Jussi Koivukangas

AY77 dumppasi tänään (21.06)

52 viestiä aiheessa

Parhaillaan MD-11 dumppaa polttoainetta Porvoon yläpuolella.

 

Tuossa on kuva dumppauksesta.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pahoittelut huonosta laadusta. Kuva otettu pokkarikameralla (Canon A520).  Koneen lentokorkeutta en osaa yhtään arvioida. 6 kierrosta se teki Porvoon yllä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mikä on ollu, muualla forumissa, että joku M11 oli dumpannu aineet Pvo:n yllä? Oliko se five one Heavy? Onko kaikki M11:t lähteneet normaalisti alkaen Nykkiläisestä 14.15(aikat)? Acars ei kerro sen enemmin vaan tämän aamun saapunut BKK(VTBD)lento eli zero niner eight Heavy. Kertokaa jos varma tieto! MOI!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos asiasta mitään ymmärrän, niin:

 

dumppaukseen tarvitsee olla joku pakottava syy koneen painon pienentämiseksi, eli tässä tapauksessa kyseessä ilmeisesti oli hieman aikaisemmin täydessä lastissa lähtenyt 77 Heavy Osakaan (dep aikataulun mukaan 17:15?), jossa siis ilmeisesti havaittiin joku palaamiseen pakottava vika tai puute tai sairauskohtaus tms, ja koska kone oli laskeutumisen suhteen ylipainoissa eli maximum landing weight ylittyi, niin dumpattiin liiat kerosiinit pois.

 

Eiköhän tämä selviä piakkoin. Se, että kone on merkitty uudelleen lähteväksi lyhyellä varoitusajalla, ei viittaisi ainakaan kovin vakavaan tekniseen vikaan.

 

Toivottavasti tässä ei ole liikaa spekulaatiota, tapaus vain on senverran harvinainen, että tuli nyt kirjoitettua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on AY77 ja lähdössä 20:15 uudestaan.

 

Ilmeisesti matkustajat ovat istuskelleet koneessa, sillä porttia ei ole annettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siellä sanotaan Gate 33, viimeinen kutsu, lähtöaika juuri about nyt.

 

Hyvä ettei tullut "Viimeinen kutsu" taivaalla.  ;)

 

Huono vitsi,  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirsin omat jutskani tänne.

'''''''

''''''''''''''''''''''''''''''''

 

Joku kuulemma "tyhjensi polttoainesäiliönsä"  tänään Porvoon Vorrin holdingissa pinnalla 100.

 

Alta ajettiin kaikki liikenne pois.

 

Toissa kesänä olin purjehtimassa Viitasen Matiaksen kanssa. Olimme Emäsalon eteläkärjen tasalla ja yllämme lensi MD-11, odotuskuviota 3000 ft:ssä ( ainaski kymmenen rundia) ja dumpaten samalla polttoainetta pihalle.

 

Päällemme ei satanut tippaakaan ja hajuakaan ei esiintynyt. Tuo dumpattu polttoainen putosi ehkä 100 jalkaa alemmas ja hajosi samalla korkeudella olemattomiin.

 

Että se siitä yli-turvavälistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amadeus tietää kertoa, että "20:45 Estimated time of departure", eli jonkin näköinen delay tuli vielä.

 

EDIT: Nousi klo 21:08.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kylläpä se kerosiini hajoaa atomeiksi että ei siitä maahan asti tule tippaakaan..ellei tiputa josaki 2000ft.. :D  RJAA lähti joskus tämän vuoden alkupuolella md-11 jonka etulaskutelineen varoitusvalo oli jäänyt palamaan.. Lentäjä tarkistutti asian tornin kanssa ja torni kuittasi että laskuteline oli jäänyt hieman ulos.. Kone laski telineet alas (onnistuneesti) ja laski lähes kaikki kerosiinit pihalle..mitä siihen MD-11 nyt menee löpöä jos se japanista hesaan on tulossa??  kuitenkin otsikoissa luki että ei vaaraa ilmastolle!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan se tämä, joka meni about 1730 Pohjois-Espoon yli epätavallisen matalalla.... Mureat soundit saivat tarttumaan kameraan ja juoksemaan pihalle. Yleensä ovat jo aika korkealla Kalajärven-Niipperin kohdilla. Tämä meni matalalla ja lujaa...suoraan :o. Kun näillä leveyksillä yleensä pukkaavaat kurvaamaan jo pohjoiseen tai etelän kautta....

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhu puheiden mukaan AY77:lla oli pamahtanut  keskimmäinen moottori nousussa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhu puheiden mukaan AY77:lla oli pamahtanut  keskimmäinen moottori nousussa...

Kyllä nyt homma kusee pahemman kerran.... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhu puheiden mukaan AY77:lla oli pamahtanut  keskimmäinen moottori nousussa...

 

No ei ole kuulo sitten vielä häipynyt  ;).

 

Ikkunat olivat auki tytön huoneesta ja omastani ko. tapahtumahetkellä. Kuulin koneen äänen lähestyvän, ehkä "pamahtavan", hiljeni ja jälleen jyrisi...siinä vaiheessa piti nousta koneelta, kaivaa kamera esille ja juosta pihalle. No siinähän se meni sitten kämpän yli. Kieltämättä odottelin "tömähdystä" sekunnin sadasosan koneen häivyttyä puiden taakse.... Ei paukahtanut eikä tullut vakoa tontille  :P. Hyvä näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko selvinnyt syytä dumppaukseen?

 

Tero

 

Liikaa painoa laskeutuakseen (polttoaineet koneessa atlantin ylitystä varten)? En tiedä mutta kuvittelen, että se on tietenkin se syy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikaa painoa laskeutuakseen (polttoaineet koneessa atlantin ylitystä varten)? En tiedä mutta kuvittelen, että se on tietenkin se syy...

Luulisin tuon jo olleenkin selvä lähes kaikille lukijoille, mutta varmaan se että mikä oli syynä tuolle kentälle paluulle, moottori vikaahan tuossa jossain huhuttiin, mutta oliko se se syy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikaa painoa laskeutuakseen (polttoaineet koneessa atlantin ylitystä varten)? En tiedä mutta kuvittelen, että se on tietenkin se syy...

 

AY77 ei lennä lähellekään Atlantia. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minäkin uskon tuohon ylipainoon laskeutuessa. Eikös se yleensä ole niin, että suurin sallittu lentoonlähtömassa on suurempi kuin suurin sallittu laskeutumismassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai polttoaineen dumppausmahdollisuus on olemassa tietyissä konetyypeissä - ei suinkaan kaikissa - nimenomaan siksi, että laskeutumispainoa pystytään vähentämään nopeasti, jos esim. tulee kiireellinen, pakottava tarve laskeutua lähimmälle kentälle silloin, kun kone on vielä ylipainoinen laskeutumaan.

 

Jos tilanne ei ole kiireellinen, konehan voi kuluttaa polttoainetta myös kiertelemällä esim. holding-kuviossa niin kauan, että polttoaineen määrä laskee arvioidun tarpeen mukaiseksi.

 

Tässä tapauksessa valittiin dumppaus ja melko nopea takaisin paluu, mutta missään ei ole mainittu varmaa syytä siihen, miksi paluu takaisin oli välttämätön.

 

Mutta jos kyseessä olisi ollut todella vakava vaaratilanne, niin siitä olisi aloitettu virallinen tutkinta, jonka syy olisi mainittu jossakin mediassa tai tutkintaviranomaisen sivuilla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään