, North Carolina and preparations for customer deliveries are under way. There are now a dozen jets in the final assembly line with another five under production, Honda said.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/HondaJet-Nears-Final-Type-Certification-223749-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HondaJet on lopultakin saanut FAA:n tyyppisertifikaatin, joten asiakastoimitukset voivat alkaa.

 

The HondaJet HA-420 light business jet has received type certification, allowing Honda Aircraft to begin making deliveries within days.

 

The US Federal Aviation Administration confirmed that the airworthiness certificate for the HA-420 was approved on 8 December. The approval occurred “as scheduled”, an FAA spokesman says.

 

Greensboro, North Carolina-based Honda Aircraft has been pursuing certification of the light jet for more than 12 years. The original HA-420 prototype completed first flight in 2003.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/faa-awards-type-certification-to-hondajet-419890/

 

Lisätietoa konetyypistä: https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_HA-420_HondaJet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli törmättyä töissä ollessa, rampilla Montereyssä pari kuukautta sitten 2. tuotantoyksilöön. Juttelin ruotsalaislähtöisen testipilotti Johanssonin kanssa, tulivat käymään North Carolinasta.  :thmbup:

 

fo1vgi.jpg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen Honda-jetille tapahtunut incidentti: Honda-jetti on lipsunut laskeutumisen yhteydessä kiitotien päästä ulos nurmikolle Chicago Midwayn kentällä 6 päivää sitten. Sää oli sateinen ja kiitotie oletettavasti liukas. ASN:n kuvista päätellen kone on liukunut nurmella kylki edellä, joten saattaa olla, että (ainakin) telineet ovat vaurioituneet.

http://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2017-07-17/first-service-hondajet-incident-overrun-mdw

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=196631

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hondan kevyen jetin toimitukset ovat lähteneet mukavasti käyntiin. Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana kokoonpanolinjalta on toimitettu asiakkaille 24 Honda jettiä. Lähimmän kilpailijan, Phenom 300:n toimitukset olivat samana aikavälinä yhteensä 20 kpl. Honda jettejä tosin valmistuu vuodessa toistaiseksi vain 48 kpl, kun Embraer saa vuodessa kokoonpantua 96 konetta.

Lainaa

Honda Aircraft delivered 24 of its light jets in the first half, while Embraer shipped 20 Phenom 300s.

http://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2017-08-16/hondajet-phenom-300-spar-top-light-jet-sales-title

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään