Sami Puro

"Kolmas kiitotie seisoo tyhjän panttina"

20 viestiä aiheessa

http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=907788

 

"Lähes 107 miljoonaa euroa maksanut Helsinki-Vantaan lentokentän kolmas kiitorata valmistui kolme ja puoli vuotta sitten. Ilmailulaitos ja lentoyhtiöt ovat edelleen eri mieltä siitä, lisääntyikö kentän kapasiteetti, vaikka juuri kapasiteettia investoinnilla oli tarkoitus lisätä. ......................."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelen, ettei jutussa ole mitenkään huomioitu sitä, että käytännössä koko kolmannen kiitotien olemassaolon ajan on joku muu radoista ollut remontissa....noh, ei ihan koko ajan, mutta suuren osan kuitenkin....ja kun tehokkaammat menetelmät tulevat vasta nyt käyttöön, kuulostaa omituiselta että juuri tässä vaiheessa kritisoitaisiin kiitotien rakentamisen järkevyyttä.

 

Noh, minähän en asiasta sen enempää tiedä, tuli vaan mieleen...

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin aluelennonjohtajan näkökulmasta ne iltapäivän ruuhkat oleellisesti helpottuvat kun SOIR-menettely on käynnissä, homma tuntuu vetävän kuin junan vessa. Tosin, on mahdollista, että lisääkin voitaisiin puristella, mutta ei tämä systeemi ole vielä kovin pitkään ollut käytössä.

 

Hesan ja La Guardian vertailu on lennonjohtopiireissä vanha vitsi. Paljon parempi vastaavuus saadaan kun vertaillaan Malmia ja La Guardiaa. Tai Malmia ennen tätä rajoitettua kiitotien porrastusminimiä. Lisää asiasta täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksihän muuten rataremonttien yhteydessä 2005 ja 2004 kesällä ei tehty lisää high speed exittejä merkittävästi? Taisiko jopa yksi tulla lisää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesan ja La Guardian vertailu on lennonjohtopiireissä vanha vitsi. Paljon parempi vastaavuus saadaan kun vertaillaan Malmia ja La Guardiaa. Tai Malmia ennen tätä rajoitettua kiitotien porrastusminimiä. Lisää asiasta täällä.

Eikö tuo ollut selittelyä ? La Guardian vertailusta on muutkin kuulleet, kiva kuulla että teikäläiset pitää sitä vain vitsinä ;D

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ollut ennen kuullutkaan tuollaisista high speed exiteistä. Niistä siis voidaan huristella vaan "tuhatta ja sataa" kuin moottoritien liittymässä konsanaan? Aina oppii jotain uutta, jos oppii  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös nämä high speed exitit ole juuri niitä joissa rullaustie tulee n. 45 asteen kulmaan kiitotiehen nähden ns. normaaliin noin 90 asteen kulmaan. Eli tosiaan kääntyminen on loivempi ja näin ollen vauhtikin voi olla hiukan suurempi. Vai onko se niin että tuollaiselle vaan voidaan kääntyä samalla liikkeellä kun taas tuollaiseen perinteiseen tarvitsee lähes pysähtyä että käännös onnistuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo ollut selittelyä ? La Guardian vertailusta on muutkin kuulleet, kiva kuulla että teikäläiset pitää sitä vain vitsinä ;D

 

Joo. Mutta eipä me lennonjohtajat mitään lennonjohtamisesta ymmärretäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettava tosiasia EFHK:lla on se , että vaikka operaatioita saataisiin suoritettua esim. 80 tunnissa ei asemalta löydy pysäköintipaikkoja lentokoneille , tai jos vielä niitäkin löytyisi ei terminaalista löydy tarpeeksi lähtöportteja joista matkaajat saataisiin koneisiin.

 

Homma varmaan toimii tehokkaasti n. 30 vuoden kuluttua kun terminaalialueet ovat kasvaneet samaan kokoluokkaan kuin kiitoratakapasiteettikin edellyttäen tosin että liikennekin kasvaa.

 

Mutta toisaalta onhan se hienoa että edes on jotain "suurta"...

 

-  t -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Mutta eipä me lennonjohtajat mitään lennonjohtamisesta ymmärretäkään.

Niinpä, sehän sitten onkin sellaista salatiedettä josta kukaan muu ei ymmärrä mitään. ;D

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, sehän sitten onkin sellaista salatiedettä josta kukaan muu ei ymmärrä mitään. ;D

Markku

 

 

Lopeta jo, herranjumala...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut tyhjän panttina ainakaan tänä iltana, koska esim. AY918 Berliinistä laskeutui 04L:lle klo 21.56.

 

Kuin myös AY428 Rovaniemeltä :)

 

Tässä yhteydessä sopineekin kysyä, saiko kukaan kuvia ko. lennon laskusta (taisi olla vähän ennen puoli neljää)? Näytti olevan pari kolme jannua siellä "rotaatiokivillä" ja siinä kynnyksen tasan kallioillakin joku...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuin myös AY428 Rovaniemeltä :)

 

Tässä yhteydessä sopineekin kysyä, saiko kukaan kuvia ko. lennon laskusta (taisi olla vähän ennen puoli neljää)? Näytti olevan pari kolme jannua siellä "rotaatiokivillä" ja siinä kynnyksen tasan kallioillakin joku...

Mitämitä?? Mikko ruennu käyttämään Cessnaa isompia lentohärveleitä liikkumiseen??!!  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitämitä?? Mikko ruennu käyttämään Cessnaa isompia lentohärveleitä liikkumiseen??!!  ???

 

No on se nyt niin ihmeellinen asia. Ooh, Maliniemi on tullut uskoon (Finnair-sellaiseen) ja käyttänyt isoa tipua matkustamiseen :-[

 

No, joskus on pakko, kun aikataulut ei anna periksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on se nyt niin ihmeellinen asia. Ooh, Maliniemi on tullut uskoon (Finnair-sellaiseen) ja käyttänyt isoa tipua matkustamiseen :-[

Onon ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään