Sami Vainionpää

Isojen poikien lentokoneita Malmilla (RBAR)

76 viestiä aiheessa

Pitkästä aikaa Malmilla on taas jotain harvinaisempaa kuvattavaa.. :)

 

Peter Besenyei ja Alejandro Maclean juttelevat Peterin koneen vierellä:

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavaksi kuva Mike Mangoldin Edge540:stä:

[ attachment removed / expired ]

 

Samaisen koneen ohjaamo. Aika tyhjän näköinen aresti ;):

[ attachment removed / expired ]

 

Peterin tuliterä 540 sivusta:

[ attachment removed / expired ]

 

Sama takaa:

[ attachment removed / expired ]

 

Alejandron Zivko (oli muuten älyttömän hankalassa paikassa kuvauksen kannalta):

[ attachment removed / expired ]

 

On se virtaviivainen ;D:

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten kuva eilen saapuneesta Paul Bonhommen Extra 300S:stä:

[ attachment removed / expired ]

 

..ja Steve Jonesin samanlaisesta:

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Ja ettei totuus unohtuisi, lisätään kuva vielä siitä oikein isojen poikien lentokoneesta ;)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta on paha pistää paremmaksi :) Katsotaan löytyykö muutama erilainen. Toki itse Miehet puuttuvat kun kuvasin vasta illalla (työ haittaa pahasti harrastustoimintaa)

 

medium

 

medium

 

medium

 

medium

 

Ihmettelijöitä oli sentään muutama illan mittaan :)

medium

 

Sideshotti!  ;D Huomatkaa hienot "tassut"!

medium

 

//Tuomas

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeita koneita ja hyviä kuvia meillä harvemmin nähdyistä. Ja siten se tietämättömän kysymys  ;) eli mitä nuo "valkoiset tangot" Edge540n ohjaamossa ovat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eli mitä nuo "valkoiset tangot" Edge540n ohjaamossa ovat?

 

Ihan vaan putkirungon putkia :) Edgellä kun on yli +/- 20G:n kestävyys, niin muutama "ylimääräinen" tuki ei varmaan ole pahitteeksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vaan putkirungon putkia :) Edgellä kun on yli +/- 20G:n kestävyys, niin muutama "ylimääräinen" tuki ei varmaan ole pahitteeksi...

 

Vai notta yli +/- 20G...  :-[

 

Niin, sä tarkotat rakenteellista kestävyyttä, et g-rajoja?

+/- 10G on maksimi sallittu, mikä sekin erityisesti negatiivisella puolella on koko lailla huikeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä tuo Mangoldin lohikäärme on upean näköinen ja varsinkin rengassuojat on mukava yksityiskohta.

 

Täytyy illalla katsoa jos omista löytyy jotain uutta tarjottavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai notta yli +/- 20G...  :-[

 

Niin, sä tarkotat rakenteellista kestävyyttä, et g-rajoja?

+/- 10G on maksimi sallittu, mikä sekin erityisesti negatiivisella puolella on koko lailla huikeasti.

 

Juu, en siis puhunut sallituista voimista mitään, vaan testatusta kestävyydestä. Mutta puhuin vanhasta muistista, ja nyt näyttää, että rungon kestävyyttä on laskettu 15G:hen, joskin se oli alunperin myös tuo 20G:tä. Mutta siipien testattu kestävyys koneen esitteessä on edelleen se +/- 20G... Mutta mutta, kuten (jälleen kerran) tuolla toisessa threadissa sanoin, on tuollaisella Edgellä vedetty todistetusti 16 G:tä. Ja vetihän Peter Beseneyi vasta Berliinissä 13,8G:tä... Sitä en sitten tiedä, miksi Zivko on nuo +/- 10G:n rajat ottanut käyttöön ainakin prosyyriinsä, vaikka kone todistetusti kestää reilusti enemmän. Ettei olisi taas jotain jenkkien lakihöpötyksiä, ettei kokemattomat pilotit lähde itseään tappamaan liian kovilla voimilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä vaan tarjouspyyntöä vetämään ;D

full

 

Maalauksen tekijä lienee joko vitsiniekka tai sitten haluaa pysytellä anonyyminä.

 

Jenkkislangissa (sekä myös lakikielessä tuntemattomasta henkilöstä) John Doe = esim. miespuolinen kuollut tuntematon sotilas, joka lähetetään kotimaahan body bagissä.

 

Mitäs muuten luulette, saakohan joku suomalainen ruinattua tyypit johonkin noista koneista? Ihan kelle tahansa kuskit eivät niitä varmaankaan anna, jos nyt ylipäänsä kenellekään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä en sitten tiedä, miksi Zivko on nuo +/- 10G:n rajat ottanut käyttöön ainakin prosyyriinsä...

 

Näinhän tosiaan löytyy sivuilta, mutta löytyy myös maininta, että kestää yli 15G:tä jatkuvaa rasitusta. Kai tuo 10 on vain suositeltu, ettei tarvitse hirveitä tarkistuksia tehdä kokoajan ja tietää silti rakenteen olevan kunnossa. Voisin siis hyvin kuvitella, että tuo +20G olisi yhä se maksimi ja -10G sitten se negatiivisen geen maksimi. Tuo -20 kuulostaa jotenkin liian huimalta, voi toki olla totta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo -20 kuulostaa jotenkin liian huimalta, voi toki olla totta.

 

Ei kait se -20G:tä ole yhtään sen kovempi voima, kuin +20G:täkään ;) Jos symmetrisen siiven rakenteet kestää +20G:tä, niin kait se silloin kestää myös negatiivisena saman? Nythän ei puhuttu siitä, mitä ihminen kestää ja voi lentää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko nyt väärässä, jos luulen, että normaalitila on +1 G:tä ja siis - 20 G:tä on itse asiassa 21 G:n voima?

 

(Pilkun viilausyritys numero 111)  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko nyt väärässä, jos luulen, että normaalitila on +1 G:tä ja siis - 20 G:tä on itse asiassa 21 G:n voima?

 

(Pilkun viilausyritys numero 111)  :P

 

Et ole väärässä sen suhteen, että normaalitila on +1G. Eli siis se, mikä vallitsee maapallolla koko ajan... Mutta, mitenkäs tuo sitten pitäisi tulkita tuo loppu? Minun järkeen ei silti +1G:n ja -1G:n välillä ole muuta eroa, kuin "suunta". 0G on molemmille sama, ja "matka" 0:sta +20:een ja -20:een G:hen on sama...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös näissä reissereissä ole keinohorisonttia mittaristossa laisinkaan ?

 

Harvemmin. Eipä siitä ole noiden jannujen käytössä muuta, kuin painohaittaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivat on väritykset  :D

 

Eikös näissä reissereissä ole keinohorisonttia mittaristossa laisinkaan ?

 

Jani

 

Eikä myöskään ole kuulaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä myöskään ole kuulaa

 

Kyllä kuula yleensä taitolentokoneesta löytyy, niinkuin tuosta Miken koneestakin. Joskus niitä näkee jopa kahtena kappaleena (toinen ylösalaisinlentelyä varten).

 

EDIT: mutta ei sitä toki kaikissa koneissa ole. Muistaakseni Tarman Petterin CAPissa ei ole kuulaa... Ei kun taitaa siinä olla. On vaan kuomun reunassa kiinni, niin ei näkynyt mun kuvassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et ole väärässä sen suhteen, että normaalitila on +1G. Eli siis se, mikä vallitsee maapallolla koko ajan... Mutta, mitenkäs tuo sitten pitäisi tulkita tuo loppu? Minun järkeen ei silti +1G:n ja -1G:n välillä ole muuta eroa, kuin "suunta". 0G on molemmille sama, ja "matka" 0:sta +20:een ja -20:een G:hen on sama...

 

Kun en ole ekspertti, niin piti tuota kysymän. Ajattelin G-mittarin näkökulmasta niin, että kun lennetään vaakalennossa, neula näyttää +1. Kun vedetään positiivista lisää 19, mittari näyttää + 20.

Samaten, kun vaakalennosta väännetään alaspäin negatiivista, mittarin neula lähtee ensin nollaan (1 G muutos) ja jos siitä neula menee - 20:een, summaksi tulee 21 G:n muutos.

 

Eipä tämä tärkeää ole, mutta aivot nyrjähtävät kuin keinohorisontti jos sellainen noissa koneissa olisi, kun tyhmänä asiaa miettii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku ei kuulaa bongannut tuosta Miken koneen ohjaamokuvasta niin moottorinvalvontataulun oikealla puolella, muutaman vivun alapuolella letkun alla piilossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun en ole ekspertti, niin piti tuota kysymän. Ajattelin G-mittarin näkökulmasta niin, että kun lennetään vaakalennossa, neula näyttää +1. Kun vedetään positiivista lisää 19, mittari näyttää + 20.

Samaten, kun vaakalennosta väännetään alaspäin negatiivista, mittarin neula lähtee ensin nollaan (1 G muutos) ja jos siitä neula menee - 20:een, summaksi tulee 21 G:n muutos.

 

En minäkään mikään ex-Pertti ole, enkä edes nykyinen. Mutta siis tuleehan siinä tavallaan +1G:stä -20G:hen mentäessä 21:n muutos, mutta voima/kiihtyvyys on sama niin +20, kuin -20G:ssäkin... +1G:stä 0G:hen mentäessähän se voima/kiihtyvyys ei kasva, vaan pienenee. 0G on siis painoton tila...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku ei kuulaa bongannut tuosta Miken koneen ohjaamokuvasta niin moottorinvalvontataulun oikealla puolella, muutaman vivun alapuolella letkun alla piilossa.

 

Minusta se ei ole kuula tai jos on niin miksi se ei ole keskellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta se ei ole kuula tai jos on niin miksi se ei ole keskellä?

 

On se kuula ja on se myös keskellä. Se vain tuo "mittarin" 3-ulotteisuus tekee tepposen ja se kuula itse jää "virtausmittarina" toimivan polttoaineletkun taakse piiloon. Samanlainen kuula löytyy mm. Kontion Samin Ultimatesta: http://www.airliners.net/open.file/0682054/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, en siis puhunut sallituista voimista mitään, vaan testatusta kestävyydestä. Mutta puhuin vanhasta muistista, ja nyt näyttää, että rungon kestävyyttä on laskettu 15G:hen, joskin se oli alunperin myös tuo 20G:tä. Mutta siipien testattu kestävyys koneen esitteessä on edelleen se +/- 20G... Mutta mutta, kuten (jälleen kerran) tuolla toisessa threadissa sanoin, on tuollaisella Edgellä vedetty todistetusti 16 G:tä. Ja vetihän Peter Beseneyi vasta Berliinissä 13,8G:tä... Sitä en sitten tiedä, miksi Zivko on nuo +/- 10G:n rajat ottanut käyttöön ainakin prosyyriinsä, vaikka kone todistetusti kestää reilusti enemmän. Ettei olisi taas jotain jenkkien lakihöpötyksiä, ettei kokemattomat pilotit lähde itseään tappamaan liian kovilla voimilla...

 

No lentsikoiden suunnittelussa tavataan lujuudet laskea varmuuskertoimilla. Jokainen kone kestää suurempia g-voimia, kuin sille on käytössä sallittu. Kyseessä on tokikin sekä turvallisuus, että koneen fyysinen kestäminen. Muun muassa niinkin hieno lentolaite, kuin ykkös-Tuulia, on testattu +13 g:hen.  +6 taitaa olla kuitenkin maksimi sallittu. G:n vääntäminen on niin järjetöntä rasitusta koneelle, ettei ole tosikaan.  Jos se kone painaa normaalisti kuutisensataa kiloa, taitaa 10 G:ssä olla 6 tonnia lähellä... Sama tietty pätee siihen pilottiin. Häkellyttävän harva ihminen kestää ilman g-pukua yhtään pidempään jatkuvaa yli 6:n g:n vetoa. Negatiivisilla arvoilla kesto on vielä aika paljon pienempi. Hetkellisiä huippuja kestää toki paremmin, mutta nuo yli 10:n menevät arvot alkavat olla keskivertoihmiselle tappavaa touhua. Tolokku katovaa ainannii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla