Peter Tähtinen

OH-MAF ?

12 viestiä aiheessa

Kuulin eilen että OH-MAF on mennyt pahasti tärviölle Brommassa.  Mitä lie tapahtunutkaan?

 

Peter

 

 

Lähetyslentämisen veteraani OH-MAF (C206) kärsi tosiaan laskuvaurion pari päivää sitten Tukholman Brommassa. Pahasti tärviölle kone ei mennyt. Oikea siivenkärki ja potkuri raapaisivat maata.

 

Siivenkärjen vauriot ovat lievät. Muotosuoja kärsi ja alumiini rypistyi muutaman sentin matkalta. Potkurinlavat vioittuivat silmämääräisesti arvoiden n. 4-7 sentin matkalta. Muita vaurioita ei tullut eikä matkustajille käynyt kuinkaan. Kone on kaskovakuutettu.

 

Vaurioituminen tapahtui puuskaisessa sivutuulessa. Tuuli (17/25 knts) puhalsi n. 80 astetta koneen kulkusuunnasta.

 

OH-MAF:n tulevaisuus on tällä hetkellä avoin. Käyntijakson päässä oleva moottori vaatii joka tapauksessa  täydellisen iskuvauriotarkastuksen. Jo aikaisemmin on ollut puhetta historiallisen koneen mahdollisesta museoimisesta. Mitä todennäköisimmin OH-MAF kuljetetaan maakuljetuksena takaisin kotikentälleen Malmille.

 

Koneen kohtalosta päättää  MAF Finlandin edustajat lähiaikoina.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmin paikka, veteraani sai siipeensä -onneksi lievästi.

Museointi olisi aika hieno juttu piiitkän ja ansiokkaan työrupeaman jälkeen, vaikka onkin tyypiltään "tavis-kone".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohhoh... Tuo kone on ensimmäinen yksimoottorinen väkisinlentokone, jonka kyydissä (lue puikoissa) olen ollut. Täytyy toivoa sen vielä ilmaan nousevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan tuo MAF nousta siivilleen, jopa museossa.

 

Kunniakas ura jatkunee, museossakin,maakoneenakin.

 

Kyllä varmasti! Ja tähän perään kyssäri: Mikä on kaukaisin paikka Malmilta katsottuna, jossa MAF on lentänyt? (En tiedä oikeaa vastausta  :-[ )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä saa ainakin jotain osviittaa. Toki saattaa olla ettei kaikkia paikkoja ole edes merkitty tuohon. Ja tietty koska kyseessä on Cessna, sillä on muutama lento lennetty varmaankin myös Amerikan mantereella ainakin tehtaan toimesta..? Aika uutenahan tuo taisi MAF:in käyttöön kuitenkin tulla alunperin?

 

medium

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä varmasti! Ja tähän perään kyssäri: Mikä on kaukaisin paikka Malmilta katsottuna, jossa MAF on lentänyt? (En tiedä oikeaa vastausta  :-[ )

 

Aika vaikea vastata... Suomesta katsottuna saatta olla eteläinen Tansania. Tai mahdollisesti myös 40 vuotta sitten tapahtunut siirtolento Wichitasta New Orleansiin (sieltä laivan kyydissä Afrikan mantereelle).

 

OH-MAF täytti muuten 21.6 täydet 40 vuotta. 20 ensimmäistä vuotta kului Afrikassa.  Tarkalleen tänään (2.7.) tuli puolestaan kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun kone lensi siirtolentonsa viimeisen legin Brommasta Malmille.  Mielenkiintoinen yhteensattuma oli, että OH-MAF saapui viime yönä jälleen  Brommasta Malmille. Tällä kerralla tosin siirtolavalla ja siivet irrotettuna. Syynä tuo laskuvaurio.

 

MTV:n toimittaja Mika Tommola kävi tänään kuvaamassa konetta sekä haastatelemassa yli 12.600 tuntia puskalentotiimaa Afrikassa lentänyttä MAF:n pilottia Aarno Alannetta. Hän lensi tasan 20 vuotta sitten koneen Suomeen. Sattaa olla, että maikkarin Kymmenen uutisten loppukevennyksessä tuleekin juttua OH-MAF:sta ja sen pilotista. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen kone oli juuri kymppi uutisten kevennyksenä. Eli eiköhän se kohta ole mtv3:n netti-tv:ssä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen kone oli juuri kymppi uutisten kevennyksenä. Eli eiköhän se kohta ole mtv3:n netti-tv:ssä

 

Näkyy olevan, katsoin kun en ehtinyt koiran ulkoilutukselta varsinaisille uutisille. Hieno juttu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikivanha ketju mutta olkoon.Kun täällä kysellään halpojen lentokoulutusten perään,niin mikähän tämä olisi yhtenä vaihtoehtona?  " MAF Suomen jäseniksi liittyneet Saimme siivet – lentokoulutusohjelman oppilaat voivat saada yhteensä jopa 70 % alennuksen PPL-lentokurssin konevuokrasta työskentelemällä MAF Suomen hyväksi. Tällöin käteisenä maksettavaa konevuokrakustannusta jää 60 lentotunnista normaalin jäsenhinnan (9.360 euroa) sijasta alimmillaan 3.510 euroa. Lisäksi maksettavaksi tulevat lentokoulutuksen opetuskulut. "  Ja teoriat 850-1600€.  Lisäksi tarjotaan 172 Cessnaa tuntihintaan 156€. Ymmärtääkseni sivut ovat ajantasaisia. Ei paha.        http://www.maf.fi/@Bin/179380/MAF%20Finlandin%20uusi%20lentokone%20Cessna%20172%20noudettiin%20Maarianhaminasta%20kes%c3%a4ll%c3%a4%202008%20Kuva%20MAF%20Finland%20ja%20Antti%20Miettinen.jpeg

 

EDIT: vielä tuo linkki: http://www.maf.fi/opi-lentamaan/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään