Jari Tanskanen

Paras matkustamohenkilökunta?

21 viestiä aiheessa

Skytrax on tehnyt tyytyväisyystutkimuksen, jossa eri yhtiöiden matkustamohenkilökunnan palvelua ja toimintaa on arvioitu. Sen mukaan eurooppalaisten lentoyhtiöiden paras lentävä henkilökunta on SN Brussels Airlinesillä, mutta Worlds Best Cabin Staff -tittelin sai Thai Airways.

 

Tästä Skytraxin World Airline Award for the Best Cabin Staff  -arviointiin

 

 

SN Brussels Airlinesin lehdistötiedote aiheesta:

Brussels, 08th of June 2006 – SN Brussels Airlines has the best cabin staff of all European airlines. This is the result of a thorough survey of the independent British research company Skytrax. This well-known British audit organization, also known as “the Michelin of aviation”, based its judgement on several criteria such as service, efficiency, attention for safety, problem solving, enthusiasm, friendliness and knowledge of different languages.

 

SN Brussels Airlines obtained the highest score of all European airlines in the popular Skytrax survey. The Portuguese airline PGA Portugalia came second, while Luxair was third. Airlines in other continents were awarded too. For example: the award for Asia went to Thai Airways.

 

In total, sixteen criteria were taken into account. How we welcome our passengers, the application of safety procedures, the efficiency of the on board service (food & drinks), and the discipline, friendliness and enthusiasm of our staff are examples of criteria which have been judged.

 

The official results of the Skytrax’ survey confirm that SN Brussels Airlines tries to put its slogan ‘Passionate about you’ into practice on a daily basis.

 

VP In-flight Services Luc Casier: “We are very pleased with this important award because we know how high our passengers rate our service. This award is the result of the hard work and the endless efforts of our more than 700 cabin crews and all other employees of the company. The award is however no reason to become complacent. By permanent coaching, evaluation sessions and training of our more than 700 cabin crew members, we hope to achieve an even better result in the future”.

 

Worldwide over 3.6 million people have participated to the ‘Worlds Best Cabin Staff’ survey of Skytrax. The audit organisation that permanently monitors the quality of airlines also carried out hundreds of in-depth interviews with passengers and airline clients.

 

“The cabin crew plays a major role and does not only assure the safety and the wellness of the passengers”, says Skytrax’ CEO Edward Plaisted. “The cabin attendants and their colleagues on the ground are also the reflection of the entire corporate image that every airline is constantly seeking to improve. For the passenger it is very often the quality of the in-flight service that makes the difference between a positive and a negative flight experience.”

 

In 2004, SN Brussels Airlines already received the Airline Excellence Award for its excellent quality level. Last month SN has been elected as the best European airline by the French consumer organization “Que Choisir”, based on a survey which was performed in six European countries.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Top 5:ssä kaikki firmat tulevat tuolta idän / Aasian suunnalta. Ei kovin yllättävää?

 

"BEST CABIN STAFF

 

Thai Airways

Qatar Airways

Malaysia Airlines

A N A

Singapore Airlines"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Säälittävää. Ainut firma, joka todisti kabiinihenkilökuntansa pätevyyden viime vuonna, loistaa poissaolollaan. Kyseessä on toki Air France (joo joo, kyllä mäkin ko. firmalla olisin ehkä pari hymyä enemmän ottanut vastaan, mutta mistä siinä kaikessa loppupelissä on kyse?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Top 5:ssä kaikki firmat tulevat tuolta idän / Aasian suunnalta. Ei kovin yllättävää?

 

Ei todellakaan, Aasiassa on tuo palvelumentaliteetti ihan toisella tasolla kuin Euroopassa. Noista top-5 mulla kokematta ANA ja Qatar, mutta  kolme muuta ovat kyllä ihan omassa luokassaan.

 

Euroopan top-3 on IMHO hieman outo:

1 CSA Czech Airlines

2 Aeroflot

3 Malev

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivätkös nuo kolme ole itse asiassa Eastern/Central Europen top 3-yhtiöt? Kyllä siellä on wanha Eurooppa erikseen...

Oikeassa olet. Katsoin liian hätäisesti :-[ Wanhan Euroopan kärki on SN Brussels, Portugalia ja Luxair. Jokatapauksessa tuo Aeroflotin sijoitus on mielenkiintoinen, aikamoinen muutos takavuosiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa vertailussa ei kerrota mitään pistemääriä yms.. joten erot voivat olla vain margiaalisia. Ehkä se selittään Air Francen poissa olon listoilta. En nyt mitenkään halua puolustella F:ää, mutta tuli vain mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen joka on käynyt itäisissä kaukomaissa niin varmasti tietää että palvelutaso on kaikkialla ihan eri luokkaa esim. ravintoloiden tarjoilijat oikeasti haluavat että asiakas viihtyy toisin kuin koti suomessa. Eli on luonnollista että se kulttuuri heijastuu lentoemoihinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni,

 

Hyihyi! Ekkai sää ole joku poroporvari itse? Sulla on varmaan myös ravintoloihin VIP-kortti jolla niin törkeästi menet jonossa maksavan työväestön ohi viikonloppuisin...

 

;D (/witsailu, itseäkin huvittaa tämä suomalainen "kaikki samassa muotissa ja veneessä" mentaliteetti ja "kellä onni on, sen kätkeköön").

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa vertailussa ei kerrota mitään pistemääriä yms.. joten erot voivat olla vain margiaalisia. Ehkä se selittään Air Francen poissa olon listoilta. En nyt mitenkään halua puolustella F:ää, mutta tuli vain mieleen.

 

Air France on varmaan ihan viho viimeisenä. En ole koskaan saanut lentokoneessa niin huonoa palvelua kun Air Francen lennolla. Onneksi oli vain euroopan sisäinen lento. Palvelu ei toiminut edes Busineksessa vaan lentoemot tiuski ja piti jotain omaa kokoustaan koneen etuosassa. Ruokakin saatiin vasta lennon lopussa ja kun se oli edessä oli hirvee kiire kerätä kamat pois kun pian laskeudutaan.

Lentoyhtiölle lähti kyllä reklamaatio, mutta siihen ei koskaan vastattu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Medi-Heli ja tuon kaltaiset pelastus-operaattorit ovat parhaita.

Huomioivat jopa tajuttoman matkustajan tarpeet.

 

En pelleile, vaan näin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air France on varmaan ihan viho viimeisenä. En ole koskaan saanut lentokoneessa niin huonoa palvelua kun Air Francen lennolla. Onneksi oli vain euroopan sisäinen lento. Palvelu ei toiminut edes Busineksessa vaan lentoemot tiuski ja piti jotain omaa kokoustaan koneen etuosassa. Ruokakin saatiin vasta lennon lopussa ja kun se oli edessä oli hirvee kiire kerätä kamat pois kun pian laskeudutaan.

Lentoyhtiölle lähti kyllä reklamaatio, mutta siihen ei koskaan vastattu...

 

Mä nyt olin Jaskan lailla ihan vakavissani. Otsikko on PARAS matkustamohenkilökunta. AF:n 340:n kabiinin tulihelvetistä (josta ei pitänyt tulla elävänä kukaan ulos) evakuoitiin joka ainoa matkustaja pihalle. Kuka heistä jäi itkemään thai-tytön hymyä? Ko. tutkimus on varmasti ihan hyvää viihdettä, mutta jollakin tapaa lentävän henkilökunnan ammattitaidon aliarvioimista. Lentoemännät ja stuertit ovat koneessa pelastaakseen henkesi tarvittaessa (kyllä, myös sinun kännisen kusipään ja perseennipistelijän), eivät ensisijaisesti täyttämässä toiveita.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä nyt olin Jaskan lailla ihan vakavissani. Otsikko on PARAS matkustamohenkilökunta. AF:n 340:n kabiinin tulihelvetistä (josta ei pitänyt tulla elävänä kukaan ulos) evakuoitiin joka ainoa matkustaja pihalle. Kuka heistä jäi itkemään thai-tytön hymyä? Ko. tutkimus on varmasti ihan hyvää viihdettä, mutta jollakin tapaa lentävän henkilökunnan ammattitaidon aliarvioimista. Lentoemännät ja stuertit ovat koneessa pelastaakseen henkesi

 

Toki ymmärrän, että matkustamohenkilökunta on turvaamassa matkustajien turvallisuutta ensisijaisesti. Tosin en oikein jaksa uskoa, että kyseiset lentoemännät olisivat olleet kovinkaan innostuneita auttamaan kuin itsensä ulos koneesta, kun ei heitä lähdössä kiinnostaneet turvavyötkään, eikä oikein alun turvallisuusdemokaan ollut kuin nopea huitaisu, että päästään hihittelemään tyttöjen juttuja verhon taakse.

 

Toivon todellakin, että kyse oli vain yksittäistapauksesta ja AF:n 340 tapaisia kabiinihenkilöitä on enemmän.

 

tarvittaessa (kyllä, myös sinun kännisen kusipään ja perseennipistelijän), eivät ensisijaisesti täyttämässä toiveita.

 

Kiiitos, tälläistä analyysiä matkustustavoistani ei ole kukaan koskaan vielä minusta tehnytkään. Varsinkaan nettikeskusteluiden perusteella. (Ei, en ole koskaan ollut lentokoneessa kännisä tai nipistellyt lentoemoja perseestä)

 

Mitä tuossa tutkimuksessa oli tutkittu? Vain palvelua vai yleisesti kabiinihenkilökunnan osaamista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry, Jukka  ;) Ei ollut tosiaan tarkoitus kohdistaa sitä sinällään kehenkään tiettyyn henkilöön, vaan lähinnä jokaiseen, joka tuntee piston sydämessään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitä tuossa tutkimuksessa oli tutkittu? Vain palvelua vai yleisesti kabiinihenkilökunnan osaamista?

 

Yllättävää sinänsä, että ensimmäisessä viestissä ollut linkki ei tällä hetkellä toimi. Mutta seuraavasta pääsee läpi:

 

http://www.airlinequality.com/2005/staff-05.htm

 

ja kuten sieltä näkyy, haastateltavilta on kysytty kuuttatoista eri asiaa kabiinihenkilökunnan käytöksestä/osaamisesta/ulkonäöstä jne. Tosin, kuten suurelle yleisöille julkaistuissa markkinointitutkimuksissa yleensäkin, mahdollisia painotuksia ei ole mainittu.

 

Kannattaa huomata myös se, että Skytrax MYY näitä raportteja tarkemmin analysoituina eri lentoyhtiöille jne, eli kyseessä on kaupallinen firma, vaikka se väittääkin olevansa "riippumaton".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa huomata myös se, että Skytrax MYY näitä raportteja tarkemmin analysoituina eri lentoyhtiöille jne, eli kyseessä on kaupallinen firma, vaikka se väittääkin olevansa "riippumaton".

 

Ja varmasti onkin riippumaton. Kaikki tuollaisia tutkimuksia tekevät instanssit ovat kaupallisia firmoja, ja niiden elinehto on nimenomaan riippumattomuus. Asiakkaat vaativat objektiivisuutta saadakseen mahdollisimman totuudenmukaisen kuvan tilanteestaan kilpailijoihinsa nähden. Tutkimusfirmojen elinehto on niiden tuottamien tulosten objektiivisuus ja luotettavuus. Skytrax tai vaikkapa Suomen Gallup menisivät hyvin äkkiä nurin jos niiden tuottamat tutkimustulokset alkaisivat merkittävästi poikkeamaan todellisuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja kuten sieltä näkyy, haastateltavilta on kysytty kuuttatoista eri asiaa kabiinihenkilökunnan käytöksestä/osaamisesta/ulkonäöstä jne. Tosin, kuten suurelle yleisöille julkaistuissa markkinointitutkimuksissa yleensäkin, mahdollisia painotuksia ei ole mainittu.

 

 

Tässäpä se just on. Kun Suomessa on tapana marista, että "olipa jotenkin töykeän oloinen tyttö", on näissä kyselyissä monesti mukana muitakin asioita kuin se, oliko hymy tarpeeksi leveä ja käytettiinkö sanontaa "sir". Palvelualttiuteen ja -valmiuksiin kuuluu myös teknistä osaamista, sitä, mitä tarvitaan kun kaikki ei menekään niinkuin matkatoimistossa luvattiin. Näistä tulee eroja, ja vaikka asenneasiat on varmasti korkealla matkustamohlökunta-polleissa, on siellä varmaan kyselty muutakin... Ainakin ois pitäny... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BA:ta en nostais korkealle  >:(::)

 

Ymmärrän BA:n valinnan, sillä erityisesti yhtiön tuote kaukoliikenteessä on paras. Sillä on koneissaan 3-4 luokkaa, World Traveller Plussaan pääsee kohtuuhinnalla, matkustamopalvelu on paras eurooppalaisista yhtiöistä ja premium-matkustajille tarjotut palvelut, kuten lounget, omat lähtöselvitysalueet ja Fast Track toimivat hienosti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään