Juha Paulavuo

Airbus sulkee A300/310 tuotantolinjat 2007

9 viestiä aiheessa

Airbus sulkee ensi vuonna niin A300- kuin A310-tuotantolinjat. 561 tilatusta A300 on toimitettu 547, vielä tehtävät 14 ovat kaikki A300-600 rahtiversioita.  260 tehdystä A310-koneesta 255 on toimitettu, loput viisi oli tarkoittu Iraqi Airwaysillle. Linjalla ei ole enää A310.

flightglobal

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi, A310 oili tavallaan ihan kivan näköinen kone varsinkin Luftwaffen väreissä, vaikka olikin mittasuhteiltaan vähän "pulska". Tekeeköhän Airbus a319-mallista tulevaisuuteen sitten vastaavan hieman pienempi matkustajamääräisen pidemmän matkan koneen esim. halpalentoyhtiöitä ajatellen? Lentäähän tuleva 737-700LR:kin about 5500Nm (jos nyt muistin oikein...) 767-200 ilmeisesti vei voiton tuossa pienempien matkustaja-kaukokoneiden sarjassa kun ainakin 2000 luvulla Continental on sellaisen hankkinut.

 

http://www.airliners.net/open.file/0383099/M/

 

Toisaalta, boeinghan on uudistanut matkustamon (ja ohjaamon kenties?) samanlaiseksi isomman 767-400 mallin kanssa... Varmaan ihan hyvä liike, kun tuskin kaikki lentoyhtiön tarvitsevat esim. a330/340 kokoluokan koneita. No a330-200 taitaa olla aika lähellä vai vastaako enemmän b767-300 sarjaa???

 

Matkustamo:

 

http://www.airliners.net/open.file/0991705/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa masentava uutinen. Mulle toi A300/A310 on aina ollu sellanen "Tosimiesten Airbussi". On näköä, kokoa, saundia, fiilistä! No kaikki päättyy aikanaan.  :( Onneks EFHK:lla noita KOlmesatkuja pörrää, niin ei sentään ihan orkut lopu.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekeeköhän Airbus a319-mallista tulevaisuuteen sitten vastaavan hieman pienempi matkustajamääräisen pidemmän matkan koneen esim. halpalentoyhtiöitä ajatellen? Lentäähän tuleva 737-700LR:kin about 5500Nm (jos nyt muistin oikein...)

 

Airbus A319sta on tehty 319CJ, ei nyt varsinaiseti mitenkään "halpa", mutta rangea piisaa 10 matkustajan nahkapenkkikonfiguraatiolla yli 6000nm. Tiedä sitten jos siihen vetäisi pokan kyytiin kuinka kauas se lentäisi.

 

http://www.airliners.net/info/stats.main?id=30

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus A319sta on tehty 319CJ, ei nyt varsinaiseti mitenkään "halpa", mutta rangea piisaa 10 matkustajan nahkapenkkikonfiguraatiolla yli 6000nm. Tiedä sitten jos siihen vetäisi pokan kyytiin kuinka kauas se lentäisi.

 

Ko. mallilla lentää Lufthansa (operated by PrivatAir) All-Business -lentoa Düsseldorfista Chicagoon. Koneessa on muistaakseni 44 Business-paikkaa.

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ko. mallilla lentää Lufthansa (operated by PrivatAir) All-Business -lentoa Düsseldorfista Chicagoon. Koneessa on muistaakseni 44 Business-paikkaa.

 

Kyllähän noilla istuskelee Atlantin yli....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kyllä mä ton Privat Air:in jo tiesin, mutta kestäiskö se suurempaa payloadia? Kun Boeing lupaa (lyhennetty):

 

The Boeing 737-700ER

 

The Boeing 737-700ER (Extended Range) is the newest version of the successful Next-Generation 737 family... has the longest range capability of any 737 family member in commercial service and allows airlines to profitably serve new nonstop, point-to-point routes.

 

The airplane's versatility, low operating costs and range performance can serve all new airline business requirements including low-cost carriers that wish to expand their market reach across the Atlantic Ocean and traditional carriers that wish to compete in niche markets such as all-premium-class service.

 

The 737-700ER has the same aerodynamic and structural changes as the successful Boeing Business Jet (BBJ). The 737-700 fuselage has the bigger wing of a 737-800 and additional fuel capacity that allows it to fly up to 2,145 nautical miles farther than the 737-700.

 

The high-performance derivative comes with an option for up to nine auxiliary fuel tanks, giving it a maximum fuel capacity of 10,707 gallons (40,530 liters) and a maximum range of 5,510 nautical miles (10,200 km).

 

The 737-700ER provides the ultimate in flexibility when it comes to possible seating configurations... up to 126 passengers in a traditional two-class configuration.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, no en tiedä paljon 319CJ kuljettaa payloadia.. mutta sellaista konetta ei varmaan olekaan, mikä pystyisi maksimi payloadeilla lentämään maksimimatkoja.. jossain vaiheessa pitää alkaa jättää maksavia asiakkaita kyydistä jotta saadaan rangea lisää. Joten ei tuo -700ER varmaankaan lennä tuota 5500NMia 126 matkustajaa kyydissä.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, no en tiedä paljon 319CJ kuljettaa payloadia.. mutta sellaista konetta ei varmaan olekaan, mikä pystyisi maksimi payloadeilla lentämään maksimimatkoja.. jossain vaiheessa pitää alkaa jättää maksavia asiakkaita kyydistä jotta saadaan rangea lisää. Joten ei tuo -700ER varmaankaan lennä tuota 5500NMia 126 matkustajaa kyydissä.

 

blue skies,

-- Olli

 

Ehkä ei mutta ei se paljoakaan siitä voi jäädä tuollakaan kuormalla, mikäli halutaan, että Ryanair änkeää Yhdysvaltojen ja Euroopan välisen liikenteen markkinoille halvoin hinnoin. Ja tämä ihme varmaan tullaankin lähitulevaisuudessa näkemään.

 

Kuten edellä:

 

The airplane's versatility, low operating costs and range performance can serve all new airline business requirements including low-cost carriers that wish to expand their market reach across the Atlantic Ocean

 

Esim. Ryanair tuskin alkaa lennättämään 10-40 business matkustajaa, koska konsepti on suunniteltu "köyhille" matkaajille ja busines luokka vaatisi koko yrityksen toiminnan osalta muutoksia (catering, lounget jne...)

 

Kyllä kai yhdeksällä lisätankilla jo sen verran saadaan rangea lisää, että homma onnistuu yli 100 matkustajan kuormallakin? Eikös karkeasti ajatellen 3000-4000 litraa oo suunnilleen aina yksi lentotunti 737-700:lla? Tavalliseen versioon mahtuu noin 26 000 litraa ja LR-version on 14 500 litraa suurempi ollen 40 500 litraa. Tuo on kuitenkin aika tuntuva lisäys...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään