Guest arttula

Kaksi purjekonetta törmännyt toisiinsa

15 viestiä aiheessa

Nelosen uutisista:

Kaksi purjelentokonetta törmäsi toisiinsa Orimattilassa

Julkaistu 15.7.2006 15:44

Orimattila. Kaksi purjelentokonetta on törmännyt toisiinsa Orimattilan yläpuolella Päijät-Hämeessä. Onnettomuus ei aiheuttanut henkilövahinkoja.

Toinen koneista on jo laskeutunut Asikkalan Vesivehmaan kentälle. Toisen koneen odotetaan laskeutuvan Lopen Räyskälään.

STT

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi ei käynyt piloteille pahemmin ja taitaa koneetkin olla suhteellisen lentokelpoisia kun kentille selvisivät. Tällaista sattuu joskus kisoissa kun on paljon koneita yhdessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsekin kuulin ko. uutisen Jämi flyin tapahtumasta kotiin ajaessani. Ihmettelin siinä tietoituksen nopeutta, sillä uutisen mukaan toinen koneista oli vielä matkalla räyskälään ja toinen jo laskeutunut vesikselle.

t:marko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo vesikselle laskeutunut konehan oli OH-945, josta törmäyksessä irtosi vasemman siiven wingletti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni melkoista pelihermoa(=uhkarohkeutta) on vaatinut tuollainen törmäyksen jälkeen suoritettu matkalentely.

Hypätäkö olisi pitänyt? Minusta oli järkevää laskeutua lähimmälle lentokentälle, jossa on ainakin pitkä, varma (ja mahdollisesti tuttukin) laskupaikka, jos kone tottelee ohjaimia ja tuntuu lentävän OK.  Eri asia sitten, jos lentämisessä on isoa hämminkiä, silloin alas (tai ulos). Peltolaskussa riskit ovat kuitenkin aina hiukan suurempia kuin kentälle laskeuduttaessa. Varmaan nopeudet olivat matkalennolla aisoissa, eli hiljaa ja korkealla.

Sitäpaitsi kentälle poliisit löytävät helpommin puhalluttaamaan... ;)

hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hypätäkö olisi pitänyt? Minusta oli järkevää laskeutua lähimmälle lentokentälle, jossa on ainakin pitkä, varma (ja mahdollisesti tuttukin) laskupaikka, jos kone tottelee ohjaimia ja tuntuu lentävän OK.  Eri asia sitten, jos lentämisessä on isoa hämminkiä, silloin alas (tai ulos). Peltolaskussa riskit ovat kuitenkin aina hiukan suurempia kuin kentälle laskeuduttaessa. Varmaan nopeudet olivat matkalennolla aisoissa, eli hiljaa ja korkealla.

Sitäpaitsi kentälle poliisit löytävät helpommin puhalluttaamaan... ;)

hannu

Eikäku ajattelin vaan tuota Räyskälään lentämisen vaarallisuutta... lähimmälle kentälle olisin itse ehdotellut... kuten se toinenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikäku ajattelin vaan tuota Räyskälään lentämisen vaarallisuutta... lähimmälle kentälle olisin itse ehdotellut... kuten se toinenkin.

OK. En ole ihan varma missä korkeuksissa olivat silloin, kun tapahtui. Vesis oli kyllä aikalailla vastatuuleen, ja Päijänteen pussissakin (olin juuri itse lähtenyt n 10 km kentän itäpuolelta liitämään länteen) joten voi olla, että purtsikalla saattoi olla helpompi mennä Räyskälään kuin epävarmaan keliin. En itse lentänyt ihan samoilla alueilla, joten en ota kantaa. Vesikselle lentäneessä koneessa oli moottori ja jotenkin sain käsityksen (ei varma tieto - tulin taajuudelle hiukan tapahtuneen jälkeen) että ajoi sillä.

Kukahan muuten vinkkasi lehtimiehille, kun ehtivät Vesikselle pian sen jälkeen kun T8 oli laskeutunut sinne. Ja toinen kone oli vielä ilmassa... kun asiasta jo uutisoitiin.

hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro.

Minut juuri hinattiin Räyskälässä ilmaan purjekoneella, kun tämä Räyskälään lentänyt törmäyksen toinen kone saapui Hyvinkäälle. Tällöin Räyskälässä minut ilmaan hinannut

hinauskone ilmoitti, että hänellä on täydet tankit ja köyden tipautettuaan lähti Hyvinkäälle tarkastamaan visuaalisesti törmänneen koneen vaurioita.

Törmäyskone odotti Hyvinkään kentän tuntumassa Räyskälän hinauskonetta, ja kun vauriot oli tarkastettu ja oli kokeiltu koneen hidaslento-ominaisuuksia laskua silmälläpitäen,

hinauskone saattoi purjekoneen Räyskälään. Räyskälässä vastassa oli mm. mediheli, jonka paikalle oli lähettänyt ilmeisesti aluelennonjohto. Aluelennonjohto oli myös Räyskälän taajuudella

yhteydessä saattaneeseen hinauskoneeseen ja purjekoneeseen ja eri vaihtoehdoista keskusteltiin. Itse katselin kolhitun koneen laskun ilmasta ja ei siinä ollut mitään ongelmaa.

Räyskälässä pidettiin sunnuntaina pieni infotilaisuus sunnuntaina Jannen kisojen osallistujille, joissa lyhyesti käytiin läpi tapahtumat ja kyseltiin myös muiden samassa nostossa

lentäneiden näkökulmia tapahtuneeseen - molempien törmäyskoneiden pilotit olivat yksimielisiä tapahtumasta eikä siinä mitään epäselvää ole, mutta ulkopuolinen olisi saattanut

nähdä välittömästi törmäyksen jälkeisiä tapahtumia.

Kyllä kylmäsi kuulla radiossa, että törmäys on tapahtunut, ja sitten meni pitkä aika ihmetellessä että ketkähän törmäsivät, missä ja miten kävi. Aika hyvin radioliikenne sujui ja

muut rauhoittivat taajuudet vain tarpeelliseen liikenteeseen. Itse lykkäsin pilvilentoa siihen saakka, kun vaurioitunut kone laskeutui Räyskälään, etten olisi kuormittanut taajuutta

pilvilentoilmoituksilla. Oli muuten eka kerta veivipikillä pilvessä, jännää!

OK. En ole ihan varma missä korkeuksissa olivat silloin, kun tapahtui. Vesis oli kyllä aikalailla vastatuuleen, ja Päijänteen pussissakin (olin juuri itse lähtenyt n 10 km kentän itäpuolelta liitämään länteen) joten voi olla, että purtsikalla saattoi olla helpompi mennä Räyskälään kuin epävarmaan keliin. En itse lentänyt ihan samoilla alueilla, joten en ota kantaa. Vesikselle lentäneessä koneessa oli moottori ja jotenkin sain käsityksen (ei varma tieto - tulin taajuudelle hiukan tapahtuneen jälkeen) että ajoi sillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkäslaisia vaurioita noihin koneisiin tuli?

Tämänpäivän ISssä olevan kuvan mukaan Vesivehmalle laskeutunut (OH-945) menetti siivenkärjen.Niin paljon kuin mm. ISn uutisointia ilmailusta on haukuttu, niin nyt täytyy antaa kehuja. Jutu on asiallinen, asiantuntemuksella kirjoitettu eikä siinä mäsäillä tapahtuneella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kukahan muuten vinkkasi lehtimiehille, kun ehtivät Vesikselle pian sen jälkeen kun T8 oli laskeutunut sinne. Ja toinen kone oli vielä ilmassa... kun asiasta jo uutisoitiin.

Veikataan, että HÄKEltä lähtee automaattinen teksiviesti medialle kun jotain sattuu. HÄKE taas on saanut tapahtuneesta tiedon ACC:ltä, joka luonnollisesti sai nopeasti tiedon tapahtuneesta.

Eli ei kenenkään sen enempää tarvitse vinkata, kun tieto kulkee lähes automaattisesti. Näin veikkaisin minä.

HY

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missä mielessä niinku kiinnostaa, kiittäksesi vai moittiaksesiko vinkkaajaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missä mielessä niinku kiinnostaa, kiittäksesi vai moittiaksesiko vinkkaajaa?

No kunhan vaan ihmettelin. Onhan se hyvä, että purjelentokin ylittää uutiskynnyksen  :-\  :'(

Jotenkin on surkuhupaisaa, että jostain tsunamista saadaan edes alustava kuva noin vuorokauden viiveellä ja tässä tapauksessa uutisoidaan lähes reaaliajassa - suhteutettuna asioiden vakavuudella (mitenkään tilanteen potentiaalisia riskejä vähättelemättä). No ei kai sentään ylimääräistä uutislähetystä asiasta puidetty ;)

hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään