Guest Petri

Gulfstream @ EFHK

17 viestiä aiheessa

Helsinki-Vantaalle laskeutui äskettäin Gulfstream V, N509QS. Kunnon jenkkilää höpisivät. Tietääkö joku enemmän kyseisestä koneesta? Mistä tuo operoi ja mitä porukkaa kuskaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä jaksa tarkistaa, mutta luultavasti NetJetsin kone. Maailman suurin business jetti firma, vuokraa/tekee keikkaa business jettejä tarvitseville firmoille/henkilöille. En tiedä mitä tekeepi suomessa. Lentävät myös paljon NetJets Europen koneilla EFHK:lle, jotka on Portugalin rekkarissa CS-xxx

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone kuuluu NetJets:ille, ja voi kuskata ketä vaan, mutta veikkaisinpa Nokiaa, joka omistaa osuuden NJ:n GV:stä.

Tarkennetaan nyt vielä, että NJ on ns Fractional Ownership-yhtiö, joka myy osuuksia koneistaan ja kuljettelee sitten niitä osaomistajia. NetJets Europe (oik. NetJets Transportes Aereos) on puljun Euroopan filiaali, jonka päämaja on Lissabonissa ja koneet Portugalin rekisterissä, eräänlainen mukavuuslippu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin vaan, että onko tuossa jotain ihmeellistä? :) About joka päivähän täällä ulkomaalaisia bisnesjettejä käy, eikä Gulfstream V mitenkään harvinainen ole. :)

 

A.netin pikainen haku kertoo koneen olevan NetJetsin omistuksessa. NetJets on kansainvälinen bisnesjettifirma, jonka bisnesjettejä on käynyt usein Helsingissäkin aiemmin.

 

 

Edit: Jusht, olinpa hidas. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin vaan, että onko tuossa jotain ihmeellistä? :) About joka päivähän täällä ulkomaalaisia bisnesjettejä käy, eikä Gulfstream V mitenkään harvinainen ole. :)

 

A.netin pikainen haku kertoo koneen olevan NetJetsin omistuksessa. NetJets on kansainvälinen bisnesjettifirma, jonka bisnesjettejä on käynyt usein Helsingissäkin aiemmin.

 

 

Edit: Jusht, olinpa hidas. :P

 

Sattuipahan taajuudelle kun skanneria kuuntelin...aattelin vaan että mikäs tollanen on. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan millon se saatais tulemaan EFHF:lle

Käyttävät kuulemma isossa maailmassa (New Yorkissa ja Lontoossa) eri kenttiä kuin tavallisen rahvaan kuljetuskoneet.

 

kts. http://www.forbes.com/newswire/2004/01/13/rtr1208171.html

 

"Although Gulfstreams take as long as a commercial jet to cross the Atlantic, NetJets says fractional owners can cut down sharply on their travel times by showing up just before take-off and flying from small private airports like RAF Northolt outside London or Teterboro in New Jersey."

 

Edit: Vaan mikä mahtaa olla nopein ja kauimmas lentävä business-jetti nykyään

Onko se tässä: http://www.gulfstream.com/news/releases/2004/040116.html

 

Ja mikä mahtaa olla tulevaisuus. Kuinka lähelle äänennopeutta pikkukoneet kannattaa kehittää, jos/kun isotkin koneet pysyttelevät Mach 1:n alapuolella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan millon se saatais tulemaan EFHF:lle

Käyttävät kuulemma isossa maailmassa (New Yorkissa ja Lontoossa) eri kenttiä kuin tavallisen rahvaan kuljetuskoneet.

 

kts. http://www.forbes.com/newswire/2004/01/13/rtr1208171.html

 

"Although Gulfstreams take as long as a commercial jet to cross the Atlantic, NetJets says fractional owners can cut down sharply on their travel times by showing up just before take-off and flying from small private airports like RAF Northolt outside London or Teterboro in New Jersey."

 

Edit: Vaan mikä mahtaa olla nopein ja kauimmas lentävä business-jetti nykyään

Onko se tässä: http://www.gulfstream.com/news/releases/2004/040116.html

 

Ja mikä mahtaa olla tulevaisuus. Kuinka lähelle äänennopeutta pikkukoneet kannattaa kehittää, jos/kun isotkin koneet pysyttelevät Mach 1:n alapuolella?

 

Joo tavallisesti nuo business jetit lentävät pienemmille kentille. Tähän on kyllä ihan hyviä syitä. Pienemmät laskeutumismaksut (jenkeissä en näihin törmännyt kuin Bravo ilmatilan suurilla kentillä...ja Meigsillä) sekä vähemmän viivästyksiä muun liikenteen takia.

Olis noita hienoa nähdä malmilla. Ainoa vaan että sinne kyllä tarttis rakentaa siistit tilat eli bisnes terminaali. Tuskin nuo ökyt jotka noilla lentää missään Hopealinnussa viihtyy. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis noita hienoa nähdä malmilla. Ainoa vaan että sinne kyllä tarttis rakentaa siistit tilat eli bisnes terminaali. Tuskin nuo ökyt jotka noilla lentää missään Hopealinnussa viihtyy. ;D

 

Ei nyt ihan ainoa. ILS pitäis laittaa ja rataa jatkaa, mikä lienee nykyisessä ilmapiirissä vähintäänkin mahdotonta. Eikä ne ökyt varmaan lentokentällä hengailua varten niillä liiku, kyllä siitä Malmin pyöreän läpi sinänsä voisi limusiiniin kulkea, mutta muutenhan kenttä ei bisnesjeteille sovi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalle laskeutui äskettäin Gulfstream V, N509QS. Kunnon jenkkilää höpisivät. Tietääkö joku enemmän kyseisestä koneesta? Mistä tuo operoi ja mitä porukkaa kuskaa?

 

No täällähän se näyttäisi olevan. Pienoinen yllätys kun se seisoi tuossa hallissa kun painelin sisään :) Komea masiinahan tuo, ei voi muuta sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILS pitäis laittaa ja rataa jatkaa, mikä lienee nykyisessä ilmapiirissä vähintäänkin mahdotonta. .... mutta muutenhan kenttä ei bisnesjeteille sovi.

 

Olen samaa mieltä, että Malmin tulevaisuuden pitäisi perustua siihen, että nykyiset kiitotiet riittävät. Lentokentän pitää elää sopusoinnussa ympäristönsä kanssa :)

Ja säilyttää museokiitotiensä :)

 

Mutta paljonkos noi business jetit tarvitsevat rataa lentoonlähtöön?

 

Ja onko mahdotonta, että kone tuo aamulla VIP-matkustajansa esim. Malmille (jos on hyvä ilma) ja lentää tyhjänä Vantaalle ja lähtee sieltä illalla pidemmältä radalta.

 

Tai päinvastoin. Jos tullessa on huono ilma, niin mennään Vantaalle, siirretään kone päivänmittaan Malmille (jos sää kirkastuu), ja lähdetään sieltä VIP:it kyydissä illalla (jos Malmin rata riittää)

 

Edit: Itse asiassa olen aika optimisti, että Malmin lentokentästä on tulossa kuuluisa paikka, jonka moni VIP:ikin haluaa nähdä käydessään Helsingissä 8)

 

Edit2: Ja jos EU:n elintarvikevirasto kemikaalivirasto sijoitetaan Viikkiin, (ja jos biotekniikasta tulee seuraava HighTech-buumi), niin Malmin kenttä on todella hyvällä paikalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tavallisesti nuo business jetit lentävät pienemmille kentille. Tähän on kyllä ihan hyviä syitä. Pienemmät laskeutumismaksut (jenkeissä en näihin törmännyt kuin Bravo ilmatilan suurilla kentillä...ja Meigsillä)

 

Jos on varaa tuollaiseen koneeseen on myös varaa sen käyttökustannuksiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on varaa tuollaiseen koneeseen on myös varaa sen käyttökustannuksiin?

 

Kyse onkin matka-ajoista kaupungin keskustasta kentälle, ja paljonko matkustajilta kuluu aikaa turvatarkastuksiin ym. lähtömuodollisuuksiin. Sekä siitä kauanko kone joutuu odottelemaan ennenkuin pääsee kiitotielle.

 

Tax-free myymälän valikoiman monipuolisuus ei noiden koneiden matkustajille ole kovinkaan merkittävä tekijä ;)

 

Edit: Malmin kiitoteiden riittävyydestä:

http://www.gulfstream.com/g500/ antaa luvun:

Takeoff Distance (SL, ISA, MTOW) 1570m

Ja muille malleille sama luku:

http://www.gulfstream.com/g100/ 1644m

http://www.gulfstream.com/g150/ 1777m

http://www.gulfstream.com/g200/ 1854m

http://www.gulfstream.com/g350/ 1539m

http://www.gulfstream.com/g450/ 1661m

http://www.gulfstream.com/g550/ 1801m

 

Landing distance kaikille malleille on huomattavasti lyhempi ja sisältää määreet (SL, ISA, MLW)

 

Kertokaapa maallikolle, mitä nuo maagiset kirjaimet (SL, ISA, MTOW ja MLW) tarkoittavat

 

Ja lopuksi Malmin kiitotien 18/36 pituus = 1340m

lähde http://pik.tky.hut.fi/aip/efhf.html

tai http://www.ilmailulaitos.com/netcomm/mainContent.asp?orgThread=2315&parent_id=2315&type=4&lan=FIN&ElementID=2644

Eli jonkun verran se jää lyhyeksi :(

 

vrt. Bromma 1668m

http://aip.lfv.se/4AIP-AD/AD2/S/ES_AD_2_ESSB_en.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa maallikolle, mitä nuo maagiset kirjaimet (SL, ISA, MTOW ja MLW) tarkoittavat

 

SL=Sea Level

ISA=International Standard Atmosphere

MTOW=Maximum Take-Off Weight

MLW=Maximum Landing Weight

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää muistaa lisäksi, että nuo take-off distancet ovat kauppiaden arvoja, oletusarvona on, että koneen nousugradientti yksimoottoritilanteessa on 2,4%, joka on tyyppihyväksyntävaatimus. Normaali SID esim vaatii 3,3% nousugradientin saavuttamisen. Kokonaan eri asia on sitten estevaratarkastelu. Vaikkapa Malmin 18:aa käytettäessä nousukykyvaatimus on varmaan suurempi.

GV:lla tietysti pääsee vaikka Helsingistä Rioon, mutta jos mennäänkin vaikka Tampereelle putoaa ratavaatimus huomattavasti.

Landing Distance on myös konekauppiaiden käyttämä termi, ja saahan sitä yksityislennoilla käyttääkin. Kaupallisessa liikenteessä pitää tuo LD kertoa 1,67:llä, jolloin saadaan hiukan pelivaraa.

Sitten vielä erikseen on Malmin kiitotien kantavuus, GV on aika painava pulkka, joten sekin saattaa tulla eteen.

Kokonaan toinen, tai monesko lie, juttu on se, että ei ole järkeä käyttää fasiliteeteiltaan vajavaista kenttää, jos saavutettu etu lasketaan muutamassa minuutissa, tai ei välttämättä siinäkään. Eihän edes potkurikoneilla operoivat yritykset juurikaan käytä Malmia, mikä varmaan onkin parempi mm ympäristöasioiden kannalta.

 

(SID= Standard Instrument Departure, vakiolähtöreitti)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se ILSin puute saattaa ratketa kun nuo IFR GPS-lähestymiset tulevaisuudessa lisääntyvät - kentälle ei itsessään tarvita sen kummempia härveleitä.

 

Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään