Harri Koskinen

Yleisilmailu ja taksilennot mukaan slot-koordinaatioon EFHK:lla

16 viestiä aiheessa

Huhtikuun 13. päivästä 2006 alkaen Helsinki-Vantaan slot-koordinaatiosäännöt laajenevat koskemaan yleisilmailua ja taksilentoja. Jatkossa kaikilla ilma-aluksen käyttäjillä on oltava slot-koordinaattorin myöntämä virallinen lähtö- tai saapumisaika eli niin sanottu slot. Aikataulunmukaiset matkustaja- ja rahtilennot, lisälennot sekä tilauslennot ovat jo aikaisemmin olleet mukana slot-koordinaatiossa. Ilma-aluksen käyttäjän on lähetettävä slot-pyyntö Helsinki-Vantaan ilmaliikennepalvelutoimistolle (ARO) vähintään kaksi tuntia ennen lennon suunniteltua lähtö- ja saapumisaikaa.

 

Lisätietoja käytännön menettelystä ym. löytyy nettisivulta http://www.ilmailulaitos.fi/yleisilmjataksil

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan on, olisiko nykyisillä GA- ja taksilentomäärillä kokonaisuuden kannalta järkevämpää toimia kuten tähänkin asti kuormittamatta slotti-koordinaattoria vai mikä nyt onkaan, vai tuoko slotti-touhun laajentaminen ihan oikeasti jotain lisäetua kokonaisuudelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saapuvien / Lähtevien listalla ei ole mitään tekemistä slottien/slottikoordinaattoreiden kanssa.

 

Ei siis näy.

 

;) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan on, olisiko nykyisillä GA- ja taksilentomäärillä kokonaisuuden kannalta järkevämpää toimia kuten tähänkin asti kuormittamatta slotti-koordinaattoria vai mikä nyt onkaan, vai tuoko slotti-touhun laajentaminen ihan oikeasti jotain lisäetua kokonaisuudelle?

 

Ei jumankekka! Kovasti yleisilmailijoita nyt yritetään häätää Vantaalta, lain sallimin keinoin tietenkin. Aluksi otettiin käyttöön "ruuhka-ajat", jolloin kausikortti ei ollutkaan voimassa, vaan jokaisesta laskusta sai maksaa ylimääräistä lähes koneen tuntivuokran verran. Sitten ruuhka-ajan määritelmää laajennettiin siten, että nykyään vuorokaudesta on jo 8h ruuhka-aikaa. Sitten herättiin turvatarkastuksen "aukkoihin" ja kaverien tuominen koneelle tehtiin hankalaksi eli jokaisen matkustajan tiedot piti toimittaa vartiopisteeseen vuorokautta ennen lähtöä. Tämäkin sääntö on silkkaa pelleilyä, sillä mikään ei estä esimerkiksi kaverien noukkimista kyytiin joltain korpikentältä ja lentämistä sitten Vantaalle. Ja kas, turvatarkastamattomat ystävämme ovat turva-alueella matkatavaroinaan tuomiensa kirveiden kera. Hoplaa!

 

Peräänkuuluttamasi lisäetu on varmaankin juuri se, että GA-lennot Vantaalta vähenevät yhä. Ex-tempore lennolle on yhä vaikeampi lähteä. Toki tähänkin menettelyyn taivutaan, mutta kun vaivannäköä lennolle lähtemiseen on riittävästi, vähenevät lennotkin, jolloin lentotunteja tulee koneelle vähemmän -> kausikortin ostaminen ei ole enää perusteltua -> koneet siirretään pois Vantaalta -> kentän päällikkö tyytyväinen.

 

-m, >:(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs sitten jos Malmia ei enää jossain vaiheessa ole olemassa?  :'(

Pyritäänkö tällä estämään GA-ryntäystä Vantaalle (vaikkakin kallista) Malmin tilanteen takia tulevaisuudessa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs sitten jos Malmia ei enää jossain vaiheessa ole olemassa?  :'(

 

No siitähän lähdetään, että sitä tilannetta ei ole eikä tule...

 

Mutta jos niin pääsisi käymään, niin se on ainakin varma, että ei ne EFHK:lla tulisi ne koneet olemaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos niin pääsisi käymään, niin se on ainakin varma, että ei ne EFHK:lla tulisi ne koneet olemaan...

No sitä nyt en itsekään oikeasti usko  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Itse mietin sitä miksi harrasteilmailijan tarvitsee lentää kalliille ja hankalalle Helsinki-Vantaan lentokentälle kun on Malmi. Eihän se ole edes kivaa. Ei tilanne ole hirvittävän erilainen millään muillakaan Euroopan suurilla kentillä. Hirveän vähän on kierros- ja VFR-liikennettä esimerkiksi LHR:llä.

 

No miten niin ei ole kivaa  ??? Hankalaakaan se ei olisi ilman tuota rajoittelua. Yleisilmailu on ikiajat tietyssä mittakaavassa sopinut Vantaalle sekaan. Eikä se liikenne kovin runsasta ole kuitenkaan. Tietty tuo koskettelee marginaalista joukkoa, koskapa kentällä käy lähinnä satunnaisia vieraita ja huoltoon tulevia koneita yhden ja ainoan siellä majaansa pitävän ilmailukerhon lisäksi. Toisaalta tuo on maan suurin ilmailukerho jäsenmäärältään ja erään harrastekerho sellaisessa yhtiössä, joka maksaa käytännössä suurimman osan kenttää ylläpitävän tahon tuloista. Onko reilua semmoinen sitten, onko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No oikeessahan tietysti olet, ei sillä. Pointti nyt vakavasti oli se, etteivät liikennemäärät Vantaan yleisilmailussa ole niin suuria, että niillä mitään kummoista vaikutusta olisi Vantaan kaupalliseen liikenteeseen. Kierroslentämistä, peruslentokoulutusta eikä läpäreitä siellä ei harjoiteta muutenkaan. Ja ainahan pienemmät odottavat, jos isoisia on paljon ja niillä on kiire. Matkat tietty ovat pitkiä, pyörteet eivät liiemmin ole kiusanneet ja rajoitukset ainakin maksujen muodossa kuuluvat nimenomaan siihen kategoriaan, joita ei olisi alunperinkään pitänyt keksiä. Kun nuo koko lailla korkeat maksut joka tapauksessa lankeavat maksettavaksi nimenomaan kerholle eikä yhtiölle, pitäisi niillä saada sitä palvelua myös vastineeksi ilman tuollaista kahdeksan tunnin ruuhka-aikaa. Se tappaa varsinkin yölentämisen tehokkaasti, kun a) Malmi menee aikaisin kiinni b) jos keli on hiukan alle minimien, ei päiväsaikaan pääse vuoden pimeänä aikana takaisin maksamatta järjetöntä maksua turhasta. Sitä paitsi Malmilla ei ole parkki- eikä varsinkaan hallitilaa riittämiin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota.... eiköhän se slot-koordinaatio koske vain IFR-lentoja? Eli valtaosa kerho-operaatioista toimii kuten nytkin? Vai olenko vain hyväuskoinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota.... eiköhän se slot-koordinaatio koske vain IFR-lentoja? Eli valtaosa kerho-operaatioista toimii kuten nytkin? Vai olenko vain hyväuskoinen?

 

Ainakin tuo teksti kuulostaa suhteellisen tylyn selkeältä: "Jatkossa kaikilla ilma-aluksen käyttäjillä on oltava slot-koordinaattorin myöntämä virallinen lähtö- tai saapumisaika eli niin sanottu slot."

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse mietin sitä miksi harrasteilmailijan tarvitsee lentää kalliille ja hankalalle Helsinki-Vantaan lentokentälle kun on Malmi.

 

No kun en mä saa sataseitenkakkosta mahtumaan laskuun muualle kuin Vantaalle. ;D

 

Ei vaiskaan, ne kun vaan nuo kerhon koneet nyt sattuu olemaan Vantaalla talvisin. Omien kokemusten perusteella sieltä on ihan sulassa sovussa päästy operoimaan ne kerrat, kun talvisin viitsin harvakseltaan lennellä tuntumaa säilyttääkseni. Siinä mielessä tämmöiset slottiuudistukset tuntuu aika turhilta, liikennemäärät ei tosiaan ole mitään suuria.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kun en mä saa sataseitenkakkosta mahtumaan laskuun muualle kuin Vantaalle. ;D

 

Ei vaiskaan, ne kun vaan nuo kerhon koneet nyt sattuu olemaan Vantaalla talvisin. Omien kokemusten perusteella sieltä on ihan sulassa sovussa päästy operoimaan ne kerrat, kun talvisin viitsin harvakseltaan lennellä tuntumaa säilyttääkseni. Siinä mielessä tämmöiset slottiuudistukset tuntuu aika turhilta, liikennemäärät ei tosiaan ole mitään suuria.

 

-m

 

 

Niin siis muistakaaa GA-käsitteen laajuus. Tätä ei varmaankaan ole tehty kerhokoneita varten. Yleisilmailuun (GA) kuuluu kaikki siviililentotoiminta, joka ei ole säännöllistä reittiliikennettä tai tilauslentoliikennettä (charter). Siis jos joku sheikki haluaa tulla tänne omalla 747SP:llä, niin sekin on yleisilmailua!

 

 

Voisiko joku lennonjohtaja selventää tarvitseeko myös VFR-liikenne slotin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään