Jari Mäensivu

Dubai rakentaa maailman suurimman lentokentän

23 viestiä aiheessa

Dubai rakentaa maailman suurimman lentokentän 

 

Torstai 4.5.2006, Kauppalehti, Uutiset, sivu 13

 

Arabiemiirikuntiin kuuluva Dubai suunnittelee alueelleen maailman suurinta lentokenttää.

 

Rakennettavaan Dubai World Central International Airportiin investoidaan 33 miljardia dollaria. Siitä on määrä tulla kapasiteetiltaan lähes yhtä suuri kuin Chicagon O'Haresta ja Lontoon Heathrow'sta yhdessä. O'Hare on maailman toiseksi ja Heathrow kolmanneksi suurin lentokenttä.

 

Uuden jättikentän kapasiteetiksi tulee 120 miljoonaa matkustajaa ja 12 miljoonaa tonnia lentorahtia vuodessa. O'Haren ja Heathrow'n kautta lensi 2004 yhteensä 133 miljoonaa matkustajaa. Kiitoteitä kentälle tulee kaikkiaan kuusi, kaikki pituudeltaan 4,5 kilometriä. Dubai pystyy näin ottamaan vastaan maailman suurimmat kaksikerroksiset Airbus A380 -koneetkin. Terminaaleja tulee kaikkiaan kolme, joista yksi varataan kokonaan halpalentoyhtiöille.

 

Nykyisen Dubai International Airportin kautta liikkui viime vuonna 24 miljoonaa matkustajaa; tälle vuodelle ennusteet ovat 28 miljoonaa matkustajaa ja 1,5 miljoonaa tonnia lentorahtia. Uuden ja nykyisen lentokentän välille rakennetaan pikarautatieyhteys.

 

Uuden lentokentän sijaintipaikaksi on valittu Jebel Ali. Siellä sijaitsee Lähi-idän suurin verovapaa alue, jonne on sijoittunut satoja ulkomaisia yrityksiä. Jebel Alissa on myös Lähi-idän vilkkain satama.

 

Dubaissa on jo käynnissä satojen miljardien dollarien rakennustyöt, mukaan lukien maailman korkein rakennus. Tällä viikolla julkistettiin myös maailman suurimman hotellin rakennussuunnitelmat. Dubaissa arvioidaan olevan toiminnassa 17 prosenttia maailman kaikista rakennusnostureista.

 

Veijo Sahiluoma

veijo.sahiluoma@kauppalehti.fi

+358-10-665 101

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan tammikuu-helmikuu numero Airports of the World tms, oli kuva tuosta kentästä, kaikki kuusi kiitotietä samansuuntaisia, 3+3 eroitettuna terminaalilla. Jos suunta sama kuin nykyisellä Dubain kentällä, niin varmaa ntulevat esim 11L/C/R ja 12L/C/R. Melko hulppean näköinen pikkukaupunki se oli. En tähän hätään löytänyt vastaavaa kuvaa.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dubai World Central-kentän ensimmäinen matkustajaterminaali on hyväksytty käyttöön ja matkustajaliikenne alkaa, tosin vaatimattomasti, lokakuun lopulla. Kentälle alkavat lentää rahtiyhtiöiden lisäksi Wizz Air ja Nas Air. Projekti on pahasti myöhässä alkuperäisestä aikataulusta, valmiina on vain yksi kiitotie ja kuuden kiitotien sijasta rakennetaan todennäköisesti yksi vähemmän eli viisi. Koko kompleksi valmistunee v. 2027.

 

http://gulfbusiness.com/2013/09/gcaa-approves-dubai-world-central-passenger-take-off/#.UjsLUj89vA4

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dubai_World_Central_-_Al_Maktoum_International_Airport

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dubai pystyy näin ottamaan vastaan maailman suurimmat kaksikerroksiset Airbus A380 -koneetkin.

Veijo Sahiluoma

veijo.sahiluoma@kauppalehti.fi

+358-10-665 101

Kävihän tollanen EFHK:llakin, eiköhän ne mahdu aika monelle kentälle muuallakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävihän tollanen EFHK:llakin, eiköhän ne mahdu aika monelle kentälle muuallakin?

 

Tarkoittaisiko lause sitä että uusi kenttä pystyy vastaanottamaan myös osan Emiratesin lukumääräisesti suuresta/suurenevasta A380-laivastosta joka lentelee tällä hetkellä todella ruuhkaiselle kentälle. (Mukavaahan se tosin on lennellä usein ympyrää ennen laskua Dubaihin jos ei ole mihinkään kiire.)

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävihän tollanen EFHK:llakin, eiköhän ne mahdu aika monelle kentälle muuallakin?

No ei kyllä mahdu monelle kentälle, ko.kone vaatii aika paljon tilaa matkustajaportilla tai standillä ollessaan, joten portit ja matkustajasillat täytyy suunnitella kolmekasikymppistä silmällä pitäen. Kun 380 kävi Helsingissä se makasi yhdellä rullaustiellä koska se ei yksinkertaisesti mahtunut silloin millekään standille tai portille.

 

Myös kiitotiet, rullaustiet ja standit täytyy suunnitella niin, että ne kantavat kyseisen lentolaitteen. Helsingissä 380 ei taida mahtua vieläkään yhdellekään portille vaikka kantavuus riittäisikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei kyllä mahdu monelle kentälle, ko.kone vaatii aika paljon tilaa matkustajaportilla tai standillä ollessaan, joten portit ja matkustajasillat täytyy suunnitella kolmekasikymppistä silmällä pitäen. Kun 380 kävi Helsingissä se makasi yhdellä rullaustiellä koska se ei yksinkertaisesti mahtunut silloin millekään standille tai portille.

 

Myös kiitotiet, rullaustiet ja standit täytyy suunnitella niin, että ne kantavat kyseisen lentolaitteen. Helsingissä 380 ei taida mahtua vieläkään yhdellekään portille vaikka kantavuus riittäisikin.

 

Niin tästähän ne näkee mihin sillä A380:lla pääsee Vantaalla: https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efhk/EF_AD_2_EFHK_AGMC_A388.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuoretta juttua aiheesta:

http://www.thenational.ae/business/aviation/dubai-international-airport-could-shut-to-boost-traffic-at-new-al-maktoum-super-hub

 

Toistaiseksi aloittamassa vain Wizzair, Nas Air vetäytymässä. Emirates ja FlyDubai saattavat ensi kesänä piipahtaa uudellä kentällä

Al Maktoum airport may enjoy a temporary surge in traffic next year when the northern runway at Dubai International undergoes a resurfacing and lighting programme that will cut capacity by 28 per cent over an 80-day period starting in May.

 

Emirates and budget carrier flydubai will each lose more than 5,000 flights during the period and are in negotiations over a short-term switch to Dubai World Central, Mr Griffiths said.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei kyllä mahdu monelle kentälle, ko.kone vaatii aika paljon tilaa matkustajaportilla tai standillä ollessaan, joten portit ja matkustajasillat täytyy suunnitella kolmekasikymppistä silmällä pitäen. Kun 380 kävi Helsingissä se makasi yhdellä rullaustiellä koska se ei yksinkertaisesti mahtunut silloin millekään standille tai portille.

 

Myös kiitotiet, rullaustiet ja standit täytyy suunnitella niin, että ne kantavat kyseisen lentolaitteen. Helsingissä 380 ei taida mahtua vieläkään yhdellekään portille vaikka kantavuus riittäisikin.

 

No on mahtumista ja mahtumista... Kone mahtuu varmasti satunnaisesti käymään monellakin kentällä, mutta säännöllisen liikenteen hoitaminen vaatii kunnon fasiliteetit. Silloin pitää olla portit ja ståndit kunnossa, ja homma suunniteltu niin, ettei kone blokkaa koko asematasoa yms.

Kantavuuden suhteen voi sanoa, että jos kenttä kestää jumbon, se kestää A380:n.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dubai World Central-kentän matkustajaliikenne aloitettiin eilen Wizzairin koneen saapumisella. Kentälle lentävät alkuvaiheessa vain Wizzair, Jazeera Airways torstaista alkaen ja Gulf Air joulukuusta lukien.

 

A Wizz Air plane from Budapest was the first passenger aircraft to land at the sprawling new facility, and it was welcomed on the tarmac with a water cannon salute.

 

Jazeera Airways, another low-cost carrier, will follow suit on Thursday with daily flights to and from Kuwait, while Bahrain's national carrier, Gulf Air, will begin operations on December 8.

 

No other airlines have announced intentions to use the new airport, which lies some 50km south of Dubai International, one of the world's busiest hubs for air passengers.

 

Paul Griffiths, chief executive officer of Dubai Airports, is confident that other companies will follow “in the coming months''.

 

He pointed out that 36 cargo carriers currently operate out of the new airport, compared to only two in 2010.

 

http://www.theaustralian.com.au/business/aviation/dubais-al-maktoum-international-open-to-passengers/story-e6frg95x-1226748091606

 

http://news.airwise.com/story/view/1382918951.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marraskuun 17. päivänä avattava Dubai Airshow 2013-näyttely järjestetään nyt ensimmäisen kerran Dubai World Central-kentällä. Näytteilleasettajia on tuhat ja ammattilaisvierailijoita odotetaan paikalle 60000. Tapahtuman yhteydessä julkistettaneen uusia tilauksia, joista ovat vihjanneet mm. Emirates ja Qatar Airways.  

 

http://www.dubaiairshow.aero/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläinen Transaero käyttää Dubai World Central-kenttää toukokuusta alkaen ainakin sen aikaa, kun Dubai Internationalin kiitoteitä remontoidaan:

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/25421-transaero-to-switch-moscow-dubai-intl-to-dubai-world-from-may

 

Samoin FlyDubain Ukrainan - lennot siirtyvät toukokuusta heinäkuun loppuun Al Maktoumille (World Central). Samalla Kiovan lennot operoidaan Boryspilin sijaan Zhulianyn - kentältä :

 

http://www.ukrinform.ua/eng/news/flydubai_to_transfer_ukrainian_flights_to_another_airport_315948

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair suunnittelee lentävänsä yhden lennon Al Maktoumille toukokuun 2. päivänä

 

Finavian systeemille tuntematon kohde:

 

22:55

AY962

T2, aula 2B

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flydubai, joka jo nyt lentää Dubai World Centralilta (tai siis Dubai Southilta, sama asia) mm. Ammaniin, Beirutiin, Dohaan, Katmanduun, Kuwaitiin ja Muscatiin, alkaa pikku hiljaa siirtää suurinta osaa operaatioistaan sinne vanhalta Dubain kentältä. Mitään tarkkoja ajankohtia ei mainita.

 

flydubai (FZ, Dubai Int'l) Chairman and CEO Shaikh Ahmad Bin Saeed Al Maktoum has confirmed the LCC is planning to transfer its main hub of operations from Dubai Int'l to Dubai World Central.

 

“We’re slowly moving flydubai to that side,” he told Gulf News without giving timelines.

 

As of October 25, 2015 flydubai has been operating several routes of Dubai World Central including Amman Queen Alia, Beirut, Doha Hamad Int'l, Kathmandu, Kuwait, and Muscat.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/43773-flydubai-begins-shifting-hub-ops-from-dxb-to-dubai-world

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dubain emiraatti on ottanut 3 miljardin dollarin lainan, jolla laajennetaan Dubai World Central-kenttää vuoden 2020 Dubain maailmannäyttelyä silmälläpitäen. Maailmannäyttely avataan 20. lokakuuta 2020.

 

Dubai har säkrat en kreditfacilitet på tre miljarder dollar som man tänker använda till att expandera sin flygplats Al Maktoum International Airport, rapporterar Bloomberg.

 

Emiratstaden kommer att betala en ränta som är två procent över Liborräntan för lånet, vars löptid är på sju år. Dubai vill expandera flygplatsen i samband som staden blir värd för World Expo 2020.

 

http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Dubai-f%c3%a5r-miljardl%c3%a5n-foer-utvidgning-av-flygplats-1001725343

 

Maailmannäyttelystä täällä englanniksi: http://expo2020dubai.ae/content/expo2020.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dubai Al Maktoum matkustajatavoite on noussut 130 miljoonaan matkustajaan vuodessa. 

Uusi video julkaistu 5.6.2018:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videon mukaan kenttä tulisi olemaan ”first carbon neutral airport in the world”.

Tämä kunnia taisi mennä jo Arlandalle ja 34 muutakin kenttää on sen jo saavuttanut, viimeisimpänä HeVa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään