Jaakko Kuusisto

Ultra teki Malmilla taas kuvioita

73 viestiä aiheessa

Kyllä sitä elettiin neljän jälkeen Malmilla taas "kädet silmille"-hetkiä.

 

Ultra tuli läpäriin 18:lle, keinui puolelta toiselle ja muutti maassa suuntaansa noin 60-90 astetta radalla. Pisti lämän tiskiin ja nousi todella jyrkästi  nurmikon päällä.

 

Kaikki katsojat luulivat sen sakkaavan läpi ja syöksyvän maahan.

 

Ihmeen kaupalla kuski sai sen lapaseensa ja jatkoi kierroksessa.

Torni kysyi: "Onkos siellä kaikki kunnossa".

 

Tämä taitolentäjä teki sitten kohta uuden loppulaskun. Kyllä siinäkin kone kallisteli, heilui ja muutti suuntaansa, ei ollut kivaa katsottavaa.

Huh huhh. Missähän on vikaaa? >:(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ihmeen kaupalla kuski sai sen lapaseensa ja jatkoi kierroksessa.

Torni kysyi: "Onkos siellä kaikki kunnossa".

 

 

Mitä se vastasi tuohon uteluun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaskan jo bongasinkin Malmilla tänään, satuin juuri koppiautolla parkkikselle kun tuo mainittu tapahtuma oli tapahtunut ja kone oli "ristinä taivaalla". Mielessäni vaan pohdin että jyrkkään siellä joku vetää... kunnes tilanteen oikea laita selvisi.  :o

 

Onneksi selvittiin säikähdyksellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas taas sattunut suma, vasta eilen EFHP -sielläkin ilmeisesti karkasi hieman käsistä. Startissa jo tosin...

 

Onneksi ei sattunut mitään katastrooffia. Karseen näköistä oli.

 

Siellä tais siiven kärki vioittua startissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaiset vaatimukset tuollaisen Ultran puikkoihin pääsemiseksi on? Keskustelin yhden lennonjohtajan kanssa joka myös antoi ymmärtää, että niillä kuskeilla on välillä hakusessa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa huimalta. Oliko Malmilla tuohon aikaan kova tuuli tms?

 

Ja ohimennen asiasta toiseen täältä foorumilta meni ilmeisesti ihan täysin ohi OH-CTE:n pakkolasku Malmille joku reipas viikko sitten. Laski vastapalloon 36:n puoleen väliin kun muu liikenne kierroksessa pyöri 18:lle. Ilmeisesti oli kyseessä ihan vaan jonkinlainen käyntihäiriö kun rullasi kuitenkin omin voimin platalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa huimalta. Oliko Malmilla tuohon aikaan kova tuuli tms?

 

Ja ohimennen asiasta toiseen täältä foorumilta meni ilmeisesti ihan täysin ohi OH-CTE:n pakkolasku Malmille joku reipas viikko sitten. Laski vastapalloon 36:n puoleen väliin kun muu liikenne kierroksessa pyöri 18:lle. Ilmeisesti oli kyseessä ihan vaan jonkinlainen käyntihäiriö kun rullasi kuitenkin omin voimin platalle.

 

Kyllä siellä oli navakka ja suuntaansa rajusti vaihtava tuuli.

 

Valvoin oppilaitani ja olin pienen empimisen jälkeen laittanut yhden yksinään alueelle. Nää veljekset ovat "puikkomiehiä" ja lensivät C-152:lla.

 

Toinen näistä veljeksistä näki kanssani koko tapahtuman ja ymmärsi nyt miksi emmin heidänkin lentotehtävää.

 

Kyllä siellä Malmilla sattuu päivittäin kaikenlaista härdelliä, onhon koulutuskenttä.

Tuossa ultran tapauksessa kaivettiin vain mielestäni turhaan verta nenusta, aliarvioiden tuulen voimaa.

 

On vaikeata selittää oppilaalle, miksi et nyt lennä yksin, kun samaan aikaan kentää kiertää  Ultria, yksinlennoillaan..

Onneksi osaan päättää ihan itse, enkä mene helppoon.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaiset vaatimukset tuollaisen Ultran puikkoihin pääsemiseksi on? Keskustelin yhden lennonjohtajan kanssa joka myös antoi ymmärtää, että niillä kuskeilla on välillä hakusessa ;)

 

Koulutus on parikytä lentotuntia lyhyempi kuin PPL:ssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelin yhden lennonjohtajan kanssa joka myös antoi ymmärtää, että niillä kuskeilla on välillä hakusessa ;)

Ai välillä? Koulutus on kertakaikkiaan liian heppoinen. Nyt tuntuu vähän, että jossain on koulutuksen tuntivaatimukset keksitty määrittää koneen painon mukaan. Kevyt kone--> heppoinen koulutus. Mitens riippuliitimellä, sillä ei varmaan tarvitse lentää ollenkaan koulua kun on niin kevyt....Riittääkö kirjekurssi?? Tai entäs autogiro, se on tosi kevyt niin siihen riittää varmaan, että on lukenut teoriat netistä ja katsellut kuvia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan yksi ongelma ultrakoulutuksessa on se, että suuri osa oppilaista on "vanhoja ukkoja" joilla ei ole aikaisempaa ilmailukokemusta. Eli toiset ostavat 50-vuotiaana moottoripyörän ja toiset ajattelevat, että lentäminnen voisi olla kivaa... Ja vanhalle koiralle on tunnetusti vaikeata opettaa uusia temppuja...

 

Edellä oleva oli oma mielipiteeni, älköönkä kukaan vetäkö siitä palkokasvia nenään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo varakkaat vanhemmat ja viisaat herrasmiehetkin oppivat lentämään.

Koulutuksen pitää vain olla yksilöllisempää ja pitkäjänteisempää.

 

Nämä "harmaat herrat" ovat hyvinkin  oppimishaluisia ja viisaita. He ovat tehneet elämässään jo paljon velvoitteitaan ja ansaitsevat jotain itselleenkin. 

Nyt ei mielestäni osunut ihan asian ytimeen, tuo kohdistus.

 

Olen kouluttanut monia iäkkäämpiäkin herrasmiehiä lentäjäksi. He  ovat tarkkoja, omaavat elämänkokemusta ja sitä kautta eivät ylitä kykyjään.

Ennen kaikkea heillä on halu oppia.

 

Tuonkin kertomani taitolentoesityksen antoi naispuoleinen, nuorehko henkilö, että se siitä "pappakööristä".  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis oliko kyseessä koululento? Voisi siinä antaa opettajallekkin noottia, jos on päästänyt oppilaita semmoisiin keleihin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kerran Vesivehmaalla kuullut keskustelun, jossa ultrapilotti huuteli lennonjohtoon "Tää kone ei oo oikein trimmissään. Missä täällä on trimmi?"  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis oliko kyseessä koululento? Voisi siinä antaa opettajallekkin noottia, jos on päästänyt oppilaita semmoisiin keleihin..

 

en tiedä  :o

jos luit nuo aikaisemmat mielipiteeni tuulesta, antanee ne jonkinlaisen viitteen. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kerran Vesivehmaalla kuullut keskustelun, jossa ultrapilotti huuteli lennonjohtoon "Tää kone ei oo oikein trimmissään. Missä täällä on trimmi?"  ???

 

aika pieleen oli tuokin kuuleminen mennyt, koska Vesivehmaalla ei ole lennonjohtoa. ;D

 

Missään tyyppihyväksytyssä lentolaitteessa ei ole sellaista trimmiasentoa, jota ei voi käsivoimin korjata ohjaimilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aika pieleen oli tuokin kuuleminen mennyt, koska Vesivehmaalla ei ole lennonjohtoa. ;D

Huuteli kuitenkin EFLA:n taajuudella.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ei mielestäni osunut ihan asian ytimeen, tuo kohdistus.

Vaikka olenkin nähnyt näitä juttuja vain murto-osan siitä mitä sinä Jaska, niin...Kyllä Juhan kommentissa perääkin on, väittäisin. Mutta suurempi ongelma lienee silti ultraporukoiden asenteessa yhdistettynä sitten iäkkäänpien ihmisten hitaampaan oppimiskykyyn. Se kun väkisinkin laskee iän karttuessa.

 

Sen verran kuolemaa halveksuvia temppuja olen itsekin nähnyt ja (harrastajien itsensä kertomina) kuullut, että yhtään ei tee mieli kokeilla itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En suinkaan tarkoittanut, että vanhempia lento-oppilaita pitäisi jollain tavalla syrjiä (päin vastoin), vaan kuten Kuusisto ilmaisikin, niin opetuksen olisi syytä olla yksilöllisempää. Ja ennen kaikkea opettajan tulee olla sellainen, joka osaa antaa rakentavaa palautetta virheistä ja ohjata oppilasta. Kaikista ihmisistä ei vain ole opettajiksi, mutta tällaisiakin henkilöitä on ilmailun opettajina...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden vanhempien herrojen kouluttaminen on kiitollista puuhaa. He ovat innokkaita oppimaan ja haluavat elää vielä pitkään.

Asenteet tulevat kouluttajalta, sen te kumpikin , Juha ja Mika, tiedätte. Siinä on työsarkaa jäljellä.

 

Kun lennetään pellolta, eivät asenteet saa olla pellolta. ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En suinkaan tarkoittanut, että vanhempia lento-oppilaita pitäisi jollain tavalla syrjiä (päin vastoin), vaan kuten Kuusisto ilmaisikin, niin opetuksen olisi syytä olla yksilöllisempää. Ja ennen kaikkea opettajan tulee olla sellainen, joka osaa antaa rakentavaa palautetta virheistä ja ohjata oppilasta. Kaikista ihmisistä ei vain ole opettajiksi, mutta tällaisiakin henkilöitä on ilmailun opettajina...

 

Nyt puhuit juuri mieleistäni asiaa ja asiasta  :)

 

Tuo on antoisa työsarka, joka olisi lopultakin hoidettava taitavasti, koulutusohjelmineen.

Toinen vaihtoehto on , että siitä tehdään hyvin raskassoutuinen prosessi ja se tappaa koko lajin tulevaisuuden.

 

Onhan se nähty monessakin, että kaikki kiva kielletään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään