Harri Koskinen

SAS:n MD-80:lla vaaratilanne Arlandassa 12.3.

7 viestiä aiheessa

Ruotsalainen Expressen kirjoitti perjantaina http://expressen.se/index.jsp?a=550793 (lauantain Ilta-Sanomissa oli tuon perusteella pikku-uutinen), että SAS:n MD-80 vuorolla SK409 oli 12. maaliskuuta lähellä törmätä lentoonlähdössä kiitotiellä olleisiin metallisiin pyöräpukkeihin (onko tuo oikea termi?). Tällä hetkellä ei vielä tiedetä miten ne olivat joutuneet kiitotielle, mutta sabotaasin mahdollisuus on lähes kokonaan poissuljettu. Kyseessä oli vakavin vaaratilanne Arlandassa useisiin vuosiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse huomasin tuon saman uutisen Ilta-sanomissa. Olen aina kuvitellut noiden pyöräpukkien olevan kumisia. Onko niitä myös metallisia vai tarkoitettiinkohan tuossa uutisessa jotain muita juttuja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viikonlopun Ilta-Sanomissa taidettiin puhua jostain jarrupaloista..?

Tuo johtuu varmastikin Expressenin artikkelissa käytetystä termistä 'bromsklossarna'. Minä olen ymmärtänyt 'klossin' nimenomaan pyöräpukiksi, ainakin armeijassa aikanaan tuli "muutama" auto klossattua sotilasjunaan ;).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viikonlopun Ilta-Sanomissa taidettiin puhua jostain jarrupaloista..?

Niin minäkin muistelin, mutta piti sitten ihan tarkistaa. Ensin siinä puhutaan metallilohkareista, jotka paljastuivat sitten pyörien takana käytettäviksi pönkiksi. Ja viimeisessä lausessa todetaan vielä, että "Se, miten jarrulohkareet päätyivät kiitoradalle, on toistaiseksi epäselvää"...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo johtuu varmastikin Expressenin artikkelissa käytetystä termistä 'bromsklossarna'.

Joo, Ruotsin foorumeissa on myös ihmetelty terminologiaa... ilmeisesti joku käytti uutisvälineissä sanaa "bromskloss" (jarrupala) kun olisi pitänyt kirjoittaa "stoppkloss" (pyöräpukki). Jarrupaloissahan on yleensä metalliosia....

\Spekulointia\: Yhden kirjoittajan mukaan B737:ssa säilytetään joskus pyöräpukit koneen hinauksen ajaksi päätelinekuilussa, minne ne ovat saattaneet unohtua ja ovat sitten lähtökiidon aikana pudonneet kiitotielle. \spekulointia\ . Tutkinta varmasti selvittää aikanaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Jarrulohkare"  :o  Siis vakava tilanne, mutta tuo toimittajien terminologia... huh!

Tulee ihan eräs ex-f1 selostaja "autontakapäänsuuttimineen" mieleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään