Guest Jufernaut

Arvopaperi-lehti kirjoittaa Finnairista

14 viestiä aiheessa

HTT, Hevosmiesten Tietotoimiston uutisia...

http://www.arvopaperi.fi/ap/022006/7

Kuinkas tuohon juttuun on uskominen, kun olen luullut että Finnairin tulevaisuus näyttää valoisalta ja tuo kyseinen artikkeli antaa mielestäni aivan toisenlaisen kuvan yhtiön tulevaisuudesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas tuohon juttuun on uskominen, kun olen luullut että Finnairin tulevaisuus näyttää valoisalta ja tuo kyseinen artikkeli antaa mielestäni aivan toisenlaisen kuvan yhtiön tulevaisuudesta?

Tuo olikin HTT uutisia ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas tuohon juttuun on uskominen, kun olen luullut että Finnairin tulevaisuus näyttää valoisalta ja tuo kyseinen artikkeli antaa mielestäni aivan toisenlaisen kuvan yhtiön tulevaisuudesta?

 

Tuo äijä ei kyllä tiedä yhtään mistä puhuu.

 

Ensinnäkin valittu esimerkkireitti on melkein huonoin mahdollinen Finnairin kannalta.  Singapore on niin etelässä, että Lontoosta Helsingin kautta kulkeva reitti on vain parisataa kilometriä lyhyempi.  Sen sijaan vaikka Japaniin Finnairillä on huima 3797 km etu.

 

Lisäksi Lontoo on vähän outo esimerkki, sillä luulisi BA:n ja Virginin olevan sieltä *hieman* pahemmat kilpailijat, kuin Emirates.  Ja eikö Finnairin strategia muutenkin lähinnä nojaa matkustajien haalimiseen pienistä kaupungeista, joista ei ole suoria lentoja?  Ei EK voi lähettää tänne Eurooppaan mitään regional jet-armadaa syöttämään liikennettä Dubaihin.

 

Sitten jos vielä katsotaan tarkemmin muita väittämiä:

 

Mohammedin sapeli puree jo nyt Finnairiin, joka joutuu myymään lippuja alennushinnalla pitääkseen Aasian koneensa täynnä. Finnairin Aasian lennot maksavat esimerkiksi Lontoosta yhtä paljon kuin Helsingistä. Finnairin lento vaikkapa Lontoosta Singaporeen maksaa lähes eurolleen saman kuin Emiratesin vastaava tuote.

 

Tietääkseni Finnairin Aasianlennot tekevät voittoa, joten en ymmärrä miten tuo hintastrategia voi olla huono.  Ja mitä siitä jos suomalaiset maksavat enemmän?  Sehän on yhtiölle vain hyvä asia!  Eihän siinä olisi mitään järkeä myydä lentoja Lontoosta tappiolla (olettaen ettei ideana ole tehdä enemmän voittoa jossain muualla pitämällä reittiä auki).

 

Kylmä fakta on, että Finnairin reittiliikenne on ollut tappiollista kolmena vuonna viidestä.

 

Ja mitenköhän paljon tappiota muut Euroopan yhtiöt ehtivät tehdä siinä samalla?

 

Finnairin päätehtävä ei ole ollut koskaan voiton maksimointi tai matkailutulojen hankkiminen Suomeen. Yhtiö on jäänne suljetun talouden ajalta, jolloin kansallisen lentoyhtiön tärkein tehtävä oli pitää hinnat korkealla ja estää kansalaisia matkustamasta ulkomaille tuhlaamaan kovalla vaivalla maahan saatua ulkomaanvaluuttaa.

 

Haloo...

 

Valtio saisi saman rahan pelkästään arvonlisäverona, mikäli Suomeen saataisiin vuodessa noin 800 000 turistia lisää. Tämä onnistuisi nostamalla Finnairin Euroopan lentojen täyttöaste 62 prosentista Ryanairin tasolle eli 85 prosenttiin jakamalla lippuja turisteille vaikka ilmaiseksi.

 

1. Ryanairin kopioiminen ei onnistu.  Euroopassa on jo liikaa halpalentoyhtiöitä.

2. Kuka helv**** tulisi Suomeen vain halpojen lentojen takia?

3. Finnair on pörssiyhtiö, idiootti.  Mitäköhän tapahtuisi jos valtio yrittäisi väärinkäyttää omistusosuuttaan siinä kasvattaakseen omia verotulojaan?

 

Hevosmiesten Tietotoimiston mukaan islantilainen FL Group voisi maksaa valtiolle sen Finnair-potista 30 euroa osakkeelta. FL yhdistäisi Icelandicin ja Finnairin kaukolentotoiminnan ja integroisi Finnairin Euroopan liikenteen osaksi FL:n halpalentoyhtiö Sterlingin toimintaa.

 

Joo just näin.  Muuttaisivat Finnairin laivaston halpalentopaskaksi ja veisivät samalla koko syöttöliikennepohjan Aasianliikenteeltä, ainoalta voittoa oikeasti tuottavalta yksiköltä.  Ei hyvää päivää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mitä siitä jos suomalaiset maksavat enemmän?  Sehän on yhtiölle vain hyvä asia!  Eihän siinä olisi mitään järkeä myydä lentoja Lontoosta tappiolla (olettaen ettei ideana ole tehdä enemmän voittoa jossain muualla pitämällä reittiä auki).

 

Ainakin vielä viime kesänä sai Finnarilta ilmaiset m/p-liput (jatkolento) mihin tahansa Euroopan kohteeseen, kun osti lipun SIN-HEL-SIN (nimenomaan noinpäin). Eikä lippua tarvinnut käyttää suoralla jatkolennolla, vaan sen pystyi käyttämään muistaakseni kuukauden kuluessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin vielä viime kesänä sai Finnarilta ilmaiset m/p-liput (jatkolento) mihin tahansa Euroopan kohteeseen, kun osti lipun SIN-HEL-SIN (nimenomaan noinpäin). Eikä lippua tarvinnut käyttää suoralla jatkolennolla, vaan sen pystyi käyttämään muistaakseni kuukauden kuluessa.

 

Joissain lipuissa stopover Helsingissä on sallittu ja joillain lipuilla on palattava samana päivänä Euroopasta kun jatkolento Aasiaan lähtee. Ne joissa stoppi on mahdollinen eivät ole kuitenkaan mitään halpalippuja, vaan puhutaan turistipuolella H B ja Y -luokista ja busineksessa C D ja J.

 

Ilmaisia ne Euroopan liput ei kuitenkaan ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaisia ne Euroopan liput ei kuitenkaan ole.

En rupea kinaamaan, mutta kaveri tuli Singaporesta lomille Suomeen ja kävi jatkolentolipuilla Berliinissä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon kyllä, että kaveri kävi mutta ilmaiseksi ei sitä kuitenkaan saanut. ;)

Ilmaiseksi on ehkä väärä termi ;D, sanotaan nyt sitten, että lentolipun hinta SIN-HEL-SIN piti sisällään lennon Euroopaan m/p. Hinta olisi ollut sama ilman jatkolentoakin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thaimaassa Finnair myi kanssa monta vuotta samalla systeemillä eli otit BKK-HEL-BKK -lipun ja siihen lentokenttäverojen lisähinnalla sait jonkun Euroopan pätkän riippumatta kaukolennosta.

 

Pari vuotta sitten tilanne muuttui, ensin alettiin pyytämään muistaakseni joku tuhat bahtia lisähintaa Euroopan hännästä ja sen jälkeen tuli rajoitus, että paluu Euroopasta on oltava samana päivänä kun Bangkokin lento lähtee.

Kaveri joutui kerran tinkaamaan Frankfurtissa tosissaan, että pääsi aamulennolla Helsinkiin ja illalla Bangkokiin kun olisi pitänyt tulla Helsinkiin vasta Frankin iltalennolla ja samantien Bangkokin tuubiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä hevosmestari voisi vaikka aluksi ottaa circle mapperin kouraan ja laskea hieman etäisyyksiä:

LHR-HEL-NRT: 6028 mi

LHR-DXB-NRT: 8388 mi

 

Eihän tuossa ole kuin n. 2300 mailin ero. Toisaalta jos haluaa viettää stop overin Dubaissa niin mikä ettei. Kuitenkin, ailkamoinen koukku lähteä kiertämään Persianlahden kautta. Myös nämä ennusteet Emiratesin kasvusta tuntuvat hieman ylimitoitetuilta: yhtiöllä on paljon marginaalisia kohteita mitkä lennetään puolityhjillä koneilla. Esim. tänne Christchurchiin tullaan päivittäin (!) puolityhjällä A340-500:lla Sydneyn kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huh huh!!!

 

Ja minullahan aukesi sanainen arkkuni,mutta oli "hiukan" pakko harrastaa sitten itsesensuuria,vaikka ei olisi huvittanutkaan.

 

Ihan oikeasti äijän pitää olla aika daiju... :o

 

...Kannattaisi varmaan jäädä sinne aavikolle niitä henkseleitä paukuttelemaan,kun....no joo!!!

 

Ei muuta kuin rengiksi/"vaimoksi" sinne kaverilleen ;D

 

-Jukka :D

 

Oli muuten vieläpä suht isänmaalliselle henkilölle aika iljettävää luettavaa...Karseaa!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhjänpäiväinen p***anpuhuja, joka luuli olevansa asiantunteva  >:(

Noita riittää joka lähtöön.

Mikä ihmeen idea muutenkaan olisi jaella puoli-ilmaisia lippuja tuloksen laskiessa, jolloin myös osakkeiden arvo laskee?  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään