Guest Chone

Finnairin koneet jumissa Oulussa

16 viestiä aiheessa

Soneraplaza tietää kertoa Oulun tilanteesta:

--

13.02.2004 21:31

Liukas kiitorata esti Finnairin lentokoneiden nousemisen Oulun lentokentältä perjantai-iltana. Kello yhdeksän jälkeen Oulussa oli kolme konetta odottelemassa lähtölupaa Helsinkiin. Koneet olivat useita tunteja myöhässä.

Suojasään vaihtuminen äkisti pikkupakkaseksi ja lumisade liukastivat kiitoradan, jota ei saatu pysymään puhtaana.

Oulun lentokentän terminaalissa odotteli illalla kaikkiaan noin 160 matkustajaa. Finnair kaavailee lentojen yhdistämistä. Matkustajat on tarkoitus lennättää Helsinkiin kahdella koneella. Yksi kone tuodaan tyhjänä.

--

Humm, mitenkäs muuten nyt tarkalleen ottaen liukkaus estää lentoonlähdön, liukkauden vaikutuksen laskeutumisessa tietenkin osaan kuvitella mutta... ???

Kun ei nuo lentokoneetkaan kulje pyörivien pyörien varalla (esim. autot) vaan ihan moteilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka

Olen jo pitkään ihmetellyt, miksi autoihin pitää vaihtaa nastarenkaat, mutta lentokoneisiin ei :P :P

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa lentokoneissa ja autoissa olla vähä eri tekniikka liikkeen ylläpitämisessä ja liikkeellelähdössä... ^-^

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Elä !!!??? :o Oikeestiko ??!! ::) ::)

Arttu

Sorry, pakko näsäviisastella hieman

Taitaa lentokoneissa ja autoissa olla vähä eri tekniikka liikkeen ylläpitämisessä ja liikkeellelähdössä... ^-^

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

;)

Katos pirua, mä oon aina luullu että niissä on sama tekniikka.. Noh selvispä sekin nytten.. ::);D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ois tietty voinu laittaa edellisen oman viestin perään tollasen </ironia jatkuu> tagin... ;D

Ei mut onko tietoa tuosta jutusta oikeasti?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katos pirua, mä oon aina luullu että niissä on sama tekniikka.. Noh selvispä sekin nytten.. ::);D

Juu ja jotkut pilotit vähä vieläpä suditteleeki siinä lähdössä... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olin EFOU:lla tossa vielä tovi sitten. Äidin oli tarkoitus tulla tuolla AY355(saapuu klo 20) EFOU:lle mutta menivät sitten tosiaan EFRO:lle ja sieltä sitten kuulemma linja-autolla tulevat Ouluun.

EFOU:lla oli jokseenkin pienehkö kaaos päällä. Platalla oli 3 Finskin konetta odottelemassa lähtöä(OH-LXM, OH-LPD, OH-LPB). Ja nuista 1. ois pitäny lähtä jo joskus klo 1700 aikoihin. West Air Swedenin ATP ja Söderin Saabi pääsivät lähtemään ilman ongelmia.

Blue1:in Tukholman vuoro ja sitten tuo AY355 tosiaan diverttasivat. Molemmat holdasivat jotain 1h ennenkuin lähtivät.

Itsellä olis klo 0600 huomenna aamulla lähtö Helsinkiin...saas nähdä onko "hieman" ylibookattu kone. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Humm, mitenkäs muuten nyt tarkalleen ottaen liukkaus estää lentoonlähdön, liukkauden vaikutuksen laskeutumisessa tietenkin osaan kuvitella mutta... ???

Kun ei nuo lentokoneetkaan kulje pyörivien pyörien varalla (esim. autot) vaan ihan moteilla.

Vaan mietippä tilannetta jos pitää keskeyttää lentoonlähtö, siinä onkin sitten kivaa kun vaikka mitä tekis ja kone ei pysähdy. Siksi pitää olla kunnolla kitkaa myös nousussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletettavasti tuo johtuu siitä, että tarvittaessa lentoonlähtö on pystyttävä pysäyttämään ennen V1-nopeuden saavuttamista. Liukkaalla radalla pysäytysmatka on tietenkin pidempi, joten noin liukkaalta baanalta lähteminen vaarantaisi lentoturvallisuuden.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäis lähettää noi Finskin lentäjät käymään autokoulun II-vaihe, niin pääsisivät opettelemaan liukkaan radalle ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoin kone voi lähteä sivuluisuun useammastakin syystä. Turussa on ollut vaaratilanne, jossa Botnian F28 luisui vaarallisesti lähtökiidossa, mutta jatkoi kuitenkin ilmaan. Tyypillä kokematon miehistö vielä, muistaakseni.

Erkki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne lasku- ja lentoonlähtöminimit on viranomaisten taholta määritelty ICAO:n suositestun mukaisesti, että ei näitä asioita tarvitse tunnepohjalla käsitellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suolaa suolaa, enemmän suolaa sanon mä.

Eihän lentokoneet ruostu. Nehän on alumiinia.

Paitsi että, lentokentillä ei taida olla suolaa käytetty aikoihin... vaan kaliumasetaattia tai jotain... kusilitkua kuitenkin. ;D Aivan varmasti ovat sitä kylväneet, niin paljon kuin pystyvät...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nojoo noinhan se varmasti onkin.

Ei tullu heti mieleen nuo lähdön peruutukset ja muut.

Ja tietenki standardit on aina pyritty vetämään sen verran tiukoiksi että ei mitään pääse sattumaan.

Ei niitä välttämättä sinne II-vaiheeseen tartte, kyllä tuota harjoteltiin 3-4kk sitte ihan I-vaiheessa nuo liukkaat :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään