Mikko Livola

Boeing 737-700 lentoa

16 viestiä aiheessa

Tulipa käytyä pienellä simuajelulla Tukholman duunikeikalla. Paikkana SAS Flight Academy ja vaihtoehtoina oli Boeing 737-700 tai Airbus A340. Valitsin 737:n, koska se kiinnostaa konetyyppinä henkilökohtaisesti enemmän ja joykkarista saa ajaa simua kotonakin. Ei muuta kuin äijä taksiin ja hommiin!

 

Ensivaikutelmat Academystä oli hienot: aika massiivisen näköinen se full-motion simulaattori on liikkeessä! Muutenkin ilmapiiri oli rento, vaikkakin simulaattorit pyörivät kovassa koulutuskäytössä (klo 23.30 illalla).

 

Tyytyväinen mies Academyn ovella

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Academyn pääovi

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

B737-700 simulaattori, sisäänkäynti ja yleisnäkymää....on se massiivinen!

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Tässä se ohjaamo nyt sitten on....yes, glass-cockpit, me like!

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Penkin säätö kohdalleen ja äijä vöihin! (fiilis on nyt niin korkealla että ei voi kuin hymyillä!)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Näyttöjä....harmi vaan kun salamalla noi LCD-näyttöjen lukemat ei näy ja kameraa en osaa käyttää sen vertaa kuin mitä automatiikalla saa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pilot and co-pilot: briefing done, line up and ready for departure! Eka takeoff oli jostain Grönlannin kentältä....lentoonlähtö, vähän aikaa suoraan, 45 astetta vasemmalle josta 180 asteen kaarto takaisin finaaliin samalle kiitotielle ja erittäin onnistunut lasku keskelle kiitotietä, kaikki manuaaliohjauksella...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Onneksi tätä ei tarvittu...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hitto kun meni hienosti lasku toinenkin, kouluttajakin kehui...yllättävän samanlaista lentäminen on näillä kuin pienilläkin koneilla, loppujen lopuksi...en voi muuta kuin hymyillä....minä olen nyt nähnyt valon! Mä haluun tätä lisää!!!! Okei, kouluttaja säätää lisää haastetta tietokoneellaan - anna tulla vaan :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Yleisnäkymää simusta

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ei voi muuta sanoa kuin että äärettömän mahtava kokemus. Vaikka olin hotellilla takaisin 02.30, ei se haitannut tippakaan! Se mikä oli sinänsä yllättävää, oli että lentämisen lainalaisuudet olivat hyvin samanlaiset kuin mitä pikku cessnalla. Tietysti massan hitaus on huomattava tekijä ja kone tottelee hitaammin. Flight Directorin avulla lentäminen oli suorastaan helppoa ja ilman sitäkin tulee toimeen, kun kokeiltiin. Toki täytyy muistaa, että radioliikennettä ei tässä harjoituksessa ollut ja vallitsevat olosuhteet olivat pyynnöstäni hyvät. Tein muutamia lentoonlähtöjä ja yhteensä 4 laskua, joista 3 onnistui todella hyvin - tosin loppuvetoa on todella vaikeaa aloittelijan arvioida simun visuaalista käsin, mutta silti pahemmin tärähtämättä maahan ja keskelle rataa. 

 

Kun kouluttaja lisäsi pyynnöstäni CAT II olosuhteet, lumisateen ja kovan sivutuulen sekä helvetillisen turbulenssin (halusin testata, miltä se oikesti tuntuu ja tuntuuko aidolta), alkoi kapasiteetti loppua. Halusin lentää huonoissa olosuhteissa ilman autopilottia ja täytyy sanoa, että kyllä 737 heiluu samalla tavalla kuin pikkuinen 152:nen kovassa tuulessa. Lasku Arlandaan onnistui, mutta oli pakko tehdä ns. tukialuslasku. Hengissä säilyttiin, eikä ollut pahin hänen näkemänsä lasku, sanoi kouluttaja :)

 

Lentoja tuli suoritettua Grönlannista, Helsingistä (lasku visuaalissa yöllä 04R:lle, mahtava kokemus!!!), Arlandasta ja Singaporesta. 737-700 oli hieno kokemus ja jäi lähtemättömästi mieleen. Kouluttaja oli varsinainen pelimies, lopuksi kieli poskeen ja tarra käteen:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

t. Mikko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko simussa lento kustanti?

Maksaisikohan suunnileen saman verran, kun tuolla Sabenan flaaitskoolissa? http://www.simw.com/index.cfm?fuseaction=dsp_flightschool Tonnin per tunti. :P (Jos haluaa itse lentää koko ajan ;D )

 

Olisi kyllä mahtava päästä kokeilemaan tuollaista simua, mutta onhan meillä täällä Suomessakin todella upea ja hienosti mallinnettu MIK:n kessna simulaattori. :) (Tosin itse en ole päässyt kokeilemaan vielä :-\ )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Mikko!

 

Ei ne ole sen kummempia (ainakaan nuo simut). Itsekin tuota "kokeilleena" baut 10 kertaa, olen jäänyt koukkuun tuohon fiilikseen, mikä paistaa tuosta sinun tekstistäkin läpi. :)

 

Sitten vain tarra auton lasiin kiinni niinkuin kunnon pelimiehen kuuluu!

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tule käymään joku keskiviikko tai lauantai, ei se sen vaikeampaa ole :)

 

//T

 

 

Tosiaan ne jotka ei ole MIK:n simua kokeilleet niin suosittelen. Ihan eri fiilis kun on kunnon kokkari, visuaali yms.

Tasapainoaisti menee sekaisin kun lähtee norjan vuonoihin heittämään lenkkiä (vaikka ei ole motionia).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kateellinen ei kannata olla, vaikka sehän on valitettava suomalainen kansanperinne (joka toivottavasti alkaisi katoamaan pikkuhiljaa nuorten sukupolvien myötä). Ollaan mielummin iloisia muiden saavutuksista ja kokemuksista ja kannustetaan toisiamme!

 

En oikein muuta osaa sanoa muutakuin että kyllä tollaista suihkaria mielellään työkseen lentäisi. Hieno oli kokemus, toivottavasti näitä tulee pian lisää. Myös visuaali oli upeampi mitä osasin odottaa, parempi kuin tässä taustalla pyörivässä FSX Betassa konsanaan (vaikka kyllä flightsimunkin grafiikka on hieno ja uudistettu!). Kyllä CAE osaa rakentaa upeita simuja!

 

As real as it gets,

-Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kateellinen ei kannata olla, vaikka sehän on valitettava suomalainen kansanperinne (joka toivottavasti alkaisi katoamaan pikkuhiljaa nuorten sukupolvien myötä). Ollaan mielummin iloisia muiden saavutuksista ja kokemuksista ja kannustetaan toisiamme!

As real as it gets,

-Mikko

 

Mahtavasti sanottu Mikko, ja niin totta!

 

Onneksi olkoon saavutuksestasi, voin vain kuvitella sen hyvän fiiliksen mikä sinulla vallitsi koko homman ajan! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsekeillä(CSA) pääsee myös "rälläämään" OK-Plus maileilla, joko ATR- tai B737 simulaatoriin. ATR simu vaatii 70000 pojoa ja B737 80000 pojoa!!

Bärkkele itsellä puuttuu vielä n.23000 pojoa edes tosta ATR:stä :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla