Guest vemato

Lentoonnettomuus tänään.

19 viestiä aiheessa

Makedonian presidentti Boris Trajkovski on kuollut lentokoneen maahansyöksyssä Bosniassa.

 

Makedonian viranomaiset ovat vahvistaneet tiedon Trajkovskin kuolemasta. Viranomaiset kertovat, että koneen hylky on löytynyt. Heidän mukaan kaikki koneessa olleet kuolivat turmassa. Koneessa oli presidentti Trajkovskin lisäksi kuusi matkustajaa ja kaksi miehistön jäsentä.

 

Presidentin kone syöksyi maahan vuoristoisella alueella lähellä Stolacin kaupunkia maan eteläosassa.

 

Epävirallisten tietojen mukaan sää oli myrskyisä ennen koneen katoamista. Trajkovskin oli määrä osallistua seurueineen Mostarissa pidettävään kansainväliseen kokoukseen.

 

(MTV3-AFP-Reuters)

 

Koneen tyypistä ei näytä olevan tietoa :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reutersin mukaan:

 

A source in the capital Skopje said it was a twin-engine Beechcraft 200 Super King Air bought second-hand in the 1970s.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi kettu miten on alkanu nytten tämä vuosi.. Koneita tippuu siellä täällä.. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi kettu miten on alkanu nytten tämä vuosi.. Koneita tippuu siellä täällä.. :-\

 

Joka vuosi sama laulu. Tuskinpa niitä todellisuudessa on tippunut yhtään sen enempää kuin ennenkään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[salaliittoteoria]kone ammuttu alas... ??? [/salaliittoteoria]

 

Jani

[salaliittoteoria2]presidentti halusi kadota, ei ollutkaan koneessa, ja kuolema lavastettiin[/salaliittoteoria2]

 

No ei nyt sentään. Ei saa leikkiä vakavalla asialla... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka vuosi sama laulu. Tuskinpa niitä todellisuudessa on tippunut yhtään sen enempää kuin ennenkään...

 

Suurinta osaa lento-onnettomuuksista ei edes uutisoida kansainvälisessä lehdistössä.

 

Muistaakseni Air Internationalissa (ainakin pari vuotta sitten) oli onnettomuuskatsauskolumni ja siinä oli mainittu useita onnettomuuksia, joista ei ollut Suomen lehdistössä uutisoitu mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.cnn.com/2004/WORLD/europe/02/26/macedonia.crash/index.html Tuossa CNN mielipiteitä, kone olisi ollut super king air 200..

[ Attachment removed / expired ]

 

Niin kuin lehdistö asiasta ilmoittaa niin tuo presidentti oli pidetty.. Mutta eihän sitä koskaan tiedä. Vaikka asiaa on aika vaikeaa lähteä spekuloimaan tässä vaiheessa.. Ehkäpä tapaturmasta selviää jotain lähiaikoina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oottakos huomanneet tälläistä uutista :-\

 

Sydänkoneen turma järkytti Italiaa.

 

Kuusi ihmistä sai surmansa tiistaina Italiassa, kun lääkärit olivat kuljettamassa sydäntä elinsiirtopotilaalle Sardiiniaan. Cessna 500-kone putosi vuoristoon Sardinian suurimman kaupungin Cagliarin itäpuolella. Kahden kirurgin,kahden lentäjän,lento-oppilaan ja teknikon ryhmä oli tuomassa elintä Roomasta sydämensiirtoleikkausta varten Sardiiniaan. Kaikki koneessa olleet saivat surmansa. Onnettomuuden syystä ei ole vielä tietoa. Turmapaikalta löydettiin myös säiliössään yhä ollut sydän, mutta sitä ei enää voitu käyttää leikkauksessa.

(Lainaus Länsi-Uusimaa lehdestä 25.2-04)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka vuosi sama laulu. Tuskinpa niitä todellisuudessa on tippunut yhtään sen enempää kuin ennenkään...

 

 

Uskoisin kuitenkin, että koneiden koko on hieman kasvanut edellisistä vuosista ???

Oli miten oli niin onhan se paska homma.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin uutisten mukaan tuo presidentti Trajkovskia kuljettanut kone oli vanha ja huonokuntoinen.

Ikävä tapaus taas kerran.

 

Voisiko konekannan vanheneminen yleensäkin vaikuttaa onnettomuustilastoihin?

 

Imuroin muuten vähän aikaa sitten uusimman Suomen ilma-alusrekisterin ja totesin, että jos täällä autokanta on vanhaa niin konekanta on antiikkista. Tilastossa oli todella paljon koneita, joiden vuosimalli on 1965-1975. Mitenkähän tuo on verrattuna muihin maihin?

 

Pystytäänkö lentokoneet pitämään helpommin hyvässä kunnossa kuin autot (en tunne koneiden huoltoa ja kulumista) vai tikittääkö tuossa aikapommi?

 

- Ville -

 

PS. Sori, meni vähän off-topic

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne vanhat koneet oo lähinnä jotain cessnoja tai muita pienkoneita. Oma ongelmahan se sitä paitsi on jos ei omasta koneestaan pidä huolta, kunhan reittikoneet pidetään kunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis kyllähän maailmassa lennetään paljon vanhoilla isoilla koneillakin. Varsinkin rahtifirmojen koneet eivät aina niitä uusimpia ole ja kyllä monet matkustajayhtiötkin käyttävät todella vanhaa kalustoa. Mutta toisaalta yksityisillä pienkoneilla varmasti ne huoltojutut ovat juuri pahempana ongelmana kuin isoilla yhtiöillä, joidenka koneiden huoltoa ja turvallisuutta seurataan tarkemmin kuin pienkoneiden. Eikös jossakin päin maailmaa lentele vielä DC-8:eja vielä ihan säännöllisessä liikenteessä (tässä linkki kuvaan African International Airwaysin kasista, yhdestä muiden yhä lentävien joukosta http://www.airliners.net/open.file/517256/M/) Ja ihan kaikkien isojenkaan firmojen huolto Afrikassa/Aasiassa/Venäjällä ei taida olla täysin Eurooppalaisten kriteereiden mukaista.

 

Venäjällähän taisi käydä niin, että kun NL hajosi niin Aeroflotille syntyi paljon pieniä kilpailijoita, mutta parhaat huoltojärjestelyt jäivät Aeroflotille ja noiden pikkuyhtiöiden koneet ovat (ei yleistäen) aivan surkeassa kunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne vanhat koneet oo lähinnä jotain cessnoja tai muita pienkoneita. Oma ongelmahan se sitä paitsi on jos ei omasta koneestaan pidä huolta, kunhan reittikoneet pidetään kunnossa.

 

Juu, Cessnoja ja muita pienkoneita ne ovatkin.

Tavallaanhan se on oma ongelma pitääkö koneestaan huolta, mutta onhan sitä

niitäkin tapauksia, että sivulliset ovat saaneet pudonneen koneen niskaansa.

Ja kyllähän pienkoneillakin kuitenkin kyyditäänkin ihmisiä.

 

Tiedän kyllä tuon Jaakon mainitseman asian. Köyhissä maissa saatetaan käsittääkseni lentää jopa DC3:lla.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän kyllä tuon Jaakon mainitseman asian. Köyhissä maissa saatetaan käsittääkseni lentää jopa DC3:lla.

 

HÄH ??? Lennetäänhän Suomessakin DC-3:lla ja kaikki toivoo, että saataisiin toinenkin lentokuntoon. Ja vasta vähän aikaa sitten harmiteltiin vanhentuvien DC-9:ien perään...

 

MikkO

ja äkkiä poteroon....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HÄH ??? Lennetäänhän Suomessakin DC-3:lla

 

Tarkoitin, että köyhissä maissa noilla lennetään siksi, että uudempiin koneisiin ei ole varaa ja kuntokin taitaa usein olla vähän toista, kuin täällä kunnostetussa museokoneessa.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Lainaus Länsi-Uusimaa lehdestä 25.2-04)

Katos joku muukin lukee länskäriä :P.. Aika turha lehti, joten on jääny lukematta viimeaikoina..(hieman off-topic..)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskoisin kuitenkin, että koneiden koko on hieman kasvanut edellisistä vuosista ???

Oli miten oli niin onhan se paska homma.

 

Eiköhän ne airbussit ja boeingit ole tasan samankokoisia tänä vuonna kuin viimevuonnakin... :P

 

sori... oli pakko sanoa... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään