Pekka Lehtinen

VDF-lähestyminen

14 viestiä aiheessa

Opin männä viikolla itselleni aivan uuden termin: VDF-lähestyminen. Kysymys kuuluukin kuinka moni on moisen lähestymisen tehnyt ja tietääkö joku missä päin maailmaa tällaisia harrastetaan? Äkkiseltään tulisi nimittäin mieleen, että kyseessä ei ole järin yleinen lähestymismuoto. Ja kyseessä on siis mittarilähestyminen, jossa lennonjohtaja antaa laskevalle koneelle QDM:iä, joiden avulla pilotti lentää tietyn laskukuvion. Tähän tarkoitukseen on mittarilähestymiskartta aivan kuten esim ILS:ää varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opin männä viikolla itselleni aivan uuden termin: VDF-lähestyminen. Kysymys kuuluukin kuinka moni on moisen lähestymisen tehnyt ja tietääkö joku missä päin maailmaa tällaisia harrastetaan? Äkkiseltään tulisi nimittäin mieleen, että kyseessä ei ole järin yleinen lähestymismuoto. Ja kyseessä on siis mittarilähestyminen, jossa lennonjohtaja antaa laskevalle koneelle QDM:iä, joiden avulla pilotti lentää tietyn laskukuvion. Tähän tarkoitukseen on mittarilähestymiskartta aivan kuten esim ILS:ää varten.

 

Englannissa on olemassa VDF-lähestymisiä. Itse asiassa niitä on kahdenlaisia. QDM-menetelmässä lentäjä pyytää QDM:iä ja lentää niiden perusteella julkaistun menetelmän. QGH-menetelmässä lennonjohtaja saa suuntimia koneen lähetyksistä ja antaa näiden perusteella koneelle ohjaussuuntia ja korkeuksia.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisivatpas lentävät esi-isämme tehdä noita VDF-lähestymisiä sähköttäjän avustuksella.

Noista sähkötysyhteyksistä ovat peräisin meidän kaikki  omaksumamme  Q-lyhenteet, ilmailussa.

 

Kuka muistaa/tietää, mitä tarkoittaa QBB?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Quukkeli kertoo.

QBB kysyttäessä:

What is the amount, type and height above official aerodrome elevation of the base of the cloud (at ... (place))?

QBB vastattaessa:

The amount, type and height above official aerodrome elevation of the base of the cloud at ... (place) at ... hours is: ... eighths [oktas] ( ... type) at ... (figures and units)* height above official aerodrome elevation.

Esim.

QBB CYUL 1300 2 300 FT 3 1500 FT 6 9000 FT

eli kysehän on pilvistä, niiden määrästä, tyypistä ja korkeudesta lentokenttään nähden.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisivatpas lentävät esi-isämme tehdä noita VDF-lähestymisiä sähköttäjän avustuksella.

 

Taitaa tuossa Antti Tervasmaan "Taivaallinen kapteeni"-kirjassa olla kuvaus tällaisesta lähestymisestä Beech 17:lla Kemiin. Huimaa luettavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo edellinen meni siksi lähelle, että;

entäs QUJ  ja QTE ?

 

Ääh..no nuo nyt on helppoja kun ne tuli juuri opiskeltua. :)

QUJ = true bearing from aircraft to ground station.

QTE = true bearing from ground station to aircraft.

 

Mutta mitenkäs nykypäivän lennonjohtajien laitteet Suomessa? Mitä suuntimia lennonjohtaja saa suoraan näyttölaitteesta ulos laskematta itse päässä (QDM, QDR, QTE)? Mitä lennonjohdossa tykätään jos pilotti alkaa kyselemään QUJ:tä?

 

Ja noista VDF-lähestymisistä, että kyllähän niitä sitten näyttää jossain päin maailmaa olevan olemassa. Eivät silti liene enää kovinkaan yleisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ääh..no nuo nyt on helppoja kun ne tuli juuri opiskeltua. :)

QUJ = true bearing from aircraft to ground station.

QTE = true bearing from ground station to aircraft.

 

Mutta mitenkäs nykypäivän lennonjohtajien laitteet Suomessa? Mitä suuntimia lennonjohtaja saa suoraan näyttölaitteesta ulos laskematta itse päässä (QDM, QDR, QTE)? Mitä lennonjohdossa tykätään jos pilotti alkaa kyselemään QUJ:tä?

 

Aiemmin oli noita varten VDF:ssä omat nappinsa, mutta ne hävisivät monesta tornista. QDM sieltä yleensä vain löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiemmin oli noita varten VDF:ssä omat nappinsa, mutta ne hävisivät monesta tornista. QDM sieltä yleensä vain löytyy.

 

No onko esim. QTE:tä silti mahdollista pyytää ja voiko sen vielä ylipäätään saada? Vai toteaako lennonjohtaja vain, että ei pysty antamaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VDF (VHF Diderction Finder) radiosuuntimislaitteen käyttäminen lähestymislaitteena kuului vielä 60 -luvun lopulla lennonjohtajien koulutukseen. Laitteella piti osata toimia julkaistun lähestymismenetelmän mukaisesti. Tornissa VDF-peilari auttaa lennonjohtajaa katsomaan äänessä olevan lentokoneen suuntaan. VDF-linja voidaan myös esittää tutkan näytöllä.  Viiva kulkee äänessä olevan blipin yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään