Tero Tuominen

A380 evakuointitesti

15 viestiä aiheessa

Airbus A380 -koneen evakuointitesti tehdään ensi viikolla. Tarkoituksena on saada noin 850 matkustajaa ulos koneesta 90 sekunnissa käyttäen vain puolta 16 hätäuloskäynneistä - täydellisessä pimeydessä (lukuunottamatta hätävaloja). Samaten henkilöstö on evakuoitava.

 

Kokeeseen osallistuvat tuodaan koneeseen siten, etteivät he näe järjestelyjä ulkopuolella. "Lennolla" julistetaan hätätila ja lopulta ilmoitetaan koneen evakuoinnista. Matkustamoon on levitetty lehtiä, tyynyjä yms rompetta kuten normaalissa tilanteessa lennon loppuvaiheessa.

 

Vapaaehtoisista kokeeseen osallistuvista 40 % on naisia ja 35 % yli 50 vuotiaita.

 

http://seattlepi.nwsource.com/dayart/20050202/airbus_escape_hatch2.pdf

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan jostain lukeneeni, että MD-11:n vastaavassa testissä yksi testaaja halvaantui ja sen jälkeen näitä on demottu tietokoneella. Mutta A380:n erikoisuuden takia oikea testi vaadittiin taas. Meniköhän näin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, samaa ne sanoi uusimmassa Airliner Worldissä. Siinä oli lisäksi juttua epäilyksistä, joissa A380n korkealla oleva yläkerta (9m) hidastaisi evakuiointia, koska pelastautujille saattaa korkeanpaikankammo iskeä ovella.. ratkaisuksi oli ehdotettu katettuja tai muutenvaan näköesteisiä slidejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan jostain lukeneeni, että MD-11:n vastaavassa testissä yksi testaaja halvaantui ja sen jälkeen näitä on demottu tietokoneella. Mutta A380:n erikoisuuden takia oikea testi vaadittiin taas. Meniköhän näin?

 

En oo tälläsestä kuullukkaan, miten ihmeessä voi halvaantua tossa testissä? No joo toisaalta jos satut joltain slaiderilta tippumaan niin ei varmaan hyvä juttu :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vapaaehtoisista kokeeseen osallistuvista 40 % on naisia ja 35 % yli 50 vuotiaita.

 

 

 

Onko tuo muuten johonkin sääntöön perustuva jako? Eli siis onko sekin määritelty, mitenkä paljon pitää hyväksytyssä evakuointikokeessa olla miehiä/naisa/vanhempaa väestöä? Siis uuden lentokonetyypin evakuointikokeessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo muuten johonkin sääntöön perustuva jako? Eli siis onko sekin määritelty, mitenkä paljon pitää hyväksytyssä evakuointikokeessa olla miehiä/naisa/vanhempaa väestöä? Siis uuden lentokonetyypin evakuointikokeessa...

 

Ihan saletisti on määrätty, muuten siellä olisi voimistelun maajoukkue evakuoimassa... no joo, ainakin niin, että "ryhmän pitää edustaa todennäköistä jakaumaa". Veikkaan kuitenkin että ihan tarkatkin luvut löytyy jostain. www.jaa.nl, sieltä vaan penkomaan :)

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Discoverylla aikanaan kertoivat noista testeistä. Joku oli todennut, että tuo ei ole toimiva tapa ja demosi asian uudelleen: "500 dollaria 5:lle koneesta ensin ulos ehtineelle" (tjsp). Oli tullut koneessa kaaos eikä aikataulu pitänyt  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Discoverylla aikanaan kertoivat noista testeistä. Joku oli todennut, että tuo ei ole toimiva tapa ja demosi asian uudelleen: "500 dollaria 5:lle koneesta ensin ulos ehtineelle" (tjsp). Oli tullut koneessa kaaos eikä aikataulu pitänyt  ;D

Se kaaos on tullu varmaan jo taistelussa varauloskäytäväpaikoista  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus kertoo tiedotteessaan:

 

"Airbus successfully completed the passenger evacuation trial on development A380 MSN7, paving the way for the Authorities to certify the aircraft in time for delivery by the end of 2006. During the trial, all of the 873 participants were able to leave the aircraft and reach ground within the 90 seconds prescribed, with half of the 16 doors in operations. The trial was performed under the supervision of the European Aviation and Safety Agency EASA and a representation of the American FAA.

 

The Airworthiness Authorities will now thoroughly review the material available, analyse the passenger flow on the two decks, and the evacuation itself.

 

“There was one passenger suffering a broken leg and few minor injuries. We will support them in every way we can“, said Airbus COO and Head of A380 programme Charles Champion. Although the final number as confirmed by the Authority will only be known in a few days, we are very happy with this result. It clears the way for the transportation of passengers as defined by our initial customers who all have selected very comfortable three class layouts. And even in a higher density two class layout, the A380 cabin will continue to set new standards of comfort”.

 

The evacuation trial was the most stringent ever performed and the first ever on a passenger aircraft with two decks. The aircraft was fitted with a very high density cabin layout, featuring 853 seats which were all occupied. In addition there were two cockpit crew members and 18 cabin crews from Lufthansa on board to manage the evacuation in a representative way. The trial was performed in darkness, yet filmed by infrared cameras. The doors and slides that were operative were not known before the trial.

 

The “passengers” having suffered injuries when arriving on the ground were immediately taken care of by the medical emergency and first aid service available on the site. Airbus will of course provide all the support required to the injured person who were covered by a special insurance.

 

The A380 is designed to carry an average of 555 passengers in three classes over distances up to 8,000 nm/ 15,000 km. To-date, 159 A380s have been ordered by 16 customers, with the first due to be delivered to first operator Singapore Airlines before the end of the year.

 

Airbus is an EADS joint company with BAE Systems."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

873 ihmistä ulos kahdaksasta ovesta 80 sekunttiin, aika hämmentävä :o

... tulee kyllä väistämättä Lemmings mieleen.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy kyllä sanoa, että yllätti testi tulos. 80 sekunnissa porukat ulos koneesta ja vain puolta ovista käytettiin.  Ja mikä ihmeellisintä niin vain yksi ihminen sai pahoja vammoja kun meni jalka pikkaisen pashaksi. Loput vammat olivat kuulema pieniä palovammoja jotka aiheutuivat kun porukka tuli liukumäkeä pitkin alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään