Guest ohjvg

Viimeinen "Douglas"

11 viestiä aiheessa

Nyh, kansainvälinen surupäivä...  :'(

 

http://www.airliners.net/open.file/1047846/L/

 

Kyllähän tämä on jo kauan tiedetty, että päivä koittaa, mutta mutta... Olisin toki toivonut parempaa menestystä ja siipien kantamista pidemmälle tulevaisuuteen... Iso osa ilmailuhistoriaa koki samalla tienpäänsä Long Beach:illä.  :(

 

Edit:

 

"LONG BEACH, Calif., May 23, 2006 -- Boeing [NYSE: BA] today delivered its final two 717 airplanes to Midwest Airlines and AirTran Airways in a ceremony before thousands of employees, retirees and dignitaries in Long Beach, Calif. The deliveries conclude commercial airplane production in Southern California that began in the 1920s with the Douglas Aircraft Co.

 

The 717 program, which produced 156 airplanes, pioneered breakthrough business and manufacturing processes for Boeing Commercial Airplanes.

 

"Our production system is an industry benchmark because of the lean manufacturing and employee involvement practices we pioneered on the 717 in Long Beach," said Boeing Commercial Airplanes President and Chief Executive Officer Alan Mulally. "The 717 has forever redefined how we build airplanes. We're extremely proud of the airplane, our employees and our many supplier partners on the program."

 

The program was launched by an order from AirTran Airways in 1995, and the airplane quickly became renowned by customers for its excellent economics, performance and reliability. Based on the Douglas DC-9 and launched as the McDonnell Douglas MD-95, the 100-seater was renamed the Boeing 717 after McDonnell Douglas and Boeing merged in 1997.

 

Douglas opened the Long Beach factory in 1941 as part of President Roosevelt's Arsenal of Democracy - a request to the nation's industries to halt civilian production and assist in making wartime equipment. The facility produced almost 10,000 airplanes for World War II before transitioning to commercial airplane production after the war. Douglas merged with the McDonnell Aircraft Company in 1967, forming the McDonnell Douglas Corporation.

 

"Truly, it is our people who have acted with tremendous pride and have achieved all of these great accomplishments," said Pat McKenna, vice president and general manager of the 717 program. "They have done this not only on the 717 program but throughout the Douglas history."

 

More than 15,000 airplanes have been produced in the Long Beach factory."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Long Beachin tehtaista ei taida jäädä jäljelle muuta kuin tehdashallien tilalle rakennettavan uuden asunto-, toimisto- ja puistoalueen nimi, Douglas Park.

 

http://www.douglaspark.org/ kertoo, mitä Boeingin kiinteistöosastolla on tekeillä siellä.

 

Sivulta löytyy myös 6+ minuutin propagandavideo, hieman vanhentunut koska siinä kerrotaan, että 717:n valmistus jatkuu, mutta videossa ei mainita esim. McDonnellia tai Douglasia juuri lainkaan tai ei ollenkaan. WW II:n aikainen "can do"-henki on tärkeämpi. No, tosi on, että siellä tehtiin DC-kolmosia ja B-17-koneita paljon. Mutta video ei sano "DC-3", vaan "C-47 Skytrain"  :-\

 

Niin se elämässä menee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sitä ysin valmistusta olisi ptänyt vaan jatkaa. Kerronpa miksi :)

 

Olen tässä ajatellut sitä, miksi hyvin harva pitää 737:sista ja A320:sistä. Tai itse en kummastakaan pidä erityisemmin niin muotolun, kuin muunkaan takia. No ajattelin sitten, että varmaan mikä tahansa kone olisi tylsä, jos se olisi yhtä yleinen, kuin ne, mutta mitä mitä ? En ole kuullut ikinä mitään soraääniä dc-9:istä, jotka ovat hallinneet Efhk:llakin lähes 30 vuotta ja varsinkin 90-luvulla ei Hk:lla lähes muuta nähnytkään, saati sitten maailmalla. Nyt tuo mahtava kone tyyppi on tullut tiensä päähän. keskikokoisten jettien maailmaan on jäämässä suuri rako.

 

Long live Douglas-9

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kuullut ikinä mitään soraääniä dc-9:istä, jotka ovat hallinneet Efhk:llakin lähes 30 vuotta ja varsinkin 90-luvulla ei Hk:lla lähes muuta nähnytkään, saati sitten maailmalla. Nyt tuo mahtava kone tyyppi on tullut tiensä päähän. keskikokoisten jettien maailmaan on jäämässä suuri rako

No kyllä sitä viimeistä airbussia sitten aikanaan itketään ja voivotellaan, että ne sentään oli vielä lentokoneita :)

..ne äänet ja kaikki ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä sitä viimeistä airbussia sitten aikanaan itketään ja voivotellaan, että ne sentään oli vielä lentokoneita :)

..ne äänet ja kaikki ;)

 

Mutta kun en muista, että dc-9 ja md-80:siä oltaisiin haukuttu edes silloin, kun mitään muuta ei hk:lla näkynytkään.

 

Busseista en ole pitänyt olleskaa, kun heivasivat sen ratin pois ja pistivät wingman extremen sinne sivuun.. eieieiei!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä bussien tulo EFHK:lle oli aikanaan minusta piristystä ainaiseen mädärien tarjontaan...

Aika kultaa muistot ja näin vielä joskus muistellaan kaiholla bussejakin. Tai oikestaan jo nyt sillä kyllä A300 oli upea ilmestys Kar Airin ja Finskin väreissä....

Anyway, se ei kuitenkaan taida olla hyvä peruste tuotantolinjan jatkamiselle, että kone miellyttäisi fiilispohjalla. Niin mielelläni minäkin olisi nähnyt McDonnellin elossa ja itsenäisenä, mutta "no can do".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä bussien tulo EFHK:lle oli aikanaan minusta piristystä ainaiseen mädärien tarjontaan...

Aika kultaa muistot ja näin vielä joskus muistellaan kaiholla bussejakin. Tai oikestaan jo nyt sillä kyllä A300 oli upea ilmestys Kar Airin ja Finskin väreissä....

Anyway, se ei kuitenkaan taida olla hyvä peruste tuotantolinjan jatkamiselle, että kone miellyttäisi fiilispohjalla. Niin mielelläni minäkin olisi nähnyt McDonnellin elossa ja itsenäisenä, mutta "no can do".

 

Eihän siinä 300:ssa ole mitään vikaa, kun siinä on vielä se ratti. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun en muista, että dc-9 ja md-80:siä oltaisiin haukuttu edes silloin, kun mitään muuta ei hk:lla näkynytkään.

 

Minä en ole koskaan ysejä tai kasikymppisiä varsinaisesti haukkunut, mutta oikeastaan koskaan en ole niistä pitänyt ja olen aina preferoinut kyseisessä kokoluokassa Boeingin ja Airbusin tuotteita. Pääasiassa siksi, että olen joutunut matkustamaan MD-8X mallin peräosassa moottori korvanjuuressa. Ylivoimaisesti epämukavinta minun kohdalleni osunutta lentomatkustusta, courtesy of McDonnell-Douglas and Pratt&Whitney.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
;) sama juttu , en sinne haluaisi perälle istumaan minäkään vaikka jonkin sortin suosikki ko härveli on silti :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja parin vuosikymmenen kuluttua pohditaan, että oli se vaan jännää kun ennenvanhaan näissä matkustajakoneissa oli ohjaajatkin. Ja harmillisen kalliit lipunhinnat on nyt niille koneen keulassa olevalle kolmelle näköalapaikalle! 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään