Ilkka Portti

Finnairin koneella ongelmia Milanossa

25 viestiä aiheessa

Oliko muuten sama kenttä missä SAS tuhoutui?
Ei, se oli Linate eikä Malpensa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkea sitä sattuu. Noh onneeks ei ollu alitalia vielä lähestymässä v1..

Ja eihän tossa ees lähellä onnettomuus ollukkaan(?). Vaiko pelkkää peittelyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nuo italiaanot sössii?

 

Eipäs hutkita ennen kuin on tutkittu ! Selvää on että joku teki virheen, mutta syyllistä ei tietääkseni ole nimetty...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi ei käynyt kuten Reina Sofia:lla (TFS tai GCTS) silloin aikoinaan....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkea sitä sattuu. Noh onneeks ei ollu alitalia vielä lähestymässä v1..

Ja eihän tossa ees lähellä onnettomuus ollukkaan(?). Vaiko pelkkää peittelyä?

 

Kuinkas lähellä se pitää olla ennenkuin täällä myönnetään että oli vaaratilanne.

 

Tuo Finnairin tiedottaja tuputtaa joka kerta samaa mainoslausetta, ei ollut vaara. Nyt sentään laitoi eteen sanan välitöntä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukekaa pojat onnettomuustutkintakeskuksen sivuja niin selviää miten ja millaiset tapaukset tutkitaan. Pienemmätkin tapaukset ja hämmingit käsitellään organisaattioiden sisällä. Ei lentoturvallisuustouhuissa ole varaa lepsulla. Media repii vain otsikoita oli aihetta tai ei.

http://www.onnettomuustutkinta.fi/2595.htm

Linaten tapaus (SAS) on esimerkki siitä miksi näitä toihuja pitää jatkuvasti tutkia ja virheistä pyrkiä oppimaan. Vaikea sanoa onko Italialaisten touhu tässä suhteessa kohdallaan. Voi olla koska asiasta kuitenkin on raportoitu ja tiedotettu. Oisko Linatesta opittu jotakin ?

http://aviation-safety.net/database/2001/011008-0.htm

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko muuten sama kenttä missä SAS tuhoutui? Mitä nuo italiaanot sössii?

Kyllähän tuossa jutussa mainittiin että Finnairin kone ei ollut saanut lupaa ylittää rataa että kyllä se kuullostaa Finskin poikien väärin ymmärykseltä. Eikö se SASn turma sattunut Linaten kentällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuossa jutussa mainittiin että Finnairin kone ei ollut saanut lupaa ylittää rataa että kyllä se kuullostaa Finskin poikien väärin ymmärykseltä. Eikö se SASn turma sattunut Linaten kentällä?

 

..ja samaan hengenvetoon selitetään kuinka finsku oli selvitetty rullaustielle sen toisen kiitotien toiselle puolelle.

Eli ota tuosta selvää mitä sille oli selvitetty.

 

Ainakin FAA ja meidän kotoisempi ilmailulaitos tuumaa sitä, että jos selvitetään rullaamaan johkin niin saa ylittää kiitotietkin.

Jos ei haluta ylitse kiitoteistä niin silloin selvitetään odotukseen kiitotien ylitystä varten, eikä mihkään sen ylitse.

 

Lehdestä saisi semmosta vaikutelmaa että näin olisi saattanut käydä.. finskut noudattavan sitä yleistä käsitettä ja milanossa taas odotettu että finsku jää kauniisti odottelemaan lupaa ylitykseen?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..ja samaan hengenvetoon selitetään kuinka finsku oli selvitetty rullaustielle sen toisen kiitotien toiselle puolelle.

Eli ota tuosta selvää mitä sille oli selvitetty.

 

Ainakin FAA ja meidän kotoisempi ilmailulaitos tuumaa sitä, että jos selvitetään rullaamaan johkin niin saa ylittää kiitotietkin.

Jos ei haluta ylitse kiitoteistä niin silloin selvitetään odotukseen kiitotien ylitystä varten, eikä mihkään sen ylitse.

 

Lehdestä saisi semmosta vaikutelmaa että näin olisi saattanut käydä.. finskut noudattavan sitä yleistä käsitettä ja milanossa taas odotettu että finsku jää kauniisti odottelemaan lupaa ylitykseen?

 

 

Näin sanovat englantilaiset: "Unless otherwise specified by ATC, a taxi instruction which contains a taxi limit beyond a runway includes permission to cross that runway".

 

Suomalaiset sanovat: "Selvitysrajan varmistamiseksi annetaan rullausreitille jäävän kiitotien ylityslupa. Mikäli kiitotien ylityslupaa ei voida heti antaa, on selvitysraja valittava siten, ettei epäselvyyttä kiitotien ylityksen suhteen synny."

 

Vähän ristiin menee. FAA:n kanta on juuri tuo että ei erikseen ilmoiteta. Suomessa...ainakin Malmilla ( ;D ) radiossa aina sanotaan, että "cross runway **". En mä tiiä. Onko eri maissa eri meininki sitten Euroopassakin?

Italialaiset silti tuntuu sähläävän milloin missäkin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin sanovat englantilaiset: "Unless otherwise specified by ATC, a taxi instruction which contains a taxi limit beyond a runway includes permission to cross that runway".

 

Suomalaiset sanovat: "Selvitysrajan varmistamiseksi annetaan rullausreitille jäävän kiitotien ylityslupa. Mikäli kiitotien ylityslupaa ei voida heti antaa, on selvitysraja valittava siten, ettei epäselvyyttä kiitotien ylityksen suhteen synny."

 

Vähän ristiin menee. FAA:n kanta on juuri tuo että ei erikseen ilmoiteta.

 

No samaahan nämä englantilaiset meinaa sanoa kuin suomalaisetkin - jos ei haluta kiitotien toiselle puolelle, silloin ei myöskään selvitetä sinne.

Suomalaiset lisäävät ylitysluvan jos selvitetään kiitotien toiselle puolen, vissii selvyyden vuoksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No samaahan nämä englantilaiset meinaa sanoa kuin suomalaisetkin - jos ei haluta kiitotien toiselle puolelle, silloin ei myöskään selvitetä sinne.

Suomalaiset lisäävät ylitysluvan jos selvitetään kiitotien toiselle puolen, vissii selvyyden vuoksi

 

Taisit nyt missata pointin tuossa edellisessä viestissäni. Brittien mukaan sitä ylityslupaa ei erikseen sanota. Suomalaisten mukaan se juuri sanotaan. Tuota selvitysrajan sijaintia en siinä ajanut takaa vaan että sanotaanko tuo "cross runway" vai ei. Ja tulkinta eroa selvästi on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OPS M1-1 kohta 3.2.2.7.2 sanoo vain, että jokaiselle kiitotieodotuspaikalle on pysähdyttävä, mutta lennonjohtoselvityksen mukaiselle selvitysrajalle saa kuitenkin rullata. Onko tuo kiitoradan ylitysluvan erikeen maininta vaan käytäntö, vai onko se lennonjohdon määräyksissä oikein sanottu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OPS M1-1 kohta 3.2.2.7.2 sanoo vain, että jokaiselle kiitotieodotuspaikalle on pysähdyttävä, mutta lennonjohtoselvityksen mukaiselle selvitysrajalle saa kuitenkin rullata. Onko tuo kiitoradan ylitysluvan erikeen maininta vaan käytäntö, vai onko se lennonjohdon määräyksissä oikein sanottu?

 

Jaa-a. Hyvä kysymys. Oxfordin ATPL opusta ja suomalaista matskua käytin tuon infon etsinnässä. OPS M1:hän on ihan suomalaista säädäntöä. FAA:n säädökset sanoo tuon ihan suoraan, että ylityslupaa ei erikseen sanota jos selvitysrajalle pääsy vaatii kiitotien ylityksen. Muutoin selvitys annetaan odotuspaikalle jossa ylityslupaa sitten venataan. Suomen ja JAA:n mielipidettä en sitten sen tarkemmin tiedä. Tuon vaan mitä kirjassa luki. Mihinkään säädökseen siinä ei kuitenkaan varsinaisesti viitattu. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miettikääs muuten oikein syvällisesti tuota kohtaa 3.2.2.7... siinä ei kyllä ole mitään järkeä... :)

Saa rullata sinne, minne on selvitetty pysähtymättä... tarkoittanee vissiin sitten, että jos rullailet liikennealueella ilman selvitystä, niin sitten olisi pysähdyttävä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ICAO:n DOC 4444, effective 01.11.2001

 

Rullausselvitys risteävän kiitotien yli:

 

"When a taxiclearance contains a taxi limit beyond a runway, it shall contain an explicit clearance to cross or an instruction to hold short of that runway"

 

Tämä on faktaa.

 

BRGDS, JKU

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ICAO:n DOC 4444, effective 01.11.2001

 

Rullausselvitys risteävän kiitotien yli:

 

"When a taxiclearance contains a taxi limit beyond a runway, it shall contain an explicit clearance to cross or an instruction to hold short of that runway"

 

Tämä on faktaa.

 

BRGDS, JKU

 

Asia pihvi. Kunpa tuo vielä toteutuisi käytännössä noin kaikkialla. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ICAO:n DOC 4444, effective 01.11.2001

 

Rullausselvitys risteävän kiitotien yli:

 

"When a taxiclearance contains a taxi limit beyond a runway, it shall contain an explicit clearance to cross or an instruction to hold short of that runway"

 

Tämä on faktaa.

 

BRGDS, JKU

 

Suomeksi Lennonjohtajan käsikirjasta kohta 3.1.4.1 (s. 2006):

Mikäli selvitysraja sijaitsee sellaisessa paikassa, että kiitotie joudutaan ylittämään, on siihen sisällyttävä selvitys ylittää kiitotie tai odottaa selvästi erossa siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina kun Finnairin kone on ollut jossain

päin vaaratilanteessa tai tehnyt hätälas... anteeksi

"suunnittelemattoman" laskun niin tavataan ilmoittaa

koneen matkustajamäärä.

 

Ja yleensä se on ollut luokka 20-40 matkustajaa

niinkuin nytkin Milanossa.

 

Koneet kuitenkin ovat olleet 150-200 paikkaisia

joten onko vajaassa koneessa suurempi riski

joutua onnettomuuten kuin täyteen buukatussa

vai lentääkö Finskin koneet tosiaankin noin vajaina ?

 

nimim. Varo vajaita! ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainattu 18.2.2003 klo.21.50 HS verkkosivuilta:

 

Milano/Rooma. SAS:n matkustajakoneen törmäys pienkoneeseen Linaten lentokentällä Milanossa lokakuussa 2001 johtui kolmesta pääsyystä: teknisistä laiminlyönneistä lentokentällä, pienkoneen lentäjän virheestä ja heikosta näkyvyydestä.

Näin kertoo keskiviikkona julkaistu onnettomuuden tutkijoiden loppuraportti.

Onnettomuudessa kuoli 118 ihmistä, joiden joukossa oli kuusi suomalaista.

 

SAS:n MD-87-lentokone oli lähdössä Milanosta kohti Kööpenhaminaa 8. lokakuuta 2001, kun pienkone tuli sen eteen sumuisella kiitoradalla.

Matkustajakone rysähti kolarin jälkeen lentokenttärakennukseen, missä se räjähti.

Turmassa kuolivat kummassakin koneessa olleet matkustajat sekä miehistön jäsenet ja neljä kenttärakennuksessa ollutta matkatavaratyöntekijää.

 

Italialaiset tutkijat syyttävät erityisesti Cessna-koneen saksalaista ohjaajaa, joka rullasi yksityiskoneensa ilman lupaa samalle kiitotielle kuin SAS:n matkustajakone. Virhe syntyi väärinkäsityksestä.

"Silloiset puutteet lentokentän laitteistossa, vajavainen merkinanto ja muut käytännöt sekä väärinkäsitykset radioviestinnässä, kun näkyvyys oli hyvin heikko, aiheuttivat yhdessä onnettomuuden", todetaan melkein 200-sivuisessa selonteossa.

 

Onnettomuuden puinti jatkuu edelleen myös oikeudessa. Syytettyjen joukossa on lentokentän johtoa, lennonjohtajia ja kenttähenkilöstä.

Milanolaisen tuomioistuimen on määrä päättää tuomioista maaliskuun lopussa.

 

STT–TT–DPA–AFP

 

Melkoinen summasummaarum, joten nyt odotellaan finskin tapausta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainattu 18.2.2003 klo.21.50 HS verkkosivuilta:

 

Milano/Rooma. SAS:n matkustajakoneen törmäys pienkoneeseen Linaten lentokentällä Milanossa lokakuussa 2001 johtui kolmesta pääsyystä: teknisistä laiminlyönneistä lentokentällä, pienkoneen lentäjän virheestä ja heikosta näkyvyydestä.

 

Laitetaanpas linkki vielä tännekin: eli itse raportti löytyy osoitteesta <http://www.ansv.it/En/Detail.asp?ID=177>.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään