Jouni Laukkanen

Radioyhteys ATS-elimen ollessa suljettuna

6 viestiä aiheessa

Terve!

 

Tuossa Lanterin Jarin kanssa istuttiin yhtäaikaa työpisteessä ja seurailtiin sivusilmällä VFR-liikennettä. Uteliaina seurattiin muutaman pulkan kulkemista ja tuli sitten mieleen muistuttaa ilmailumääräys OPS M1-17 eli Lentopaikan ATS-elimen toiminta-ajan ulkopuolella vaadittava ilma aluksen radiopuhelimen käyttö.

 

Lyhyesti määräyksen idea on se, että kun ATS-elin (lennonjohto tai AFIS) on suljettu ja lennetään ilmatilassa, joka on muuttunut luokista C, D tai G+ luokkaan G, tulisi ilma-aluksessa olla toimiva radio (ko. ATS-elimen taajuudella) ja sillä tulisi tehdä paikkailmoitukset saavuttaessa ko. ilmatilaan ja poistuttaessa sieltä. Koko ajan lennettäessä ko. ilmatilassa tulee ylläpitää kuuntelua ao. jaksolla. Yleissääntöhän on, ettei G-luokan ilmatilassa lennettäessä tarvitse olla radiota tai sillä ei tarvitse ilmoitella mitään, mutta tässä on sääntöön poikkeus.

 

Esimerkkinä kone, joka lähtee esimerkiksi Nummelasta tai Hyvinkäältä kohti Jyväskylää ja kulkee Hallin lennonjohtoalueiden halki vaikkapa korkeudella 3000 ft MSL. Lento suuntautuu siis selkeästi TMA:lle (sekä MIL CTA:lle). Määräys sitoo ilmoitusvelvollisuuden kuitenkin niihin ilmatilan osiin, jotka muuttavat ilmatilan luokitusta ATS-elimen aukioloaikojen mukaan. Vaikka lennetään Hallin MIL CTA Southin läpi, tulee tämä ilmoitus tehdä Hallin lähestymisalueen rajalla, koska MIL CTA:n aukiolo ei ole sidottu ATS-elimen aukioloon, vaan kiinteisiin aikoihin. Luonnollisesti liikenneilmoitus tulee tehdä Hallin tornin taajuudella 128,9. Viimeistään poistuttaessa tehdään toinen ilmoitus, mutta esimerkiksi kentän ohittaminen ei olisi hullumpi idea myöskään.

 

Tämä asia tuntuu joskus unohtuvan, vaikka kyseessä ei ole uusi asia. Määräys kun täyttää lokakuussa 10 vuotta ja alkuperäinen taitaa olla vuodelta 1992.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyesti määräyksen idea on se, että kun ATS-elin (lennonjohto tai AFIS) on suljettu ja lennetään ilmatilassa, joka on muuttunut luokista C, D tai G+ luokkaan G, tulisi ilma-aluksessa olla toimiva radio (ko. ATS-elimen taajuudella) ja sillä tulisi tehdä paikkailmoitukset saavuttaessa ko. ilmatilaan ja poistuttaessa sieltä.

 

No moro moro!

 

Kun nyt kertauksenomaisesti lukaisin em. määräyksen läpi ja vielä AIP:sta vastaavan kohdan, niin molemmissa puhutaan ilmoituksen antamisesta vain saavuttaessa ko. ilmatilaan. Tarkasti ottaen sieltä voi poistua kertomatta siitä jaksolla? Näin ainakin olen ymmärtänyt ja tähän saakka toiminut. Joskus on tullut mainittua poistumisesta, jos jaksolla on ollut muita. Useimmiten ei vaan kuulu hiiskaustakaan jaksolta, joten on se monologin pitäminen jäänyt.

 

Varmaan on silti ihan hyvän ilmailutavan mukaista kertoa poistumisestaankin muille.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Varmaan on silti ihan hyvän ilmailutavan mukaista kertoa poistumisestaankin muille.

 

-m

 

 

Olet oikeassa, ilmoitus poistumisesta täytyy laittaa hyvän ilmailutavan, eikä määräyksen piikkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tärkein pointtihan on kuunnella jaksoa. ATS-elin voi tulla toimintaan koska tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tärkein pointtihan on kuunnella jaksoa. ATS-elin voi tulla toimintaan koska tahansa.

 

No siinä mielessä se alueelle sisääntulon ilmoittaminen on yhtä tärkeä, sillä ATS-elin on saattanut alkaa toimintansa ennen kuin ilma-alus saapuu sinne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pieni vaiva antaa reippaat liikenne-ilmoitukset, kyse on vaan turvallisuudesta, turhan usein näkee harraste-ilmailijoita jotka jättävät ilmoitukset vähemmälle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään