Kalle Keihänen

EU haluaa liikennöintimaksut pois Siperian lentoliikenteeltä

10 viestiä aiheessa

EU haluaa liikennöintimaksut pois Siperian lentoliikenteeltä

EU perää Venäjältä selkeää aikataulua, jolla maa poistaa Siperian ylittävältä lentoliikenteeltä perimänsä liikennöintimaksut. Unionin mukaan tarkka suunnitelma vaaditaan, mikäli Venäjä edelleen mielii Maailman kauppajärjestö WTO:n jäseneksi.

 

"Maksut ovat kohtuuttomia ja niiden poistamisesta on päästävä sopimukseen ennen kuin Venäjästä voi tulla WTO:n jäsen", jyrisi liikenteestä vastaava EU-komissaari Jacques Barrot Financial Timesille.

 

Alunperin Euroopan unioni ja Venäjä sopivat vuonna 2004, että Venäjää poistaa Siperian lentoreittien liikennöintimaksut vuoteen 2013 mennessä.

 

Eurooppalaiset lentoyhtiöt maksavat vuosittain noin 350 miljoonaa euroa, jotta ne pääsevät lentämään Siperian yli Kiinaan, Japaniin ja muihin Aasian kohteisiin.

 

Suomalaiselle Finnairille Aasian reitit ovat tärkeä tulonlähde. Yhtiöllä on yhteensä 33 Siperian ylittävää lentoa viikossa.

 

http://www.talentum.com/doc.te?f_id=878006&s=r

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kellään tietoa, millä tasolla nämä Venäjän perimät maksut ovat (€350 milj/v), onko kiskuri hinnat?

 

Aiheeseen liittyen: 28.3. 2006 Kauppalehti kirjoittaa, että IATA uhkaa oikeustoimilla ilmailualan monopoleja. Samalla kun lentoyhtiöt ovat laskeneet kustannuksiaan, lentokentät ja öljy-yhtiöt ovat taasen merkittävästi kasvattaneet maksujaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehti vai oliko toi sama sivu jossa tosta uutisessa kerrottiin mainitsi, että Finnair maksaa kuukausittain ton noin miljoona euroa venäläisille. Vuodessa se onkin jo pikkaisen yli 10 miljoonaa euroa. Jos tosta summasta poistuisi sanotaan vaikkapa puolet niin se parantaa ihan mukavasti yhtiön kannattavuutta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehti vai oliko toi sama sivu jossa tosta uutisessa kerrottiin mainitsi, että Finnair maksaa kuukausittain ton noin miljoona euroa venäläisille.

Seison korjattuna :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamun YLE uutisoi asiasta siten, että Euroopassa ei ole peritty ylilentomaksuja kymmeniin vuosiin.

 

Tämähän on täyttä huuhaata. Koti-Suomen Ilmailulaitos peri ihan samoja reitti-ja navigaatiomaksuja vielä 90-luvun alkupuolella ylilentäviltä ulkomaislta yhtiöiltä.

 

Ahneuksissaan vielä korottivat niitä (ILL=liikelaitos=voittotavoite), mutta kun Viron ilmatila vapautui, niin kuinkas sattuikaan, SAS jne. siirsivät lentoreittinsä Suomen ilmatilasta etelämpään Viron ilmatilaan heti, kun esim. Tallinnaan saatiin VOR, koska virolaisten perimät maksut olivat huomattavasti halvempia.

 

ILL joutuikin minun muistaakseni laskemaan liikennöintimaksutariffejaan saadakseen yhtiöt takaisin Suomen ilmatilaan...

 

No, sehän voi tosiaan olla, että EU:sta tällaiset maksut on nykyisin poistettu, mutta eivät ne poistuneet "kymmeniä vuosia sitten".

 

90-luvulla kun liikelentoja suunniteltiin, käytiin läpi monien maiden hinnastoja, ja useimmissa oli reitti-ja navigaatiomaksut, jotka perustuivat lentoreitin pituuteen ko. maan rajalta sisään ja rajalta ulos, ja niistä tuli myöhemmin lasku esim. Eurocontrol-nimiseltä putiikilta.

 

Tosin venäläiset olivat jo silloin kovia rokottamaan ilmatilan käytöstä - ja ovat edelleen, näemmä. Eivätkä alunperin edes päästäneet lentämään Siperian ylitse lainkaan, kuten muistanette Finnairin Tokion reitin Pohjoisnavan kautta tapahtuneesta Venäjän ilmatilan kiertämisestä silloin aikoinaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamun YLE uutisoi asiasta siten, että Euroopassa ei ole peritty ylilentomaksuja kymmeniin vuosiin.

 

Tämähän on täyttä huuhaata. Koti-Suomen Ilmailulaitos peri ihan samoja reitti-ja navigaatiomaksuja vielä 90-luvun alkupuolella ylilentäviltä ulkomaislta yhtiöiltä.

 

Olen uutisoinnista ymmärtänyt, että näissä Venäjän maksuissa olisi kyse reitti- ja navigaatiomaksujen lisäksi perittävistä "ylimääräisistä" maksuista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen uutisoinnista ymmärtänyt, että näissä Venäjän maksuissa olisi kyse reitti- ja navigaatiomaksujen lisäksi perittävistä "ylimääräisistä" maksuista.

 

Näinhän se on, sillä peritäänhän Lentoreittimaksua eli maksua lennonvarmistuspalvelujen käyttämisestä edelleen suomessakin. http://www.ilmailulaitos.fi/files/finavia/julkaisut_pdf/Liikennemaksut2006.pdf

Maaliikenteeseen sovellettuna siis sama asia kuin "tievero" olisi se ylimääräinen maksu ja taas "liikennevalo- ja liikenteenohjausmaksu"  olisi palvelua ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlailin asian tiimoilta, ja taisin olla väärässä. Ilmeisesti venäläiset perivät "ekstraa" Siperian ylityksistä.

 

Mutta missään ei sanottu, paljonko ekstraa tulee reitti- ja navigaatiomaksujen lisäksi. Olisi hyvä nähdä faktaa pöydässä.

 

Yksi Financial Timesin artikkeli ehdotti, että venäläisten pitäisi korottaa ATS-maksuja (Air Traffic Services, eikö tämä ole itse asiassa sama kuin reitti- ja navigaatiomaksu??) ja luopua Siperian ylittämismaksuista. Omituista, koska silloin lopputulos olisi yhtä tyhjän kanssa.

 

Venäläiset näyttävät väittävän, että Chicagon sopimus ei kiellä tällaisten maksujen perimistä. EU-ministerit ovat sitä mieltä, että Siperia-maksujen periminen on "kansainvälisen lainsäädännön vastaista" ja "kilpailua vääristävää".

 

Toisaalta, EU:hun kuulumaton suvereeni valtio voinee hyvin sanoa, että jos haluatte lentää Siperian yli, niin kaivakaa kuvetta  :P

 

No, nämä ovat isojen poikien leikkejä. Katsotaan, kuinka käy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään